Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Ainakin tyypilliseltä maalausprojektilta. :) Ja pienet pölythän lähteepi myöhemmin myllytämällä. 8)
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, voisi myllyttää jos olisi tavan maalia. Kun kyseessä on metallihohtomaali, sitä voi myllyttää vasta lakkauksen jälkeen.

Tuossa Myrkky sanoi että tuli parempi, kuin viimeksi. No vaikka en vielä itsekään ole ehtinyt lopputulosta näkemään, niin ei siitä olisi voinut mitenkään saada huonompaa. Ekan kerran maalipinta oli nimittäin niin karkea, ettei sitä voinut edes yrittää vahata. Kun se likautui vuosien saatossa, sitä ei pystynyt edes puhdistamaan hiomavahalla, kuten tavanomaisen sileän maali/lakkapinnan voi putsata. :-)

Ite olen nyt hiihtolomareissussa perheen kanssa. Olen nukkunut pitkään ja ollut perheen kanssa ulkona yms. Omat akut ovat kyllä latautuneet mukavasti. :-)
Loppuviikolla jahka täältä kotiudutaan valmistelen combicoupen ruostesuojausta varten. Käytännössä kuskin penkki kiinni ja akku keulalle, jotta vanhuksen voi ajaa traileriin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Onko ruostesuojauksen pointti saada kaikki vanhat massat pois pohjasta jollain höyryputsarilla tms, vai miksi et itse roiski ruosteensuoja-aineita koteloihin?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ruostesuojauksesta senverran. Alusta pestään pesuaineilla ja kuivataan. Koteloihin tulee öljyt, alustaan vielä mahdollisiin ongelmapaikkoihin laitetaan aineet, joka imeytyy esim. ruosteeseen. Koko alustaan tulee alustamassa. Käsittääkseni vanhoja massoja ei irroiteta jos ne on kiinni kunnolla.

Ovia korjattiin niin paljon, että aion teettää kokosuojauksen. Ollaan käytetty paljon työaikaa autoon, joten sijoitus ruostesuojaukseen on rahana pikkusumma. Viimeksi itse tehtynä suojaus tuli tehtyä kiireellä ja huolimattomasti. Sen hedelmiä sainkin hitsata tällä kertaa. Etuna myöskin mainittava, että voin tehdä tuonkin ajan jotain muuta hyödyllistä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja hatami »

Jos sinne ruostetta jää vieläkin, ei sitä niitten ruostesuoja-aineet poista imeytymällä. Taitaa olla hiekkapuhallus tai happokäsittely ainoita. Kyllä se onnistuu suojaaminen itseltäsikin jos käytät oikeita aineita.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tässä voisi kysellä, että mistähän saisi noita pro-ruosteenestoaineita ostettua?

Onko motonetissä myytävä dinitrol / tectyl tarpeeksi hyvää?
Massasta ainakin huonoja kokemuksia, joko ei kovetu juuri ollenkaan ja jää märäksi (tectyl) tai sitten kovettuu liikaa ja halkeilee (dinitrol)...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

hatami kirjoitti:Jos sinne ruostetta jää vieläkin, ei sitä niitten ruostesuoja-aineet poista imeytymällä. Taitaa olla hiekkapuhallus tai happokäsittely ainoita. Kyllä se onnistuu suojaaminen itseltäsikin jos käytät oikeita aineita.
Ei koriin jätetty ruostetta sään armoilla oleviin osiin, vaan osaahan sitä aina johonkin jäädä, vaikka miten tuota puhdistelinkin. Kyllä ruostuminen pysähtyy hapettomassa tilassa. Jos joskus törmää koria puhdistaessaan mustaan ruosteeseen, niin se on juurikin sellaista ruostetta, jolta on happi loppunut kesken. Esim. hyvän maalikerroksen alla ollut ruoste voi olla mustaa. Samoin noilla ruosteenmuuntimilla käsitellyistä ja maalatuista pinnoista löytyi mustaksi muuttunutta ruostetta.

Niin, en suojaa tuota itse, koska:

a) ei ole kunnon vehkeitä
b) ei kiinnosta
c) menee aikaa sikana, jos tekee kunnolla
d) ei ole aikaa
e) sottautuu paikat ja jopa oma nahkakin
f) sattuu olemaan vähän rahaakin vielä tilillä
g) saa työlle takuun
h) suojauksessa käytetään kunnon aineita
i) haluan panostaa suojaukseen
j) kuitenkin oikaisisin itse tehdessä jossakin kohtaa

Kävin muuten tänään tsiikaamassa autoa pikaisesti ohikulkumatkalla. Se kun on nyt ulkosalla. Kyllä combi kiilsi kivasti. Lakkausvaiheessa pintaan on tullut epätasaisuuksia, mutta oikein hyvältä se muuten näytti. Henkka-serkku kommentoi tuossa äsken puhelimessa, että joku valuma oli tullut lakkaan. Ne pitää ainakin vesihioa ja yksi alue pitää vielä lakata toistamiseen, jotta tulee tasainen jokapuolelta. Oli kuulemma ollut tosi vaikea havaita, miten pinta muodostuu.

Aineet myyneeltä hemmolta oli saatu vihjeitä lakkaukseen ja lakkaa ohennettiin tinnerillä, josta johtuen pinta pitää myllyttää täyden kiillon saamiseksi. Käsittääkseni "oikealla" ohenteella ei tuota sameutta olisi tullut. No, se ei ole sinänsä mikään ongelma. (Täytyy tunnustaa etten edes tajunnut lakan olevan himmeä, ennenkuin serkku mainitsi asiasta.) Tässä viikonlopun aikaan laitan autoon talvikiekot alle, pakoputken häntäputken paikalleen, ainakin kuskinpenkin paikalleen ja oviin ja mahdollisesti muuallekin ikkunalasit paikalleen. Lukkopeltihässäkkä pitää maalata mustaksi epoksimaalilla. Ehkäpä sen myötä saisi vedetkin koneeseen, niin voisi käyttää koneen lämpimäksi pitkästä aikaa.

ps. ehkäpä jonkun kuvankin saisin näpsättyä tuosta
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Noniin! Ensin vaikkapa pari fotoa.

Kuva

Tässä combi löytyikin hallin takapihalta. Pojat oli laittaneet kattotelineet ja niiden päälle laudat, jotta pressu ei makaisi kattoa vasten. Näin varmasti olikin alkuun tapahtunut, kunnes satoi vähän vettä...

Kuva

Piiikkasen on eri kiilto konepellissä (huomaa heijastukset).

Kuva

Vartavasten kuvasin kyljen ilman salamaa pitkällä valotusajalla, jotta maalin ja lakan heijastuksen saa paremmin esiin. Vaikka pinta ei ole edes uuden auton luokkaa, niin silti se peilaa näinkin kivasti. Kuten aiemmin mainitsin, muutamia valumia pitää hioa pois ja ainakin yhteen kohtaan pitää vielä ruiskuttaa lisää lakkaa.

Tän päivän ohjelmassa auton vienti ruostesuojaajalle. Eilen sain senverran tehtyä muiden hommien ohella, että ovissa ja takaluukussa on tiivisteet paikallaan. Bensakin oli perskutarallaa mennyt loppuun, joten se aiheutti ylimääräistä äkseereusta, ennenkuin sain auton sisälle halliin. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sulla taitaa olla YV-laatikko täysi, kun en saa viestiä lähtemään, mutta pistäpä emailia:
vesa.pohjalainen(at)pp.inet.fi
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moro vaan.

99:iin on laitettu takalasi paikalleen, samoin ovien lasit. Asensin apumiehen oveen oikeanlaisen aukaisukahvan sisälle, keskuslukon moottorin jne.

Huomenissa on tarkoitus korjailla lakkausta. Luultavimmin vedetään kylkiin vielä lisää lakkaa, jahka saadaan valumat hiottua pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kokeilin hommaamiani materiaaleja takakontin kanteen alueelle, joka jää rekisterikilven alle. Hioin pinnan 800 ja 1000 vesipaperilla. Sen jälkeen myllytin pintaa Farecla G3:lla ja lopuksi Autoglym Paint Renovator. Näyttää siltä että nuilla eväillä saan lakkapinnan kohtuullisella vaivalla karkeimmilta ja pahiten appelsiinille menneiltä alueilta vallan hyvään sileyteen ja kiiltoon. Kuten aiemmin kerroin oli pressu painanut kattoa vasten ja niinhän siellä on jälkiä myöskin lakkapinnassa. :( Kokeilin tuota Paint Renovatoria niihin jälkiin ja melko helposti sainkin jäljet pois näkyvistä.

Takaneljänneksissä oli lakkauksessa ollut ongelmia, kuten aiemmin kerroin. Hioin lakkapinnan paksummin lakatuilta alueilta ensin vesissä ja lopuksi koko alueen karhunkielellä ohuemmaksi jääneet alueet mukaan lukien. Henkka-serkku lopuksi lakkasi uudestaan nuo alueet. Neljänneksille ei sitten voikaan tehdä vähään aikaan mitään, kun joutuu odottamaan lakan kovettumista.

Apukuskin oven lakkauksessa olikin sitten pahimmat valumat, mitä koko autoon oli tullut. Hioin valuma-alueet vesissä 800:lla ja samoin karkeaksi jäänyttä appelsiinia oven kahvan seudusta. Lopuksi hioin koko oven 1000:lla vesissä. Tuo pitääkin sitten mahdollisesti huomenissa myllyttää Farecla G3:lla tuommosella pyörivällä kierroslukusäädöllä olevalla myllytyskoneella. (Näyttää muuten ulkonäöltään erehdyttävästi kulmahiomakoneelta.)

Näillä näkymin saatankin vain viimeistellä tuon oikean puolen oven ja vetää myllytyksen päälle vahan. Mietityttää vaan, että pitäisikö muulle osaa korista vetäistä joku vaha päälle, vaikka lakkaa on tarkoitus hioa ja myllyttää vielä lähiaikoina? Kysymystä pohdiskelen sen takia, kun alkaa olla monenlaista painetta saada auto liikenteeseen. Takaneljännesten nyt tuoreen lakan annan jokatapausessa kovettua rauhassa. Harmikseni kävi tietenkin niin, että vaikka oli parempi valaistus kuin viimeksi ja päivänvaloa tuli halliin ikkunoistakin, kaikesta huolimatta oikeaan c-pilariin tuli yksi valuma, jonka joudun vielä vesihiomaan pois... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Korjauslakkaukset onnistuivat siinämäärin hyvin, että aionkin muuttaa suunnitelmaa tuon apumiehen oven myllytyksen suhteen. Otan oven irti ja valmistelen sen uutta lakkakerrosta varten hiomalla sitä vesissä vielä hieman ja sitten hion sen karhunkielellä. Jotta vältytään uusilta valumilta, lakka ruiskutetaan oven ollessa pöydällä lappeellaan. :wink:

Jahka tuo ovi on käsitelty, aionkin vetää auton päälle jonkun juoksevan pikavahan ja varsinainen niputtaminen ajokuntoon saa alkaa. Kesemmällä jatkan sitten lakan vesihiontaa ja myllytystä, kun lakka ja maali ovat saaneet kunnolla kovettua. Leimaa on vielä huhtikuun lopulle, joten ei tarvitse ihan heti mennä katsastukseen.

ps. Olen sopimassa kauppoja kromisista alkuperäismallin lokarin kaarilistoista. Loisto homma, että näitä vielä saa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mertmi kirjoitti:ps. Olen sopimassa kauppoja kromisista alkuperäismallin lokarin kaarilistoista. Loisto homma, että näitä vielä saa.
Jaa mistä? Mulla olis tarkoitus siistiä auton maalipintaa tässä keväällä ja jos oikein innostun, saatan yhden aavistuksen kuplimaan alkaneen loksun kaarenkin putsata. Silloin voisi olla tarvetta noille listoille.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lahti411 kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:ps. Olen sopimassa kauppoja kromisista alkuperäismallin lokarin kaarilistoista. Loisto homma, että näitä vielä saa.
Jaa mistä? Mulla olis tarkoitus siistiä auton maalipintaa tässä keväällä ja jos oikein innostun, saatan yhden aavistuksen kuplimaan alkaneen loksun kaarenkin putsata. Silloin voisi olla tarvetta noille listoille.
Yks kontakti on olemassa. En laita tähän julkisesti tietoa, mutta jahka kysyn häneltä ensin, niin saatan sitten voida antaa yhteystietoja yv:llä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jahas. Pannaas vettä myllyyn. Aikomuksena on käydä huomenissa laittamassa katsastuskonttorilla 99 takaisin tieliikennekäyttöön. Combicoupe pitää runnoa käyttöön vaikka väkisin. :twisted:

ps. vaikka väkisin vapuksi ajoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin