"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tilinpäätös. Kirjanpidosta löytyy loppuunajettuun liittyviä suoria kustannuksia 22269,21 euroa, kun huomioidaan tulossa oleva vuosiverojen palautus. Vakuutusmaksusta ei sattumalta palautuksia tulekaan, koska vakuutuskausi Saabilla päättyi 31.10. joka oli auton myyntipäivä. Tuo kokonaissumma sisältää siis auton hankintahinnan ja hyvityksen myyntihinnasta. Tuosta puuttuu ainoastaan pesut ja pissapojat, ja niihin nyt voi arvioida menneen korkeintaan vajaa satanen vuodessa, eli pyöitellään kokonaissumma 22700 euroon.

Tällä rahalla sitä autoiltiin neljä vuotta ja 10,5 kuukautta, tosin viimeiset puolitoista viikkoa Saappi lähinnä lepäsi tallissa odottaen ostajaa.

Oon siitä viidestä tonnista vuodessa huudellut täällä koko ajan, sehän on perustunut vuosittaisiin laskelmiin, joissa olen ehkä ollut hieman pessimistinen auton jälleenmyyntiarvon kanssa. Viime vuoden joulukuussa taisin arvioida auton 3800 oiroon, mutta nyt siitä sai vielä sen 3500. Nyt kun projekti on päätöksessä, voidaan todeta että nuo kokonaiskulut johtavat vuosikuluun noin 4650 euroa tai 390 €/kk. Ei tullut tarkkaa mittarilukemaa katsottua Saabin lähtiessä kohti Riihimäkeä, mutta se satasen tarkkuudella se taisi olla 339700. Ajoa tuli siis mun aikana mittarivirhe huomioiden n. 44 650, eli kustannukset per kilsa olisi siis 50,8 senttiä. Että siitä sitten rikastumaan kilsakorvauksilla :roll:

Niistä puhuen loppuunajetulla tuli vajaan viiden vuoden aikana ajeltua työajoja 2800 euron edestä, eli nettona mun kulut auton omistamisesta oli aika tarkkaan 20 t€.

Jos jaetaan vähän osiin, että miten loppuunajetun kulut jakautuivat, syntyy tällainen lista:
Arvonalenema: 3310 €
Ekan vuoden todo-listassa olleet fiksaukset: 1750 € (tuulilasi, kuskin penkki, keulan maalaus, puuttuvia pisteosia jne)
Varustelu: 1220 € (vanteiden vaihtoa, eSID2, softapäivitys, mattoja ym.)
Polttoaineet: 5375 €
Vuosittaiset verot: 3360 €
Vakuutukset: 1895 €
Rengaskulut: 1195 € (auto lähti eteenpäin paremmilla renkailla kuin mitä se minulle tuli)
Määräaikaishuollot ja jarruremontit: 715 €
Vikojen korjaukset: 1915 € (akun, pakoputken, istuinlämmittimen, väljien alustan osien ym. uusimiset, summasta noin puolet ahtimen uusimisesta)
Muut korjaukset, joiden tekeminen ei niin välttämätöntä: 1180 € (mm. iskarit, perän maalaukset vuosi sitten ja jotain pieniä)
Katsastukset: 170 €
Muut käyttökulut: 615 € (polttimot, sulat yms. ja ne merkkaamattomat eli pesut ja pissapojat)

Jos nyt ajattelee, mikä tämän projekti alkuperäinen idea oli, niin se oli hieman mittailla että miten luotettava ja kustannustehokas tällainen enemmän ajettu edullinen auto on verrattuna vähemmän ajettuun. Noista kulueristä tällä valinnalla olisi ollut eniten vaikutusta arvonalenemaan, fiksauksiin ja jossain määrin korjauskuluihin. Renkaat olisi kuluneet vähemmän ajetussa ihan samaa tahtia, huolto-ohjelma on yhteneväinen vaikka mittarissa olisi ollut ostohetkellä vain puolet lukemasta ja veroihin ja vakuutuksiin taikka muihin käyttökuluihin ei ole myöskään lukemalla vaikutusta. Varusteluhalukkuutta olisi ollut todennäköisesti ihan yhtä paljon, eli nekään ostokset eivät liity mittarilukemaan.

On tietenkin spekulointia arvuutella paljonko auton arvo olisi laskenut, jos sillä olisi ostohetkellä ollut mittarissa vaikka iälleen tyypilliset 120-150 tkm (ja nyt myydessä siis 165-195 tkm), tai miten paljon sellaisessa yksilössä olisi tullut vastaan korjattavaa. Muistikuvissa on, että loppuvuodesta 2014 tuollaiset vähemmän ajetut vastaavat autot vaihtoivat omistajaa jossain 13-15 t€:n hintapyynneillä. Nyt näyttäisi siltä, että sen voisi saada myytyä noin kahdeksalla tonnilla, eli arvonalenema olisi pyöreästi tuplat.

Kolme tonnia lisää arvonalenemaa olisi pitänyt kuitata vähemmillä fiksauksilla ja korjauksilla. Jos nyt ollaan optimistisia ja ajatellaan että fiksaukset olisi jääneet kokonaan pois, niin vielä tonni-puolitoista olisi pitänyt säästää korjauksissa. Ahdin olisi ehkä edelleen akuperäinen, joten sellainen 500 euroa pitäisi löytyä vielä säästöä muualta. Se on vähän siinä ja siinä olisiko vähemmän ajettu ollut sen verran huolettomampi, että säästöä olisi yli 500 syntynyt, mutta ihan realistista se on. Toisaalta huoltokulujen osalta pääsin auton kanssa todella pienellä, koska edellinen omistaja teetätti autoon juuri ennen kauppoja kaikkien nesteiden vaihdot ja jakopäärempan. Äkkiä sille vähemmänajetulle olisi kertynyt puolikas tonni tai enemmänkin hihnarempasta ja automaattivaihteiston öljynvaihdosta, joita kumpaakaan ei mun omistusaikana tarvinnut jumpata.

Summa summarum, ei tämä loppuunajetulla ajaminen kovinkaan paljon halvemmaksi tullut kuin kalliimmalla vastaavalla kurvailu, kun ei laske pääomalle oikein hintaa. Eli selvin etu oli se että autoon pääsi pienellä rahalla kiinni. Katsoin tuossa, että meidän taloudelle lainaraha maksaa tällä hetkellä nettona alle puoli prosenttia, joten sen puolesta melkein se ja sama olisko autossa ollut vaikka 10 t€ enemmän rahaa kiinni.

Toisaalta ei tämä kokemus ollut sellainenkaan, ettenkö uskaltaisi tulevaisuudessa pistää näppejäni paljon ajettuun autoon. Kunhan vain tietää mitä on ostamassa, eli että tekniikassa ei ole mitään fataaleja ongelmia ja osaa varautua siihen että tietyillä kilsoilla jotain yleensä porsii. NG-kolkki nyt on sellainen auto, että noita varmoja porsimiskohteita on melko vähän.

Niistä kohteista, joista tällaista diesel-NG-kolkkia manataan voin mainita seuraavat:
- Eberi savuttaa ja toimii miten sattuu: ei mitään ongelmia koko viiden vuoden aikana, enkä joutunut koskemaan koko laitteeseen
- bumerangit takaripustuksesta menee joka vuosi: ei mitään tarvetta koskea kyseisiin osiin, auton eka omistaja jopa muisteli että ne olis alkuperäiset
- kääntölaakerit jumittaa ja katkaiseen etujouset jos niitä ei uusi heti: ei mitään tarvetta koskea, alkuperäiset etujouset ja kääntölaakerit väistyi ehjinä autosta alkuvuodesta 2018 alustapäivityksen yhteydessä
- CIM ja ohjauslukko porsii ja pimentää koko auton: ei käytännössä ongelmia, tosin aika usein autosta löytyi joku randomi CIM vikakoodi kun koodit luin
- ESP lakkaa toimimasta pakkasella ja mittariin tulee joulukuusi: kerran tämä tapahtui jollain 20 asteen pakkasilla kun starttasin pihalta, tilanne nollautui auton sammuttamalla ja käynnistämällä, ei uusinut
- alusta kolisee ehjänäkin: kolisee se jos jossain vähänkin väljää, mutta kun väljää ei oikeasti ole, niin alusta ei kolise

Ketjun aloituksesta poimittua:
Ajatuksena siis raportoida siitä, mitä voi odottaa jos menee ostamaan tällaisen paljon maantietä nähneen kolkin. Onko nämä siis ihan paalaustavaraa vai hyvällä hoidolla edelleen ihan käyttökelpoisia koneita.
...
Tähän mennessä näyttäisi siltä, että varoittelut loppuunajetun auton ostamisesta voi kuitata olankohautuksella ja nauramalla tiliotetta katsoessa
Kovin kattava otos yksi auto ei ole, mutta ainakaan tämä yksilö ei osoittautunut paalaustavaraksi, vaan erittäin käyttökelpoiseksi ja luotettavaksi laitteeksi. Kerran jäätiin tielle, ja se oli ahtimen porsimisesta johtuva hinauskeikka. Tiliotteen naurettavuudesta voi sitten olla montaa mieltä ylläolevan laskelman ja kommenttien pohjalta.

Henkilökohtaisesti opin tästä projektista sen, että haluan pitää autoni aika siistissä ja ehjässä kunnossa, ja isoilla kilsoilla olevassa autossa tämä aiheuttaa kuluja. Aika paljon yllämainituista kuluista oli sellaisia, jotka liittyvät ihan vain siihen että en siedä pientä ruosteenkukkaa kaaressa tai haluan että kaikki varusteet toimii kuten tehtaalta lähtiessä. Sen vuoksi en välttämättä enää hanki loppuunajettua, mutta toisaalta jos auto on viimeisen päälle siisti ja oikein huollettu, en anna ison mittarilukeman pelästyttää. Johtuen heikosta jälleenmyyntiarvosta, pitää mittarilukeman kuitenkin näkyä myös ostohinnassa, niin kuin se näkyi tässäkin yksilössä, sekä joulukuussa 2014 että lokakuussa 2019.

Uudelle omistajalle toivotan onnea matkaan, toivottavasti auto palvelee uskollisesti vielä monta vuotta. Ja pidä siitä hyvää huolta, kyllä mä jonkinasteisen kiintymyssuhteen loppuunajettuun ehdin viiden vuoden aikana luoda.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Risto »

Oliko tuossa varustelukulussa huomioitu vanhojen vanteiden myynti?
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Hieman epätäsmällisemmällä ja -tieteellisellä laskemisella mulla 9-3:n kulut bensoineen oli 7.5 vuoden ja 60tkm aikana 27ke Arvonaleneman osuus mulla oli aika reilu, kun maksoin autosta 12ke ja myin hintaan 2.45ke (muutamalla vialla). Korjattuna olisi varmaan saanut tonnin enemmän ja korjauskset varmaan olisivat sen tonnin maksaneet.

Onhan toi 27ke aika raju lukema, kun periaatteessa merkittävän osan ajasta olisin pärjännyt ilman autoa. Toisaalta. Mihin muuhun olisin rahat voinut pistää? Enempää ei kroppa kestä dokatakaan :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Risto kirjoitti:
La Marras 02, 2019 16:07
Oliko tuossa varustelukulussa huomioitu vanhojen vanteiden myynti?
On huomioitu joo, eli myin autosta pitoajalla kaksi vannesettiä ja ostin kaksi uutta vannesettiä. Yhdet vanteettomat talvirenkaat myin muutamalla kympillä, lisäksi myin ostamani käytetyn lukkomoduulin kun sain korjattua alkuperäisen. Kaikki nämä myynnit on huomioitu laskelmissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2.polvi kirjoitti:
To Loka 31, 2019 22:49
NG93-avoja katselen päivittäin (jo aika monetta vuotta putkeen) ja Sport Sedan Aerojakin viikottain. Niisk.
Minulla oli aivan sama juttu, varsinkin keväisin avoautokuume iski joka kerta.

Kun ei enää ollut työsuhdeautoa ja perheessä kuitenkin tarvitaan kahta autoa, ajattelin sitten toteuttaa tuon pitkäaikaisen haaveen.
Sopiva cabbe löytyi Virosta (tuotu sinne Ranskasta, joka on auton alkuperäinen rekisteröintimaa). Tällä hetkellä autolla on ajettu vähän alle 250 000 km. Kilometrit näkyvät moottorissa (kaksoismassavauhtipyörä pitäisi uusia), mutta muuten auto on siisti.

Tuskin olisin ostanut tuota autoa, jos ei eräs taksikäytössäkin Saabeja käyttänyt henkilö olisi sanonut, että "katso auton kuntoa, ei sen ajokilometrejä", ja oli itse ajanut tuollaisella 1.9TiD -moottorilla 615 000 km.

Eiköhän tuolla muutaman vuoden vielä ajele kun kilometrejä tuolle cabbelle tulee vuodessa noin 10 000 - 15 000 km.

Ei ole vielä tullut mieleen hankkia jotain muun merkkistä autoa kuin :saab: .
Toivottavasti se NEVS saa pikku hiljaa hommansa kondikseen ja puskettua niitä sähköautoja ulos Trollhättanin tehtaalta.
Avoja tulevat tuskin valmistamaan, kun ei niitä näytä enää valmistavan juuri mikään automerkki :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Digitalisaatio on jännää. Kaikenlaisia uusia hienoja kokemuksia se tarjoilee. Joskus toteutus ei osaa huomioida tosielämän muutostilanteita, kuten esimerkiksi kun saan katsella kylpyammeen kuvia kaikkien nettisivujen mainobannereissa vielä kuukausi sen jälkeenkin kun olen jo uuden kylpyammeeni asentanut, eikä silleen varsinaisesti toiselle ole tilaa tahi tarvetta.

Tai kun saan Snapskan-rengasraportin tekstiviestinä ja sähköpostitse autosta, jonka olen myynyt yli puolitoista vuotta sitten :mrgreen:

Aikanaanhan siis tämän ketjun sankarin rekisterinumeron olen mennyt luovuttamaan Nokian Renkaille, jotta aina kun ajelin Turun Stockmannin parkkihalliin ja heidän vehkeensä skannasi auton renkaiden urat, sain renkaiden kunnosta tarkan raportin itselleni. Nyt tänä aamuna auton nykyinen omistaja on jossain päin Suomea ilmeisesti ajanut Snapskan-skanneriin ja siitä hyvästä minä sain tiedon, josta selvästi ilmenee että kesärenkaat on hiljattain uusittu. Sen verran tasaisesti on 7,5 milliä uraa joka nurkassa.

Sen verran on privacy policyä kuitenkin olemassa, että raportissa ei kerrota missä päin Suomea auto liikkuu, tai kuka sillä ajaa. Traficomin kyyläautomaatista sen sijaan selviää tietoja, joiden perusteella on syytä epäillä, että auto on edelleen samalla omistajalla kelle sen lokakuussa 2019 myin, ja kilsoja on kertynyt ihan kivasti kaupanteon jälkeen.

Let the loppuunajaminen continue, sano :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3584
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Minä jo mietin, että noinko töpselikärsä sai lähteä ja palasit lähtöruutuun. Mutta ei. Pettymyksien pettymys :)
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oishan siinä tiettyä nostalgiaa. Mut auto lähti Riihimäelle, joten välimatka vaikuttaa suhteeseen :D

Tuli muuten taas päivänä eräänä mun vanha OG-kolkki vastaan. Hyvältä näyttää edelleen :heart_eyes:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Pitipä käydä katsomassa ex saabin tilanne. Nyt on oma femma poistettu lopullisesti liikenteestä. Olisiko tehnyt tilaa sähköpyörälle tai jollekin muulle :roll:

se on varmaan merkki hyvästä omistajasta, kun vanhat autot on edelleen liikenteessä. Mun omistamista autoista kaikki on jo kierrätyksessä :mrgreen:

Harmi että stocka poisti ilmaisen pysäköinnin ja Nokian snapskanin, se oli ihan hyvä palvelukokonaisuus :P
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Konsepti oli hyvä, mutta osin koronan ja osin 30 min ilmaisen pysäköinnin loppumisen vuoksi ei ole tullut juurikaan käytyä enää turun Stockan parkissa. Yksi syy on myös se että Toriparkkiin ja myös Louheen ajaa meidän suunnalta paljon näppärämmin nyt kun Aurasiltaa tai Linnankatua pitkin ei saa ajaa läpi Kristiinankadulle.

En ole muuten Mitsulla onnistunut saamaan Snapskania toimimaan kyseisessä hallissa vaikka olen sen kanssa muutaman kerran siellä käynyt ja renkaat skannauttanut. En tiedä onko Mitsun kilvessä jotain erikoista että laatantunnistus ei lue sitä oikein ja siksi en saa tuloksia rekisteritunnuksella. Kyllä tunnistus Toriparkissa tosin tuntuu hyvin toimivan sen muutaman kerran kun olen siellä käynyt.

Mutta onko Stockan hallista siis viety koko Snapskan-vehje pois?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Mulle tuli sähköpostia että siirtävät laitteet vianorien yhteyteen ja tuo lähtisi pois. Tästä on n kk aikaa. En oo pitkään aikaan käynyt niin en tiedä mikä on tilanne käytännössä.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin