Sivu 58/85

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 11:32
Kirjoittaja KN/Lieto
Oli miten oli, moottorin irrotus ja takakautta veivaaminen ei kauaa vie. Pystyperäisessä mopon moottorilla varustetussa takajarrusatula on ylhäällä, sulla näyttää olevan sijoitettu normaaliin kello kolmen kohtaan.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 11:39
Kirjoittaja PVI
9V paristo ja pari johdinta riittää käsijarrun moottorin ajamiseen auki asentoon. Eli liitin irti ja johtimet tilalle. Napaisuudellakaan ei ole väliä. Jos moottori ajaa jarrupaloja kiinni ennen vaihtoa niin kääntää vain napaisuuden toisin päin.
Ennen vaihtoa pitää käsijarru irrottaa painikkeella ohjaamosta. Tai näin se toimi vm.12 Audissa.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 12:44
Kirjoittaja jmaatta
Yllä oleva toimi myös Volvossa.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 13:47
Kirjoittaja JP_Vette
duuduu kirjoitti:
Ke Touko 25, 2022 11:00
Sähkösatulalla taas ei, jolloin jos mäntä on jo pohjassa ja sitä vielä pyörittää, niin silloin on mahdollista särkeä ne hammasrattaat, hihna tai millä ikinä se moottorin pyörimäliike onkin välitetty siihen satulaan.
Siis tää on tieto? Netis kaikkialla lukee vain, että ei pysty painaan jne. No tavallaan mä en painanut, vaan kiersin... Eli vaihto vain pyörittämällä on yksinkertaistettuna mahdollista mutta ei suositeltavaa? Mun käsijarru kyl edelleen toimii, mut jatkoa ajatellen :)

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Ke Touko 25, 2022 13:54
Kirjoittaja duuduu
Sattuipa tulemaan mk7 golf muuten työn alle, niin pääsi tarkistaan. Eli ABS jarrujen ohjainlaitteeseen sisälle ->basic settings -> start lining change mode. Välittömästi tuon yläpuolella listassa on end lining change mode, joka tehdään palojen vaihdon jälkeen.
Ja kyllä, mäntä menee tämän jälkeen painamalla sisälle

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 16:23
Kirjoittaja JP_Vette
Tein sen virheen, että aloin tuota ihan pientä ratin kallistumaa vielä hieromaan. Mutta siinähän kävi sitten niin, että hieroin sitä kaksi iltaa, kun en saanut enää edes niin hyväksi kuin se oli. Lopputulemana sain sitten hiukan korjattua aurauksen jäädessä kahteen milliin. Hieman yli tavotteen, mutta rajojen sisäpuolella kuitenkin.

Kuva

Se dpf. On meinaan täs sitten yhtä huomaamaton kuin Inkussa oli. Siinä tuli bongattu yksi poltto ja nyt tän EA288:n kanssa on tullut oikeen tarkkaan tarkkailtua, että koska se polttaa. Ja nyt tuli ensimmäinen kerta, kun sen huomasin. Nimittäin idlas sen 1000 rpm :) Ja mittariin on siis tullut kolmisen tonnia, eli pahimpien skeptikkojen mukaan olisin missannut jo vajaa kymmenen polttoa...

Kuva

Huomasin myös uuden vian autossa. Apparin ovessa palaa tollanen mersumainen tunnelmavalo.

Kuva

Ja kuskin ovi on pimeänä...

Kuva

Sillainhan tuo on nolo, että mitään vikakoodia tai huomautusta ei asiasta tule. Varmaan kaikki muut polttimot rääkyy, mutta tuota ei :roll: No ihan sama, ei vaikuta arkielämään ihan hirveästi. Tuskin jaksan edes avata katsoakseni millainen led-lista siellä on.

Ledeistä puheenollen tän auton omat pitkät valot on surkeat. Ei siinä hirveästi ole eroa lyhkäsiin nyt kun ne suuntasi tarpeeksi ylös siihen, mihin ne kuuluukiin. Eli ledipalkkia vaan sitten keulalle... Kiinnikeraudaksi miks muukaan kuin femman kontista alumiinikisko :D Helppoa työstää akkurälläkällä, ei polta koko hallia ja työstö on muutenkin nopeaa verrattuna mustaan rautaan.

Kuva

Mun piti asentaa valo päätykiinnikkeillä, mutta kahdesta mittauksesta huolimatta teline jäikin liian lyhyeksi :roll:

Kuva

No hätä ei ole suuri. Muutin suunnitelmia ja hain Motonetista vähän kulmarautoja, jotka tulee maskin läpi ulos.

