Sivu 6/17

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 09:22
Kirjoittaja ng900aero
On oikeasti tosi hidasta hommaa, kunnolla ruostunut osa saa lojua sitruunahapossa viikkotolkulla, oikeastaan kuukauden.
Kannattaa mieluummin käsitellä elektrolyysillä kun kidesooda ja sähkö on edullisempaa kuin sitruunahappo, ja keino on todella nopea ja tehokas.
Viimeksi käsittelin 2kpl 99:in taka-akseleita joista tuli kuin uudet.

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 10:31
Kirjoittaja nalleolut
heh siitä pitää rapsuttaa irtoava paska kerran päivässä pois niin tulee hyvä ....umpiruosteiset olkaakselit tosiaan 3pv ja ihan sikahyvät tuli.

Lähetetty: Ti Elo 07, 2007 13:17
Kirjoittaja Tri-Lo
Ja nimenomaan sikahyvät.. :lol:

Niinno, kävikin ilmi että tallikaverilla oli tuollaista jo sekoitettuna joten maataloskauppaan ei tullutkaan käyntiä tällä kertaa. Oli kyllä senkin mielestä hidasta puuhaa, täytyy kuitenkin kokeilla tässä joskus sopivilla osilla.

Eihän mikään ole ajasta kiinni kun kesälomaa on näin neljän viikon jälkeen vielä 5 viikkoa.. 8)

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Su Kesä 01, 2008 10:57
Kirjoittaja Sukellusvene
Nyt sitten alkaa olla hitsaukset tehty satkussa ja niitä on riittänyt jo kaksi pitkää päivää 8) .
Vielä takaluukun reunaa korjailtava, kun on mennyt haperoksi ja ehjää ei oikein löytynyt mistään .
Pitkään meni, kun ei meinannut saada hitsauskoneita mistään lainaan.
Autolla kun ei ole ajettu liikenteessä viimeksi, kuin helmikuussa 2007 :roll: .
Sukulaiset olisi olleet valmiina tilaamaan romukyydin tuolle, kun oli niin lohduttoman näköinen reiät laikattuna ja ilman paikkoja. Heikoimpina hetkinä ajattelin itsekkin samaa, kun totuus reikien määrästä valkeni . Toisaalta jo oli tullut tehtyä niin paljon pari vuotta sitten ovien yms kanssa, ettei tehnyt mieli luovuttaa peliä.
Siskokin vielä sanoi, että eihän tuollaisella enää ilkeä ajaa :mrgreen: .
No kaikkiin ei pure tuo :saab: muotoilu :roll: .

Onkohan taka-akseli hankala irroittaa?

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Su Kesä 01, 2008 11:23
Kirjoittaja lordofgreed
Sukellusvene kirjoitti:Onkohan taka-akseli hankala irroittaa?
Ei, olettaen että pultit aukeaa. Itselläni kyllä iskarien alimmat pultit jumineet kiinni mutta tukivarsien pultit lähteneet kivuttomasti. Alunperin piti vaihtaa pelkästään iskarit mutta ajattelin samalla uusia jarruputket/letkut ja yrittää pidentää jarrukilpien elinkaarta joten päädyin nappaamaan koko akselin irti. Samalla saa fiksattua pari pintaruostekohtaa jousten yläpuolelta.
Btw. Kannattaa uusia nuo jarruputket ja -letkut ellei ole lähiaikoina uusittu...

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Su Kesä 01, 2008 22:08
Kirjoittaja Sukellusvene
lordofgreed kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Onkohan taka-akseli hankala irroittaa?
Ei, olettaen että pultit aukeaa. Itselläni kyllä iskarien alimmat pultit jumineet kiinni mutta tukivarsien pultit lähteneet kivuttomasti. Alunperin piti vaihtaa pelkästään iskarit mutta ajattelin samalla uusia jarruputket/letkut ja yrittää pidentää jarrukilpien elinkaarta joten päädyin nappaamaan koko akselin irti. Samalla saa fiksattua pari pintaruostekohtaa jousten yläpuolelta.
Btw. Kannattaa uusia nuo jarruputket ja -letkut ellei ole lähiaikoina uusittu...

Tuota, saakohan tuota jarruputkea Motonetilta?
Tuo taka-akseli olis kyllä hyvä saada irti, saispahan tuosta ruosteet pois.


Nyt sitten saatu hitsaushommat tehtyä, siinä vaan meni ihan kokopäivän tunnit tänäänkin. Takaluukku oli pehmeämpi, kuin äkkiä arvasinkaan ja sai laittaa kolme paikkaa ja korjata alalaidan ja lampun kehyksen(pysty reuna). Ei tullut uudennäköinen, mutta toivottavasti ajaa asiansa. Lähinnä pientä kupristelua tuli, mitä pitää hiukan naputella ja kittailla.

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Su Kesä 01, 2008 22:57
Kirjoittaja lordofgreed
Sukellusvene kirjoitti:Tuota, saakohan tuota jarruputkea Motonetilta?
Kyllähän nuo pitäisi motosta löytyä, itse olen hakenut(teetättänyt) putket lähimmältä huoltsikalta ja letkut tilannut esim. motonetistä...

Noita letkuja siis taitaapi mennä 2kpl.

