MY88 Saab OG900
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: MY88 Saab OG900
Tähän voisi heittää vanhemman pojan kommentia muutaman vuoden ikäisenä. Näki jotain, joka meidän vanhempien mielestä oli ruma. Kaveri tuumasi hyvin opastavaan sävyyn: " Ei se ole ruma, se on ERILAINEN", mikä tietenkin pitikin paikkansa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: MY88 Saab OG900
f-19 kirjoitti:Kuvaa on litistetty, näyttää matalammalta ja urheilullisemmalta kuin onkaan
Meni näköjään toi pienennyskoko jotenki hassusti, mutta kuten tiedät et helmoista mitattuna on n. 13cm ja vakiona taitaa olla 31cm tai vst.f-19 kirjoitti:Kuvaa on litistetty, näyttää matalammalta ja urheilullisemmalta kuin onkaan
Puskurissa oli muistaakseni maavara 12cm, mutta en tiedä tippuuko ~1cm kun jouset asettuvat ja iskarit löystyvät. Siellä kun on jotain 100km ajettu setti alla.
Tosiaan mielestäni tuo keula on paljon parempi mitä se edellinen versio, jos joku muistaa jossa nuo kyljet taipuivat alas kun tässä nykyisessä on uretaanin kanssa ne tasoitettu. Tuo iso aukko on edelleen tallessa ja tuskin sitä muokkaan poiskaan. Ainut mitä olen miettinyt, että jos siihen laittaisi tiheän mustan verkon, joka suojaisi edes vähän välijäähdytintä ötököiltä yms. Vai mitä mieltä on armollinen raati?
Penkkireissun jälkeen tosiaan vaihtui kansi ja koetin startilla niin välittömästi tuli kanteen öljyä eli se olisi nyt kokeilua vaille valmis, että jääkö nostimet vielä rallattamaan.
Tosin takapakkia tuli kun aukaisin VEMS:n boksin ja kaksi fettiä on kyrvähtänyt puolan ohjauksesta, mutta siellä on näköjään kaksi fettiä varalla eli koetan niillä lähteekö käymään vai onko boksissa kyrvähtänyt prossun signaalilähdöt. Se tästä vielä puuttuiskin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: MY88 Saab OG900
+9000 tuntia paintissä..Turbo16 kirjoitti:.... laittaisi tiheän mustan verkon, joka suojaisi edes vähän välijäähdytintä ötököiltä yms. Vai mitä mieltä on armollinen raati?
Verkosta tuli nyt lähinnä valkoinen, ja kotkakin on musta... Mutta jotain tuohon tyyliin...
Verkkomaski ja aarnikotka. Avot.
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ke Heinä 14, 2010 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MY88 Saab OG900
Tätä projektia olen mielenkiinnolla seurannut. Kiva, että joku viitsii OG:takin noin pitkälle työstää
Muutama kommentti muotoilusta. Kylkipalat on mun mielestä hyvän näköiset ja ne levikepokkaukset hieman keventävät niitä. Ovatko omaa käsialaa, vai joku tarvikesarja? Keulan ja perän helmojen kanssa kannttaa olla varovainen. OG:n etu- ja takaylitykset ovat niin suuret, että reilujen helmojen kanssa keulasta ja perästä voi tulla todella raskaan näköiset. Mä en esim. ole henk.koht. mikään air-flow-korisarjan fani, koska etenkin keulasta tulee sillä sarjalla aikamoinen möhkäle Alkuperänen Aero-satsi on tässä mielessä huomattavasti tyylikkäämpi.
Tuossa muokkaamassasi keulassa on mielestäni muutama asia, mikä hieman tökkii meikäläisellä.
Mielestäni tuota punaisella piirretyä linjaa täytyisi vähän yksinkertaistaa. Noin pienellä alueella tapahtuu nyt liikaa. Voisiko tuota kohtaa, jossa alunperin maski ja puskuri kohtaavat, vähän suoristaa? Entä onko maskin pullistuma, joka jää tuohon valon keskialueille, tarpeen ollenkaan?
Tässä taas korostin suoraan edestä katsottuna kohtia, joita voisi vähän mietiskellä. Tuo maski yläosan pullistuma ei mielestäni istu muihin linjoihin, sillä koko keulassa ei ole vastaavaa muotoa muualla. Nyt tuo yläosa on vähän lerpallaan. Lisäksi joku muoto kääntää lamppujen alla linjoja niin, että näytää, kuin valot olisi vinoon asennetteu, vaikka konepeltiin verrattuna ne suorassa ovatkin. Laita vaikka pitkä vatupassi tuohon puskurin päälle, niin näkee selvemmin mikä tuon illuusion aiheuttaa.
Taisit aiemmin mainita, että jouduit suoristamaan puskureiden päitä muotituksen vuoksi. Eikö muotista olisi voinut tehdä vaikka 3-osaisen, jolloin sillä voisi toistaa hankalampiakin muotoja? Noiden puskurinpäiden suoristamisessa on mielestäni samaa ongelmaa, kuin liian rajuissa helmoissa, eli jättävät liian raskaan vaikutelman tässä automallissa.
Muutama kommentti muotoilusta. Kylkipalat on mun mielestä hyvän näköiset ja ne levikepokkaukset hieman keventävät niitä. Ovatko omaa käsialaa, vai joku tarvikesarja? Keulan ja perän helmojen kanssa kannttaa olla varovainen. OG:n etu- ja takaylitykset ovat niin suuret, että reilujen helmojen kanssa keulasta ja perästä voi tulla todella raskaan näköiset. Mä en esim. ole henk.koht. mikään air-flow-korisarjan fani, koska etenkin keulasta tulee sillä sarjalla aikamoinen möhkäle Alkuperänen Aero-satsi on tässä mielessä huomattavasti tyylikkäämpi.
Tuossa muokkaamassasi keulassa on mielestäni muutama asia, mikä hieman tökkii meikäläisellä.
Mielestäni tuota punaisella piirretyä linjaa täytyisi vähän yksinkertaistaa. Noin pienellä alueella tapahtuu nyt liikaa. Voisiko tuota kohtaa, jossa alunperin maski ja puskuri kohtaavat, vähän suoristaa? Entä onko maskin pullistuma, joka jää tuohon valon keskialueille, tarpeen ollenkaan?
Tässä taas korostin suoraan edestä katsottuna kohtia, joita voisi vähän mietiskellä. Tuo maski yläosan pullistuma ei mielestäni istu muihin linjoihin, sillä koko keulassa ei ole vastaavaa muotoa muualla. Nyt tuo yläosa on vähän lerpallaan. Lisäksi joku muoto kääntää lamppujen alla linjoja niin, että näytää, kuin valot olisi vinoon asennetteu, vaikka konepeltiin verrattuna ne suorassa ovatkin. Laita vaikka pitkä vatupassi tuohon puskurin päälle, niin näkee selvemmin mikä tuon illuusion aiheuttaa.
Taisit aiemmin mainita, että jouduit suoristamaan puskureiden päitä muotituksen vuoksi. Eikö muotista olisi voinut tehdä vaikka 3-osaisen, jolloin sillä voisi toistaa hankalampiakin muotoja? Noiden puskurinpäiden suoristamisessa on mielestäni samaa ongelmaa, kuin liian rajuissa helmoissa, eli jättävät liian raskaan vaikutelman tässä automallissa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: MY88 Saab OG900
Ihan ne omaa käsialaa, lähinnä siellä on alla airflown helmat ja vakiot airflown kaarilevikkeet, joita on levitetty aika monta senttiäLahti411 kirjoitti: Muutama kommentti muotoilusta. Kylkipalat on mun mielestä hyvän näköiset ja ne levikepokkaukset hieman keventävät niitä. Ovatko omaa käsialaa, vai joku tarvikesarja?
Otathan huomioon, että ollaan vasta raakapohjia tekemässä, tarkoitus olisi suoristaa tuo maskin kaarevuutta jonnin verran, tosin paljon tekee se myös kun on puskuri väreissä ei se pomppaa niin paljon silmiin.Lahti411 kirjoitti: Mielestäni tuota punaisella piirretyä linjaa täytyisi vähän yksinkertaistaa. Noin pienellä alueella tapahtuu nyt liikaa. Voisiko tuota kohtaa, jossa alunperin maski ja puskuri kohtaavat, vähän suoristaa? Entä onko maskin pullistuma, joka jää tuohon valon keskialueille, tarpeen ollenkaan?
Tuo yläosan pullistuma tehtiin ennen kuin tehtiin tuo iso aukko ja kuten sanoit se näyttää ettei se sovi siihen ollenkaan, mutta kuten jo aikaisemmin sanoin puskuri ei todellakaan ole likimainkaan valmis, vasta kun siinä on filleri päällä nähdään miltä se edes tulee näyttämään. Nuo valot hämäävät oikeasti todella paljon, koska valojen ja puskurin välissä ei ole yhtään pakkelia ja suoraa linjaa siihen haetaankin, mutta kun puskuri on alunperin Volvo S40:sta, joka ei ihan nyt tuohon koriin suoraan istunut.Lahti411 kirjoitti:
Tässä taas korostin suoraan edestä katsottuna kohtia, joita voisi vähän mietiskellä. Tuo maski yläosan pullistuma ei mielestäni istu muihin linjoihin, sillä koko keulassa ei ole vastaavaa muotoa muualla. Nyt tuo yläosa on vähän lerpallaan. Lisäksi joku muoto kääntää lamppujen alla linjoja niin, että näytää, kuin valot olisi vinoon asennetteu, vaikka konepeltiin verrattuna ne suorassa ovatkin. Laita vaikka pitkä vatupassi tuohon puskurin päälle, niin näkee selvemmin mikä tuon illuusion aiheuttaa.
Taisit aiemmin mainita, että jouduit suoristamaan puskureiden päitä muotituksen vuoksi. Eikö muotista olisi voinut tehdä vaikka 3-osaisen, jolloin sillä voisi toistaa hankalampiakin muotoja? Noiden puskurinpäiden suoristamisessa on mielestäni samaa ongelmaa, kuin liian rajuissa helmoissa, eli jättävät liian raskaan vaikutelman tässä automallissa.
Muotista tullaan tekemään 3-osainen koska tuossa on liikaa negaativisiä kulmia, jotka hankaloittavat suuresti muotin irroitusvaiheessa. Se voi olla, että jättää raskaan vaikutelman, mutta toisaalta takapuskurissakin on hieman raskasta vaikutelmaa, tosin tumma väri peittää todella paljon muotoja, että pitää nyt ihmetellä lisää kun saadaan kuidutettua puskureiden sivut niin siihen voi lätkiä sitten hieman kittiä lisää.
Samaa myös tekee tuo kuvakulma, koska mielestäni tässä ei näytä läheskään niin raskaalta tuo etupuskuri kun kuvan otti lähempää ja "silmien" korkeudelta.
Tässä huomaatte paremmin tuon valojen ja puskurin välisen tasaisen kohdan, johon tulee pakkelia jonnin verran, että saadaan rako suoristumaan ja näyttämään paremmalle.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Yläviistosta näyttää kyllä huomattavasti fiksummalta!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: MY88 Saab OG900
Pohjatyöt aloitettu etupuskurin osalta, kun sitä voin aloittaa itse. Maalarilla tuli viivästyksiä, jotenka ei olla tavoitteessa, että olisi tällä viikolla aloitettu pohjatyöt.
Eipä tässä muutakaan voi kuin oottaa. Kaukokeskuslukituksen aattelin laittaa, kun sellainen kerran hyllyssä on.
Muutenkin lukkopesät lähtevät pois sekä takapään ilmanpoistoritilät. Alunperin piti poistaa myös kahvat ja tätä varten systeeminkin tein, mutta se jäi hankalan käytön takia, vaikka ei se olisikaan paha toteuttaa.
Sivupeilien ja takaspoilerin kohtalo on vielä auki, mutta mennään nyt ensin näillä. Lasit kun otetaan pois ennen maalaria niin voisi ne tummentaa savunväriseksi.
Eipä tässä muutakaan voi kuin oottaa. Kaukokeskuslukituksen aattelin laittaa, kun sellainen kerran hyllyssä on.
Muutenkin lukkopesät lähtevät pois sekä takapään ilmanpoistoritilät. Alunperin piti poistaa myös kahvat ja tätä varten systeeminkin tein, mutta se jäi hankalan käytön takia, vaikka ei se olisikaan paha toteuttaa.
Sivupeilien ja takaspoilerin kohtalo on vielä auki, mutta mennään nyt ensin näillä. Lasit kun otetaan pois ennen maalaria niin voisi ne tummentaa savunväriseksi.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Tässä vähän sopivaa väriä etsitty ja tumman sininen se on. Itseasiassa mulla on vanhaa maalia 1.5Litraa jäljellä, mutta täytyy katsoa jos kuitenkin ottaa jotain muuta tai sitten käyttää vanhaa väriä hyödykseen.
Jos jollakulla on tarvetta ehdottaa sopivaa väriä, niin mielelläni kuuntelen
Tässä nyt itselläni paras vaihtoehto:
http://jeppeh.dk/billeder/BlueFerrari430.jpg
Jos jollakulla on tarvetta ehdottaa sopivaa väriä, niin mielelläni kuuntelen
Tässä nyt itselläni paras vaihtoehto:
http://jeppeh.dk/billeder/BlueFerrari430.jpg
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Jätä peilit pois, tulis kliinimpi luukki tai ainakin hanttarin peili pois.
Re: MY88 Saab OG900
Maalarimestari ilmoitti tuossa että sähkärit tulee viimeistään vielä sähköt maalaamosta ja sen jälkeen saadaan rahdattua Saab hänen huoviinsa. Aikataulu on tosiaan venynyt aivan mielettömästi, mutta toisaalta firma on vasta pystytetty ja paljon kestää et kaikki hommat on kunnossa.
Eikä sinänsä ole kiire tuon kanssa, koska talvi on tulossa. Alkuperäinen suunnitelma oli päästä syyskokoukseen tuon kanssa, mutta lukuisat vastoinkäymiset ovat pistäneet kyllä takapakkia oikein kunnolla.
Päivitän tätä seuraavaksi kun maalari alkaa työstämään pohjia. Tod. näköisesti se menee marraskuulle
Eikä sinänsä ole kiire tuon kanssa, koska talvi on tulossa. Alkuperäinen suunnitelma oli päästä syyskokoukseen tuon kanssa, mutta lukuisat vastoinkäymiset ovat pistäneet kyllä takapakkia oikein kunnolla.
Päivitän tätä seuraavaksi kun maalari alkaa työstämään pohjia. Tod. näköisesti se menee marraskuulle
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Auto on nyt TTH-Maalauksen uumenissa. Seuraavana vuorossa konehuoneen riisunta ja sen jälkeen alkaa pohjatyöt korin osalta, tämän jälkeen alkaa lopullinen korisarjan paikalleen sovittelu.
Epoksia haettu korin kriittisiä kohtia varten sekä myös moottorin osien maalaukseen.
Tuossa aloin vaihtokonetta tekemään, kun ei varmaan tuo nykyinen kestä kuitenkaan. Eli jos jollakulla on B202:n satkun ohjaustehostimen pumppua myytävänä niin saa privata.
Lohko siis on B201:stä sekä päätylevy on muokattu sopivaksi B204:n kannelle.
Lohko on nyt päätylevyineen koneistamolla tasohionnassa.
Vauhtipyörän sain äsken sorvarilta takaisin ja sille tehtiin pieni kevennys:
vauhtipyörä ennen 8.99kg
vauhtipyörä jälkeen 7.94kg
Kytkimen painelaakeri vaihdettu SKF:n 6202-2RS:ksi.
Tällä kertaa on ihan tarkoitus mitata puristussuhde ettei mennä ihan metsään tälläkin kerralla, mut mukaavahan tää on ei siitä pääse mihinkään. Kiva tuhlata rahoja tämmösiin rojekteihin ettei yhtään jää ylimääräseksi emännälle
Konehuone saa jossakin vaiheessa korkeapainepesun, että kaikki maalijämät lähtee kunnolla pois. Muistaakseni painepesuri tekee 250barin paineen eli testissä on mitä konehuoneesta jää jäljelle.
Epoksia haettu korin kriittisiä kohtia varten sekä myös moottorin osien maalaukseen.
Tuossa aloin vaihtokonetta tekemään, kun ei varmaan tuo nykyinen kestä kuitenkaan. Eli jos jollakulla on B202:n satkun ohjaustehostimen pumppua myytävänä niin saa privata.
Lohko siis on B201:stä sekä päätylevy on muokattu sopivaksi B204:n kannelle.
Lohko on nyt päätylevyineen koneistamolla tasohionnassa.
Vauhtipyörän sain äsken sorvarilta takaisin ja sille tehtiin pieni kevennys:
vauhtipyörä ennen 8.99kg
vauhtipyörä jälkeen 7.94kg
Kytkimen painelaakeri vaihdettu SKF:n 6202-2RS:ksi.
Tällä kertaa on ihan tarkoitus mitata puristussuhde ettei mennä ihan metsään tälläkin kerralla, mut mukaavahan tää on ei siitä pääse mihinkään. Kiva tuhlata rahoja tämmösiin rojekteihin ettei yhtään jää ylimääräseksi emännälle
Konehuone saa jossakin vaiheessa korkeapainepesun, että kaikki maalijämät lähtee kunnolla pois. Muistaakseni painepesuri tekee 250barin paineen eli testissä on mitä konehuoneesta jää jäljelle.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: MY88 Saab OG900
DIggItaLLr kirjoitti:+9000 tuntia paintissä..Turbo16 kirjoitti:.... laittaisi tiheän mustan verkon, joka suojaisi edes vähän välijäähdytintä ötököiltä yms. Vai mitä mieltä on armollinen raati?
Verkosta tuli nyt lähinnä valkoinen, ja kotkakin on musta... Mutta jotain tuohon tyyliin...
Verkkomaski ja aarnikotka. Avot.
Menee Darth Vader kuolemantähti levike spoileri häsäkkä -linjalle.
Pitäydy OEM+ cooleri linjalla
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
Re: MY88 Saab OG900
Mikäs siinä koneessa ja puristussuhteessa mättää jos epäilet ettei kestä? Sulla tais olla B204:n männät ja T5 kansi? Kai niillä nyt tulee ihan ok puristussuhde ja saa toimimaan etenkin säädettävällä moottorinohjauksella. Mullaki on sentään jo reilun kymppitonnin pelannu yhdistelmä B234 pitkälohkon männät ja T5 kansi vakio ruiskun kanssa...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: MY88 Saab OG900
Ei tullut sitä ikinä mitatuksi ja kyllä se tehon puute johtuu muusta kuin tuosta, mut talvi on nyt aikaa niin saa samalla saa tarkistettua puristussuhten. Mulla oli siis ennen B204:n männät ja B202:n kansi, nyt vaihtuu vain kansi tuohon T5:ksi.JuHem kirjoitti:Mikäs siinä koneessa ja puristussuhteessa mättää jos epäilet ettei kestä? Sulla tais olla B204:n männät ja T5 kansi? Kai niillä nyt tulee ihan ok puristussuhde ja saa toimimaan etenkin säädettävällä moottorinohjauksella. Mullaki on sentään jo reilun kymppitonnin pelannu yhdistelmä B234 pitkälohkon männät ja T5 kansi vakio ruiskun kanssa...
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: MY88 Saab OG900
Konehuone siivottu eilen kaikesta rojusta.
Jarruputket tulee samalla uusiksi ja muutama klipsu. Tänään olisi tarkoitus mennä tekemään viimeiset kuidutukset eli vas.puolen oven kiinnikkeet pitää kuiduttaa ja sitten alkaakin savotta.
Myös koettiin nextel-pinnoitetta kickpaneelin ja tulos on kyllä todella upea, eipä ole turhaan tuota pinnoitusmenetelmää kehuttu. Esim. uusissa veneissä käytetään tätä pinnoitusmenetelmää.
http://www.finterium.fi/Nextel%20suede% ... 203101.htm
Jarruputket tulee samalla uusiksi ja muutama klipsu. Tänään olisi tarkoitus mennä tekemään viimeiset kuidutukset eli vas.puolen oven kiinnikkeet pitää kuiduttaa ja sitten alkaakin savotta.
Myös koettiin nextel-pinnoitetta kickpaneelin ja tulos on kyllä todella upea, eipä ole turhaan tuota pinnoitusmenetelmää kehuttu. Esim. uusissa veneissä käytetään tätä pinnoitusmenetelmää.
http://www.finterium.fi/Nextel%20suede% ... 203101.htm
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"