"Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipä ole vielä tullut alustaan muita vaihtotarpeita kuin takapään auraustangot. Edellinen (ensimmäinen) omistaja kovin vakuutteli, että ei ole vielä mitään tarvinnut 296 tkm:n kohdalla alustaankaan vaihtaa. Mutta ehkäpä noilla ajomäärillä määräaikaishuollossa vaihdetut puslat ja tukivarret menee sellaisella olankohautuksella, että ei ole jäänyt kaverille muistiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mitä tekee kunnon isä ja aviomies isyysvapaan ensimmäisenä päivänä? Korjailee tietenkin autoa.

Ensin siis lähdetään koiran ja vauvan kanssa vähän ulkoilemaan jotta poika nukahtaisi vaunuihin. Äiti sai jäädä huonosti nukutun yön korvauksena päiväunille kotiin. Kävelylenkiltä hilpaistaan kuitenkin kotiin heti kun poika nukahtaa, vaunut parkkiin pihalle, koira sisään vaimon vierelle lepäilemään ja itse autotalliin itkuhälyttimen kanssa.

Aiheena siis tuo ainoa häirinnyt vika autossa, eli matkustajan oven lukko. Se lopetti muutama päivä sitten vastaamasta ollenkaan keskuslukituksen komentoihin, mikä oli tietenkin sinänsä kiva, että enää ei tarvinnut arvailla meneekö ovi lukkoon vai ei.

Avasin sitten ovipahvin ja irrottelin osasia. Ajatuksena avata se lukkoyksikkö ja katsoa onko silmämääräisesti näkyvillä rispaantuneita kaapeleita, huonoja juotoksia tai jotain mekaanista vikaa. Lukko alkoi muuten pelittää ennen lukkoyksikön irrottamista ihan sillä, että irrotti ovipahvissa kiinni olevan ohjausyksikön piuhat ja kiinnitti ne takaisin. Taitaa olla Windows-sukua tuo järjestelmä :roll:

No, sain sen lukkoyksikön sieltä irti ja totesin että eihän sitä oikein helposti avatakaan. Yhtään ruuvia ei siinä ole, muutama muoviklipsu, joiden raottelu ei löysännyt koteloa mitenkään. En siis keskinyt miten saisin sen ehjänä auki, joten tyydyin putsaamaan liittimien liitospinnat ja laittamana vähän CRC:tä niihin. Paketti kasaan ja ovipahvi paikoilleen. Lukko toimii nyt, mutta saas nähdä kuinka kauan. On ainakin harjoiteltu lukon irrottamista, joten homma toimineen tätäkin päivää nopeammin ensi kerralla.

Jos reistailu jatkuu, seuraava toimenpide lienee uuden/käytetyn lukkoyksikön hankkiminen ja sen vaihtaminen autoon. Sen jälkeen mennee uusiksi oven ohjausyksikkö. Sen jälkeen meneekin sormi suuhun. Voisihan sen ohjausyksikönkin tietty koittaa avata ja kolvata juotokset uusiksi ennen kuin ryhtyy osia uusimaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Omassakin värisee kuskin puolen sivupeili. Odotettavissa siis irtoaminen.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kannattaa napata irti ennen kuin putoaa itsekseen :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Taitaa olla pitkäaikainen tyyppivika Saabeis. Ite oon liimaillu peilejä tonnareihin ja femmoihin. Tosin en oo hifistelly hirveesti, vaan ekalla käteen osuneella rätillä kurat pois, sikaa pari rinkulaa ja teipillä tuettuna lasi paikalleen. Kaikki on pysyny ja sulanu samaan tahtiin alkuperäsen kanssa.

Sikatuupiki on siitä hyvä, et ku sen heittää pakkaseen, niin säilyy hyvänä tämmösiin hommiin. Lämpöses vedes ku lilluttaa vartin, niin sulaa ja käytön jälkeen taas pakkaseen :D Ei se ehkä valmistajan speksejä enää vastaa, mut eikai se peilien kiinnitykses ketää kiinnosta.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Eipä se paljoa yläreunastaan enää roikkunut kiinni. Katotaan pysyykö tollasella Bilteman 2-k "muovihitsausliimalla" elikkäs veneilypuolella myytävä. 1-1,5cm reunalle sivelin ympäri lasin taustan. Keskellä ainakin pitäisi lämmön kulkea jos sivuilla vähän eristää. Tosiaan lasin takapinnassa on alunperin kaksipuolinen liimapinta jolla lasi kiinnitetty taustaan. Koko matkalta pientä siivua lukuunottamatta oli se pinta irronnut kauniisti lasista. Koko pinta siis tiukasti taustassa edelleen kiinni.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eilen vaihtui kesärenkaat autoon, ja samalla tuli todettua että ainoa asia joka tässä autossa lienee loppunajettu, on talvirenkaiden nastat :mrgreen:

Syksyllä alle laittaessakin oli nastahupenemaa selvästi huomattavissa, nyt ei ollut yhdessäkään renkaassa enää yli puolta nastoista jäljellä. Tai oli niitä enemmän jäljellä, mutta suurin osa oli poikki. Hyvin noilla kuitenkin talven vielä pärjäsi, mutta päätin että syksyllä tulee uudet nastarenkaat tähän autoon. Laitoin nyt koemielessä vanhat pyörät kokonaisina myyntiin. Jos menee kaupaksi, ostan syksyllä uudet vanteet ja renkaat. Jos ei, niin hukkaan nuo Contit jonnekin ja hankin vain uudet talvirenkaat.

Nuuka mieshän nyppii noista loput nastat pois ja sudittelee menemään tämän kesän, tai ehkä useammankin. Eli ostakaa ostakaa! :mrgreen:

Muuten on mennyt epäilyttävän huolettomasti tämä alkukevät autoillessa. Autoon ei ole ilmestynyt mitään vikoja tai epämääräisiä kolinoita. Matkustajan oven lukkokin tuntui tokenevan valohoidosta, ei ole kenkkuillut enää moneen viikkoon. Kyllä se sieltä varmaan taas simahtaa jossain vaiheessa, minkä vuoksi tulee yleensä tarkistettua nappia painaessa että se ovi myös lukittuu.

Talven aikana tuli myös todettua miksi sitä haluaa tehdä kaikki mahdolliset korjaukset itse. Tämä auto on minun aikanani käynyt kaksi kertaa jonkinasteisessa huollossa ulkopuolisella: ilmastointihuollossa kesällä 2015 ja pyöränkulmien mittauksessa ja säädössä alkuvuodesta 2016. Huomasin jokin aika sitten ilmastointihuollon kuitista, että ainetta on pistetty TTiD:n ohjeellisen määrän mukaan, eli vähemmän kuin tähän autoon kuuluisi. Ja pyöränkulmien säädön jälkeen ratti ei enää ole täysin suorassa. Pitääkö tässä maailmassa kaikki tehdä itse, että saa priimaa jälkeä?

Tänään tuli myös todettua että taidan painia tämän auton kanssa ihan eri sarjassa kuin pohjanmaan palomies. Itselläni mittarissa nyt karvan vajaa 310 tkm, eli tällä vauhdilla mulla menee vielä 14 vuotta tuohon saavutukseen 8)
Viimeksi muokannut AZP, Pe Huhti 29, 2016 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:Pitääkö tässä maailmassa kaikki tehdä itse, että saa priimaa jälkeä?
Pitää. Tosin ei se priimaa takaa, mutta ainaki tietää mistä on oikastu eikä tarvi maksaa mielikuvista.

Eikö se ilmastoinnin täyttömäärä lue gramman tarkkuudella siinä lukkopellissä? Ehkä tää maailma on menny niin hienoks, että kaikki pitää arpoa koneelta, kun ei osaa lukea printatusta tarrasta.

Mullahan taannoin laitettiin 9-3 SS:n pyöränkulmat kondikseen og9-3:n spekseillä. Koneelle ku anto vuosimallin (2003) niin heitti kahta vaihtoehtoa mallista (9600 tjsp toisena ja toinen vastaava toisena) ja tuntiduunari pisti Pokerin tuplausmusiikin soimaan.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ke Maalis 30, 2016 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja karg »

JP_Vette kirjoitti:Eikö se ilmastoinnin täyttömäärä lue gramman tarkkuudella siinä lukkopellissä?
Tarrasta sen näkee, jos tarra on paikallaan ja luettavissa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tarra löytyy, ja on luettavissa, mutta ei ole satunnaiselle Saabeja tuntemattomalle asentajalle yksiselitteinen:
Kuva
Eli asentajan pitää tietää onko autossa DTR-kone (TTiD = 650 g), vai "muu dieselmoottori" (TiD ja TiDS = 680 g). Senhän saa tietää vaikka syöttämällä rekisteritunnuksen Bilteman kotisivuille, mutta kuka asentaja sellaista nyt jaksaisi alkaa räpeltämään. Joko täälläkin on laitettu pokerituplaukset pyörimään tai sitten on todettu ett mennään varmuuden vuoksi pienemmällä määrällä niin ei ainakaan paikat hajoa :roll: .
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Muistikko huoltoa varatessa pyytää grammat kohdalleen vai pyysiks pelkän huollon?

Mä oon saanu renkaiden pultikki about kaikki väärillä kierteillä ja avates pultit katkes. Otin rengastyöt alle laitettuna, mutta unohdin pyytää pultit sillai et ne sais jatkoski ehjänä pois.

9-3 SS 2.2TiD:n moottoriöljyjen tilavuus on muistaakseni 2 dl eri kuin about kaikis muis samois koneis. Siihenki taannoin TM:n huoltotestis "menestyny" paja onnistu arpomaan väärän määrän öljyä. Tosin pyysin vain öljyjen vaihdon, enkä täyttöä eritelly tarkalla määrällä tai edes saatesanoilla "tikun ylämerkkiin".

Ilmastointihuollon tyhjiöajaski on useita näkemyksiä mikä riittää ja mikä ei. Paljoko sun lapulla luki? Mun pikahuollos tais olla 20 min, mutta sitäkää en eritelly. Pyysin vain huollon.

Ehkä korjaamois ei oo vikaa. Ehkä ne vain tarjoaa sitä mistä maksetaan. Jotain ne kuitenki on tehny, eiks se oo pääasia?

Mut ku ostat ne uudet talvirenkaat, niin muista vaatimalla vaatia uudet venttiilit kans. Moni tykkää niis säästää ja samalla luoda työkantaa hiljaisiin päiviin kun hapero kumi alkaa vuotaan sieltä juuresta... Niin ja jos on pyörimissuunta, niin kahdesti niiski on jo mettään menty. Se on aika paljo, kun miettii etten oo kerenny teettään rengastöitä kuin yhdeksän kertaa elämäni aikana. Laskin oikeen paperille, ettei mee mutuna. Niin ja ne venttiilit piti vaatia neljästi.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo en muistanu pyytää oikeaa määrää, my mistake :!: :mrgreen:

Se on vaan kun tekee suurimman osan itse, niin joskus unohtuu palvelua ostaessa speksata kaikki eríkoistoiveet. Onneksi muistin maalarille mainita, että maalataan samalla värillä millä auto on tehtaalta lähtenyt :mrgreen:

Eipä näy muuten mitään tyhjiöaikaa mainittuna kylmähuollon raportilla. Eli varmaan se on ollut nolla sekuntia?

Kun nyt varoittelit niin alkoi oikein jännittää tuo tuleva talvirenkaiden osto. Osaankohan speksata kaikki erikoistoiveet? En ole koskaan ostanut kokonaista uutta talvirengassettiä. Aina on menty auton mukana tulleilla kumeilla, kerran olen Kuplaan ostanut kaksi uutta talvirengasta ja edelliseen Saabiin ostin vähän käytetyt. Tuleeko noissa nastat mukana jos ei muista ostaessa sitä erikseen kysyä? :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1859
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ilmankos siellä etelä suomessa on kaikki paljon halvempaa kun täällä pohjoisessa. Siellä työt hoidetaan sinnepäin niin ei tartte niin paljo velottaa. :mrgreen:

Neljää eri rengasliikettä / asentajaa olen täälä pohjoisessa käyttäny, ja kertaakaan ei oo venttiileissä säästelty, ja pultitkin lähteny ehjänä irti :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Cona »

Fakiiri kirjoitti:Ilmankos siellä etelä suomessa on kaikki paljon halvempaa kun täällä pohjoisessa. Siellä työt hoidetaan sinnepäin niin ei tartte niin paljo velottaa. :mrgreen:
Määrittele "etelä-Suomi". Onko se kenties Jyskälästä etelään vai kehä I-III-IV sisään jäävä alue?! :lol:

Totuus on, että moni on nykyaikana autokorjaamolla "vaan töissä". Spesialistit, gurut ja muut ammattiylpeyden omaavat todelliset ammattilaiset ovat yhä harvemmassa. Tuskin tässäkään kohtaa on täyttömäärää ihmetelty sen kummemmin, katottu vaan, mitä vaihtoehtoja ilmastointikoneen valikko tarjoaa ja valittu "lähimmäksi osuva" vaihtoehto. Eli tyyliin Merkki-malli-vuosimalli-bensa/diesel.

On eri asia, että huomaako maallikko sitä, että onko järjestelmässä 650 vai 680 grammaa kylmäainetta. Vaimon entisessä Corollassa asian huomasi, kun alkuperäisestä 490 grammasta ei ollut kuin enää puolet enää jäljellä. :lol:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: "Loppuunajettu" 9-3 SC TiDS käyttöautona

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Niin, mäkin ihmettelin myyjän kanssa että miten se täristää tyhjäkäynnillä aina kun kompura menee päälle. Ja ei oikein tullu viileetäkään koppiin, myyjä totes vaan että "kyyyllä se sitten kesällä viileetä puhaltaa". Lauhdutin vaihdettu 2v sitten, ja ilmastointihuollossa ei puuttunu kun puolet aineista. Mutta ei se kaikkia näemmä harmita :D
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Vastaa Viestiin