Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Homma on jo jonkinnäköisessä vaiheessa, kytkin ja kansi on nyt irti. Tuli kerrankin hyvä mieli, sylintereissä ei tuntunut minkäännäköistä kulumapykälää, hoonausjäljet näkyvät selvästi ja jakoketjunkin uskoisin olevan hyvässä kunnossa. Jako on niin kohdallaan kuin noiden merkkien kanssa voi olla ja kiristinkään ei ollut kuin karvan verran ulkona.
Tästä se etenee...

Kansi on nyt vaihdettu, vielä pitäisi kytkin vaihtaa ja kiinnitellä pakokaasujarru yms. hilpettä. Kyllähän tuo vielä aikaa ottaa ennen kun on valmis, jos ensi vkloppuna valmistuisi. Senverran vielä potkii Bowmoore eilisen jäljiltä että tänään ei ole saanut oikein mitään aikaiseksi, johtosarjaa sentään sain pilkottua. Kierrätys on päivän sana, täytyy hyödyntää puretuista autoista johtosuojuksia ja liittimiä. :P

Lisäystä:

Kytkytin lumpsahti paikalleen ilman ongelmia. Enpähän vaihtanut tuohon sylinteriin tiivisteitä, toivottavasti ei tarvitse katua. Eilen illalla sain vekottimen konepeltiä lukuunottamatta kasaan, piti kyllä jonkin aikaa hengitellä syvään kun imusarjaa kiristäessä viimeinen pultti napsahti poikki. Sain sen kuitenkin helpolla irti lyömällä taltalla pulttiin uraa ja kiertämällä pois. Savutkin tuli jo otettua, ei vaan kehdannut tuolla tallissa kauaa käyttää. Vähemmänhän nuo "kuivat" paininkupit raplattaa kun ne edelliset, oletin että olisivat päästäneet kovempaakin ääntä.
Ei muuta kuin auto ulos tallista, sormet ristiin ja tarkkailemaan mistä vuotaa mitäkin... :P

Eipähän tullut otettua kuviakaan pahemmin, muutama huonolaatuinen kännykkäversio:
Kuva
Kyllähän tuolla jotenkuten tekemään mahtuu, ja mahtuisi paremminkin ellei olisi niin helvetisti rojua edessä...
Kuva
Purkuvaiheessa...
Kuva
Tuossa taitaa olla jo melekein kasattuna...
Kuva
Johtoa, putkea, letkua ja ennen kaikkea paskainen venakoppa...
Kuvassa näkyy myös ehkä huonoin mahdollinen MAT-anturin paikka. Sattuu juuri sopivasti konepellin "keinu" tökkäämään tuohon, piti tehdä matalampi liitin että kestäisi paikallaan... Ei tule aina kaikkea ajateltua loppuun saakka!
Viimeksi muokannut lordofgreed, Pe Maalis 09, 2007 16:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllähän tuo käy ja kukkuu, paininkupitkin hiljeni viimisillä. Lämpömittari ei kyllä ole läheskään älyssään, nyt näyttää melkein punaista, välillä soutelee edestakaisin. Entisellä termostaatilla näytti lähes jatkuvasti kaakkoon, megan mukaan lämpötilat 65-70 astetta. Sytkä pitäisi kanssa säätää, tällä hetkellä vaan tökätty jakaja suurinpiirtein-asentoon.

Se mikä tuossa huolestuttaa on korkeammilla ahdoilla kuuluva vihellys. Melko ikävän kuuloinen ääni, on tietysti unohtunut joku hylsy ahtimeen, tai sitten pyörii ilman öljyä... :roll:

Täytyy tutkailla tarkemmin kunhan kone hieman jäähtyy, hirvittää jo valmiiksi.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Oletko varma ettei se kone vaan käy todella kuumana? Jotain häikkää vedenkierrossa tjsp. Uusitko termarin? Oletko kalibroinut vedenlämpöanturin ja testannut että myös näyttää oikein? Megan lämpöihin en tapauksessasi juurikaan luottaisi ellet tiedä mitä se on varmasti syönyt ja miten on konffattu.

Akseli soirona tai kompurasiivissä vekkejä. Ihan normaalia pommeille garreteille, ja melkein kaikille käytetyille ahtimille :|
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

f-19 kirjoitti:Oletko varma ettei se kone vaan käy todella kuumana? Jotain häikkää vedenkierrossa tjsp. Uusitko termarin? Oletko kalibroinut vedenlämpöanturin ja testannut että myös näyttää oikein? Megan lämpöihin en tapauksessasi juurikaan luottaisi ellet tiedä mitä se on varmasti syönyt ja miten on konffattu.
Termari on uusi, vanhalla ei kone hirveitä lämmennyt ts. kylmä tuli yli 20 asteen pakkasilla. Jo tuolla vanhalla termarilla lämpömittari souteli ajoittain miten sattuu.
Tuolla uudella termarilla lämpömittari vispasi jonkin aikaa edestakaisin ja asettui hieman alle punaiseen kun kone oli käynyt ehkä minuutin. Letkutkaan ei olleet kuumat/lämpimät tuossa vaiheessa joten ei varmasti näytä oikein tuo auton oma mittari, täytyy kokeilla maadotusten putsaamista mittarin takaa.

Megan lämpötilan tarkkuudesta ei mitään tietoa (en itse ole kalibroinut) mutta lämmöt ovat hyvin lähelle samat kuin kesällä normiajossa, uusi termari taitaa olla 89 ja entinen oli 82 (?). Ennemmin luotan siis noihin megan näyttämiin, en asteen tarkkuudella mutta uskoisin näyttävän kuitenkin "sinnepäin".
f-19 kirjoitti:Akseli soirona tai kompurasiivissä vekkejä. Ihan normaalia pommeille garreteille, ja melkein kaikille käytetyille ahtimille :|
Kiristelin ahtoputket, tarkastin ettei pakopuolella ollut vuotoja ja säädin sytkän "lähestulkoon" kohdalleen. Nyt ottaa jo jenkaakin iloisemmin ja onneksi myös vihellys loppui, tiedä sitten mistä johtui. Ahtimen imuputken otin irti eikä sitä kautta havainnut mitään outoa eikä välyksiäkään ollut ilmaantunut seisonnan aikana. Ja mitsun pakokaasujarruhan tuossa on...

Että tuntuisi taas toimivan...
[Jokunen kuvatus lisätty ylemmäksi!]
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

lordofgreed kirjoitti: Tuossa taitaa olla jo melekein kasattuna...
Kuva
Johtoa, putkea, letkua ja ennen kaikkea paskainen venakoppa...
Kuvassa näkyy myös ehkä huonoin mahdollinen MAT-anturin paikka. Sattuu juuri sopivasti konepellin "keinu" tökkäämään tuohon, piti tehdä matalampi liitin että kestäisi paikallaan... Ei tule aina kaikkea ajateltua loppuun saakka!
Tein muuten aivan saman tyrän omassa projektissa. Piti huomauttaa kuvan nähtyäni että kannattaa vaihtaa paikkaa mutta kirjoititkin että huomasit feelun jo...
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti: Akseli soirona tai kompurasiivissä vekkejä. Ihan normaalia pommeille garreteille, ja melkein kaikille käytetyille ahtimille :|
Täällä junaradan vasemmalla puolella joka turbossa on yksi(1) kompura ja yksi (1) turbiini siipi.Siivet ei myöskään rikkoudu ilman syytä.Kaksi pääsyytä ovat vieras esine ahtimessa tai väljä laakerointi.

Onko garretteja muita kun pommeja?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Suppari kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Akseli soirona tai kompurasiivissä vekkejä. Ihan normaalia pommeille garreteille, ja melkein kaikille käytetyille ahtimille :|
Täällä junaradan vasemmalla puolella joka turbossa on yksi(1) kompura ja yksi (1) turbiini siipi.Siivet ei myöskään rikkoudu ilman syytä.Kaksi pääsyytä ovat vieras esine ahtimessa tai väljä laakerointi.

Onko garretteja muita kun pommeja?
No niiQ kompuran siipiä yritin tarkoittaa. Joku vois sitä pyörivää mötikkää sanoa jopa kompressoripyöräksi ja lapoja siiviksi tai miten vaan. Mutta ihtellä jotain pikkuoravia menny vissiin filsun läpi tai jäänyt paininkuppeja
imuputkeen. Olihan siinä jo sievä klappikin, 150tkm ajettu tuokin mutka. 0.7bar jälkeen alkaa vieno vihellys.

Ei.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Vielähän tuota kerkesi eilen kolmisensataa kilometriä pörpöttelemään pitkin ja poikin ERITTÄIN huonokuntoisia teitä. Tuttu aura-autonkuljettaja varmaan katsoi hulluksi kun tulin parin tunnin sisällä neljä kertaa vastaan väärällä kaistalla...

Kyllähän tuo nyt tuntuu tosiaan toimivan, eipähän tarvitse enää kuunnella venakoneiston raplatusta. Tyhjäkäyntikään ei enää souda ja kone lämpiää todella nopeasti. Tuohon aikaisempaan lämpötilahommaan liittyen, flekti tuossa on toiminnassa, kerran sain pärähtämään käyntiin kun käytin pitkään tyhjäkäynnillä (auto penkassa odottaen kaveria hinaamaan). Auton lämpömittarikin alkaa asettumaan itsestään, nyt näyttää jo järkeviä lukemia, maadotushäröä ilmeisesti.

Ei ihan hukkaan mennyt nuokaan laittelut, nyt lähtee laakista käyntiin, käy tasaisesti eikä mystisiä katkoksiakaan ole ainakaan vielä ilmestynyt. Myös mat-tps -häröstä pääsin eroon joten johtosarjan vääntäminen/ muokkaaminen voidaan jopa luokitella onnistuneeksi! :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

f-19 kirjoitti:
No niiQ kompuran siipiä yritin tarkoittaa. Joku vois sitä pyörivää mötikkää sanoa jopa kompressoripyöräksi ja lapoja siiviksi tai miten vaan. Mutta ihtellä jotain pikkuoravia menny vissiin filsun läpi tai jäänyt paininkuppeja
imuputkeen. Olihan siinä jo sievä klappikin, 150tkm ajettu tuokin mutka. 0.7bar jälkeen alkaa vieno vihellys.

Ei.
Aikatavalla noista ahtimista kuuluu vihellystä iän myötä. Miulla tossa 99:ssä on se Cossu Sierrastan Garretti. Se alkaa hienoisesti viheltämään 0,3baarissa ja kun ahdot pomppaa 0,7baariin, pitää moottori toki melkoista meteliä omasta puolestaan, mutta kuuluu se ahtimen ujelluskin sieltä ihan selvästi. Saa nähdä, miten pitkäikäinen tuo on. Klappia ei akselissa ole, kuin juuri ja juuri havaittavasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kylläpäs kävi taas naurattamaan (/hävettämään)omat hölömöilyt. Mietiskelin tässä miksi auto ei taaskaan vedä kunnolla ja muistin muutaman seikan:

Ensinnäkin olin onnistunut rönklimään megasta kiihdytysrikastuksista 100Kpa/s -> 10kPa/s jonka ansiosta sain taas ihmetellä miksi helvetissä auto ei vedä mihinkään. (En uskalla käyttää vieläkään tps:ää, välillä tekee ihmeellisiä piikkejä)
Mega rummutti rikastuksia edestakaisin, käyttäytyi muuten lähes identtisesti kuin apc ahtoja laskiessa. Kerkesin jo kokeilemaan ilman apc-boksia ja tuon irroittaminen auttoi huomattavasti. Onnistuinpahan lisäksi katkaisemaan toisen johdon mankkuvenan liittimen juuresta, onneksi sain kiilattua johdon liittimen väliin niin ei tarvitse peruspaineilla pörpötellä.

Virranjakajakin tihkuu akselin läpi öljyä vjakajan kanteen, täytyy kokeilla saanko senkin rikottua korjausyrityksellä, onkos noissa(/saako noihin) laakereita tms? Tavan irtokipinäkone tuokin, taas on jakaja/pyörijä hirvittävän näköinen vaikka ei taida olla kuin 5tkm ajettu. Saattaapa muuten lyödä joku tulpanjohto kosteana läpi, vaikuttaneekohan tuohon kannen/pyörijän "palamiseen"?


Ei pitäisi prkles tehdä väsyneenä yhtään mitään!

EDIT:
...ja kun tarkemmin mietin niin kyllä sentään älysin irrottaa alipaineletkun kellosta ennen sytkän säätöä!
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:
f-19 kirjoitti:
No niiQ kompuran siipiä yritin tarkoittaa. Joku vois sitä pyörivää mötikkää sanoa jopa kompressoripyöräksi ja lapoja siiviksi tai miten vaan. Mutta ihtellä jotain pikkuoravia menny vissiin filsun läpi tai jäänyt paininkuppeja
imuputkeen. Olihan siinä jo sievä klappikin, 150tkm ajettu tuokin mutka. 0.7bar jälkeen alkaa vieno vihellys.

Ei.
Aikatavalla noista ahtimista kuuluu vihellystä iän myötä. Miulla tossa 99:ssä on se Cossu Sierrastan Garretti. Se alkaa hienoisesti viheltämään 0,3baarissa ja kun ahdot pomppaa 0,7baariin, pitää moottori toki melkoista meteliä omasta puolestaan, mutta kuuluu se ahtimen ujelluskin sieltä ihan selvästi. Saa nähdä, miten pitkäikäinen tuo on. Klappia ei akselissa ole, kuin juuri ja juuri havaittavasti.
mulla sama homma garretin t03:ssa eli viheltää melko voimakkaasti, varsinkin jos kone ei ole vielä ihan normaali lämmöissä.
välystä ei akselissa ole ja siivet on ehjät.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Kyllähän tuo mitsukin tosiaan hieman vislaa, kuulee kyllä kabiiniin, tosiaan kylmänä huomattavasti voimakkaampi ääni. Tuo vihellys/ujellus josta aikaisemmin kirjoitin oli kyllä ihan eri maata. Luulin että jotain hajosi ja pahasti, en uskaltanut enempiä kokeilla koska kuulosti tosiaan todella pahalta. Olisikohan sitten joku löysä ahtoputken liitos tms. pitänyt vähän pahempaa ääntä tai voimistanut tuota vihellystä...? Onneksi hävisi. :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

lordofgreed kirjoitti:Kyllähän tuo mitsukin tosiaan hieman vislaa, kuulee kyllä kabiiniin, tosiaan kylmänä huomattavasti voimakkaampi ääni. Tuo vihellys/ujellus josta aikaisemmin kirjoitin oli kyllä ihan eri maata. Luulin että jotain hajosi ja pahasti, en uskaltanut enempiä kokeilla koska kuulosti tosiaan todella pahalta. Olisikohan sitten joku löysä ahtoputken liitos tms. pitänyt vähän pahempaa ääntä tai voimistanut tuota vihellystä...? Onneksi hävisi. :roll:
Minulta lähtiessään sillä mitsulla oli ajettu noin 70tkm professional motorsin tekemän täysrempan jälkeen, joten ei pitäisi vielä olla finaalissa, ellei ole uitettu bensassa ja ajeltu ilman öljyjä, kuten taisi edelliselle garretille käydä. :)
Ja kuulemma se oli viheltänyt jo heti rempasta tultuaan, liekkö sitten ominaista moiselle, en tiedä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tobbana kirjoitti: Minulta lähtiessään sillä mitsulla oli ajettu noin 70tkm professional motorsin tekemän täysrempan jälkeen, joten ei pitäisi vielä olla finaalissa, ellei ole uitettu bensassa ja ajeltu ilman öljyjä, kuten taisi edelliselle garretille käydä. :)
Ja kuulemma se oli viheltänyt jo heti rempasta tultuaan, liekkö sitten ominaista moiselle, en tiedä.

-Sami
Välysten perusteellahan tuo on edelleenkin todella hyvässä kunnossa. Eikä tuo mitsun "vihellys" tosiaan ole mitään garretteihin verrattuna, kylmänä ehkä kehtaa viheltämiseksi sanoa mutta todella vaimea lämpimänä. (Tuohonkin vaikuttaa kuinka paljon jättää läpivientikumeja ja äänieristeitä pois kojelaudan takaa... :roll: :lol: )
Eipähän pitäisi enää olla megan/auton toiminta maadoituksista kiinni. Irroitin/putsasin kaikki mitä löysin, lisäksi vedin maadoituspiuhan kontista koneeseen. Ei ole ainakaan toistaiseksi pätkinyt tuon jälkeen. Tulpanjohdot täytyy kyllä tarkistaa, joku saattaa hyvinkin lyödä välillä läpi. Kostealla kelillä huomaa häröilyn, kokeilin huvikseni 99:n tarvikejohtoja. Kävi todella tasaiseen, ei pätkäissyt edes kylmänä, mutta ahdot putosi 1,0->0,7.

EDIT:
No nyt se vasta hjuva fiilis onkin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 705#413705

Taas tosiaan ottaa homma takapakkia. Joutuu vaihtamaan kojelautaan sen etupaneelin, senverran hyvät jäljet tuohon on tullut. Megakin pitää jostain etsiä, saatan saada yhdeltä tutulta valmiiksi kasatun lootan. Megaan tuleva db-37 liitin täytyy kanssa uusia, entinen hajonnut kun boksi revitty irti (toivottavasti ei ole tuo johtosarja ottanut muuten osumaa). Pitää miettiä miten tuon kanssa tekee, paskamainen tinailla tuossa parkkipaikalla. Jos tinaisi uuteen liittimeen piuhat valmiiksi ja sokeripalalla liittäisi väliaikaisesti kiinni...
Hattuhyllyn kannattimet on nyt retkahtaneet lopullisesti, hyvä että pelkkä vaneri pysyy ylhäällä, täytyypä nekin jotenkin korjailla. Joutuupa vielä luko(n/t)kin vaihtamaan, jos jaksaisi laittaa kaikki niin toimisi edes samalla avaimella.
Onhan se mukava kun on tekemistä! :twisted:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Näin tuon siun Saabpisi tunti sitten punkaharjulla, tyylikäs peli täytyy sanoa. :D
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Vastaa Viestiin