[quote=""Motonetin sivuilta""]JARRUPUTKET SAAB 900 79--93
900 Taakse vasen 115cm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-2337 9.90
900 Taakse oikea 38cm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-2315 4.50

JARRULETKU SAAB 900 79--93
900 78--93 taakse putkesta 320mm. . . . . . . . . . . . . . 23-3042 7.40 [/quote]
Sukellusvene kirjoitti:Tuo taka-akseli olis kyllä hyvä saada irti, saispahan tuosta ruosteet pois.
Sitäpä itsekin ajattelin...
Kuva
Kuva

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Su Kesä 01, 2008 23:21
Kirjoittaja Sukellusvene
Puhalsitko taka-akselin?
Vai millä sait ruosteet pois?

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ma Kesä 02, 2008 10:59
Kirjoittaja lordofgreed
Rötväsin noilla POR-15 -tököteillä eli harjalaikalla irtopaska pois, Metal Ready käsittely ja sen jälkeen maalia niskaan. En laita ainakaan vielä minkäännäköistä massaa/alustasuojaa, näkeepähän tekeekö tuolla aineella mitään...

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ti Kesä 03, 2008 10:50
Kirjoittaja Sukellusvene
Noista POR-15 aineista kattelin netistä juttuja, vaikuttavat niidenkin perusteella hyviltä aineilta. Olikos kalliita, kun en löytänyt hintoja edes Mobitiven sivuilta?

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2008 09:28
Kirjoittaja lordofgreed
Onhan tuota huonompiakin maaleja nähty, itse en pysty vielä vuoden perusteella sanomaan onko tuo hintansa arvoista, ainakin toistaiseksi on pysynyt.

Jonkinnäköinen hinnasto löytyypi:
http://www.mobitive.com/P15_27.pdf

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2008 10:28
Kirjoittaja Sukellusvene
Kiitoksia!
Mikä lie kun en itse huomannut hinnastoa Mobitiven sivustolla käydessäni aiemmin :roll: .
Käytitkö noita kaikkia kolmea ainetta?

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: Ke Kesä 04, 2008 18:04
Kirjoittaja lordofgreed
Sukellusvene kirjoitti:Kiitoksia!
Mikä lie kun en itse huomannut hinnastoa Mobitiven sivustolla käydessäni aiemmin :roll: .
Enpähän ole minäkään onnistunut löytämään hinnastoa noiden sivujen kautta, joskus maililla kysyin niin laittoivat liitteenä. Nyt törmäsin googlettamalla tuohon pdf:ään...
Sukellusvene kirjoitti:Käytitkö noita kaikkia kolmea ainetta?
Pelkkää Metal readya ja itse POR-15 maalia olen käyttänyt, poikkeuksena tuon "starter kitin" mukana tullut pieni pullo rasvanpoistoainetta. Hyvää tavaraahan se on mutta tuskin parempaa kuin muutkaan kunnolliset liuottimet ja pesuaineet.

En tiedäkään saako tuolta jossain kuvastossa esiintynyttä "sikspäkkiä", n. desin purkit riittäisi mainiosti, pirun riittoisaa ainetta ja isot maalipurkit hankala saada uudestaan auki. Olenkin kaatanut maalitörpön sisällön useampaan pilttipurkkiin, yhtään peltipurkkia en ole saanut leikkaamatta auki kun ne on kerran avattu, jumahtaa todella tiukkaan kiinni...!

Jos tuo pysyy pelleissä (=pelti->auto, ei pelle->minä) likimainkaan yhtä hyvin kuin näpeissä niin on varmasti hintansa väärti, taas on nyrkit mustana ja varmaan viikon kestää nahkassa tuo väri... :roll:

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: To Kesä 05, 2008 11:33
Kirjoittaja Sukellusvene
Ajattelin kokeilla hitsisaumoihin takaluukun kannessa tuota tinaa, josko tuo onnistuisi.
Hommasin pienen kaasupolttimen ja muutaman tinatangon ja juoksutetta, vai mikä sen virallinen nimi olikaan...
Lujaahan se maali saa ollakkin, eipähän tipu heti irti :) .
Huonot maalit kun tippuu suhteellisen nopeasti irti, jos tippakin ruostetta jää alle.
Tuolla Metal readyllä kai saisi puhdistettua sitten perämoottorin tankinkin ruosteesta?
Maalla on vanha perämoottorin tankki, joka on ajon/bensan puutteessaa ruostunut sisältä.
Kyllä varmasti desin purkeilla jo aika pitkälle pärjäisi, voi olla litrassa vähän liikaakin itsellekkin.
Täytynee katsoa, josko sitä sais pienemmänkin erän. Muutenkin kertynyt purkkeja eri laitteluista riittävästi nurkkiin :lol: .

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Lähetetty: To Kesä 05, 2008 22:54
Kirjoittaja Sukellusvene
Tulipa sitten kokeiltua tinaamista, kolme kohtaa ehdin tinailla.
Ei ollut ihan paras tuo kaasupoltin tuohon hommaan, mutta onnistuihan tuo jotenkin.
Ehkä joku järeämpi kolvi olisi paras tuohon, kun tahtoo helposti liikaa kaasulla lämmetä ja tinat valahtaa alas :roll: . Varmasti suurin vika on siinä, kun ei ole aiemmin tullut koria tinailtua.
Keksin poistaa ruosteet ja maalit takalampun reikien ympäriltä tuollaisella Dremel tyyppisellä hiomakoneella, kätevä tuollaiseen näpertelyyn. Noihin koloihin kun ei juuri muuta työkalua saa menemään.