Kuva

Se on aina kaunista kun itseporautuvilla ruuveilla kasataan osia! Puree alumiiniin hyvin, ei taivu lämmöstä niinku hitsatut häkkyrät ja pääsee työstään rivitalon pihassa :D

Kuva

Noih.

Kuva

Tätä vähän pelkäsinkin, mutta en odottanut. Eli vaikka kuinka taittelis ja hakis paikkaa, niin maskia ei saa paikalleen. Maskia kun pitää painaa muutama sentti, niin ei maskin kolojen raotkaan yhdistettynä metallin taivutukseen riitä :(

Kuva

Ei se nyt iso vahinko ollut ostaa noita rautoja turhaan. Pitää varmaan sitten ostaa tuning-maski ja leikellä siihen reikä. Tai suosiolla alentua siihen kilventaustatelineeseen, niin paljon kuin niitä vihaankin. Kauas on siis tultu asennustäydellisyyden suhteen näistä ajoista, elämäni ensimmäisestä led-palkista kuusi vuotta sitten :D

Kuva

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 18:22
Kirjoittaja 2.polvi
^Vale-Citikan en huomannut poltelleen kertaakaan. Ja jos systeemi olisi ollut rikki, niin kai sen olisi havainnut 2.5v ja 40tkm aikana, joten eiköhän se sitten ollut todella huomaamaton.

Aika moiset piikit seivästykseen, ilmeisesti sääntely ei ole ottanut mitään kantaa asiaan. Mutta noihin kun ihminen upottaa lihansa, niin eipä paljon muulla jalankulkijaturvallisuuden eteen tehdyllä työllä ja sääntelyllä ole ollut merkitystä.

Ja tämä ei ole asennustasi kohtaan mitään kritiikkiä, noinhan ne asennellaan varmaan hyvin useinkin. Sattui vain ilman valaisinta tulemaan moinen ehana mielleyhtymä.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 18:44
Kirjoittaja JP_Vette
Joo se Inkunki polton huomaaminen oli kerran, kun pihaan ajaes haisi palaneelle. Ja kun se ei koskaan toistunu, niin kai se sit oli poltto. Mut mä en vaan tajua, et miten porukka noita polttoja sitte bongailee :roll: Tietty no jos pelkkää taajamakieputusta ajaa, niin huomaahan se jo siitä kun S&S ei sammuta autoa, mut tämmöses mun ajos ei kyl helpolla huomaa ellen keksi muuta konstia kuin tuon idlauksen...

Noi seipäät toki lyhenis sopivaan mittaan asennukses, mut kieltämättä onhan ne aika rajut. Eikä se rekisterikilven tausta vähemmän seiväs ole, jos sen pulttaa sinne etupalkkiin asti... Kai se on eka kunnon mälli, niin noitaki aletaan säänteleen? Toisaalta jos koko keulaa ei seivästä, niin onhan toi keulan leveydestä aika pieni osa eli tsänssit lienee jalankulkijan puolella. Lisäks mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän autois alkaa oleen jalankulkijajarruja. Taas toisaalta mutulla sanoisin, että noi halvat ledipalkit räjäytti lisävalomarkkinat. Ei kymmenen vuotta sitte joka auton keulalla ollu lisävaloa :roll:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 18:57
Kirjoittaja viggen
Jos ei ole tutkaa keulassa, niin tuollainen käy nätisti keulaan. Tutka autoissa laitettava kaksi paneelia, kummallekin puolelle tutkaa.
https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... 020100250/

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 19:05
Kirjoittaja 2.polvi
^^Joo näinhän se on, että todennäköisyys sille, että päätyy vartaaseen Golfin keulaan lienee melko pieni :D

Aiemmassa Captivassa huomasi kyllä polton ihan selvästi. Maantieajossakin havaitsi, kun moottorille tuli ylimääräistä kuormaa hetkeksi. En nyt muista mikä toinen auto on ollut, josta samat havainnot. Dieseleistä ylipäätään sen verran vähän kokemuksia, että Citikassa pelkäsin ensimmäiset kuukaudet, että liekö systeemi paskana ja saa kaivaa taskua toudella syvälle.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 19:19
Kirjoittaja JP_Vette
^^Mulla on tutka, niin se blokkaa jo roikkuasennuksen pois. Lisäks lisävalo asennetaan lähtökohtasesti mahdollisimman ylös... Siksi haluan nostaa sen maskin eteen, mutta nyt se jäänee kuitenki kilven päälle. Ja käytän viime talven valoa, kun ei noista myymällä rahaa saa :(

^N. 2010 Sprinter piti välillä vähän mörisevää ääntä. Oletan sen olleen dpf:n poltto, kun ei muutakaan järkevää selitystä tuu mieleen. Se on ainoa havaittavissa ollut poltto mun kokemuksella, tosin eipä mulla noita pönttöautoja oo ollukkaa kuin Inkku ja nyt tää Kolopallo.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 19:36
Kirjoittaja viggen
Esim. tällainen käy tutkan kanssa.
https://www.lumise.fi/lisavalot/led-lis ... 020101009/

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 20:44
Kirjoittaja Uteip
JP_Vette kirjoitti:
To Kesä 02, 2022 18:44
Joo se Inkunki polton huomaaminen oli kerran, kun pihaan ajaes haisi palaneelle. Ja kun se ei koskaan toistunu, niin kai se sit oli poltto. Mut mä en vaan tajua, et miten porukka noita polttoja sitte bongailee :roll: Tietty no jos pelkkää taajamakieputusta ajaa, niin huomaahan se jo siitä kun S&S ei sammuta autoa, mut tämmöses mun ajos ei kyl helpolla huomaa ellen keksi muuta konstia kuin tuon idlauksen...
Common rail Toyotassa huomaa helposti kun käynti muuttuu Volkkarin ronksotukseksi. Eli kun käynti on sitä jo valmiiksi ei tätä varmaan huomaakkaan. :mrgreen:

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: To Kesä 02, 2022 21:19
Kirjoittaja aero
JP_Vette kirjoitti:
To Kesä 02, 2022 18:44
Noi seipäät toki lyhenis sopivaan mittaan asennukses, mut kieltämättä onhan ne aika rajut. Eikä se rekisterikilven tausta vähemmän seiväs ole, jos sen pulttaa sinne etupalkkiin asti... Kai se on eka kunnon mälli, niin noitaki aletaan säänteleen? Toisaalta jos koko keulaa ei seivästä, niin onhan toi keulan leveydestä aika pieni osa eli tsänssit lienee jalankulkijan puolella.
Jos se valo on oikeasti pultattu seipääseen kiinni, niin se jarruttaa ihmistä suhteessa seipääseen varmaan aika reippaasti. Käytännössä saattaa kyllä kääntyä pois edestä, mutta vieden seipään mukanaan.

Jos se valo sen sijaan on kiinni seipäässä pyhällä hengellä ja pääsee repeämään irti ekasta kiveniskusta, niin ei se kestä sitä ihmistäkään ja väistyy kiltisti yksin päästäen seivästystapahtuman etenemään.
JP_Vette kirjoitti:
To Kesä 02, 2022 18:44
Lisäks mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän autois alkaa oleen jalankulkijajarruja. Taas toisaalta mutulla sanoisin, että noi halvat ledipalkit räjäytti lisävalomarkkinat. Ei kymmenen vuotta sitte joka auton keulalla ollu lisävaloa :roll:
Ne hävis tuossa välissä, kun muihinkin autoihin kun saappeihin alkoi saamaan tehdasasenteisia valaisimia. Kun otetaan toisetkin (tai kolmannet...) 10 vuotta taaksepäin, niin lisävaloja oli paljon reilummin kuin silloin 10v sitten.

Re: MY15 EA288+DSG6 -kolopallo [Oli: MY09 9-3 SC XWD (Oli: MY08 9-3 SC BioPower)]

Lähetetty: Pe Kesä 03, 2022 20:00
Kirjoittaja JP_Vette
Mä nyt sit sorruin tähän muotiseipääseen. Vihaan tuota asennuskorkeudeltaan, ulkonäöltään ja vielä siitä, että toi puskuri on kilven alta auki eli melko, ööh, jalankulkijatörmäysystävällinen.

Kuva

Sentään ylätuet on nyt tukevasti. Ja alumiiniin uppoaa käytettyki poraruuvi, niin lompakko tykkää :D

Kuva

Kuva

Johtoki meni tosi kivuttomasti.

Kuva

Ja siinä se nyt olis!

Kuva

Kuva

Kuva

Toivottavasti ylätukien kunnollisuus kompensoi ton puskurin löysyyden. Toisaalta tutka on metallitelinees kii, eli semmosella Ilmavoimat-sakaran puolikkaalla vois saada kilpitelineelle alatuen. Selviää ekalla koeajolla sitte.

Sähköt pitää askarrella. Tohon vissiin ehkä vois saada VCDS:llä suoraan ohjauksen, eli €€€. Tää muutenki meni aikalailla €€€ edellä, kun ruuveja myöte on Saabista kaikki siirretty :D Motonetis tietty myydään CAN-yhteensopivaa relesarjaa ja heräte olis tos kyl hyvällä hollilla muutenki, et saatan alentua myös pitkien varjostimen johdon katkasuun ja etenen sitte sitä kautta. Mut se on sitte toinen tarina, ei oo tän illan juttu :)