Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Nyt on vaihdettu tulpat, tarkastettu tulpanjohdot ja putsailtu v-jakajan kansi/pyörijä. Pätkimiset/nykiminen hävisi, vika oli oletetusti tulpissa ja puolanjohdossa. Megan sähköt ei edelleenkään kyllä vaikuta täysin terveeltä, revin silloin tps:n piuhan irti, vieläkin näkyy logissa kun tps vetelee välillä omiaan.
Tällä hetkellä tuo värkki ahtaa max. ~1,2 josta paineet putoaa yhden tietämille, pitempään polkiessa paineet laskee 0,6:n tietämille... Parempaa cooleria pitäisi ilmeisesti laittaa ja saattaapa tuo aktun jousikin "antaa periksi" (?)
Kansipahvi/kansi taitaa paukahtaa (tai paukahti jo...) seuraavana, kylmänä tahtoo käydä kolmella ja jäähd.järjestelmään kertyy välillä helvetisti painetta. Tällä hetkellä mennään paisarin korkki hieman löysällä, tuollatavoin on toiminut ilman ongelmia.
Muuten auto toimii hyvin mutta veto loppuu joka vaihteella 4500rpm kohdilla (kakkosella ei huomaa, kolmosella jotenkuten ja 4&5:lla selkeästi), vitosellakin kelaa helvetin nätisti vauhtia siihen 4500rpm asti jonka jälkeen tuntuu kuin painaisi jarrua, vielä kiihtyy mutta paljon huonommin.
Seosmittarin (kapeakaistalampulla) tai megan logien perusteella pa-syötössä ei tapahdu mitään muutoksia kun veto loppuu, mitenkäs sytkä (edelleen vakiosytkä)? Jakajassahan pitäisi ennakon säädön riittää vielä noilla paineilla (~1,0)? Mitenkäs tuo säätökellon hajoaminen oireilee?
Vielä tuohon kanteen liittyen, mitä eroa noissa 9000:n 2-litraisten kansissa on vaparin ja turbon välillä? (vm ~87)
Tällä hetkellä tuo värkki ahtaa max. ~1,2 josta paineet putoaa yhden tietämille, pitempään polkiessa paineet laskee 0,6:n tietämille... Parempaa cooleria pitäisi ilmeisesti laittaa ja saattaapa tuo aktun jousikin "antaa periksi" (?)
Kansipahvi/kansi taitaa paukahtaa (tai paukahti jo...) seuraavana, kylmänä tahtoo käydä kolmella ja jäähd.järjestelmään kertyy välillä helvetisti painetta. Tällä hetkellä mennään paisarin korkki hieman löysällä, tuollatavoin on toiminut ilman ongelmia.
Muuten auto toimii hyvin mutta veto loppuu joka vaihteella 4500rpm kohdilla (kakkosella ei huomaa, kolmosella jotenkuten ja 4&5:lla selkeästi), vitosellakin kelaa helvetin nätisti vauhtia siihen 4500rpm asti jonka jälkeen tuntuu kuin painaisi jarrua, vielä kiihtyy mutta paljon huonommin.
Seosmittarin (kapeakaistalampulla) tai megan logien perusteella pa-syötössä ei tapahdu mitään muutoksia kun veto loppuu, mitenkäs sytkä (edelleen vakiosytkä)? Jakajassahan pitäisi ennakon säädön riittää vielä noilla paineilla (~1,0)? Mitenkäs tuo säätökellon hajoaminen oireilee?
Vielä tuohon kanteen liittyen, mitä eroa noissa 9000:n 2-litraisten kansissa on vaparin ja turbon välillä? (vm ~87)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Jos toi kello on samanlainen paska kuin volvon turboissa käytettävä,niin antaa maksimi myöhäistyksen jo noin. 0,2bar ahdoilla.lordofgreed kirjoitti:Jakajassahan pitäisi ennakon säädön riittää vielä noilla paineilla (~1,0)? Mitenkäs tuo säätökellon hajoaminen oireilee?
Periaatteessa luulis nakuttelevan,jos ei paineilla myöhäistä.Riippuu kyllä paljon siitä kuinka pielessä perusennakko on.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Voiko bensapumppu pettää heikentämällä tuottoa ennen pysähtelyä. Tänään alkoi auto vetää seoksia kapeakaistamittarin mukaan helvetin laihalle. Yli -0,4:n paineella tai yhtään kiihdyttäessä AFR putosi 1,2:n tietämille, ehkä allekin... Jonkin aikaa kävi todella huonosti, alkoi nykiä tasakaasulla ajaessa (viittaisi siihen että seokset tosiaan on laihalla, ettei ole anturi/mittarivika tms.) Mitenkäs pa-suodatin tms, onko tuossa jotain joka voisi ahdistaa bensansaantia?
Kiihdytysrikastukset rikasti kyllä seoksia mutta tuohan on hyvin hetkellinen rikastus, tuntuisi ettei vika siis ole myöskään Megassa/suuttimissa.
Kiihdytysrikastukset rikasti kyllä seoksia mutta tuohan on hyvin hetkellinen rikastus, tuntuisi ettei vika siis ole myöskään Megassa/suuttimissa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Viimisillä sai auton käyntiinkin. Hirmuinen kurnutus kuuluu ainakin tankista, vähän kuin Gernin rälläkkä, kierrosnopeus hieman pienempi... Eikun kokeilemaan kuinka pitkälle tuolla vielä pääsee.
Jaa-a, mikäs noista sitten pamahtaa? Ruiskupumppu vai siirtopumppu vaiko molemmat? Nyt oon kyllä pihalla...
Jaa-a, mikäs noista sitten pamahtaa? Ruiskupumppu vai siirtopumppu vaiko molemmat? Nyt oon kyllä pihalla...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Juu, tuli katsottua vaan "hätäisesti" motonetin sivuilta noita pumppuja ja sattui tuo ym. silmään.SIIRTOPUMPUT/SUODATTIMET SAAB 900 79--93
Ruiskukoneiden tankissa. Pumppaavat bensaa ruiskupumpulle
900 6.83--1991 "Bosch"-järjestelmän siirtopumppu. . . . . . 28-1722 44.50 ???
HUOM! Samassa autossa SEKÄ siirto- että ruiskupumppu,
Sitten se olisi ilmeisesti tuo:
Onko noissa pumpuissa 8- ja 16-venttiilisten tai vuosimallien välillä mitään oleellista eroa tuoton/suorituskyvyn kannalta?900i/Turbo8 9.81--8.86 Pumppu (ei 16V). . . . . . . . . . . 28-1350 169.00 ???
Kannattaako hommata esim. Motonetistä vai saako jostain huomattavasti halvemmalla?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Aivan oikein, K-jetin pumppu siellä oli minulta lähtiessään.f-19 kirjoitti:Ei sulla mahda olla siellä tankissa kuin k-jetin pumppu.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Parin viikon päästä olisi "hiihtoloma" joten saattaisi järjestyä aikaa laitella autoa. Ikävä kyllä "oma talli" on todella ahdas mutta eiköhän siellä enimmät remontit onnistu. Jos edistyisi tutkimaan tuota vekotinta ihan kunnolla, osiakin alkaa kertymään ihan kiitettävästi.
Valmiina on jo kansi/tiivistesarja, kytkin, "kuin uudet" jarrusatulat eteen, pa-pumppu+suodatin tulossa. Lisäksi olisi kaikkea pientä, jarrupoljin on senverran väljä että pitää sekin korjailla, parempi umpio toiselle puolelle on valmiina, takakonttiin pitäisi leikkailla levyjä yms.
Sivuikkunoiden listat vaatisi kanssa hieman huomiota, melko huonokuntoiset. Mustia ei itseltä löydy koko kierrosta, pitää tutkailla laittaako kromiset vai maalaako mustaksi. Parempi takapuskuri löytyy myös, jos yrittäisi vaikka kuumailmapuhallinehostusta (heh) molemmille puskimille.
Jos nuo nyt saisi edes ennen kesää laiteltua, seuraavana olisikin maalien etsiminen. Eipä taida olla ihan lähettyvillä paikkaa josta DuPontin litkuja löytää, pitäisi selvittää värikoodit noihin maaleihin...
Helmoja pitäisi hieman kuiduttaa, toivottavasti saisi joskus maalailtua hieman ovia sisäpuolelta, voisipa takavalojen välinkin maalata korinväriseksi, hieman synkän näköinen mustana. Jonkinnäköinen siipi tuohon kyllä olisi hyvä, saa nähdä...
Pitää välillä kirjoitella vähän to-do-listaa, saa vuoden päästä ihmetellä aikaansaamattomuuttaan. Tämmöistähän tämä tuntuu aina olevan näiden "ikuisuusprojektien" kanssa, tekeminen ei lopu koskaan. Tähänkin mennessä tuntuu että koko ajan on jotain laitettu mutta onhan tuohon kuitenkin tullut ~25tkm mittariin eikä auto ole ollut kuin 5,5kk ajossa.
Lisäystä...
Kyllä sitä ihminen osaa olla viisas, ihmettelin tuossa jo vähän aikaa sitten auton outoa ajettavuutta, mietiskelin läpi (lähes) kaikkia mahdollisia vikakohtia. Eilen satuin ihmettelemään kuinka toinen takarengas näyttää hieman tyhjältä, kävin täyttämässä renkaat, vaan yhdessä oli yli 2bar. Toisessa takarenkaassa huoltoaseman mittarin mukaan 0,4bar. Toinen eturengaskin oli vain karvan yli barin, ihmettelen vaan miten silmällä en huomannut mitään eroa renkaissa...
Noh, kyllähän tuo nyt ainakin rullaa paremmin.

Valmiina on jo kansi/tiivistesarja, kytkin, "kuin uudet" jarrusatulat eteen, pa-pumppu+suodatin tulossa. Lisäksi olisi kaikkea pientä, jarrupoljin on senverran väljä että pitää sekin korjailla, parempi umpio toiselle puolelle on valmiina, takakonttiin pitäisi leikkailla levyjä yms.
Sivuikkunoiden listat vaatisi kanssa hieman huomiota, melko huonokuntoiset. Mustia ei itseltä löydy koko kierrosta, pitää tutkailla laittaako kromiset vai maalaako mustaksi. Parempi takapuskuri löytyy myös, jos yrittäisi vaikka kuumailmapuhallinehostusta (heh) molemmille puskimille.
Jos nuo nyt saisi edes ennen kesää laiteltua, seuraavana olisikin maalien etsiminen. Eipä taida olla ihan lähettyvillä paikkaa josta DuPontin litkuja löytää, pitäisi selvittää värikoodit noihin maaleihin...
Helmoja pitäisi hieman kuiduttaa, toivottavasti saisi joskus maalailtua hieman ovia sisäpuolelta, voisipa takavalojen välinkin maalata korinväriseksi, hieman synkän näköinen mustana. Jonkinnäköinen siipi tuohon kyllä olisi hyvä, saa nähdä...
Pitää välillä kirjoitella vähän to-do-listaa, saa vuoden päästä ihmetellä aikaansaamattomuuttaan. Tämmöistähän tämä tuntuu aina olevan näiden "ikuisuusprojektien" kanssa, tekeminen ei lopu koskaan. Tähänkin mennessä tuntuu että koko ajan on jotain laitettu mutta onhan tuohon kuitenkin tullut ~25tkm mittariin eikä auto ole ollut kuin 5,5kk ajossa.
Lisäystä...
Kyllä sitä ihminen osaa olla viisas, ihmettelin tuossa jo vähän aikaa sitten auton outoa ajettavuutta, mietiskelin läpi (lähes) kaikkia mahdollisia vikakohtia. Eilen satuin ihmettelemään kuinka toinen takarengas näyttää hieman tyhjältä, kävin täyttämässä renkaat, vaan yhdessä oli yli 2bar. Toisessa takarenkaassa huoltoaseman mittarin mukaan 0,4bar. Toinen eturengaskin oli vain karvan yli barin, ihmettelen vaan miten silmällä en huomannut mitään eroa renkaissa...
Noh, kyllähän tuo nyt ainakin rullaa paremmin.

# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Piti ottaa hieman "varaslähtö" auton laittamiseen, kerrankin näin päin. Enää ei uskaltanut kovin kaukana ajella joten vaihdoin bensapumpun, odotettua helpompi homma. Parikymmentä minuuttia pumpun vaihto ja pari tuntia reikien tekoa
Mielenkiintoinen yllätys sinänsä, tuo motonetin Walbron pumppu on näköjään melkein sopiva. Ainoa ongelma on kun siihen kiertää adapterin kiinni niin bensaputki jää useita senttejä alkuperäistä ylemmäksi...
Eihän siihen enää mahtunut se suojalevy päälle eikä kyllä kontin levytkään mahdu paikalleen. Teinpähän perkele reiät niihin, uusiksi menossa "kontin verhoilut" kuitenkin. Pittää kai ehtiä tuohon bensaputken päähän liitin joka menee ilman adapteriosaa pumppuun niin ei jää törröttämään tuo liitin pihalle.
Ei se vanha pumppu kyllä tainnut ihan älyssään olla, heti pomppasi seokset rikkaalle eikä tyhjäkäyntikään enää souda.
EDIT:
Nyt on viimeisillä aloiteltu "keväthuoltoa". Konehuoneesta on purettu vähän vaikka mitä, kansi odottaa irroittamista. Huomenissa pitää heti aamulla hakea tuosta lähimmältä huoltoasemalta tuohon käyvä torx-hylsy.
Ahtimessa ei välystä juurikaan tunnu, ei ole ruikkinut öljyäkään eli ihan älyssään pitäisi vielä olla.
Jää nähtäväksi mitä kaikkea tuosta nyt tulee tällä erää laiteltua, kävi mielessä että pitäisi saksia tuo johtosarja paskaksi jos sitten saisi aikaiseksi väsätä uuden.
Talli on ikävä kyllä todella ahdas, syö vähän motivaatiota mutta vaikein on jo ohi ja homma saatu alulle. Pahinta on ehdottomasti kun joutuu pörpöttelemään jonkin aikaa tonnarilla, tylsä auto. Katsotaan mihin kaikkeen aika ja innostus riittää...

Mielenkiintoinen yllätys sinänsä, tuo motonetin Walbron pumppu on näköjään melkein sopiva. Ainoa ongelma on kun siihen kiertää adapterin kiinni niin bensaputki jää useita senttejä alkuperäistä ylemmäksi...

Eihän siihen enää mahtunut se suojalevy päälle eikä kyllä kontin levytkään mahdu paikalleen. Teinpähän perkele reiät niihin, uusiksi menossa "kontin verhoilut" kuitenkin. Pittää kai ehtiä tuohon bensaputken päähän liitin joka menee ilman adapteriosaa pumppuun niin ei jää törröttämään tuo liitin pihalle.
Ei se vanha pumppu kyllä tainnut ihan älyssään olla, heti pomppasi seokset rikkaalle eikä tyhjäkäyntikään enää souda.
EDIT:
Nyt on viimeisillä aloiteltu "keväthuoltoa". Konehuoneesta on purettu vähän vaikka mitä, kansi odottaa irroittamista. Huomenissa pitää heti aamulla hakea tuosta lähimmältä huoltoasemalta tuohon käyvä torx-hylsy.
Ahtimessa ei välystä juurikaan tunnu, ei ole ruikkinut öljyäkään eli ihan älyssään pitäisi vielä olla.
Jää nähtäväksi mitä kaikkea tuosta nyt tulee tällä erää laiteltua, kävi mielessä että pitäisi saksia tuo johtosarja paskaksi jos sitten saisi aikaiseksi väsätä uuden.
Talli on ikävä kyllä todella ahdas, syö vähän motivaatiota mutta vaikein on jo ohi ja homma saatu alulle. Pahinta on ehdottomasti kun joutuu pörpöttelemään jonkin aikaa tonnarilla, tylsä auto. Katsotaan mihin kaikkeen aika ja innostus riittää...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti