Sivu 57/85

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Su Touko 08, 2022 20:21
Kirjoittaja koistha
JP_Vette kirjoitti: Tästä on taidettu jo koodata S&S pois. Uudellakin akulla herjaa, että virrankulutus on liian suurta. Ymmärtääkseni se viittaa siihen, että jotain jänniterajaa on nostettu. Kai sen VCDS:llä sais kaivettua esiin, jos jaksaa.
onnistuu esim näillä ohjeilla https://www.vwwatercooled.com.au/forums ... 94276.html

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ma Touko 09, 2022 09:00
Kirjoittaja McStadey
Piti oikein kelata taaksepäin et mitä tohon laatikkoon oli tehty... Mekatroniikka 2k€, oliks nuo löysät/puuttuvat pultit ja lukitusrenkaat sitä perua vai onks joku kuittien ulkopuolelta fiksaillut laatikkoa noin menestyksekkäästi :facepalm_man:

Hyvä et tuli kuntoon, vähän liian helposti, joudut viel hankkimaan sen RS-ocun talveksi jos tätä vauhtia ongelmat poistuu :mrgreen:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ma Touko 09, 2022 15:01
Kirjoittaja JP_Vette
Mekatroniikan kans ei tiputeta laatikkoa. Sen teorian vahvistaa myös kuitin työn osuus, joka oli pari sataa tms.

Veikkaan kyllä sitä, että tuota on ns. kuittien ulkopuolella fiksailtu. Se, että onko kuitti hukattu edellisen omistajan toimesta vai myyjäliike unohtanut sen omaan mappiinsa, on pelkkää arvailua. Ottaen huomioon ranetuksen tason, niin mun päälimmäinen veikkaus on se, että auto on viety pajalle ja siellä on tullut tuomio, että kytkinakseli heiluu niinku hullun m****u ja käsky on tullut lyödä takasi paikalleen halvalla ja nopeasti ja auto on viety suoraan vaihtoon. Se kun rohisi pääasias vain kylmänä... Ja mulla nyt sattu olemaan tuuria, etten ajanut sitä rikki asti ja toinen tuuri (olettaen, että auto kestää) tuli siinä, että jos se nyt tulikin kuntoon kun hoksasin avata vaihteiston päädyn :roll:

Heitin tuolla aamulla lapset tarhaan ja ei se vieläkään hajonnut. Toisaalta mun järkeen ei kyllä mahdu, että millä ihmeellä se lukitusrengas on irronnut kytkimeltä. Se kun puristetaan sisäkehaltä eli mitä lujempaa kone pyörii, sitä lujemmin se puristuu koloonsa. Veikkaan, että tämä mystiikka ei koskaan selviä, kun edellinen omistajakaan ei silloin pääsiäisenä vastannut puheluun eikä viestiin. Ainoa tuuri on ehkä siinä, että omistaja tai tutun tuttu lukee tätä foorumia ja kannustaa avaamaan tätä mysteeriä, koska mä voin rehellisesti sanoa, että mulla ei ole mitään reklamoitavaa tästä autosta.

Se öljy- tai alipainepumpun putputus kylmänä on hassu. Se kuulu eilen ja toissapäivänä kylmällä koneella, tänä aamuna ei. Ehkä en tee asian eteen yhtään mitää... Ja huomenna saan kylmäainetta lisää, niin on sitte hyvä mennä kohti kesää :)

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ti Touko 10, 2022 18:02
Kirjoittaja JP_Vette
Auto kävi tänään ilmastoinnin täytössä. 150 g puuttu (kokonaismäärä 500 g) ja nyt tulee kylmää 8)

Kuva

Vääristä täyttömääristä sun muista on täällä ennenki keskusteltu, mutta en hoksannu pyytää sitä paperitulostetta mukaan. Kai sinne suunnilleen oikeat aineet oikeella määrällä ja oikeella öljyllä höystettynä sitten meni.

Vaihdoin raitisilmasuodattimenki. Youtubesta pikavideo ja toihan on helppo. Hanskalokero auki, kaks klipua pohjaan, hanskalokero kippaa, kolme klipua suodattimen kannesta. Ja sormilla sai kaiken auki, ei tarvinnu työkaluja. :)

Kuva

Kuva

Tosta imasin viä imurilla pahimpia pois ja joo, löyty sieltä paksun pöly- ja moskakerroksen alta valkostaki.

Kuva

Suodatin tosiaan makso 6,87 € joten on jännäs paikas säästetty... Kun tommoseen kuntoon on päässy... Tuskin on joka vuosi vaihdettu...

Nollailin eilen VCDS:llä vikakoodit. Vähän joka purkki herjas punasta ja paljon oli jänniteherjaa ym. Nyt sitten päivä ajelujen päätteeksi katsoin, mitkä on uusiutuneet, niin vain yksi. Ja sekin ajoittuu ilmastointihuoltoon. Eli kai tää kutakuinki kunnos on myös valohoidoltaan. Esimerkiks siinä XWD:ssä oli ostaessa se joku vajaa 30 koodia, joista vain yksi oli "oikea", eikä ne muut koskaan uusiutuneet, niin ei näistä vissiin kannata stressata.

Kuva

Kuva

Kaivelin myös millä tapaa tästä on S&S otettu pois, niin näemmä lämpötilavaatimuksia koplaamalla. Jännä, että silti se herjaa virrankulutusta, jonka takia se ei ole käytössä, vaikka S&S:n jännitevaatimukset oli tehtaan mukaiset. Mutta eipä tuo mua siis häiritse, koska itsekin olisin sen heti ensitöikseni koodaillut pois :)

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: La Touko 21, 2022 23:44
Kirjoittaja JP_Vette
Reilu 1000 km menty ja edelleen näyttää viatonta vikalistaa. Ei huono saavutus tämmöselle romuautokauppiaan helmelle :)

Kuva

Oon palauttamassa VCDS:n takasi kaverille, niin tuli kiire vaihtaa polttoainesuodatin. Se kun on kans toimenpide, joka ei onnistu ilman sitä tai jotain muuta kapulaa. Jotkut fiksut autot pyörittelee siirtopumppua vaan sytytysvirtaa tarjoamalla, mutta mk7 Golf ei... Suodatin kyl oli kivas paikas, siitä ei voi valittaa!

Kuva

Hetken aikaa etsein vedenpoistohanaa, mutta en löytänyt. Korjaamokirjassa on malleja semmosella ja ilman ja tässä sitä ei ole. Suodattimen vaihtoki oli mallia avaa kansi, vaihda suodatin, sulje kansi, ilmaa testerillä, niin mähän sitten tein kuten ohje sanoi. Jälkikäteen ajateltuna kai se vesi kerääntyy ton suodatinkipon pohjalle, joten ehkä sen olis voinu imasta tyhjäks, mutta tällä kertaa nyt sitten näin. Kai noi VAGin insinöörit on tän suunnitellu mun puolesta.

Avasin pohjan muovisuojanki, jotta näen vuotaako laatikko. Ei vuoda, eli yksi kivi tippui sydämeltä. Ei tartte jumpata laatikkoa, jotta sais sen päätykannen uusittua joka pitäs uusia joka avaamisen jälkeen. Hyvä näin, tykkään ilosista uutisista.

Kuva


Öljyäkään tää ei syö, vaan edelleen on 1700 km jälkeen maksimissa. Tosin eikai näiden koneiden pitänykkää syödä, mutta mainitsin silti.

Kuva

Jakopään hihnaski on pikavilkasulla hampaat koko leveydeltä ehjänä, niin mikäs tässä ajaellessa. Hihnalla tais olla ikää 50 tkm ja 3 v, niin ei sen pitäiskää olla viä vaihtolistalla. Toki jos sen kampuran stefan vaihtaa, niin samalla tonki uusii. Ei oo hätähommaa...

Kuva

Ostettuja osia on vielä jarrut joka nurkkaan sekä moniurahihna kiristimineen. Et eiköhän tää tästä valmistu. Mitään akuuttia ei mikään noista ole, niin rassaan kun kerkeen.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ti Touko 24, 2022 08:34
Kirjoittaja JP_Vette
Eilen oli taas yöhommia. Sain jarrut joka nurkkaan laitettua ja alkohan nää jo oleen siinä ja siinä, että kehtaako sipasta reunat rälläkällä ja uudet palat. Mutta kun nuo Aeromotorssin myymät takalaikat oli jo aika halpoja, niin pistin sitte suosiolla uutta :) Taakse meni hintatietoisen valintaa ja eteen Boschia eli Aeromotorssin halvimmat Valio-speksatut.

Kuva

Muuten remontti meni hyvin, mutta onnistuin heti ekan pultin nysvään. Mutta ei se kauaa ottanu, kun teki isolle tasapäämeisselille uran.

Kuva

Takajarruja en sitte ruuvannu moottorin kotelon sisältä. VCDS auki ja ettimään takajarrujen avausta ja en sitte löytäny millään. No kaveri vinkkas, että voi niitä silti koittaa pyöritellä käsin sisään ja niin vain ne meni perinteisesti männästä kiertämällä :roll: En mä kyllä ymmärrä, kun mulla on ollut 100 % vahva mielikuva siitä, että ne tarttee ajaa sähköllä, että männän voi painaa. Taas oppi uutta.

Säästän tässä myös vajaa 100 € nelipyöräsuuntausta tekemällä itte. Ratti on vinossa, mutta auraus tontilla. Lopputulema oli, että 1,9 mm pitäs kääntää renkaita, mutta jokanen varmaan jo sisimmässään nauraa tässä kohtaa, että siirto pitäis mitata raidetangon kohdalta eikä vanteen kehältä :facepalm_man: No tekemällä oppii, ei muuta kuin haitaritunkkia esiin ja ruuvailemaan hihavakiolla kolme varttia takasi :)

Kuva

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ti Touko 24, 2022 11:05
Kirjoittaja tturku
Aika rapeeseen kuntoon oli kyl takalaikat päässeet. Ei noista varmaan enään hyviä pelkällä laikkauksella olis saanu :lol:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ti Touko 24, 2022 12:42
Kirjoittaja JP_Vette
Joo ei olis ei. Ja noi makso 35 €/pari... Et jos Saabien kans on tottunu johonki halpaan hintatasoon osien kans, niin tää alittaa viä senki. Ei tietysti mua haittaa :roll:

Käytin ruokatunnin ulkoillessa. Raidetankoja pääsi ruuvaan kun vaan käänsi renkaat linkkuun. Aurausta pitäs olla X minuuttia Y sekuntia plusmiinus jotain. Ei kerrota milleinä vannehalkasijoittain niinku Saabin WISsis... No pianko ne minuutit muutti verrannolla Saabin WISsin pohjalta ErWinin milleiks ja lopputulema oli 1,2 mm aurausta +-1,2mm :wink:

Sitte vaan katuharjaa vasten mitta (osuu suunnilleen vanteen linjalle) ja laskeskelemaan.

Kuva

Muutaman säädön tuo vaati, ja mun järjenjuoksulla se pitää piirtämällä avata.

Kuva

Jos joku muuki erehtyy taistelemaan noita 100 € maksavia säätöjä vastaan, koska se nyt vain on tyhmää maksaa 100 € puolen tunnin työstä, niin autan nää perusmoat pois alta. Eli säätö pitää muistaa puolittaa, koska säätö siirtää molempia puolia vanteesta ja kun supertarkkaa säätöä tekee mittaamalla raidetangon jengan nousun mukaan pyörittelyään, se puolitus pitää vielä puolittaa, koska raidetanko pökkää kutakuinki navan ja vanteen kehän puolesta välistä :)

Siirsin ensin eiliset ranet, eli kävin molemmilla puolilla. Sen jälkeen siirsin ensin harituksen auraukseen vasemmalta (ratin vinoudesta tein johtopäätöksen) ja sen säädön jälkeen jäi vielä ratti vähän vasemmalle, ja aurausta piti lisätä 0,2 mm, niin sen säädin oikealta. 12 astetta piti pyöräyttää raidetankoa. On niin pieni nykäsy, et meni varmaan 24 astetta, mut niin tai näin siihen lopetin mittaamisen ja olen tyytyväinen lopputulokseen.

Kuva

On se ratti viä inan vasemmalle kallellaan, mutta auto kulkeen kuin juna ja toi alkaa oleen niin pientä hieromista, että annan olla. Rullamitalla ei oikeasti voi mitata tuota 0,2 mm tarkkuutta, niin se on nyt tontilla ja ratin vinous ei enää häiritse. Tein itse ja säästin, erinomaisella lopputuloksella.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ti Touko 24, 2022 19:28
Kirjoittaja KN/Lieto
Takajarruista vielä… Minä olen irroittanut sähkömoottorin ja sieltä takaa pyörittänyt avaimella mäntää sisään. Saako mäntää pyöritettyä siis ulkopuoleltakin perinteiseen Saab-tyyliin? En ole edes katsonut mäntää, olen vaan liikutellut ja herkistellyt niitä.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ti Touko 24, 2022 20:05
Kirjoittaja JP_Vette
Kyl mäki luin noita moottorin pyörittelyjä, mutta kun siinä männässä oli ne pyöritystyökalun kolotki, kokeilin laiskana oikasta :D Ja siis juu, sillä tavallisella mäntien sisäänpyörityspainotyökalulla sen homman tein.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ti Touko 24, 2022 22:01
Kirjoittaja duuduu
Ei muuten ole männän pyörittelyä varten ne kolot siinä. Se olisi tarkoitus ihan vain painaa sisälle jahka moottori on ajettu sisälle ensin. Kuulemma missään nimessä ei saisi pyörittää, mutta hyvä jos toimii

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 06:39
Kirjoittaja JP_Vette
Ei se pyörittely voimaa vaatinu ja käsijarruki pelaa, niin eikai siinä mitään sitte hajonnu :roll:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 07:20
Kirjoittaja pela
Itelläkin 7 sarjan Golf niin kiinnoistaisi kuulla miksi mäntää ei saisi pyörittää suoraan sisään.
Ja mistä se männän sisäänajo löytyy VCDS:n kautta?

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 11:00
Kirjoittaja duuduu
Mekanismin rakenne on sillä lailla erilainen, että mekaanisella käsijarrulla varustetussa satulassa se käsijarruun vaikuttava osa pääsee mäntä pohjassa pyörimään vapaasti. Eli siis mäntä pohjassa pitäisi sitä mäntää pystyä pyörittämään äärettömyyksiin asti.
Sähkösatulalla taas ei, jolloin jos mäntä on jo pohjassa ja sitä vielä pyörittää, niin silloin on mahdollista särkeä ne hammasrattaat, hihna tai millä ikinä se moottorin pyörimäliike onkin välitetty siihen satulaan.
En muista oliko 7 golffissa enää omaa ohjainlaitetta käsijarrulle. Jos ei, niin sitten se on integroitu ABS jarruihin ja löytyy sen ohjainlaitteen kautta. Väittäisin, että adaptations välilehdestä, mutta saattoi se olla basic settings tai output testikin

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 11:01
Kirjoittaja koistha
Auttaisko Ross-Techin sivulla olevat ohjeet ?
Working on the Electro-Mechanical Parking Brake (EPB)