Sivu 7/10

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Loka 23, 2010 19:58
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
mestari kirjoitti:onhan työsylinterin tiivisteen kunto todettu olevan A1 luokkaa, ettei turhaan nosta konetta pois
Tämä on hyvä muistutus. Mulla oli falskausta sen osalta, eikä kytkin toiminut kunnollisesti. Toki ne kaksi aluslevyä tarvittiin siitä huolimatta.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: La Loka 23, 2010 21:28
Kirjoittaja mestari
niin jos ei sylkky tee työliikettä mitä sen pitäsi tehdä ei kytkin todellakaan toimi kuten sen pitäisi.
irroitusvika viittaa vahvasti siihen että ilmassa on vattua ja viikunaa

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Loka 24, 2010 08:47
Kirjoittaja A.L.
Joskus viime keväänä oli sylinteri kädessä ja hyvältä näytti. Nytkin sylinteri tulee "tappiin" asti, mutta silloin hinkkaa jo asetelma haarukkaan.
Mutta muutaman tunnin kun ruuvailee niin on prikat omilla paikoillaan ja toivon mukaan kytkinkin pelaa paremmin.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Loka 24, 2010 12:20
Kirjoittaja A.L.
Nyt on moottori taas irti. Prikat laitoin asetelman alle ja nyt näyttää siltä että homma toimii.
Mutta siinä sitten moottoria takaisin sovitellessa pisti silmään pieni öljylammikko kytkinkopan alla. Vaihdelaatikon puoli on kuiva, joten öljyn täytyy tulla ulos kampiakselin tiivisteeltä.
Nyt sitten kyllä katsotaan se kuntoon ja samalla se tasapainoakselin laakerointikin mitä Mestari jo viimeksi varoitteli. Nimittäin nyt, kun moottorin joskus saan kiinni niin pariin vuoteen en sitä irti ala ruuvaamaan. :twisted:

Muutama kuvakin on, mutta laittelen sitten illemmalla.

Edit:
-> http://kuvablogi.com/nayta/2838504/

Nyt prikkojen kanssa asetelman käpälät "ulompana". Ennemmin ne oli kääntyneenä sisäänpäin.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Su Loka 24, 2010 21:47
Kirjoittaja mestari
ettei vaan ole sama vika kuin ydellä miehellä kun valitti että kampiakselin takapäästä tulee öljyä: noston jälkeen huomattiin että ei siellä ollut tiivistettä ensinkään, ei ihme että vuoti...

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 15:50
Kirjoittaja A.L.
mestari kirjoitti:ettei vaan ole sama vika kuin ydellä miehellä kun valitti että kampiakselin takapäästä tulee öljyä: noston jälkeen huomattiin että ei siellä ollut tiivistettä ensinkään, ei ihme että vuoti...
Tässä ei ollut sitä ongelmaa. Stefa oli pirun hyvä, vain vähän liian pieni ulkohalkaisijaltaan. Näytti siltä että se on pyörinyt siellä mukana.
Jospa huomenna otetaan TP akseli käteen ja ihaillaan sitä. Saakos sinne laakereita mistä ja mihin hintaan? Ajattelin vain että taidan uusia ne siltikin vaikka näyttäisivät hyvälle.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 16:52
Kirjoittaja mestari
Melkein jos ne on kunnossa niin ei niille kannata tehdä mitään. saatavuus on heikkoa ja asennus vielä heikompaa, ellei ole erikoistyökalua number onea, lyömällä ei saa missään tapauksessa asentaa.
samalla tullaan tutkineeksi tasap stefan kunto ja hammasvälys sekä hampaiden kunto.
asennettaessa tarkastellaan kahteen kertaan että jakomerkit on kohdillaan enne kannen sulkemista.
enne jölypohjan kiinnittämistä tullaan oikoneeksi mahdolliset kyhmyyttiset kohoumat pohjassa.
odotellessa myös kannattaa katsoa ettei ole sikaa säkissä eli että kampirauta ei vain erehdyksessä ole 1,7 l
kerran tapahtui tämäkin iloinen yllätys...

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 17:25
Kirjoittaja A.L.
Ok. Tutkitaan nyt ainakin. Pitäisi tuo -79 kone pilkkoa jossain vaiheessa. Tai ainakin siis jakopää auki, että näkee onko siellä rattaat kaput. Laakeri ainakin on selvä.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Loka 26, 2010 15:50
Kirjoittaja Suppari
mestari kirjoitti:Melkein jos ne on kunnossa niin ei niille kannata tehdä mitään. saatavuus on heikkoa ja asennus vielä heikompaa, ellei ole erikoistyökalua number onea, lyömällä ei saa missään tapauksessa asentaa.
samalla tullaan tutkineeksi tasap stefan kunto ja hammasvälys sekä hampaiden kunto.
asennettaessa tarkastellaan kahteen kertaan että jakomerkit on kohdillaan enne kannen sulkemista.
enne jölypohjan kiinnittämistä tullaan oikoneeksi mahdolliset kyhmyyttiset kohoumat pohjassa.
odotellessa myös kannattaa katsoa ettei ole sikaa säkissä eli että kampirauta ei vain erehdyksessä ole 1,7 l
kerran tapahtui tämäkin iloinen yllätys...
Mä asensin hakkaamalla tasap.laakerit, miksi tein väärin?

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ti Loka 26, 2010 17:02
Kirjoittaja mestari
kuinka herkästi pyöri akseli lekaremontin jälkeen?

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Loka 28, 2010 16:31
Kirjoittaja A.L.
Nonii nyt on tasapainoakseli pois reekelistä. Laakereissa ei ole minkäänlaisia ylimääräisiä kulumismerkkejä näkyvissä. Eli ilmeisesti annetaan olla näin ja kasataan taas kone joskus kun ehditään ja jaksetaan.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: Ke Joulu 22, 2010 20:45
Kirjoittaja A.L.
No nyt on kone paikalla. Huomenna voisi kokeilla josko sen saisi käyntiin. Pakkastakin olisi sopivat 29 astetta joten lämpöistä autoa tarvitaan. :D

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Joulu 23, 2010 08:16
Kirjoittaja mestari
ja tänään on 30 astetta ainakin täällä ja mitenkähän tuo pensaputki taipuu lokarin alle ulkosalla..pitäs asentaa

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Joulu 23, 2010 17:09
Kirjoittaja A.L.
Kai se putki taipuu, mutta mitenkäs sen laittaja?

Äsken kokeilin v4 käyntiin, mutta naksahti vain. Taitaa akku kaivata uutta virtaa.

Re: Saab 96 1977

Lähetetty: To Joulu 23, 2010 21:03
Kirjoittaja mestari
hyvin letku ja asentaja taipui, ensimmäistä kun piti lämmittimen edessä ja sen jälkeen puolijouksua ulos ja ylätaitto, kosketus, kääntö alakoukkaus ja se oli siellä. klemmarit kiinnni ennenkuin näpit jäätyi. sen jälkeen katse kääntyi pikku sähkötöihin konehuoneessa...