Huoltopäivä Mitsulle, 220 euron pikkuhuolto asialistalla. Siihen tuli sitten 55 oiroa päälle, kun huoltomies soitti töiden lomassa ja sanoi että tarkistaessaan ilmanputsarin huomasi ilmansuodattimen olevan aika likaisessa kunnossa ja kysyi saako vaihtaa. Kuittasin että vaihdetaan ja jäin miettimään että eikös se olisi pitänyt isossa huollossa vuosi sitten vaihtaa.
No tiskille päästyäni todettiin huoltoneuvojan kanssa että ilmansuodattimen vaihtoväli on 60 tkm, eli sitä ei ole kuulunut vaihtaa kuin viimeksi Ruotsissa tehdyssä huollossa juuri ennen kuin auto tuli mulle. Tuo huolto on ainoa josta huoltokirjassa on ei-merkkiliikkeen leima, joten epäilykset herää siitä että tuossa huollossa ei ole suodatinta vaihdettu, ehkäpä vain pelkät öljyt ja öljynsuodatin (toivottavasti edes ne
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
). Tuon huollon jälkeen on ajettu 25 tkm, ja siitä kuitenkin luokkaa 90 % sähköllä, joten siinä ajassa ei suodattimen olisi pitänyt kovin pahaksi mennä. Vähän hölmö olo itsellä siitä että en ole tuonne putsariin mennyt kurkkaamaan jolloin olisin voinut todeta saman itse ja vaihtaa suodattimen jo aiemmin.
55 oiroa suotimesta on tietty aika suolaisesti kun Motonet myy moista (toki ei kolmen timantin logolla) 17,90 oirolla ja vaihtotyö on varmaan kaksi minuuttia. Mutta tällä kertaa näin.
Muutenkin oli poikkeuksellisen tarkka huoltomies tänään hommissa. Kuittiin tuli merkintöinä lisäksi että sumuvalojen kuvio on pielessä ja tämä johtuu siitä että umpiot on asennettu väärin päin
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
. Sekin on ruotsin peruja, koska mun aikana on roplattu vain toista sumuvaloa, joka oli rikki kun auton ostin ja se vaihdettiin kaupan jälkeen Sakan piikkiin. Tuolloin asentaja on tietenkin voinut katsoa mallia toisesta paikallaan olleesta umpiosta ja asennus on suoritettu samoin eli väärin päin. Tutkin asiaa kotona ja totesin että tekstit kuvussa ainakin on päälaellaan ja FB:n töpselikärsäin ryhmästä vielä valokuvalla varmistin että muilla on lamput 180 astetta eri asennossa.
Muut mainitut huomiot oli vanhentunut renkaanpaikkapullo (vanhentunut jo 02/2018) sekä iäkkäät renkaat. Renkaissahan on viikkomerkintä keväältä 2014, mitä tämän ketjun alussa jo ihmettelin ostettuani auton mittarilukemalla 126 tkm mutta alkuperäisillä kesärenkailla joissa pintaa noin 8 mm. Tämä mysteeri ei ole mulle selvinnut, mutta noilla renkailla ajattelin nyt jatkaa vielä ensi keväänä sen aikaa kun tämä auto mulla on. Seuraava omistaja päättäköön vaihtaako renkaat iän vuoksi vai ei. Itse olen ollut päivämääränirso pääasiassa talvirenkaiden kanssa, koska niissä vanhuuden huomaa kyllä pidossa ihan normiajossakin kun on kunnon talvikeli. Näiden kesärenkaiden osalta olen lähtenyt siitä että ne on otettu käyttöön silloin 2019 kun auto mulle tuli ja siihen asti autolla on todennäköisesti ajettu jollain muilla kesärenkailla. Jostoku suositus renkaiden iästä on sellainen, että kuusi vuotta käytössä tai 10 vuotta kokonaisikää olis ikäloput, ja näissä tilanne on siis 3/8 vuotta nyt, joten ei aiheuta toimenpiteitä ennen kuin tämä auto multa häviää.
Tarkkuus on hyväksi ja muutenkin täytyy taas kehua Turun Auto-Centerin palvelua. 220 oiroa merkkihuollosta on mun mielestä kohtuullisesti, tuo suodattimen hinta nyt vähän rikkoo tätä kuvaa, mutta muuten homma toimii niinkuin voi olettaa.
Huollon ajaksi on tullut tavaksi ottaa koeajoon jotain mielenkiintoista. Tällä kertaa koitin saada huollon kanssa saman katon alta ajoon Kia EV6:n, mutta molemmat esittelyautot oli kuulemma Turun Messukeskuksessa jossain näytillä. Auto-Centerissä ei myöskään vielä ollut e-Niron esittelyautoa koeajettavaksi, joten piti vilkuilla naapureihin, kun ei kiinnostanut ottaa ei- tai osasähköautoa koeajoon. Periaatteessa olis voinut olla kiinnostava koeajaa Mitsun Eclipse Cross PHEV, jossa sama voimalinja kuin viimeisissä Outlander PHEVeissä oli. Mutta tällä kertaa ajattelin käydä kokeilemassa jotain, jota en sähköautokokeiluissani ole ennen päätynyt kokeilemaan:
https://www.nettiauto.com/13070368
Long Range, Dual Motor, Lasikatto, tupla sitä ja tupla tätä. 462 hv. 15 tkm ja kilvitetty Saksassa 12/2021. 65 900 oiroa. Huikeaa.
Kolmonenhan ei silleen ole mun harkintalistoilla ollut pääosin tästä syystä:
Kontissa tilaa suunnilleen saman verran kuin Mitsussa verhon alla, mutta toi käytettävyys on vaan niin surkeaa, että ei voi harkita. Miksi oi miksi Tesla ei voinut jatkaa ässän linjoilla ja laittaa koloseenkin isoa takaluukkua? Tai siis jos kuvasta katsoo miten toi luukku aukeaa, niin sehän ei ole pieni, mutta se paljastaa auetessaan surkean kokoisen reijän jonne pitäisi kaikki tavara tunkea. Olis pakko laittaa Y tai X jos Teslaan lähtisi, ässäkin tietty menis mutta sillä ei saa vetää postikorttiakaan, joten ei ole mun vaihtoehto.
Lisäksi kolmosen takapenkki oli kyllä mulle säädetyn kuskinpenkin takana aika ahtaan oloinen. Tuli vähän NG-kolkin takatilat mieleen. Kyllä meidän lapset siellä menisi mutta jossain vaiheessa pituuden lisääntyessä vois alkaa sellanen potkiminen takaosastolta että pitäisi ihan sen vuoksi lähteä autokauppaan. Töpselikärsässä ja varsinkin Ioniq femmassa on takapenkki ja sisätilat muutenkin ihan eri luokkaa.
Mutta jos nyt unohdetaan nämä perhearjen kamaluudet hetkiseksi ja kuvitellaan että olen menestyvä ja menevä sinkkumies jolla kuljetettavana lähinnä mallinmitoissa olevia seuralaisia hanttarin penkillä ja satunnaisesti salikassi, rahasalkku tai golfbägi takaluukussa, niin olispahan upeaan elämään upea auto. Siis tolleen yksin koeajaessa kokemus oli kyllä ihan nautittava. Alusta on sporttisen tukeva, eli joidenkin mummojen paikat irtoaa ja haukkuvat kivireeksi; voimaa on ihan sikana ja se tulee sähkövoimalinjalla tietenkin heti eikä vasta kun muut on menneet. Aika kovin nitkahti niskat vielä yli satasen motarivauhdissa kun painoi tallan pohjaan. Ei tuota enempää voimaa voi oikeasti kaivata.
Enkä kaipaakaan, kun nyt palaan tähän turkulaisen kurahousulapsia kuskaavan perheenisän rooliin. Vähemmälläkin pärjää.
Infotainmentiin en ehtinut kovin paljon tutustua, koeajon aikana kävin muistuttamassa omasta keski-ikäistyvästä kuolevaisuudestani hoitamalla Naantalissa pari kiinteistöhuoltohommaa, ja kun sain ne hoidettua niin pitikin jo ajella takaisin autokaupalle. Mitsusta sain suullisen 18500 oiron hyvitystarjouksen ja narrasin lähtiessäni jääväni harkitsemaan. Siis väliraha olisi suunnilleen sama kuin mitä Hynkyn listahinta. Kun asian miettii noin päin ja pohtii noita tiloja, niin Hynkyssä saa kyllä isosti enemmän autoa rahaansa kuin mitä kolosteslassa. Mutta näin ajattelee tietenkin vain nolo kurahousuiskä.
Palataan siis arkeen ja listataan kuun lottonumerot:
Elokuu:
matkaa 726 km
sähköä 103 kWh
bensaa 18 litraa
Rahaa näihin 51 €
Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 20933 km
sähköä 5237 kWh
bensaa 336 litraa
Rahaa näihin 1067 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,6 litraa + 25 kWh eli 5,1 €
Aika perus elokuu. Loma jatkui vielä alkukuusta, nuo bensa-ajelut tuli oikeastaan siinä parilla maakuntamatkalla ja lisäksi yks keikka lastatun peräkärryn kanssa mökiltä.
Huoltokirjaan laitettiin lukemaksi 147 333 km, jossa oli lisäystä vuoden takaiseen huoltoon 6840 km. Vikoja ei ole ilmaantunut, mitä nyt lamput keulalla väärinpäin
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)