Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / lisää kuvia!

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Minkälainen homma on päivittää mootorinohjaus "tälle vuosituhannelle" ? :)
T5.2:n kun pistää niin aika helppo. Toki se on 90-luvun moottorinohjaus, mutta yllättävän kilpailukykyinen vielä vuonna 2012. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / lisää kuvia!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Joo, itellä alkaa olemaan jotakuinkin teoria kasassa, mitä palikoita tarvii ja mistä autosta. Sen verran isoksi koen kyllä homman, että en ala tota olemassa olevaa konetta muuttaa Trionicille, vaan rakentelen sitte uuden, niin että käyn samalla huoltokohteet läpi ja lyön ainakin uudet stefat yms. paikalleen. T5-suiteen oon myös koittanu hiukan perehtyä. Tuo perus Trionic ainakin itelle tulleen käsityksen mukaan pärjää oikeen hyvin säädettäville after market ruoskuille, ja pystyy toteuttaa pitkälti bolt on meiningillä, kun on vaan keskenään juttelevat anturit jne.

Tuossa viikonlopun Hämeen härkätie tourneella tuo paremmin istuvaksi väännelty takapönttö muuten päätti jäädä johkin tien poskeen, nyt loppuu putki takaylityksen jälkeen... -tähän se "nolottaa"-hymiö, en vaan puhelimella osaa tehä-
Big Nyz
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Su Tammi 22, 2012 00:29

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / lisää kuvia!

Viesti Kirjoittaja Big Nyz »

Kivaa lukemista tää oli! Itse olen kanss miettinyt mistä löytyis 16" peltikset. Minkälainen et noissa on? Tiedätkö tarkasti mistä autosta tulee, jos etsii käytetyt netistä?

Ja minkälainen cooleri sä käytät? Oli mielenkiintoinen asennus!

Tässä mun projekti, jos pystyt lukemaan ruotsia:

http://www.900klubben.se/phpbb3/viewtop ... f=8&t=1973

Terv.
Mathias
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / lisää kuvia!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Noi on Saab 99:stä! :mrgreen: Eli en tiedä tarkkaan, missä autossa nu on alunpitäen olleet, kun ostin toiselta Saab-harrastajalta, mutta ainakin Pösöistä ja Citikoista noita tavataan, ei tosin kovin yleinen - en tiedä, mutta luulisin että ei kovin montaa 16-tuumasta peltivannetta noihinkaan oo tehty. ET:n pitäisi olla jotakuin sama kun Super Aeroissa, tarkemmin en tiedä. 205/50R16 kumeilla mahtuu pyörimään hiukan madalletulla alustallakin täys kuorma päällä, tuli testattua tossa jussina. Ite ajattelin seuraaviksi kumeiksi noihin 195/55R16, hiukan saattais hillitä vetelyä ja rengasmeteliä, ja pito tuskin huononee jos valitsee laadukkaat gummit.

Cooleri on myös harrastajan varastosta, joten tuonkin alkuperä on kuulopuheiden varassa(kuten monen muunkin osan tässä autossa :roll: ), mutta ymmärtääkseni Toyota Suprasta olisi peräisin. Cooleri ei edelleenkään oo käytössä, vaikka läpiviennit ja korvakkeet ja koeasennus on tehty, kun moottorin tulevaisuus on edelleen hieman hämärän peitossa. Eihän toi kovin optimaalinen asennus oo, mutta viilentää varmaan enemmän kun orggis ja toisaalta ei tuu putkia näkyville vs. tonnarin cooleri.

Siisti Ässä sulla, tässä omassa kulkineessa on tosiaan tekniikka vastaavasta, väriä myöden - jos ei koppa olisi ollut niin laho, niin vastaavaan suuntaan ois ollu tarkotus rakennella! Pitää lueskella myöhemmin ajan kanssa tota juttua, hitaanlaisesti kun taittuu tuo ruotsi iteltä...

Rapsahti muuten taas vilkun viiksi, nyt se meni ihan kappaleiksi, onneksi oli vielä yks varalla. Pitää varmaan oikeesti ihan huoltaa yks huolella kuntoon, ettei noita tarvii vaihdella useemmin kun öljyjä...
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / meni talviunille...

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tää meni nyt talviseisontaan. Leima vanhentu myös juuri, mutta haen uuden vasta keväällä.

Monta hommaa on edelleen odottelemassa, mutta aika joustavalla aikataululla tätä on tehty, niin saa nähdä mitä ehtii. Oikeen puoleinen umpio antaa huonoa kuviota, niin katsotaan josko vaihdan vaan purku heijastimen, tai kustomimpi vaihtoehto on se nopan modattu maski. Ovet ja luukut pitäis myös tehdä, penkeistä pitäisi saada klappi pois ja sisustaa muutenkin fiksailla. Koneen öljyvuodot pitäisi paikantaa ja korjata, tosin saattaa olla että tsekkaan vaan turbon ja virranjakajan jalan, saa nähdä. Flexifuel-boksi isompien suuttimien kera jäi myös edelleen asentamatta, mutta noiden osalta merkityksellisin lienee koneprojektin edistyminen, koitan nyt vihdoin saada sen käyntiin lokakuun aikan, ja rakentelen minkä muilta kiireiltä ehdin - tuosta teen todennäkösesti oman projektitopikkinsa, koska koneenhan voi kokoonpanosta riippuen istuttaa myös tuplikseen tai vanhakoppaseen tonnariin. Ripustuksia, taka-akseli ja jarruosat odottelee edelleen hiekkapuhallusta, joka toteutuu varmaan siinä vaiheessa kun vehkeet saapuvat tallille kaverin kuplan puhaltelua varten.

Mukavasti palveli turbosatku melkeen vuoden ihan käyttöautona, mutta nyt pääsee viettämään tulevan aikansa päätoimisena harrastepelinä, ehkä 25-vuotias kulkine sen jo ansaitsee!
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / meni talviunille...

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Mitään ei ole vielä tehty, mutta nyt on haettu talliin lisää rojua jatkojalostusta varten - ja lisäpuuhasteluksi löytyi yksi wanha Vesta-mopedi, josta tulee joskus jonkinmoinen "rotta", eli saatetaan toimintakuntoon mutta yli 50-vuotias maalipinta saa olla sellaisenaan, ja saman ikäluokan Crescent-polkupyöräprojekti, joka kenties päätyy jonkinlaiseksi cruiseriksi, kun alkuperäistä ei pyörässä ole juuri mitään. Pääasia oli kuitenkin tonnarista peräisin oleva b202i-alakerta, josta pitäisi tulla uusi voimanlähde Muumille sitten joskus... :roll:

Saa nähdä miten ehtii näitä hommailemaan, kun opiskelut pitäisi saattaa loppuun ja tekemistä riittää vähän sielä sun täällä. Kone ois toivottavasti ens vuoden aikana nipussa, mitään en kyllä enää lupaile enkä laita tarkkaa päivämäärää. Jos nyt ehtisi pilkkomaan, pesemään, maalaamaan ja kasaamaan uusilla stefoilla ja tarpeen mukaan laakereilla ennen kesää, niin olisi hyvä. Saa nähä, nyt on joka tapauksessa aihio josta lähteä työstämään. Kun alakerta on valmis, niin sitten vuoroaan odottelee jo aikoja sitten hommattu T5-kansi - noi kun naittaa ensin keskenään, niin kokonaisuus tarvii enään t16-pakosarjan ja b212-imusarjan sekä kokonaisuuteen sopivan föönin. Ja toki joitain kiloja elektroniilkkaa. Mutta homma on nyt vihdoin saatu pienessä mittakaavassa pyörähtämään käyntiin.

Tarkotus ois laittaa tosta koneprojektista aikanaan ihan kunnolla kuvia foorumin rasitteeksi, ite kun melkeen mieluiten ihailen noitten kaikenlaisten mekaanisten osien kuvia - ja puhdas koneistettu pinta, se on hianoa kattoo... :mrgreen:
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tää on nyt odotellut viisi vuotta aikaa autoharrastukselle tallissa. Tässä on tullut välissä kaikenlaista muutosta elämään, mm. vaimo, pari muksua ja rempattava talonpääty, eli aikaa ei taida seuraavaan 10 vuoteen olla tarjollakaan.

Nyt tallipaikka menee alta, niin olen tullut siihen tulokseen, että tämä laite voisi olla myynnissä + kaikki mahdollinen mitä autoon liittyen on kertynyt. Ajattelin kesän mittaan katsastaa ja vielä hiukan tällä kurvailla, eli ajokuntoisena olisi tarkoitus myydä.

Jos kiinnostusta ei-niin-pussihousu klassikkoauton hankintaan on, niin yv:llä tai vaikka soitellen 0445866890 voi kysellä viisaita ja tyhmiä tai vaikka tehdä tarjouksia!

Mielellään tietysti myisin hyvään kotiin näistä kiinnostunerlle, eli nettiautoon ei mene ihan vielä jos koskaan.
Vastaa Viestiin