Sivu 62/69

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: La Helmi 04, 2023 21:04
Kirjoittaja aero
Näyttää olevan suorastaan nautinto könytä Oldsin kuskinpukille :D

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: La Helmi 04, 2023 21:08
Kirjoittaja AZP
Numba kirjoitti:
La Helmi 04, 2023 21:03
:mrgreen: mämmikouratesti :mrgreen:
Tietää ainakin mistä osat löytyy.
Kieltämättä pari kertaa kun putos työkalu kädestä ni ehdin jo vähän säikähtää. Ja kun kiinnitin pyörän takaisin oli yksi pyöränmuttereista rätin alla piilossa ja ehdin jo hetken sitä etsiessä miettiä että ei kai vaan... :mrgreen:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: La Helmi 04, 2023 21:10
Kirjoittaja AZP
aero kirjoitti:
La Helmi 04, 2023 21:04
Näyttää olevan suorastaan nautinto könytä Oldsin kuskinpukille :D
Tuli tehtyä kuitenkin liian kapea talli, ni joutuu noi säilytyksessä olevat romut parkkeeraamaan tappituntumalle :D

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: La Helmi 04, 2023 22:30
Kirjoittaja HEV
AZP kirjoitti:
La Helmi 04, 2023 21:08
Numba kirjoitti:
La Helmi 04, 2023 21:03
:mrgreen: mämmikouratesti :mrgreen:
Tietää ainakin mistä osat löytyy.
Kieltämättä pari kertaa kun putos työkalu kädestä ni ehdin jo vähän säikähtää. Ja kun kiinnitin pyörän takaisin oli yksi pyöränmuttereista rätin alla piilossa ja ehdin jo hetken sitä etsiessä miettiä että ei kai vaan... :mrgreen:
Seulaverkko tms tuohon ritilän päälle vähentää jännitystä.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Su Helmi 05, 2023 13:00
Kirjoittaja tetammi
Parin onkinnan jälkeen löytyy äkkiä jonku auton kumimatto tuohon rempan ajaks :mrgreen:
Arvaa mistä tiedän...

Tein dusterilla myös jäätestin tosin oli tasasella mutta peräkärry oli jäätyny maahan ja katoksen edusta peilijäässä. Pelkkä lock ei auttanut eikä esc poissa auttanut vasta kun anto sutaista kunnol :lol:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Ma Helmi 06, 2023 22:13
Kirjoittaja AZP
Tankkasin tänään. En siksi että bensa olisi lopussa vaan siksi että huomenna tulisi 99 päivää edellisestä tankkauksesta ja polttomoottori alkaisi pakkokäyttää itteään. Huomenna nähdään miten käy, koska tankata pitäisi ohjekirjan mukaan 15 litraa tuon 99 päivän välein, mutta tankkiin mahtui vain 13,9 litraa. Saas siis nähdä miten nirso auto on tuon tankattavan määrän suhteen. Watchdog-sovelluksesta näkee sen mitä auto luulee tankissa olevan ja se on näytti ennen tankkausta sellaista n. 32 litraa. Täyteen tankattuna WD näyttää aina 44,5 litraa, eli sen puolesta auton vois luulla saaneen vain alle 13 litraa benssaa.

Nyt ollaan tän kanssa ekaa kertaa oikeasti jännän äärellä, koska aina ennen olen onnistunut tankkaamaan ja käyttämään bensaa siten että 99 päivän kohdalla on tankkiin mahtunut vähintään se 15 litraa. Nyt tankkasin lokakuun lopulla reteesti täyteen vaikkei olis tarvinnut, kun ajattelin että kyllähän nyt talvikuukausina tulee bensaa palamaan. Mutta en ole saanut 2121 km matkalla tuota enempää kulutettua joten se voi olla että huomenna päristellään väkisin bensalla töihin ja takaisin, jonka jälkeen tankkiin pitäiskin mahtua se tarvittava kaksi litraa lisää :D

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Ti Helmi 07, 2023 09:26
Kirjoittaja tturku
Täällä odotellaan tätä huikeaa spektaakkelia, miten kävi? :lol:

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Ti Helmi 07, 2023 09:46
Kirjoittaja AZP
kulki kammen kiertämättä, kalissut ei koneen kanki
miellytti Mitsua menovesi, pensatankki pullollansa

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Ti Helmi 07, 2023 10:01
Kirjoittaja Eski
Minulle sattui sopivasti juuri viikonloppuna sellainen tapaus, että meidän V60 hybridi ilmoitti tankkauksen jälkeen näin:
Vanhaa polttoainetta Moottori käy polttoaineen kuluttamiseksi. Auto ei suostunut siis toimimaan sähköllä ollenkaan.

Polttoaine oli ABC:n smart talvilaatua. Kysyin ABC:ltä, että miten vanhaa löpöä asemalla myytiin ja sieltä vastattiin, että litku oli toimitettu asemalle 2.2. eli ei se kovin vanhaa vielä 5. päivä ollut. Tankkiin meni kuitenkin 34 litraa tätä vanhaa/uutta litkua. Nyt en ole ihan varma, että onko Volvossa joku tunnistin, joka olisi haistanut, että nyt tankattiin ns. vanhaa löpöä, vai sattuiko tuo ilmoitus sattumalta ja vahingossa tuohon tankkauksen yhteyteen. Auto oli kuitenkin tankattu edellisen kerran pari viikkoa sitten, joten ihan niin äkkiä ei luulisi järjestelmän reagoivan. Auton manuaalissa kerrotaan näin: vanha dieselpolttoaine (n. 5 kk tai vanhempaa) yhdessä kondenssiveden kanssa voi joissakin olosuhteissa aiheuttaa levien ja bakteerien kertymistä polttoainejärjestelmään ja/tai polttoaineen hapettumista, jotka aiheuttavat käyntihäiriöiden vaaran...

Onneksi tuo varoitus hävisi parin startin jälkeen ja auto suostuu taas toimimaan sähköllä, eikä tarvinnut koko tankillista ajaa löpöllä :twisted:

Eski

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Ti Helmi 07, 2023 12:21
Kirjoittaja tturku
Meillä ei ole ikinä tullut kyseistä ilmoitusta omassa Volvossa vielä omistusaikana.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Ti Helmi 07, 2023 12:24
Kirjoittaja AZP
En usko että auto, Volvokaan, osaa haistella tankissa olevam dieselin oikeaa tuoreutta. Eikä isoilla asemilla diesel kauaa tankeissa ehdi vanhentua. Joku kalenterilaskenta tankkauksista Volvossakin varmaan on, ja toki on voinut softassa mennä jotain pieleen ja laskenta sekaisin niin käyttänyt turhaan konetta sitten.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: La Helmi 18, 2023 22:59
Kirjoittaja AZP
Terveisiä Eestistä. Töpselikärsä pääsi nyt ekaa kertaa mun omistusaikana maistelemaan vieraiden maiden teitä. Reissun kunniaksi tuli poltettua bensaakin taas oikein kunnolla, näytti menneen Turku-Helsinki -välillä ja Tallinnassa satamasta kylpylään bensaa se sama noin 13 litraa mitä kului suunnilleen marras-tammikuussa yhteensä. Tulipahan kone käytettyä kunnolla kuumaksi.

Keli oli motarilla paikoin aika haastava lumi- ja räntäsateen ja tuulen vuoksi. Siinä Tarvontiellä olikin sitten paloauto ja maija tukkimassa oikeaa kaistaa seuranaan pyörää vailla oleva Avensis sekä kurville kiepautettu pätkä motarin reunakaidetta. Tainnu olla vähän liikaa tilannenopeutta kaistanvaihdossa tai sitten muuten vain lähtenyt Toyota lapasesta sohjopatjan päällä.

Mutta Töpselikärsäpä kulki kuin juna olosuhteista huolimatta. Muutama haastavan oloinen kaistanvaihto paksun sohjokerroksen yli tuli tehtyä, mutta ei ongelmia. Eniten kelissä harmitti adaptiiviseen vakkarin putoaminen pois antureiden muurauduttua rännästä umpeen. Ja tässä autossahan se ei onneksi pudota koko vakkaria pois, vaan matka jatkui muinaisvakkarin avustamana. Siinä piti vain pitää muistissa itsellä koko ajan että nyt tää auto ei sitten osaa hidastaa kun joku nutaaja kaksivetoisellaan tulee perä edellä vastaan :mrgreen:

Ajattelin tästä nyt raportoida kun tuli viimeksi moitittua auton nelivetoa liukkaassa mäkilähtötilanteessa. Että nelivedon hyvyys on paljon muutakin kuin niitä akselilukkoja tai rullakokeita tai edes tosielämän mäkilähtökokeita. Nelivedon tuoma etenemiskyky on kivaa mutta turvallisuus on oikeasti tärkeää, ja se kyllä tuntuu olevan kunnossa.

Sellaista tuli myös todistettua, että kun yleensä noissa keleissä motarin vasen kaista on vähemmän käytettynä se kehnommassa kunnossa oleva, niin nyt oli paikoin toisinpäin. Jossain Veikkola-Espoo välillä oikealle kaistalle oli tuore lumi pakkautunut rengasurien kohdalle kovaksi jyristäväksi jääksi, kun vasen kaista oli suurimmaksi osaksi sulana. Senkin takia viihtyi paremmin siinä ohituskaistalla kiroamassa alinopeudella körötteleviä tientukkoja :mrgreen:

Tais tulla havaittua yks uusi ominaisuuskin autossa, eli kahvikupin kuva ruudussa, ja luonnollisesti pimputuksella säestettynä. Se tuli vasta Länsisatamassa lauttajonossa seistessä ja tais olla tasan 2h kotoa lähdön jälkeen. Taitaa olla niin että en oo aiemmin Mitsulla ajanut kahta tuntia putkeen ilman että olis virrat käyneet välillä poissa, eli aina on osunut tauko matkalle alle 2h välein ja siksi on kaffekehoitukset jääneet tulematta.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Su Helmi 19, 2023 09:31
Kirjoittaja aero
Mahtaa tulla sellanen hetkellinen ankeuden fiilis kun ajelee Turusta Helsinkiin jonottamaan laivajonoon. Meinaan kun Turun satama on sellainen drive in / drive out -toteutus, niin sekä Jätkäsaari että Katajanokka on sellasia queue in / queue out -toteutuksia. Onneksi se on vaan pieni osa matkaa, mutta sellanen "kodin vieressä tää toimis" -filis iskenee silti :D

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Su Helmi 19, 2023 11:04
Kirjoittaja AZP
En osaa verrata sataman toimintaa tai toimimattomuutta. Muistelin tuossa että oon viimeksi lähtenyt Turusta autokannen kautta vuonna 2001 ja saapunut vuonna 2005. Onko Turun sataman operointi jotenkin sukkelampaa kuin Helsingissä vai viittaatko yleisiin liikenneruuhkiin sataman lähistöllä kun laivaa lastataan ja puretaan?

Eilen päivällä ei ainakaan ollut Helsingin päässä mitään ruuhkaa ja pääsi siihen check-in-portille ajamaan suoraan jonottamatta. Hetki odotusta tuli sitten ennen kuin päästivät paattiin. Yllätyin sinänsä, kun oli kuitenkin kyse Etelä-Suomen talvilomaviikon aloituspäivästä.

Ankein asia oli siis ihan vain se vajaan parin tunnin ajaminen itään kun ajamalla 10min länteen olis päässyt laivaan myös. Mut se laiva olis sitten kulkenut väärään suuntaan meidän suunnitelmiin nähden.

Re: Töpselikärsien kuningaskarju: Mitsu Outlander PHEV

Lähetetty: Su Helmi 19, 2023 11:50
Kirjoittaja aero
Liikennejärjestelyihin satamien ympärillä. Siinä missä Helsinkiin on saatu aikaan kauhiat sumput ja tökkivä liikenne, on Turun satamaan tyypillisesti voinut vaan ajaa helposti perille asti ja palatessa yhtä helposti sieltä kotiin.

Jätkäsaaren entré on muutenkin ahdas ja yleensä aivan tukossa laiva-aikoina. Viimeksi Katajanokalta kotin palatessa seisoin kolmissa punaisissa valoissa joko satama-alueella tai ihan siinä vieressä.

Toki nyt pariin vuoteen ei ole tullut laivasteltua, joten molempia on voitu pilata tai parantaa, mutta fiilis on että Turussa on pyritty saamaan satamaliikenne liikkumaan ja Helsingissä seisomaan. Harmi sinänsä, että Turusta ei laiva vie Tallinnaan.