Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se etummainen on purettava, mutta ei ole kovinkaan houkuttelevaa alkaa koekaniiniksi. Kuten on tiedossa, joutuu ottamaan vedet pois koneesta, jotta syylärin saa irti ja pääsee käsiksi etutukeen. Omissa varastoissa on yli 300tkm ajettuja osia. Ei juuri houkuttele edes kokeilumielessä alkaa sellaista asentamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Jep, kyllä mä omanikin purkasin, kun halusin nähdä, mitä siellä sisällä piilee. Ja siksipä ajattelinkin, että ne etummaisen kannattimenkin kumit voisi löytyä jostain tarvikekatalogista, kun ovat niin yksinkertaiset (ufon muotoiset kiekot, ei mitään sisään valettuja puslia tms.)
Jos nyt ei halua lorotella vesiä pois, niin saa sen syylärin nuuka mies ilmankin pois :wink: Käännät termarille menevän letkun ylöspäin ja jätät syylariin kiinni. Samoin paisarille menevä letku heti irrottamisen jälkeen ylös ja joku tulppa päähän. Syylärin kun varovasti nitkuttlet paikoiltaan ja nostat mahdollismman suorassa ylös, niin pysyy vedetkin sisällä. Olen muuten itse näin kerran tehnyt :roll: Ja konepeltikin oli vielä paikoilaan! Säästin näin ainakin kaksi euroa, kun operaation aikana vesiä poistui järjestelmästä ehkä vain litran verran!
Tulipas vielä mieleen, että mitenhän mahtaisi moottori väristä, jos niiden etukumien tilalle teetättäisi vaikka uretaanista tai muusta vähän tanakammasta materiaalista korvikkeet.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juuh 99:sis saa syylärin nostettua koneen päälle.....rautalangalla vaikkapyyhkijän varsiin kii...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin ei sinänsä mikään kauhea homma tuo pelkkä etutuki, muistutan tähän, että nostin koneen pois keulalta kahden tunnin päästä konepellin irroittamisesta. Etummaisen tuen saa varmaan pois kun nostaa pannua etupään korvakeesta. Täytyy edetä niin, että otan yhden etutuen jemmasta purettavaksi. Siitä sitten kumeja tutkimaan.

Tsekkasin niitä Volvon tukia. Ne on ainakin Motonetissä alle 8€ kpl. Oliko niistä tarkempaa havaintoa onko sopivat siis vasenta vai oikeaa? Entä kun ainakin viritettyihin bensa-Volvoihin laittavat dieselin kumeja. Olisiko sama ratkaisu Saabiin?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Juu, kyllä ainakin minä seuraan tätä projektia melkein päivittäin, että moottorin nostot ja muut urakoinnit on tiedossa :D Kannattaa sitten ottaa laturi pois, ennen kuin alat kampeamaan moottorin etupäätä -mulla nimittäin otti vähän siipeensä laturin säätöjalka, kun laturi junttaantui lämppärikoteloa vasten...
Ainiin, sullahan oli H-moottori, eli en tiedä kuinka siinä jää laturille tilaa, kun moottorin etupäätä nostaa.
Yritän selvitellä tarkemmin, mitkä Volvon tuet tämä kyseinen harrastaja, joka niitä minulle näytti, oli ostanut.
Niin, ja kuskin puolen kumitassua en ainakaan itse onnistunut mitenkään vaihtamaan moottorin ollessa paikoillaan. Vaatinee moottorin noston tai notkeat näpit. Kyllähän siihen kumituen alimmaiseen mutteriin pääsee vetaritunelista käsiksi, mutta ahdasta on!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lahti411 kirjoitti: Niin, ja kuskin puolen kumitassua en ainakaan itse onnistunut mitenkään vaihtamaan moottorin ollessa paikoillaan. Vaatinee moottorin noston tai notkeat näpit. Kyllähän siihen kumituen alimmaiseen mutteriin pääsee vetaritunelista käsiksi, mutta ahdasta on!
Niinhän se käytännössä onkin. Sivutuissa on ulkokierteet ylös ja alaspäin. Vetaritunnelin puolella siis mutterit, samoin moottorinkorvakoiden päällä. Veikkaan, että pannua voi nostaa syylärin irroituksen jälkeen ylöspäin letkuja yms. irroittamatta senverran, että saa tuet vaihdettua. Oman auton kanssa tuo lukkopelti lamppuinen ja rensseleineen on niin helppo saada pihalle, jotta ei erikseen ole tullut kertaakaan syyläriä irroitettua lukkopellin ollessa konetilassa. Maski pois, konepellin avausvaijeri irti sieltä matkustamon päästä (yksi ristipääruuvi). Alhaalla on kaksi M8 mutteria, sivuilla pultit lokareihin ja lamppujen kehyksistä alimmat ruuvit 2kpl per puoli. Vesiletkut irti, valojen pistokkeet, flektin pistoke ja flektin anturin johdot ja sittenpä koko hoito lähteekin irti. Purkuun menee ehkä jotain 10 minsaa. Omassa noiden lisäksi vielä akkutelineessä toisestapäästään kiinnioleva alkuperäismallin b-turbon suojapelti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Tässä katalogissa olisi niitä tärnänvaimennuskumeja jos jonkinmoisia:
http://www.korjakumi.fi/mp/db/file_libr ... met102.pdf

Noista voisi hyvinkin ainakin sivutuet löytyä. Pitäisi vaan selvitellä kumilaadun kovuus ja esim. öljynkestävyys.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hyviä uutisia! Nyt on 99 kunnossa. Moottorin häiritsevät värinät ovat tiessään. Syyllinen oli vauhtipyörä, joka vipatti 0,2mm heittokellolla mitattuna! Tilalle on nyt asennettu varmasti ehjä limppu, joka on peräisin ex käyttiksestäni. Kun kytkin oli levällään, niin sinne meni uusi levy ja asetelma. Ei nähkääs huvittanut enää tuossa kohtaa ottaa mitään riskejä. Jotta kokonaisuus olisi uutta, myös uusi termostaatti meni paikalleen. Ei tuossa padassa olekaan enää muuta vanhaa kulutusosaa kuin tulpanjohdot, pyörijä turboahdin ja lohkolämmittimen vastus. Heh heh.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mutta pääasia, että pelaa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Arvaas Vesa oliko meikällä hymy herkässä kun ajelin kotiin? On siellä jotakin vielä mihin en ole koskenut, startti on siitä alkuperäisestä b-moottorista. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mikko, ole hyvä vaan :P
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Muistitkos kietaista ilmastointiteippiä pään ympäri, ettei halkea, kun oikein kovin käy hymyilyttämään. :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Heh, teippi jäi kyllä laittamatta mutta kieltämättä hymy levis korviin asti kun luin Mikon viestin...mutta ei kuitenkaan niin paljoa että pää olis halennu :lol:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mainio varokeino kuitenkin. :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitkän murheellisen jakson jälkeen voi mennä jopa posket kipeiksi, kun hymyilyttää niin paljon Saabin ratissa. :D

Nyt tämän saabistin seuraava pitkäaikainen projekti onkin ihan lähipäivinä syntyvä perheen toinen lapsi. Meidän perheen uusivuosi voi olla hyvinkin jännittävä. :)

Hyvää uuttavuotta kaikille!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin