Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV
Lähetetty: To Joulu 01, 2022 16:45
Marraskuu:
matkaa 589 km
sähköä 146 kWh
bensaa 1 litra
Rahaa näihin 17 €
Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 22 812 km
sähköä 5602 kWh
bensaa 382 litraa
Rahaa näihin 1216 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 25 kWh eli 5,3 €
Kuun alussa siis vaihtui duuni ja meni ajosyklit uusiksi. Ajot kertyi lähinnä töissä käymisestä, ja se menee sopivasti sähköllä mennen tullen kohtalaisella 5-7 km varmuusmarginaalilla. Siinä sopii siis poiketa työmatkalla jossain käymässä tai päivällä lounaalla autolla. Siitä siis noin hyvät lukemat sähköajolle ja kulut kolmen euron pintaan per 100 km.
Vikoja ei marraskuussa ilmaantunut, pois lukien jo edellä mainittu lukuvalon polttimo joka on edelleen uusimatta, koska sopivaa polttimoa ei muiden ostosreissujen lomassa ole Prisman eikä Puuilon hyllystä löytynyt. Tai oli Puuilossa joku jonnelediversio polttimosta, mutta jätin hyllyyn kun en jaksa tapella nimmentimen kanssa välkkyviuen ledien kanssa.
Mutta sitten alkoi joulukuu. 1.12.2022 klo 00.30 näytti tältä:
Ja kuulosti kakofoniselta piippaussinfonnialta, tosin siltähän tää auto kuulostaa ehjänäkin
Joulukuun kunniaksi siis joulukuusen valot mittarissa ja auto ei suostu menemään READY-tilaan. Kansankielellä en saa autoon virtoja päälle. Tapahtumapaikkana Turun lentoaseman pitkäaikaisparkki ja taustalla auton reilun 2 vrk seisominen parkissa kevyessä talvikelissä. Diagnoosi välittömästi nuo valot nähtyäni: tarvitaan apuvirtaa, 12 voltin akku antautunut.
Vähän otti kupoliin puolen yön jälkeen alkaa kaivella Mitsubishin ajoturvan eli MAP:in numeroa jostain. Suomen MAP:in numeroa ei tietenkään löydy huoltokirjasta, kun auto on ruottintuonti, enkä nyt viittinyt sinne soitella pyytääkseni apua. Vaikka olishan se voinut mennä läpi kun olis sanonut että tää on teidän syytä kun just lensin Tukholmasta Åboon kansallisella lentoyhtiöllänne ja heti on auto jumissa
Kahlailin netissä Mitsubishin sivuja ja googlettelin MAPin numeroa mutta ei löytynyt mistään. Yhteystiedoissa voi varata huollon, koeajon tai etsiä jälleenmyyjän, mutta ei yhteystietoja ajoturvaan. Löysin jopa kokonaisen sivun selostuksen siitä miten MAP toimii, mutta ei sielläkään kerrottu minne soittaa. VMP. Varmaan puolen tunnin etsimisen jälkeen tärppäsi Mitsun kotisivujen osiosta Omistajuus -> USein kysytyt kysymykset -> "Minulla on ongelmia Mitsubishini kanssa, mitä voin tehtä?"
No sen jälkeen alkoikin tapahtua, ja hinurikuski soitti aika nopsaan mulle kertoakseen asuvansa 5 min lentoasemalta, oli just tullut edelliseltä keikalta kotiin ja lähtee heti paikanpäälle. Ja katso:
HInausta ei siis tarvittu, vaan buusteri pellin alle oikeisiin kohtiin kiinni, starttinappulasta järjestelmä tulille (eli siis releet kytkentään) ja auto on ajovalmis. PIkadiagnoosini oli siis oikea.
Kyllä ei pitäisi näillä sähköhärveleillä ajella kun ne ei kestä edes nollakeliä ja parin päivän seisomista ulkona. No toisaalta dieselsaapissa akku kosahti kesäkuussa auton seistyä yön yli kotipihassa, bensasaapissa sama tapahtui alkusyksystä parin tunnin seisonnan jälkeen. Että talviominaisuuksissa Mitsu taitaa sittenkin piestä Saabin
Eli silleen ei voi autoa syyttää tästä viasta, kun jokainen auto reagoi samalla tavalla kun akku käy riittävän vanhaksi: se ei lähde enää käyntiin, oli sitten kyseessä sähkö- tai polttomoottoriauto. Tosin polttomoottoriautossa voi starttiääntä kuunnellessä havaita että akku alkaa olla heikkona, töpselikärsässähän 12V akku ei osallistu polttomoottorin käynnistämiseen, koska sen hoitaa korkeajännitepuoli, 12V akkua käytetään vain sen korkeajännitpuolen kytkemiseen päälle. Ja se ei siis viime yönä onnistunut.
Oon pari vuotta harkinnut että pitäis hankkia starttiapuri pysyvästi autossa pidettäväksi, koska tää ongelma on kohtalainen yleinen, eli akun simahtamisen huomaa sitten kun saa noi valot ruutuun ja matka ei pääse alkuun. Arvaa olinko ottanut omista ajatuksista vaarin ennen tätä päivää? En. Otinko tänään? Otin.
Yöksi sain auton lataukseen lämpimään talliin. 12V akku latautuu aina kun korkeajänniteakkukin, eli yön aikana tuli viitisen tuntia latinkia 12 voltin akulle. Olin siis melko varma että aamulla pääsen liikenteeseen. Mutta pelko oli että en pääse iltapäivällä enää töistä liikkeelle kun auto seisoo taas päivän kylmässä. Niinpä matkalla töihin hain nyt Puuilosta tollasen:
https://www.puuilo.fi/ax4-apukaynnistin ... alahteella
Töissä vehje heti lataukseen iltapäivää varten, mutta ei sitä sitten vielä tänään ainakaan tarvittu. Tuo tulee olemaan autossa pysyvästi ja latauspiuha keskikonsolin tökkelissä siten että aina kun auto on päällä, niin tuo latautuu. PItäis olla sitten aina käyttövalmiina.
Tuon opin lisäksi toteutin nyt sen toisen, eli MAPin numero löytyy nyt puhelimen muistista. Aika paljon aikaa ja ketutusta olisi säästynyt viime yönä jos edes tämä asia olisi ollut hoidettu aikanaan kuntoon.
Nämä ei tietenkään ratkaise juurisyytä eli akku pitää piakkoin uusia. Nyt on vain pohdinnan paikka että kun auto on menossa kuitenkin myyntiin tai vaihtoon kun se Ioniq 5 joskus saapuu, niin panostanko n. 200 oiron alkuperäiseen Yuasaan tai Optiman Yellow Topiin, vai haenko luokkaa 80 oirolla oikeankokoisen halvan vaihtoehdon? Luonne ja elämänkokemus nyt on vähän sellasia, että se nyt on vain tyhmää ostaa liian halpaa autonakkua, mutta toisaalta kun auto lähtee kiertoon niin kalliista akusta ei kyllä saa lisähyvitystä.
matkaa 589 km
sähköä 146 kWh
bensaa 1 litra
Rahaa näihin 17 €
Alusta (10/2019) laskien:
matkaa 22 812 km
sähköä 5602 kWh
bensaa 382 litraa
Rahaa näihin 1216 €
Kulutus ja kulut per 100 km: 1,7 litraa + 25 kWh eli 5,3 €
Kuun alussa siis vaihtui duuni ja meni ajosyklit uusiksi. Ajot kertyi lähinnä töissä käymisestä, ja se menee sopivasti sähköllä mennen tullen kohtalaisella 5-7 km varmuusmarginaalilla. Siinä sopii siis poiketa työmatkalla jossain käymässä tai päivällä lounaalla autolla. Siitä siis noin hyvät lukemat sähköajolle ja kulut kolmen euron pintaan per 100 km.
Vikoja ei marraskuussa ilmaantunut, pois lukien jo edellä mainittu lukuvalon polttimo joka on edelleen uusimatta, koska sopivaa polttimoa ei muiden ostosreissujen lomassa ole Prisman eikä Puuilon hyllystä löytynyt. Tai oli Puuilossa joku jonnelediversio polttimosta, mutta jätin hyllyyn kun en jaksa tapella nimmentimen kanssa välkkyviuen ledien kanssa.
Mutta sitten alkoi joulukuu. 1.12.2022 klo 00.30 näytti tältä:
Ja kuulosti kakofoniselta piippaussinfonnialta, tosin siltähän tää auto kuulostaa ehjänäkin
Joulukuun kunniaksi siis joulukuusen valot mittarissa ja auto ei suostu menemään READY-tilaan. Kansankielellä en saa autoon virtoja päälle. Tapahtumapaikkana Turun lentoaseman pitkäaikaisparkki ja taustalla auton reilun 2 vrk seisominen parkissa kevyessä talvikelissä. Diagnoosi välittömästi nuo valot nähtyäni: tarvitaan apuvirtaa, 12 voltin akku antautunut.
Vähän otti kupoliin puolen yön jälkeen alkaa kaivella Mitsubishin ajoturvan eli MAP:in numeroa jostain. Suomen MAP:in numeroa ei tietenkään löydy huoltokirjasta, kun auto on ruottintuonti, enkä nyt viittinyt sinne soitella pyytääkseni apua. Vaikka olishan se voinut mennä läpi kun olis sanonut että tää on teidän syytä kun just lensin Tukholmasta Åboon kansallisella lentoyhtiöllänne ja heti on auto jumissa
Kahlailin netissä Mitsubishin sivuja ja googlettelin MAPin numeroa mutta ei löytynyt mistään. Yhteystiedoissa voi varata huollon, koeajon tai etsiä jälleenmyyjän, mutta ei yhteystietoja ajoturvaan. Löysin jopa kokonaisen sivun selostuksen siitä miten MAP toimii, mutta ei sielläkään kerrottu minne soittaa. VMP. Varmaan puolen tunnin etsimisen jälkeen tärppäsi Mitsun kotisivujen osiosta Omistajuus -> USein kysytyt kysymykset -> "Minulla on ongelmia Mitsubishini kanssa, mitä voin tehtä?"
No sen jälkeen alkoikin tapahtua, ja hinurikuski soitti aika nopsaan mulle kertoakseen asuvansa 5 min lentoasemalta, oli just tullut edelliseltä keikalta kotiin ja lähtee heti paikanpäälle. Ja katso:
HInausta ei siis tarvittu, vaan buusteri pellin alle oikeisiin kohtiin kiinni, starttinappulasta järjestelmä tulille (eli siis releet kytkentään) ja auto on ajovalmis. PIkadiagnoosini oli siis oikea.
Kyllä ei pitäisi näillä sähköhärveleillä ajella kun ne ei kestä edes nollakeliä ja parin päivän seisomista ulkona. No toisaalta dieselsaapissa akku kosahti kesäkuussa auton seistyä yön yli kotipihassa, bensasaapissa sama tapahtui alkusyksystä parin tunnin seisonnan jälkeen. Että talviominaisuuksissa Mitsu taitaa sittenkin piestä Saabin
Eli silleen ei voi autoa syyttää tästä viasta, kun jokainen auto reagoi samalla tavalla kun akku käy riittävän vanhaksi: se ei lähde enää käyntiin, oli sitten kyseessä sähkö- tai polttomoottoriauto. Tosin polttomoottoriautossa voi starttiääntä kuunnellessä havaita että akku alkaa olla heikkona, töpselikärsässähän 12V akku ei osallistu polttomoottorin käynnistämiseen, koska sen hoitaa korkeajännitepuoli, 12V akkua käytetään vain sen korkeajännitpuolen kytkemiseen päälle. Ja se ei siis viime yönä onnistunut.
Oon pari vuotta harkinnut että pitäis hankkia starttiapuri pysyvästi autossa pidettäväksi, koska tää ongelma on kohtalainen yleinen, eli akun simahtamisen huomaa sitten kun saa noi valot ruutuun ja matka ei pääse alkuun. Arvaa olinko ottanut omista ajatuksista vaarin ennen tätä päivää? En. Otinko tänään? Otin.
Yöksi sain auton lataukseen lämpimään talliin. 12V akku latautuu aina kun korkeajänniteakkukin, eli yön aikana tuli viitisen tuntia latinkia 12 voltin akulle. Olin siis melko varma että aamulla pääsen liikenteeseen. Mutta pelko oli että en pääse iltapäivällä enää töistä liikkeelle kun auto seisoo taas päivän kylmässä. Niinpä matkalla töihin hain nyt Puuilosta tollasen:
https://www.puuilo.fi/ax4-apukaynnistin ... alahteella
Töissä vehje heti lataukseen iltapäivää varten, mutta ei sitä sitten vielä tänään ainakaan tarvittu. Tuo tulee olemaan autossa pysyvästi ja latauspiuha keskikonsolin tökkelissä siten että aina kun auto on päällä, niin tuo latautuu. PItäis olla sitten aina käyttövalmiina.
Tuon opin lisäksi toteutin nyt sen toisen, eli MAPin numero löytyy nyt puhelimen muistista. Aika paljon aikaa ja ketutusta olisi säästynyt viime yönä jos edes tämä asia olisi ollut hoidettu aikanaan kuntoon.
Nämä ei tietenkään ratkaise juurisyytä eli akku pitää piakkoin uusia. Nyt on vain pohdinnan paikka että kun auto on menossa kuitenkin myyntiin tai vaihtoon kun se Ioniq 5 joskus saapuu, niin panostanko n. 200 oiron alkuperäiseen Yuasaan tai Optiman Yellow Topiin, vai haenko luokkaa 80 oirolla oikeankokoisen halvan vaihtoehdon? Luonne ja elämänkokemus nyt on vähän sellasia, että se nyt on vain tyhmää ostaa liian halpaa autonakkua, mutta toisaalta kun auto lähtee kiertoon niin kalliista akusta ei kyllä saa lisähyvitystä.