Sivu 56/85

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Pe Touko 06, 2022 14:00
Kirjoittaja Tobbana
Ootko koskaan miettinyt, että miten syvälle paskaan voi ihminen kätensä työntää ennen kuin lakkaa nauttimasta siitä? :D

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Pe Touko 06, 2022 14:13
Kirjoittaja Pee
Voihan sen noinkin sanoa :D

Itse hiljaa miettinyt että miten paljon ylimääräistä aikaa eri ihmisillä voikaan olla.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Pe Touko 06, 2022 14:20
Kirjoittaja nalleolut
samaa pohtinu jo useamman vuoden ku seuraa näitä keskusteluja uusien autojen hinnoista ja vertailuista.. eli aivan liikaa luppoaikaa ihmisillä :mrgreen:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Pe Touko 06, 2022 19:02
Kirjoittaja V.J.S
koistha kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 09:43
Koitas muuttuko kulku kun polkaisee oikeasti pohjaan. Jos on samanlainen kuin itäiset konsernisisaruksensa niin sieltä pohja-asennosta löytyy sellainen "naksahduksen" takana oleva ihan oikeasti kaasun pohjaan laittava. Mulla meni neljä vuotta ennen kuin keksin sen olemassaolon.
Mitä ihmettä 8O En nyt muista kovinkaan montaa ajorupeamaa, jolla EN olisi yhdelläkään omistamallani autolla runnonut pedaalia ihan tunteella pohjaan. Käsittää jokaisen saabin kaasarisatkusta 2,3T tonnarin kautta 9-5 3,0t:hen, Subarusta Fiat Punton kautta Pösöön ja n. 400hv Audiin... Siis about jokaisella ajokerralla, jos nyt ei ole kyse jostain alle 50m pihasiirtelystä... Että NELJÄ vuotta ajaa ilman pedaalin pohjaan polkaisua....tuntuu vähintäänkin omituiselta omaan pirtaan, mutta kaikki tyylillään :D

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Pe Touko 06, 2022 20:05
Kirjoittaja koistha
Muistatkos muka itse tunteneesi sen pienen naksahduksen? Vai onko kansanauton muisto jo haihtunut testihäviäjällä ajaessasi? :lol: :mrgreen:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Pe Touko 06, 2022 20:53
Kirjoittaja koistha
Mistä tulikin mieleen, että mitähän kivaa kolopallosta on löytynyt kun ei ole tullut vielä reportaasia urakasta?

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: La Touko 07, 2022 08:38
Kirjoittaja JP_Vette
Alotin eilen 8:30 ja lopetin tänään 2:00. Nyt viä vaihteistoöljyjen läträäminen ja VCDS-hetki. Oli melkonen ranetapaus tää auto, kädet ristis käynnistän...

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: La Touko 07, 2022 10:17
Kirjoittaja tetammi
Melkone työpäivä 8O
Mut kyl siinä joo aikaa vierähtää ku uus merkki ja homma.
Itellä menee yleensä isoin aika ohjeiden tavaamiseen ja/tai sopivien työkalujen ettimiseen.

Ranet kiinnostaa :mrgreen:

Edit. Phevi astrojen toimitus lykätty vissiin ens vuoteen

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: La Touko 07, 2022 17:44
Kirjoittaja JP_Vette
aero kirjoitti:
To Touko 05, 2022 23:19
Ihan perinteistä vaggilaisissa. Minusta tuo on väärtepäin - en ole koskaan kohdannut keliä, jolla kaipaisin sumaria eteen mutten taakse, mutta monestikin kyllä kelejä, joilla olen kaivannut sumaria taakse mutten eteen.
Mä en oo kohdannu ainuttakaan keliä, kun tarttisin sumuvaloja eteen...
koistha kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 09:43
Mulla on sellainen hämärä mielikuva, että tuon valoautomagiikan saa koodaamalla muistamaan missä asennossa se oli autoa sammutettaessa

...

Koitas muuttuko kulku kun polkaisee oikeasti pohjaan.
Siis ongelma on se, että jos haluaa ajaa automaattipitkillä, onnistuu se kyllä. Mutta jos välillä haluaaki ajaa jostain syystä manuaalipitkillä, niin se prosessi on tuskastuttava (ellei käy valokatkasijaa kääntämäs). Inkus automatiikka oli tavallaan manuaalipitkien "takana", tässä taas manuaalipitkät on sen automatiikan "takana". Pieni asia, mutta pistin merkille.

Siis tää kulkee kyl hyvin. Tarkotin sitä, että se 1.6 oli niin laiska tän rinnalla, että ihme kun sellasta edes harkittin puolitosissaan.
Tobbana kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 14:00
Ootko koskaan miettinyt, että miten syvälle paskaan voi ihminen kätensä työntää ennen kuin lakkaa nauttimasta siitä? :D
En ole miettinyt, mutta kokenut. Yksi XWD meni niin syvälle paskaan...
tetammi kirjoitti:
La Touko 07, 2022 10:17
Melkone työpäivä 8O
Mut kyl siinä joo aikaa vierähtää ku uus merkki ja homma.
Itellä menee yleensä isoin aika ohjeiden tavaamiseen ja/tai sopivien työkalujen ettimiseen.

Ranet kiinnostaa :mrgreen:
Noo tos oli muutaki hommaa välis, ja masennustauko. Ranet laitan kuvineen jahka kerkiän :) Nyt auto tuntuu pelaavan kuitenki, eli remontti oli sinänsä onnistunut. Tällä näkymää...

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: La Touko 07, 2022 18:56
Kirjoittaja koistha
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksia ?

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: La Touko 07, 2022 19:49
Kirjoittaja tturku
V.J.S kirjoitti:
Pe Touko 06, 2022 19:02
Mitä ihmettä 8O En nyt muista kovinkaan montaa ajorupeamaa, jolla EN olisi yhdelläkään omistamallani autolla runnonut pedaalia ihan tunteella pohjaan. Käsittää jokaisen saabin kaasarisatkusta 2,3T tonnarin kautta 9-5 3,0t:hen, Subarusta Fiat Punton kautta Pösöön ja n. 400hv Audiin... Siis about jokaisella ajokerralla, jos nyt ei ole kyse jostain alle 50m pihasiirtelystä... Että NELJÄ vuotta ajaa ilman pedaalin pohjaan polkaisua....tuntuu vähintäänkin omituiselta omaan pirtaan, mutta kaikki tyylillään :D
Nää DSG:t on vähän jänniä kyllä. Mulla taisi kyllä softauksessa kaasuvaste muuttua silleen että täydet hummat taitaa tulla jo siinä kickdownin kohdalla, ja kickdown vaan sitten alkaa arpomaan sitä pienintä vaihdetta ensin silmään omassa kolopallon sisaressa. Eipä sitä kohta 2 vuoden omistuksen aikana varmaan yli 2 käden sormien määrää ole kickdownia tullut käytettyä.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: La Touko 07, 2022 22:27
Kirjoittaja JP_Vette
Kyl mä laulatan kaikki ramppivedot sun muut lappu lattiassa heti kun kone on lämmin. Oli kiire tai ei :) Johan se autokoulussakin opetettiin, että tavotenopeuteen pitää kiihdyttää ripeästi... Ja näillä normaalien perheautojen tehoilla se ei ole edes mitään kaahaamista, ainakaan mun mielestä.

Mut joo auto käy ja kukkuu. Tosiaan oli aika pitkät remonttipäivät. Hommahan alko ihan sujuvasti, ja ensimmäinen ihmetys tuli vastaan ahtoputken kanssa. Tuo putki kun on ahtimen päässä tommonen, että taitaa sopia vaikka mopoautoon 8O

Kuva

Noh, eiköhän tota ole mua pätevämmät insinöörit miettineet. Mutta ranehenkisyyttä osaan minäkin miettiä, ja tässä se oli jo paha. Nimittäin tyhjä kolo pultille :facepalm_man:

Kuva

Mä olen ihan 100 % varma, että jokaselle pultille tossa laatikossa on paikkansa ja joka ton osaa koota niin, että työn lopuksi miettii mistä se yksi tuli, niin toivottavasti on joku rane omassa tallissaan tehnyt eikä kukaan vain ole maksanut laskua tollasesta työstä :roll: Kootessa mä sen verran ranetin, että siirsin varsinaisen pultin tonne startin taakse ja pistin 8.8 paskarautasen sitte tohon hyvälle hollille. Ei se varmaan kovaa pulttia korvaa, mutta on edes yritetty :twisted:

Operaatio suju mallikkaasti ja tälle työkalusarjalle oli käyttöä. Lähinnä siis sille, että samasta avaimesta on useita eri pituuksia saatavilla...

Kuva

Moottorin tukipalkkia ei ole, tai mikä sen nimi onkaan, niin piti olla luova. Ja täähän oli passeli, kun laatikkoa piti laskea 50 mm ja tää kiristy kutakuinki just sen verran alas kun päädyn tukipultit irrotti.

