Kyl mä laulatan kaikki ramppivedot sun muut lappu lattiassa heti kun kone on lämmin. Oli kiire tai ei
Johan se autokoulussakin opetettiin, että tavotenopeuteen pitää kiihdyttää ripeästi... Ja näillä normaalien perheautojen tehoilla se ei ole edes mitään kaahaamista, ainakaan mun mielestä.
Mut joo auto käy ja kukkuu. Tosiaan oli aika pitkät remonttipäivät. Hommahan alko ihan sujuvasti, ja ensimmäinen ihmetys tuli vastaan ahtoputken kanssa. Tuo putki kun on ahtimen päässä tommonen, että taitaa sopia vaikka mopoautoon
Noh, eiköhän tota ole mua pätevämmät insinöörit miettineet. Mutta ranehenkisyyttä osaan minäkin miettiä, ja tässä se oli jo paha. Nimittäin tyhjä kolo pultille
Mä olen ihan 100 % varma, että jokaselle pultille tossa laatikossa on paikkansa ja joka ton osaa koota niin, että työn lopuksi miettii mistä se yksi tuli, niin toivottavasti on joku rane omassa tallissaan tehnyt eikä kukaan vain ole maksanut laskua tollasesta työstä
Kootessa mä sen verran ranetin, että siirsin varsinaisen pultin tonne startin taakse ja pistin 8.8 paskarautasen sitte tohon hyvälle hollille. Ei se varmaan kovaa pulttia korvaa, mutta on edes yritetty
Operaatio suju mallikkaasti ja tälle työkalusarjalle oli käyttöä. Lähinnä siis sille, että samasta avaimesta on useita eri pituuksia saatavilla...
Moottorin tukipalkkia ei ole, tai mikä sen nimi onkaan, niin piti olla luova. Ja täähän oli passeli, kun laatikkoa piti laskea 50 mm ja tää kiristy kutakuinki just sen verran alas kun päädyn tukipultit irrotti.
Apurunkoki tippu aika helpolla. Vähän sai olla luova mihin kaikkialle ohjausvaihteen ripusti, mutta onnistu se parilla liinalla lopulta.
Ja se ranehenkisyys jatku tässä. Noiden apurungon pulttien kiristys oli muistaakseni 70 Nm + 180 astetta, ja en mä sinänsä ammattimies näis hommis ole, mutta sen sanon, että varmana ei ollu avatessa tuolla kireydellä... Ihan sai sellasella 30 cm pitkällä räikällä vetää auki ilman tuskaa... (Ja ranetin mäki, kun virallises ohjees luki melkein jokases pultis "renew", mutta toteutin sen vain vauhtipyörän osalta.)
Laatikon irrotus oli aidosti helppo ja suoraviivanen. Siis pultit oli helpois paikois ja hiukan joutu raapiin päätä siä tää, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä. "Vetarin malja" ottaa kii tommoseen pelliin, siitä oikeen varotettiin ohjeessa, ja sen kans kyllä kävi pieni vahinko ja jouduin naputtelemaan laatikon ja koneen välistä pelliä sitte suoraks. Takasi sen sai paremmin, kun isä oli auttamas. Laatikkoa siis piti kiertää hiukan ja käänellä ja ja ja. Ei ihan suoraan oikeas asennos saanu ylös.
Sitte vaan vauhtipyörä irti, toi keskilaakeri vingulla palasiks.
Uuden kiristys vaati apuvoimia räikkäliinasta. Kun ei ollut niitä virallisia jarrupaloja, jolla starttikehän hampailta lukittais vauhtipyörä
Sitte tuli operaatio vauhtipyörän boorien rasvaus. Eli tässä tapauksessa laatikon kytkinakselin, jos sitä sillä nimellä voi DSG:ssä kutsua kun kytkin on laatikon sisällä, puhdistus rasvaus. Mutta se piruhan klappas useita milliä sekä akselin suuntasesti että poikittain. Vähän kuin se kuuluisa hullun juttu.
Aloin jo keskustelemaan isän kanssa hänen auton lainaamista ja taisin vähän tätä VAG-leiriä siinä sivus haukkuakki. Vannoutunut Audi-kaveri sentään toi VCDS:n lainaan ennen kuin kerkesin todeta, että tää auto kaipaa ohjelmointiläppärin sijaan lähinnä polttopulloja tai romuttamon prässin. Siinä vähän sitten tuli tyhjättyä hakekuormaa suuliin ja tehtyä muuta järkevämpää kuin rassata tätä maailmanlopun romua.
No kun mieli oli vähän kohentunut, en voinut vastustaa kiusausta siitä, että haluan avata laatikon. Mitä mä sillä klappaavalla v*tun painavalla rautakasalla teen, mutta saampa kuvan tänne Saab-foorumille kun DSG:n rattaat tippuu palasina lattialle ja laakerien kuulat vierii hallin lattian alimpaan monttuun. Pääty oli helposti kiinni, kun tossa 30 cm pizzalautasen näkösen kopan ympärillä oli vain lukkorengas. Rengas irti ja kolina kuulu:
Siellä oli sisällä toinen pizzalautanen ja irtonainen lukitusrengas
Mä hetken tutkailin ja vähän googlailin, niin siis varsinainen kytkinpaketti on tässä kuvassa, ja se on tolla segerillä kiinni.
Ja toi irtonainen pizzalautanen on siis joku välikappale, joka yhdistää ton kytkinakselin sitte vauhtipyörälle. Vaurioita ei näkynyt kytkimen booreilla (no laatikko toimi, tuskin se siis on koskaan edes sorvannut) eikä tän pizzalautasenkaan laakereilla.
Mä sitte painoin pizzalautasen takasi paikoilleen, lukitusrenkaan paikalleen ja laatikon kannen takaisin kiinni
Lukitusrenkaas oli kyllä jotain jälkiä, että on liikkunut, mutta hyvin ne sinne tuntu sopivan. Ja kun tässä ei mitään häviä... Paitsi aikaa ja 100 € öljyt...
Sitte vaan kasaus käänteises järjestykses. Ja kun mikään ei saa maksaa mitään, niin tein vielä täyttötyökalun DSG:n öljyille vanhasta propusta.
Akun koodailussa ranetuksia tuli lisää. Eli tässä on stanssaukseltaan orkkisakku. Siis aika täsmää ja Ampeerit. Tais merkkiki. Ja akun päällä on sarjanumero. Mutta siitä kaikesta huolimatta VCDS kertoi auton akuksi raneakun...
No mähän siis jatkoin ranea ja korjasin ampeerit oikeaksi ja muutin viimesen ykkösen kakkoseksi, mutta pointti oli se, että olisko tähän myyntifiksinä vaihdettu alkuperäinen akku tilalle
Ja ylinpäätään tuo laatikkohommeli ihmetyttää, kun vähän kaikki pultit oli löysällä ja niitä oli hukassakin. En tiä, ei kannata ajatella.
Tein adaptaatioiden nollauksen laatikolle, painelin ne kytkimen automaattisäädöt VCDS:llä ja hyvin tuo tuntuu toimivan. Kaikki töktök loppu kuin seinään. En tiä johtuko ne adaptaatiosta, vauhtiksesta vai pizzalautasesta, mutta nyt toimii. Huomenna toki on uusi päivä.
Kytkimen pizzalautasen kanssa se jäi mietityttämään, että vaihtoehtoja sille on oikeastaan kaksi:
1. se on seuraus jostain muusta viasta, ja odottaa hajoamistaan
2. kytkin on vaihdettu ja edellinen asentaja oli yhtä p*ska kuin hukatusta pultista ja olemattomista momenteista vois olettaakki
Niin tai näin, laatikkoremontti ei maksanut mitään ja ainaki tiedän mistä etsiä vikaa, jos ääniä alkaa kuulumaan.
Jaa niin. Tästä on taidettu jo koodata S&S pois. Uudellakin akulla herjaa, että virrankulutus on liian suurta. Ymmärtääkseni se viittaa siihen, että jotain jänniterajaa on nostettu. Kai sen VCDS:llä sais kaivettua esiin, jos jaksaa.