Kaksiovinen vapariturbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jees, olis pitänyt jaksaa ruuvailla sitä asetelmaa löysälle samalla kun pistin konetta paikalleen. En jaksanut, päädyin ratkaisemaan ongelman myöhemmin. Todennäköisesti selviää ihan sillä, että otan sen nyt irti ja laitan kytkinhilut takaisin kaikki yhtäaikaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lootaan uus vetarin kuppi oikealle puolen + kytkinpaketti paikallaan.

Öljyfilsun jalka täytyy vaihtaa sellaiseen, jossa ei ole letkulähtöjä ja sitten kaadella öljyt koneeseen + lootaan, paketin voikin sitten nostaa takaisin paikalleen.

Ehkä jo ensi tallireissulla pääsee siis nostopuuhiin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Noniin, tallilla taas askarreltu-paskarreltu. Öljyfilsun jalka vaihtui, uusi filsu ruuvautui paikkaansa ja öljyäkin lirautin sekä öljypohjaan, että vaihdelaatikkoon.

Kone heilahti paikalleen suht pienellä vaivalla, vähän jäi vielä liitoksia tekemättä, esim. DP, vaihdekeppi, nopeusmittarin vaijeri on vielä laittamatta.. Sitten pitääkin hipostella yhtä sun toista pientä.

Vaan onpa vielä todo-listaa:
- oikean oven aeron helmaan pitää kiinnittää kisko uudestaan ja sitten helma takaisin oveen
- bensapumppu on joko väärällä korkeudella, tai paluuletku ei mene tankin tarjottimelle, tai tarjotinta ei ole siellä lainkaan. pitää tutkia ja tehdä korjaavat liikkeet.
- kattoverhoilu pitäis vaihtaa, ehjä on hommattuna
- katti täytyy asentaa, kun auto on muutosleimattu vähäpäästöiseksi edellisen omistajan toimesta
- pakkilukko tarvii korjata
- jarrut pitää herkistellä pitkän seisonnan jälkeen
- uudet jouset taakse, ärsyttää tuo keulinta
- inssi motkotti viimeisellä saamatta jääneellä leimalla taka-akselin pannasta, vaikka autoa rakentaessa hitsasin sen jo kertaalleen. Pitääpä hitsata lisää knöölejä sinne, niin ei jää epäselväksi, että onko se nyt korjattu vai ei.
- apc:n asennus sitten kun auto on muuten kondiksessa, ensalkuun varmaankin mennään bleedillä
- rattiakselin vaihto, nykyisessä vikisee laakerit ja ohjaus tahmoo pakkasilla, pitäisi olla ehjiä tuollaisiakin jemmassa

Ja varmaan jotain muutakin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
aero
-
Viestit: 8897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja aero »

Törppäsin renkaisiin ilmaa, oli paineet 0,5-1,3 -välillä kaikissa neljässä kulmassa. :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

aero kirjoitti:Törppäsin renkaisiin ilmaa, oli paineet 0,5-1,3 -välillä kaikissa neljässä kulmassa. :D
Mjoo, Manun kanssa kun sitä jumpattiin niin sanoin kans että taitaa olla syytä vähän laittaa lisää. Kiitti. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Noniin, katti vaihdettu ja aloin tutkimaan bensapumpun ongelmia.. Siellähän oli se kumilurtta hajonnut pohjasta. Pitää tonkia varastoja, josko olisin jostain purkuhelmestä tuollaisen säästänyt aikanaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
aero
-
Viestit: 8897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun Jope kerran ei ole vielä ehtinyt projektoimaan tätä liikkeelle, harjoittelin autoon tyylikästä pintateippausta (kuvassa vielä vaiheessa) :D

Kuva
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

No niin, bensapumppuhommat kunnossa, ensi , ,, , ,, startti suoritettu ja kone alkoi hetken päästä jopa käymään neljällä. Nätisti käy, vähän yläkerta raplattaa vielä. :-)

Kattoverhoilu vaihdettu, keulille uudet jarrut kun vanhat oli aika jupatissa.

Nyt puuttuis oikeastaan enää toimiva pakkilukko ja pelkääjän oven aeron helman kisko pitäisi kiinnittää helmaan uudestaan. Voishan tuota yrittää leimalle ilman pakkilukkoakin, ei se ole toiminut koko tänä aikana. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kisko kiinnittyi helmaan oivallisesti tähtisokilla. Minkähän ihmeen takia helman edellinen omistaja oli päättänyt yrittää sikaflexillä? :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Pakkilukko entisöity. Tällä kertaa olikin jännittävä failure mode. Se koukkuratas ei ollut syypää, vaan lukkopatruunan vääntiö oli pettänyt, eikä koukkuratas päässyt pyörimään tarpeeksi! Vaihdoin sitten koko vaihdekeppihässäkän, kuitenkin kohdistamatta lootaa uudestaan. Purin sen valkoisen muovin etupäästä pois ja jätin vaihteensiirtotangon paikalleen, sitten vaihdoin kaiken ympäriltä. :-)

Aeron helma kiinnitetty pelkääjän oveen ja sitten auto ajamalla tallista ulos. Ajamalla sisään, ajamalla ulos! ;-)

Pesin autosta pölyt veke ja jätin pihalle käymään lämpöjä keräämään, sitten ilmailin syylärin. Lämmöt ne vaan jatkoi nousuaan, eikä flekti käynnistynyt.. Flektin johdot yhteen, herää. Kabiinista löytyi tuliterä flektin lämpökytkin.. Olisikohan tää ongelma ollut aiemminkin. :-D

No, ei muuta kuin auto sisään, lämpökytkin vaihtaen, nyt alkoi flektikin hurisemaan kuumalla koneella.

Sitten ei muuta kuin leimalle ..

.. ja takaisin tallille hyväksytty-tuomion kera.

Tulevaisuuden haavelistaa: APC, takajousien vaihto.. Saas nähdä koska jaksaa ehtii viitsii.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ettei teitä nyt aivan pilalle hemmoteltaisi kuvien runsaudella, niin olen lisännyt vain yhden kuvan galleriaan.

http://jope.fi/saab/2d/41-polish.jpg

Eli tänään WST:n jälkimainingeissa porhalsin tallille ja alettiin Napen kanssa kiillottamaan 2d:tä. Kylläpä tuli nätti, nyt kehtaa taas ajella.

APC saattaa ilmestyä pellin alle ensi tallisessiolla, f-19 vähän lupaili mulle magneettiventtiiliä (ainoa osa, joka itseltäni puuttuu), joten sen voisi viritellä ihan kokonaisuudessaan toimimaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tämän saa ostaa omakseen.

APC on myös löytänyt tiensä pellin alle ja maalipintaa kiilloteltu ja vahattu.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=164608
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4170
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja sinne lähti 2d uuden omistajan huomaan. Klubiin jäi, ilmoittautukoon itse, jos jaksaa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kaksiovinen vapariturbo

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tänne eksyi siis tämä kulkine. 8) Onhan se hauska ajella satkulla pitkän tauon jälkeen. Onhan tuo kaupungissa näppärämpi laite liikkua kuin tonnari.

Vielä en täysin tiedä miten tätä aion jatkojalostaa, mutta tärkeimpinä toimenpiteinä tällä hetkellä on peruutusvalon ja bensavalon saaminen toimintaan. Lisäksi pitäisi alustaan keksiä jotakin. Tuo nykyinen asento kun on niin rankasti keuliva. Tyhjäkäyntiäkin vois koittaa rukkailla hieman paremmaksi jossain vaiheessa. Tällä hetkellä kun tuo on 1500rpm

Ja koska tuo punainen väri ei ole ikinä omaa silmääni miellyttänyt pitäisi sillekin keksiä jotakin. Josko vaikka kokeilisi tuota teippausta.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin