Project: Finlandia

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Sattui olemaan tallin nurkassa toista projektia varten ostettu 16-tappisen ilmastointi.

On muuten aika mukava asentaa 90-lukulaisiin sähköihin.. Johdot löytyy valmiksi, senkun tökkii osia kiinni.

Ilmaboksin kylkeen tulevan magneettiventtiilin ja pakkasvahdin asentaminen käy aika mukavasti kojelauta lattialla, kuten myös sisäilmakierron läpän reiän teko.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Viimeisen kolmen päivän aikaansaannoksiin olen kuitenkin melko tyytyväinen..

- T16 naitettu automaattiin ja vaihdettu vanha öljynsuodattimen jalka (jäähdyttimen lähdöt ylöspäin)
- Ilmastointi asennettu pääpiirteittäin kojelautaan ja lohkon kylkeen, letkuja ja painevahdin sähköt puuttuvat.
- Loputkin vanhat sähköt purettu ja uudet soviteltu paikalleen (pl. takavalot, tankkiin menevät johdot ja etuvilkut)
- Uusi kojelautapökäle kannettu sisälle, tosin ei istu 100%. Taisin vääntää jotain kun nostelin sitä pelkääjän puolelta kojelaudan päältä.. :-( No, eiköhän se siitä kun vähän annostelee hienosäätölekaa.
- M90 äänenvaimennusmatto asennettu rintapellin sisäpuolelle :-D
- Moottorituet vaihdettu korin puolelta, Oikeanpuoleinen vaati lisäreiän poraamisen.
- Ohjaustehostimen pumppu vaihdettu

Kai sitä joku muu sais enemmänkin aikaan, mutta joudun pitämään aika paljon taukoja kun selkä vihoittelee aika kovaa. Invaliditeetin rajamailla 27-vuotiaana? Hieno homma. :-D
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kiitos kiitos.. Into ja palo on kova, haluan tämän ajoon kesärengaskeleiksi. Toivottavasti ei nyt potki mikään vastaan enää kovin kovaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Vali »

Jope kirjoitti:Tämän päivän saldona kone irtosi Valin helmestä, huomenna jatkuu sisustan ja sähköjen purkamisella.

Kuva

Aika hyvin meni nosto, ei jäänyt kuin lohkolämppärin vastuksen johto kiinni, sekin putosi itsestään tuhoja tekemättä. Kaiken muun muistin irroittaa. :-)

Vali, porsinut laatikko johtuu luultavasti hajonneesta etuhydraulituesta.. Kone on keulinut vedättäessä ja synkat kuluneet pois kun vaihde on liukunut pois päältä. Tuosta voisi kyllä vielä saada kalun, pitää katsoa jos jaksaa purkaa.

Oli siinä kilometrejä sisäänajon jäljjiltä jokunen, en yhtään ihmettele et vaihteisto lauloi.

Hieno homma että projekti edenny kuten viimeiseltä sivulta voi lukea. Kesää kohti, kesää kohti :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vingutimpa isomman reiän pelkääjän puolelle, siihen mistä johtosarja sukeltaa lokasuojasta moottoritilaan ja jonka päälle ohjaustehostimen säiliökin tulee..

Nyt voisikin harkita nostavansa moottoria keulille. Saas nähdä, mitä yllätyksiä siitä tulee.

Edit 20:30:

Vasemman puolen vääntynyt kannake aiheutti hetken pähkäilyä, mutta väkisin kaiken saa sopimaan. Nyt hydraulityyny jäi vähän jännitykseen, kai se sieltä porsii sitten.

Kuva

Edit 23:30:

Joo eipä sitä jaksanut intoutua kovin paljoa enempää ropaamaan sitten, ähersin alapalloihin pultit takaisin, laittelin vähän johtoja ja letkuja paikalleen ja kiristelin ruuveja sieltä täältä.

Sitten maate. Huomenna uusi päivä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Aika lyhyeksi jäi.. Kytkin moottorin sähköjä paikalleen ja asentelin imuputkia. Pitää olla ajoissa kotona, niin ei pysty tekemään niin pitkää päivää kuin haluaisi.

Unohdin bensaputkiaihiot tallille, voisiko joku muistuttaa mieleen, että mikä on T16:n bensatukin banjon koko?

Edit: oma apu paras apu.. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 76#p419376
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joskus pääsee tallillekin. Liian harvoin.

Bensaputket tehty konehuoneeseen. Napsaisin T16:sta tuloputken poikki jousitolpan juuresta ja toisen katkaisin i8a:n bensapumpun päästä. Pikkaisen kuumailmapuhallinta banjolle niin sehän upposi nätisti muoviputken päähän.

Bensan paluu on vakio T16-paluuletku, tuikkasin banjoliittimen päähän ja sitten tuplabanjopultti + i8a:n bensapumpusta hattumutteri jolla kaikki kasaan.

Pumpun sähköjohto tuli niinikään i8a:sta, samaa vuosimallia T16:n sähköjen kanssa niin oli plug and play. Samalla tuli huomattua, että näemmä jossain välissä on ympäriajotunnistin siirtynyt tankin sisään, finkussa se on vielä oikeassa c-pilarissa.

Porailin reikiä sähkönjakoblokille ja ohjaustehostimen pumpulle.. Olisi näemmä voinut vinguttaa vielä vähän isomman reiän letkujen + moottorin johtosarjan läpiviennille.. Mahtui kuitenkin.

Sisältä puuttuu vielä yksi maadoituspisteen reikä keskikonsolin kohdalta.

Ensi tallireissulla voisikin jo kokeilla käyntiin. Jarrut pitää ilmata ennen koeajoa ja ATF:t täyttää lootaan.