Kuva

Apurunkoki tippu aika helpolla. Vähän sai olla luova mihin kaikkialle ohjausvaihteen ripusti, mutta onnistu se parilla liinalla lopulta.

Kuva

Ja se ranehenkisyys jatku tässä. Noiden apurungon pulttien kiristys oli muistaakseni 70 Nm + 180 astetta, ja en mä sinänsä ammattimies näis hommis ole, mutta sen sanon, että varmana ei ollu avatessa tuolla kireydellä... Ihan sai sellasella 30 cm pitkällä räikällä vetää auki ilman tuskaa... (Ja ranetin mäki, kun virallises ohjees luki melkein jokases pultis "renew", mutta toteutin sen vain vauhtipyörän osalta.)

Laatikon irrotus oli aidosti helppo ja suoraviivanen. Siis pultit oli helpois paikois ja hiukan joutu raapiin päätä siä tää, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. "Vetarin malja" ottaa kii tommoseen pelliin, siitä oikeen varotettiin ohjeessa, ja sen kans kyllä kävi pieni vahinko ja jouduin naputtelemaan laatikon ja koneen välistä pelliä sitte suoraks. Takasi sen sai paremmin, kun isä oli auttamas. Laatikkoa siis piti kiertää hiukan ja käänellä ja ja ja. Ei ihan suoraan oikeas asennos saanu ylös.

Kuva

Sitte vaan vauhtipyörä irti, toi keskilaakeri vingulla palasiks.

Kuva

Uuden kiristys vaati apuvoimia räikkäliinasta. Kun ei ollut niitä virallisia jarrupaloja, jolla starttikehän hampailta lukittais vauhtipyörä :)

Kuva

Sitte tuli operaatio vauhtipyörän boorien rasvaus. Eli tässä tapauksessa laatikon kytkinakselin, jos sitä sillä nimellä voi DSG:ssä kutsua kun kytkin on laatikon sisällä, puhdistus rasvaus. Mutta se piruhan klappas useita milliä sekä akselin suuntasesti että poikittain. Vähän kuin se kuuluisa hullun juttu. 8O Aloin jo keskustelemaan isän kanssa hänen auton lainaamista ja taisin vähän tätä VAG-leiriä siinä sivus haukkuakki. Vannoutunut Audi-kaveri sentään toi VCDS:n lainaan ennen kuin kerkesin todeta, että tää auto kaipaa ohjelmointiläppärin sijaan lähinnä polttopulloja tai romuttamon prässin. Siinä vähän sitten tuli tyhjättyä hakekuormaa suuliin ja tehtyä muuta järkevämpää kuin rassata tätä maailmanlopun romua.

No kun mieli oli vähän kohentunut, en voinut vastustaa kiusausta siitä, että haluan avata laatikon. Mitä mä sillä klappaavalla v*tun painavalla rautakasalla teen, mutta saampa kuvan tänne Saab-foorumille kun DSG:n rattaat tippuu palasina lattialle ja laakerien kuulat vierii hallin lattian alimpaan monttuun. Pääty oli helposti kiinni, kun tossa 30 cm pizzalautasen näkösen kopan ympärillä oli vain lukkorengas. Rengas irti ja kolina kuulu:

Kuva

Kuva

Siellä oli sisällä toinen pizzalautanen ja irtonainen lukitusrengas 8O

Mä hetken tutkailin ja vähän googlailin, niin siis varsinainen kytkinpaketti on tässä kuvassa, ja se on tolla segerillä kiinni.

Kuva

Ja toi irtonainen pizzalautanen on siis joku välikappale, joka yhdistää ton kytkinakselin sitte vauhtipyörälle. Vaurioita ei näkynyt kytkimen booreilla (no laatikko toimi, tuskin se siis on koskaan edes sorvannut) eikä tän pizzalautasenkaan laakereilla.

Kuva

Mä sitte painoin pizzalautasen takasi paikoilleen, lukitusrenkaan paikalleen ja laatikon kannen takaisin kiinni :D Lukitusrenkaas oli kyllä jotain jälkiä, että on liikkunut, mutta hyvin ne sinne tuntu sopivan. Ja kun tässä ei mitään häviä... Paitsi aikaa ja 100 € öljyt...

Kuva

Sitte vaan kasaus käänteises järjestykses. Ja kun mikään ei saa maksaa mitään, niin tein vielä täyttötyökalun DSG:n öljyille vanhasta propusta.

