Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja tema »

TeePee kirjoitti:Nyt oon kuitenki taas jaksanu vähä viedä projektia eteenpäin.
Jouduitko siivomaan paljonkin, että mahduit liikuttamaan?

(huono, tiedän :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Vauhtipyörä ja kytkinpaketti tuli tänään tasapainotuksesta ja "kevennyksestä". En tiedä mitä kohtaa kyseinen koneistamo ei ymmärtänyt lauseista "Otetaan vauhtipyörän taustapuolelta sen verran tavaraa pois kuin mahdollista" ja "kokeilkaa paljonko kytkin kestää vääntöä".
Koko paketti oli nyt kokonaiset 0,3kg kevyempi ja vauhtipyörästä ei oltu otettu muuta kuin kytkimen kitkapinnasta ehkä 1-2mm tavaraa pois. Taustapuoleen ei oltu koskettukaan eikä väännönkestosta ollut minkäänlaista dokumenttia mukana.

Joutuu huomenna soittamaan, että ei tää nyt kyllä näin toimi tää juttu. :evil:
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Noniin, oli sielä hiomolla kuulemma "unohtanut" keventää sitä vauhtipyörää. Sanoinki sille et siitähän just oli puhe sillon ku vein sen sinne, että ku se on niin painava, että pitäs saada painoa pois. Nii tää vaa kommentoi että "joo se oli aika painava vauhtipyörä". No, en sitte tiedä miksei oo keventäny. Ei ilmeisesti jaksanut. Ihme touhua.. Väännönkesto oli kyllä kokeiltu.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Autoiluun liittyvissä pajoissa tuntuu olevan liiankin usein tuota oikomista.
Milloin mitäkin unehtuu tehdä, mutta laskua ei unohdeta taatusti. Asiallista työtä ei joskus saa edes rahalla.
900S(T5.5) M1991(KR)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Koneistutat varmaan sen koko vauhtipyörän kytkimen puolen sitten samaan tasoon, kun se kytkimen kitkapinta?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Coltti kirjoitti:Koneistutat varmaan sen koko vauhtipyörän kytkimen puolen sitten samaan tasoon, kun se kytkimen kitkapinta?
Kysyin mitä siinä oli ajateltu niin se sintterilevy on kuulemma sen verran paksumpi ku vakiolevy, että oli pakko sorvata kytkimen kitkapintaa alaspäin, kun muuten olis mennyt se asetelman jousilautanen ympäri.

Väännönkesto oli tosiaan katottu nyt ja se oli kuulemma 89 kiloa. En sitte tiedä mitä se Nm:ssä on?
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Suppari »

No eikös se ole aikatarkkaan 890nm? Aika kytkin..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Coltti »

kannattaa vielä mitata se sintterilevy vs originaali levy, että on kaverit varmasti tienneet mitä tekee, kun kerta jätetty puolet tekemättä :).

Eikös yleisempää kuitenkin ole noiden asetelmien shimmaus, kuin kytkimen kitkapinnan koneistus?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mun mielestä kyllä shimmilevyillä ison eron tai miksei pienenkin eron pois shimmaaminen on aika leikkimistä jos ilmankin voi selvitä.

Jos on onnistuttu koneistamaan kerrasta kitkapinta oikeaan tasoon ko. levylle/asetelmalle ettei jää kantamaan tai luistamaan niin sehän on tosi hyvä. Ei tarvii jatkossakaan arpoa ja leikkiä shimmien kanssa. Mukavampi sittenkin jos kykän joutuu avaamaan syystä tai toisesta niin ei ole shimmejä väliin pujoteltavina.

Aika tiukka kykä tosiaan, mitä osia siellä on?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

f-19 kirjoitti: Aika tiukka kykä tosiaan, mitä osia siellä on?
Niin olikin tosiaan 98 kiloa se mitä se kytkin piti eikä 89 niinkuin aiemmin muistin. Eli jos se menee niin että tuo olis ~980nm niin ei vissiin tarvi enää koskaan kytkintä sen takia vaihtaa, ettei kestäisi :D
Ei sielä oo muutakun sach race engineering 240mm asetelma ja 4-lapanen sintteri. Hyvin näyttäis pitävän. :D


Otettiin tänään baassi alas pukeilta, nostettiin moottori pois ja ruuvattiin laatikko irti. Seuraavat työvaiheet olis
-tehdä vingun kanssa vähä töitä, että uudet nokat mahtuu pyörimään
-konehuoneen maalaus
-vauhtipyörän ja kytkimen lähetys takasin hiomolle kevennykseen ja uudelleen tasapainotukseen
-pakosarjan hitsaaminen

piti tehdä vähä tilaa talliin, että sai ajorampit paikalleen
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2378821.jpg

Koffin voimalla moottori ylös :D
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2378822.jpg
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Hassun näkösiä poikia. :P
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Nokille tehty tilaa.
Konehuone maalattu.
Pakosarja valmis hukkaportin putkia lukuunottamatta.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Moottori imusarjaa vaille valmis.
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Kuvia?
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei oo jaksanu ottaa kuvia...

Tänää pudotettii taas vaihteeks kone keulille. Katotaan kauanko menee ennenku sen saa taas repiä sieltä pois. Piti tossa vähä rakennella hukkiksen putkia ja tehdä tilaa laturille.. sen verran oli eroa uudessa ja vanhassa koneessa, että laturin hihnapyörä otti kiinni runkoon. Näytin ongelmakohdalle rälläkkää ja nyt mahtuu.
Vastaa Viestiin