Koriprojekti:
Projekti on edennyt tähän asti lähes suunnitellussa aikataulussa. Lauantaipäivän ylitöiden jälkeen pääsin oikean puolen oven tinauksen kimppuun ja sain tinattua oven alareunan, sekä ikkunan alakarmia. Tinauksesta voin sanoa, että ne onnistuivat oikein hyvin niillä alueilla, jotka oli huolellisesti hiekkapuhallettu ja hiottu. Epäpuhtaudet aiheuttivat ongelmia ovenkarmissa, joten jouduin puhdistamana pintoja vielä jouksutteen lisäyksenkin jälkeen teräsharjalla ja tekemällä pohjustuksen uudestaan.
Irroitin korista takasivulasit ja puhdistin tiivistysaineena olleen bitumimössön pois bensarätin kera. Se näyttää olevan ainoa liuotin, joka puree tuohon möhnään edes jotekin. Kuskin ovi on sovitettu saranoiden säädöllä. Se nyt olikin melko helppo nakki, koska ovi on allut paikallaan aiemminkin. Apumiehen ovea en ehtinyt vielä sovittamaan, kun onnistuin hukkaamaan saranat ( ja löysin ne vähän myöhemmin, kun olikin jo aika alkaa siivoamaan lattioita kittipölystä). Oviin täytyy laittaa myös tiivisteet paikalleen, jotta todellinen ovien asento paljastuu ja näin varmistuu, ettei ovia tarvitse enää alkaa säätämään, kun auto on maalattu. Tuon oikeanpuolen oven pohjatöistä on jäljempänä kuvasarja. Ovi on nyt siinämäärin valmisteltu, että karkein kittaus ja hiontatyö alaosasta on tehty pöydällä inhimillisemmässä asennossa ja se voidaan nostaa huomenissa paikalleen jatkoa varten. Ovethan pitää olla korissa kiinni kittauksen ja hionnan aikana, jotta esim. kylkipokkausen linja yms. saadaan sovitettua suoraksi linjaksi. Kun apumiehen ovi on peräisin eri autosta, se pitää vielä sovittaa käymään uuteen isäntäänsä. Väkivaltaakin voi joutua käyttämään, jos ovi on ropeli (eli kiero).
Hieman tarkemmin työjärjestyksestä:
maanantai-tiistai-(keskiviikko)
1. oviaukot, ikkunat ja takaluukun aukko suojataan paperilla
2. Kori kitataan ja hiotaan luukkujen ollessa paikallaan
3. irroitetaan ovet (ja mahdollisesti takaluukunkansi)
4. hiotaan, kitataan ovien sisäpuoliset osat, sekä takaluukku
5. valmistellaan myöskin oven karmit ja talakuukun karmit
keskiviikko-torstai
6. pohjamaalaus
7. oven karmien, takaluukun karmien ja kaikkien luukkujen sisäpintojen pintamaalaus
perjantai
8. luukkujen asennus takaisin koriin
9. välihionta ja mahdolliset lisäkittaukset
10.hallin siivous
lauantai
11.välipäivänä annetaan pölyn laskeutua eikä tehdä mitään hallissa
sunnuntai
12.kastellaan lattiat
13. aletaan maalaamaan pintamaalia
14. ensimmäinen lakkaus melko pian viimeisen pintamaalikerroksen jälkeen
15. lisää lakkaa
16. välihionta vesissä
17. vielä lakkaa
18. kiillotus
Toki näiden kertomieni kohtien lisäksi on monta muuta pikkujuttua, joita en lähde tähän luettelemaan.
Tässä vähän tinausta ja oven valmistelua yksityiskohtaisemmin kuvien kera.
Seuraavassa kuvassa olen sekoittamassa tinatun alueen pohjustukseen tarkoitettua fluksia, jossa on seassa tinaa ja happoa. Hapon tarkoitus on puhdistaa epäpuhtauksia. Tina/lyijy tuppaa saostumaan purkin pohjalle, kuten on nähtävissä tussa kuvassa oleva pohjalta kaivamani möykky.
Fluksi kuumennetaan, kunnes tina sulaa ja tarttuu metalliin. Kuona tulee näkyviin mustana möhnänä ja kun fuksi kuumuu hiukan liikaa, se värjäytyy ruskeaksi ja käry on sitten sen mukainen.
Seuraavat pari kuvaa on fluksauksen jälkeen tehdyn kuivalla rätillä pyyhkimisen jälkeen. Fluksattu alue pitää siis pyyhkiä lämpimänä, jolloin rättiin tarttuu kuona ja fluksi, sekä vähän fluksissa ollutta tinaakin.
Seuraavassa kuvassa on tinattua reunaa. Tommoista röpelöä siitä käytännössä tulee, kun paistinlastalla levittelin ja kaasupolttimella lämmittelin tinaa.
Myrkky tulikin sitten iltapäiväksi jo riehumaan abranettihöylän kanssa. Meni tuohon melkoinen kasa kittiäkin, kun turha sitä on lähteä pikkuläntteinä täyttämään. Käytännössä Myrkky vetäsi koko oven pintaan kitin ja suurin osa siitä tulee jokatapauksessa hioutumaan pois.
Konepeltiäkin on jo aloitettu höyläyksen merkeissä. Yhden ongelmallisen ruostumispaikan hioin rankasti kulmahiomakoneen fiberilaikalla pellille ja tinasin alueen. Siinä kohtaa nimittäin oli ruostekukka jo silloin kun 2005 ostin tämän auton ja kukkanen oli tullut uudestaan samaan kohtaan viime maalauksen jälkeen. Voi olla että siinä on pellin läpi menevä huokonen tms. Jospa se ei enää kukkisi, kun on tinattu. Pitää suojata konepelti sisäpuolelta huolellisemmin tälläkertaa.
![Kuva](http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagalleria/d/3330-1/IMG_7278-web.jpg)