Kuva

Kuva

Akun koodailussa ranetuksia tuli lisää. Eli tässä on stanssaukseltaan orkkisakku. Siis aika täsmää ja Ampeerit. Tais merkkiki. Ja akun päällä on sarjanumero. Mutta siitä kaikesta huolimatta VCDS kertoi auton akuksi raneakun...

Kuva

No mähän siis jatkoin ranea ja korjasin ampeerit oikeaksi ja muutin viimesen ykkösen kakkoseksi, mutta pointti oli se, että olisko tähän myyntifiksinä vaihdettu alkuperäinen akku tilalle :roll: Ja ylinpäätään tuo laatikkohommeli ihmetyttää, kun vähän kaikki pultit oli löysällä ja niitä oli hukassakin. En tiä, ei kannata ajatella.

Tein adaptaatioiden nollauksen laatikolle, painelin ne kytkimen automaattisäädöt VCDS:llä ja hyvin tuo tuntuu toimivan. Kaikki töktök loppu kuin seinään. En tiä johtuko ne adaptaatiosta, vauhtiksesta vai pizzalautasesta, mutta nyt toimii. Huomenna toki on uusi päivä.

Kytkimen pizzalautasen kanssa se jäi mietityttämään, että vaihtoehtoja sille on oikeastaan kaksi:
1. se on seuraus jostain muusta viasta, ja odottaa hajoamistaan
2. kytkin on vaihdettu ja edellinen asentaja oli yhtä p*ska kuin hukatusta pultista ja olemattomista momenteista vois olettaakki

Niin tai näin, laatikkoremontti ei maksanut mitään ja ainaki tiedän mistä etsiä vikaa, jos ääniä alkaa kuulumaan.

Jaa niin. Tästä on taidettu jo koodata S&S pois. Uudellakin akulla herjaa, että virrankulutus on liian suurta. Ymmärtääkseni se viittaa siihen, että jotain jänniterajaa on nostettu. Kai sen VCDS:llä sais kaivettua esiin, jos jaksaa.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Su Touko 08, 2022 10:46
Kirjoittaja jmaatta
Eli oliko se vika nyt alunperinkin vain tuo irrallaan oleva "pizzalautanen"?

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Su Touko 08, 2022 11:13
Kirjoittaja JP_Vette
Sitä en tiä. Mut kyllä vauhtipyöräki äänsi ainaki hiukan. Se iso rohina varmaan tuli tosta pizzalautasesta tai sitten sisällä irrallaan pyörineestä lukkorenkaasta. Nyt kun isot kalkatukset loppu, on seuraavana listalla öljypumpun putputus kylmämä :facepalm_man: Tosin se on vissiin kai vain "ominaisuus". Et jos vaihteisto kestää ja vaihteiston kannen stefa pitää öljyt sisällä kerran uudelleenkasattunaki, niin kohti uusia pettymyksiä :lol:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Su Touko 08, 2022 20:20
Kirjoittaja JP_Vette
Kuva

Kävin Turus ja samalla noukein XWD:n lainarenkaat takasi. Vähän kyl kävi mieles, et niin vain vaihdoin auton, jossa oli luonnetta ja hauskuutta, tämmöseen perustylsään pappa-autoon. Samalla tuli pari toteamusta:
-kolkin kontti on leveämpi ja syvempi (mittayksikkönä rengaskierros pystyssä)
-kolkin takapenkki on leveämpi, tai ainaki isofixit ulompana (mittayksikkönä anopin mielipide)
-DSG toimii edelleen äänettömästi ja eleettömästi :D

Muita ihmetyksiä, jotka oon kyllä lukenu mutta unohtanu, niin läpyskävaihteet on (ilman VCDS-puukotusta) turhat, koska auto heittää takasi automaatille heti kun on sitä mieltä, että käsin valittu vaihde on väärä. Toinen turhauttava toiminto on se, että voimansiirron nimissä ajan tietenki sportilla, mutta vakkari päällä auto käyttää D:n vaihteita :roll: On tää siis hyvä auto, en mä sillä, mutta on tässä huonotki puolensa kaikesta hehkutuksesta ja loputtomasta Tekniikan Maailman ylistämisestä huolimatta.

DSG:n kanssa on tosiaan nyt ainoa huoli se, että pitääkö vanha stefa. Pitää jarruremontin yhteydes tutkailla onko kytkinkopan alle tullu öljyä. Jos ei, niin ei kai siinä sitte muuta kuin iloisia kilometrejä :)