Sähkötöitä puuttuu vielä paljon, ovien sähköt esimerkiksi kokonaan tekemättä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kokeilinpa tuossa käyntiin, lähti ekalla. Bensabanjo löysällä, hienosti ruiskusi.

Kerron huomenna, paloiko talli.

Ihmettelin kabiinin puolen alipaineletkut paikalleen (koekäyttö oli imusarjan letkulähdöt tulpattuna) ja sitä, miksi jarruista puuttuu tuntoa. Toisen etusatulan letku oli vähän löysällä ja siitä ympäriltä kostui muutaman tipan vrran kun poljin.. Saas nähdä pääseekö tässä vielä vaihtamaan jarrutehostinta ja pääsylkkyä. :-(
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vähän juottelua ja abikoiden puristelua myöhemmin, Finkussa on nyt valot!

Penkki ja renkaat kiinni ja ajoon?

Kiitos Paimion Teemulle Hyvistä Osista.

Vielä jäi vähän sähköjä kytkemättä.. Jotain kattovaloa, sumuvaloa, takalasinlämppäriä.. Loppui abikot ja muut liittimet kesken.

Kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu.

Ostoslistaa (saa tarjota kellä hyllystä löytyy):
- 3d-satkun etuovien johtosarjat. Pitää olla niin nuoret, että lokarin puoleinen sähköpeilien liitin on neliskanttinen (peilin päässä wanha pyöreä) ja luonnollisesti keskuslukon ja sähkölasien johdot täytyy löytyä.
- 3d-satkun ikkunannostinpaneeli M90 tai vanhempi
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jope kirjoitti:Ostoslistaa (saa tarjota kellä hyllystä löytyy):
- 3d-satkun etuovien johtosarjat. Pitää olla niin nuoret, että lokarin puoleinen sähköpeilien liitin on neliskanttinen (peilin päässä wanha pyöreä) ja luonnollisesti keskuslukon ja sähkölasien johdot täytyy löytyä.
- 3d-satkun ikkunannostinpaneeli M90 tai vanhempi
Ok, nämä löytyivät.

Onkos kellään vinkkejä niiden "VAG-liittimien" purkamiseen ja kokoamiseen? Siis ne moninapaiset, jotka menevät sisätiloista sähköboksille vasemman lokarin läpi.

Ostin aikoinaan cruisen ja sen mukana tuli johtosarjan pätkät moninapaliittimieen.. Kuinka saan pinnit irti ehjänä vanhasta liittimestä ja pysymään uudessa? :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Täytyypä tutkia tarkemmin. Vedin yhdestä jämäliittimestä koemielessä väkisin pinnin irti ja siinä oli semmoinen holkki sen pinnin ympärillä, jonka paikalleenlaittoa en sitten hoksannut.

Kuva

10A on sen pinnin tyyppi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jopas oli vaikeuksia saada kuskin ikkunamoottoria toimimaan.

Oli jännitettä kokoajan ovessa ja napin liittimellekin tuli ihan ihmejännitteet ihmepinneihin.

Pitkän skemojen tutkimisen ja nappuloiden toimintakunnon varmistamisen jälkeen jäi vaihtoehdoksi viallinen automaattilaskemisen rele.

No, siellähän oli tehtaalla mr. johtosarja laittanut kattovalon viivereleen! (purin sähköt irroittamatta noita releitä, joten en voi oman tyhmyyden piikkiin aittaa :-) Sitten laitoin skemoja tutkimalla hyppylangan releen kantaan, että napin nastalta 2 (musta johto) menisi oven mustavalkoiselle johtimelle yhteys. Painoin nappulaa ja sulake paloi. :-D

Oli vielä mr. johtosarjalla ollut huono päivä.. Nappulan seiskanavasta lähtevä punavalkoinen johto kiertää releen yhden nastan kautta ja samasta nastasta se menee saman värisenä kuskin ovelle. Eipä ollut näin, vaan toinen punavalkoinen johto oli laitettu relekannassa samaan nastaan kuin ovelle menevä mustavalkoinen.

Olisihan tuo pitänyt hyppylankaa kytkiessä huomata, mutta en voinut alkuun kuvitella, että johtosarja olisi viallinen.

Luovuttaja-autossa ei ollut tehtaalta tullessaan sähkölaseja, joten en ihmettele kuinka tällaista ei oltu QA:ssa huomattu.. Käsi meni kyllä päähän kun tajusin viimein, mistä vika.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tulipa sähköistettyä kaikki ovet, sähköpeilejä en vielä kokeillut eikä takaovien keskuslukkoja ole vielä yhdistetty auton johtosarjaan.

Sumuvalon johdon purin combin takaluukulle menevästä johtosarjasta ja vedin takavaloille.

Aloin katselemaan takaluukun sähköjä, mutta tulipa mieleen karvas tosiseikka, että siellähän on tosiaan sedanissa erilainen moottori, kuin muualla.

Puutelistalla:
- 900 sedanin takaluukun kannen johtosarja (tämä ei ehkä niin välttämätön, äkkiäkös tuonne vetää omat johdot, mutta toistaiseksi olen selvinnyt aika vähillä itsetehdyillä johtosarjoilla.. :-)
- 900 sedanin takaluukun keskuslukon moottori

Saa tarjota!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Multa pitäs löytyä molemmat,tai ainakin keskuslukon moottori.
Onko osanumero tiedossa?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Project: Finlandia

Viesti Kirjoittaja Jope »

85 91 232 tais olla se moottori. Siinä on sellainen metallitanko päässä, eikä sitä muovilenkkiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin