Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Pari kuvaa lisätty!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tää on paha tää pikkujoulukausi, ei meinaa päästä harrastamaan ollenkaan, kun pitäis olla jossain muualla koko ajan... :roll:

Sen verran kuitenkin sai tehtyä - eikä ollukkaan kovin pieni homma - että itsenäisyyspäivän ratoksi ja neidin suureksi riemuksi oli johtosarjat olohuoneen lattialla pitkänään koko päivän, ja lopulta puolilta öin kahdesta oli tullut yksi! Vielä hiukan nippusiteitä, muoviletkua ja mustaa sähköteippiä, niin näyttää ihan tehdastekoselta. Aika runsaasti teetti hommaa toi combin johtojen muuttaminen sedaniin sopivaksi, mut onneksi oli saman värisiä johdot keskenään. Ainoa oudompi juttu on kaksi tuntemattomaksi jäänyttä johtoparia, molemmissa johdot vihreä ja punainen, toisessa paksut ja toisessa ohuet, ja molemmissa liitin päässä. Pitää selvittää kaaviosta. Oletan liittyvän combin takaluukkuvalosysteemeihin, mutta jätin poistamatta kun ei vielä ole varmuutta. Edellämainittujen lisäksi pitää vielä kiinnitellä ISO-liitin stereoille ja poistaa takaovien keskuslukkopiuhat. Mutta yks etukäteen pelottavimmista hommista pitäis nyt olla tehtynä. Vaikka kokeiluhan vasta lopputuloksen kertoo...
tuhojuho
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Tammi 06, 2005 20:41

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Pari kuvaa lisätty!

Viesti Kirjoittaja tuhojuho »

Ne paksut ovat sähköisen kattolukun johdot, ohuempia en ala nyt ulkomuistista arpomaan.
Entinen jäsen#2331
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Pari kuvaa lisätty!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

tuhojuho kirjoitti:Ne paksut ovat sähköisen kattolukun johdot, ohuempia en ala nyt ulkomuistista arpomaan.
Ok. Jätettäköön paikoilleen, jos joskus on vaikka tekemistä vailla niin voi askarrella kattoon reiän. :lol:

Nyt on ässä muuten palasina, eli kone pihalla ja noin poispäin, mutta hommat tyssäs tällä kertaa työkalujen puutteeseen, eli riittävän pitusta hylsyä vakaajan irtiruuvailuun ei pakista löytynyt. Kummempia ongelmia purettaessa ei oikeestaan oo vaihtajatangon kanssa puljaamista lukuunottamatta ollutkaan. Huomenna kysyn, josko naapurin maamies rytkäsisi ässän tallista pihalle raktorilla, kun en noita olkatukia jaksais ruuvailla takasin, niin sais pystärin talliin.

Väkisin taitaa mennä lomille, että pääsee ajaa katsurille, kun pitäis välillä kouluakin käydä, mut luotto on kova että sillon viimeistään, kaverikin puheli että voisi välipaivinä tulla jeesiksi, että eiköhän tää tästä.

Oli jollain palstalla puhetta tosta että kannattaako tehä tekniikanvaihto vai hitsata, niin jahka saan riitävän seikkaperäset kuvat ruostevaurioista, niin rykäsen muutaman palstalle - ja siis kaihan noi mätänee, mutta auto on kuitenkin tammikuussa leimattu, niin ollu varmaan kaksinkertaset kaverilasit päässä inssillä... Kuskinpuolen takapyöränkotelosta penkin takaa esim rapsuttelin nyrkin kokosen aukon, josta paistaa päivä läpi, ja omituisen paukahtelun alkuperä taitaa olla tuon kohdan takapuolella oleva pystypalkki, joka on murtunut vaaksan mitalta poikki, ja ilmeisesti paukahdellut ees-taas korin eläessä ajossa.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Aikataulu paukkuu, poksuu ja rutisee... eipä oo auto kyllä tällä lomalla lähössä konttorille, en tie oisko pääsiäinen, vappu, juhannus vai ehkä ens joulu realistisempi oletus. Ollu tässä kaikkea juhlintaa, sairastelua, taloudellista hankaluutta ja aivan jumalaton määrä kiinni ruostuneita pultteja - ja haljenneita millin laikkoja.

No, huomenna kuitenkin pitäis siirtyä pystärin tallin suojiin kokoonpanoa varten. Purkuhommaa on enää vuotavan jäähdytysvesiputken irrottaminen ahtimelta, saa nähdä montako tuntia tonkin kanssa saa vääntää, kun sille ei voi laikkaakaan tarjota. Kun putki jollain konstilla lähtee irti, vien sen malliksi Hiflexille, josta haen samalla uudet polttoainelinjat. Myös iskarit menee uusiksi, niitä kun ei ässästä saa irti pyhällä hengelläkään, ja vaikka saisi, niin eipä perus kaasut kovin suuri investointi oo. Pakoputkelle täytyy myös jotain tehä, se kun ei myöskään lähteny ehjänä paikoiltaan. Vois koittaa käyttää kaasarimallin viimisen pöntön ja loppumutkan, sais sleeperimpää luukkia, ja tuskin kummemmin ahdistais, kun kaasut varmaan on aika paljon tuohon loppupönttöön mennessä jäähtyneet.

Eli palaa käpy ruosteen ja jumin määrään, mutta eiköhän se tästä joskus. Mutta siis Tiiriön ABC:n sijasta potkiskelen huomenna renkaita ihan jossain muualla. Ja ne renkaat ei oo edes autossa kiinni.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Saatiin eilen pystäri hangesta talliin, ja ässän raato ulos häpeemään, fiilis nousi kerralla nois 130%! Heittelin johtosarjat jotakuin kohdalleen siinä sitten illan ratoksi, seuraava projekti ois napsia liittimet paikoilleen, oxide clean käsittelyn kera ja päälle suoja-aineet. Turbon vesiputkelle on nyt ainakin jonkinlainen suunnitelma-b olemassa, eli senkään ei pitäisi muodostua ylitsepääsemmättömäksi esteeksi.

Uudet polttoainelinjat, iskarit ja joitain pikkuhilppeitä on nyt haettu, vielä muutama alustan pultti pitäisi etsiä alan liikkeistä, kaikkia ei saanut irti ehjänä ja ne mitkä sai, on niin huonossa hapessa että uusin sitten kerralla. Myös tankin pantojen koukut pitäisi jostain taikoa.

Eli kun johdot on paikoillaan, pitäisi lyödä uudet öljyt koneeseen, sovitella tankki ja moottori, vetää kapeloinnit kontista konehuoneeseen, ladata akku ja koittaa lyödä konetta tulille. Se nyt ei tapahdu ihan vielä, mutta ajattelin tuollaista järjestystä, jotta pääsee koittamaan toimiiko kaikki sähköt niinkun pitäisi ennen kun lyö kaikki verhoilut paikalleen. Pääsee sitten ihmettelemään ilmeneviä kytkentävirheitä helpommin.

Mutta kummasti kyllä nostaa motivaatiota, kun pääsee kasaamaan vihdoin! :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jatra kirjoitti: Mutta kummasti kyllä nostaa motivaatiota, kun pääsee kasaamaan vihdoin! :D
Kyllä se näin tuppaa olemaan, siinä on jonkinlainen erävoiton maku, kun härveli lähtee menemään nippuun. Tsemppiä kokoonpanorutistukseen. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiitoksia!

Nyt ei ole opiskelukiireiden takia ehtinyt tallilla puuhailemaan, mutta viime reissulla tarttui mukaan kattopahvit, jotka saavat Motonetin verhoilunahkaa päällensä - olohuoneen lattialla tietysti. Ihan asiallisen näköstä tulee omaan silmään, ei ehkä näyttelymatskua mutta harjoitusprojektiksi toimivaa - ainakin tyylikkäämppää kun vanha silmille roikkuva ja ruuveilla ja kontaktiliimalla paikkailtu versio. Voisin pistää vaikka pari kuvaa valmiista tuotteista, jos huomenna ois liimaukset siinä vaiheessa että voi leikellä ja nitoa.

Pitäis myös kaikki kokoonpanoon tarvittavat osat olla haalittuna nyt, lukuunottamatta akun kaapelointeja sulakkeineen ja päävirtakytkimineen, sekä moottoriöljyä. Tavote on nyt asetettu maaliskuun potkijaisiin. :D
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Vasta-alkaja värkkää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Aika vähän ehtinyt tässä värkkäämään, mutta jotain kuitenkin. Pystäriin on nyt lyöty sähköt siinä määrin kun ilman kojelautaa, kattoa ja konetta on mahdollista ja taka-akselin tuntumasta purettu sen verran, että pitää vaan lyödä iskarit ja kallistuksenvakaaja paikalleen ja kiristää pultit. Pikkuhommista bensansuodattimen ja tankin pantojen uudet kiinnikkeet on tehty ja pakoputkea mallalailtu alkuun. Teen vähän sekasin noita juttua, jos alkaa joku kohta kyrsiä pahasti ja jumittaa - ei nopeinta, mut jaksaa painaa paremmin.

Sitten se kattoverhoilu. Matsku tosiaan Motonetin verhoiluvinyyliä, jolla saattais olla mahdollista tehdä varsin premium henkinen verhoilu - jota tarinan tusaus siis ei ole. :lol:

Homma lähti vanhan kankaan irrottamisesta ja liimajämien irtirapsuttelusta, ja muutenkin etenee aika samoin kun kankaan kanssa, poikkeuksena käytin remonttiliimaa, joka antaa hiukan työskentelyaikaa, mutta toisaalta ei salli kovastikkaan kiristelyä ennen kovettumistaan. Lopputuloksen kannalta olisi pitänyt ottaa verhoilumateriaali roikkumaan johonkin tai jollain keinoin silitittää, koska kuten kuvista näkyy, taitokset nousee esiin vaikka ne liimailuvaiheessa olevinaan painelee tasan. Myös jotain kuumailmapuhallusta tms. olisi kannattanut kokeilla muotoiluun. No, kyseessä on kuitenkin harjoitus-, ei opinnäytetyö. Tällasta tuli, joka tapauksessa siistimpi kun vanha ruuveilla, puukolla ja jollain liimalla tusattu harmaankirjava pinta:

Kuva

Varsinkin kattovalon aukon ympärillä näkyy pahasti kurttua, kohdassa josta pakka oli paketissa taitoksella, kuin myös pitkittäiset taitokset jotka ovat laskostelun perua. Etureunasta kiristelin niittausvaiheessa liikaa tai en odottanut liiman kuivumista riittävästi, ja siellä näkyykin pari kohtaa josta verhoilu on irronnut pahvista.

Kuva

C-pilareitten pahvien sivuikkunan alle tulevan osuuden mutka on liian tiukka, jotta se syntyisi yhdesta palasta, ja vaikka sen tekee kahdesta, hiukan ryppyjä jää joka tapuksessa. Saumat ei näy juurikaan, ja autossa jäänevät aika paljon piiloon.

Vaikkei lopputulos näyttelyverhoilua muistutakkaan, oon hommaan ihan tyytyväinen, ja luulen että systeemiä kehittämällä, yrityksen ja erehdyksen kautta, jos joskus tekee saman homman johkin toiseen autoon, pääsis jo lähelle hienoa. Tai teettämällä ammattilaisella, mut kuinka kuiva ratkasu se olis.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Pari kuvaa ranetetusta katosta

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Piditkö kiirettä noita tehdessä? Itse ainakin huomasin, että jos hosui niin helposti veti ryppyyn yms. Verhoilu hommissa on maltti valttia, toisaalta itse käytin Wurthin sprayliimaa, mutta tuskin on ihmeellistä eroa.

Kuinka paksua tuo kangas on, koska tietenkin paksumpi kangas antaa anteeksi enemmän, mutta toisaalta taitos kohdissa joutuu huomattavasti tekemään enemmän hommia kuin ohkaisella kankaalla ja moneen paikkaan ei edes mahdu paksu kangas, koska sovitus on niin tarkka jo tehtaalla ettei rakoa oikeastaan ole normaalilla kankaalla.

Itselle noita tehdään ja jos itselle ei haittaa niin turha sitä on pohtia mitä muut ajattelee , koska niitä kuitenkaan ilmaista kuin selän takana ja kuten sanoit on joka tapauksessa parempi kuin semmoinen niitti- tahi ruuviviritys.

Mites taka-akseliston puslat, pistätkö uudet vai pysytkö vanhoissa? Mitkä iskarit tulossa paikkaan?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Pari kuvaa ranetetusta katosta

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ei oo kangasta ollenkaan, vaan keinonahkaa, eli poikkee orkkiksesta aikalailla. Pinta on saman näkönen kun aurinkolippojen taustat ja kauhukahva. Sovittelu tulee tosiaan olemaan tiukka, ja jos ei taitettuna mahu jostain niin matsku on sen verran jäykkää että uskaltaa antaa mattopuukkoa ja uskoisin että reuna pysyy tiivisteen tms. ja pahvin välissä vaikkei pahvin taakse asti meniskään, kunhan ei monesta paikkaa ahista. Vähän oman kikkailunhalun takia lähin tosta tekemään, kun auton ulkomuoto tulee olee aikalailla orkkis, niin aattelin maustaa tollasilla pienillä sekoiluilla jotka erottaa vaan, jos tuntee autoa - esim. akun upotuksen näkee takaa puskurin alta jos kattoo sillä silmällä, ja putki supistuu akseliylityksen jälkeen orkkiksen näköseksi. Coolerin putki ois kanssa ollu silleen, että maskin välistä pilkottaa mattamusta putki, jota ei nopeella silmäyksellä huomaa.

Puslat koputtelin ja taivuttelin läpi, eikä ainakaan tollasella tutkimisella löytynyt viallisia yksilöitä, niin ne jää toistaseksi sellaseksi, jos ei konttorilla löydy jostain väljää. Alustaan tulee budjetti ja aikataulusyistä ässän jouset ja ihan Motonetin peruskaasut, niillä tulee varmaan ens kesä ajeltua. Vakaana tarkotuksena on, kunhan ensin toipuu tästä vaiheesta, nyppiä tosta ässän raadosta akselistot jarruineen irti ja käydä ne läpi alkaen hiekkapuhalluksesta ja maalauksesta, uusia puslat ja vaihtaa harkitumpaan jousi/iskari comboon. Kauniina ajatuksena siinä sellanen, että auton vois pitää ajossa ja lyödä sitten aikanaan läpikäyty alusta paikalleen. Mut saa nähä, miten into, aika ja budjetti riittää.

Ja tosiaan itelle näitä tehdään, ja näissä muutaman satasen autoissa joihin löytyy (ainakin toistaseksi) varaosia mukavasti ja edullisesti on mun mielestä varaa kokeilla sitte vaikka toisenkin kerran, jos ei miellytä ensimmäinen versio. Tokikaan tarkota sitä, että vartavasten klassikkoja raiskais, mutta harvoin oppii, jos ei käytännössä kokeile.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Pari kuvaa ranetetusta katosta

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Viikoilla ei ole päässyt nyt hommailemaan lainkaan muilta kiireiltä, mut pitää koittaa käyttää nää viikonloput nyt sit tehokkaasti.

Viime päivityksen jälkeen oon saanu takapään käytännössä täysin valmiiksi, puutteita enää vasemmalta satulan jarruletku, putkea kun ei saanu tosta irti, mutta letku lähti satulasta kivasti, ja se ei montaa euroa kustanna niin laitan uuden. Muuten uudet jarruputket nyt siis takana, kaasuiskarit ja ässän vakaaja sekä uudet pultit tukivarsissa ja tankki, suodatin ja uudet bensaputket asemissaan. Vasemman tukivarren rungonpuoleisen pultin irrottelu oli melkonen homma, kun pultti oli jollain lailla täysin jumiutunu puslan sisäholkkiin. Loppujen lopuksi piti irrotella koko ryönä ensin, että sai ruuvipenkkiin, siitä seki sitte pikkuhiljaa lähti... En oikeen tajua tota, että jotenkaan en saa mitään osia koskaan irti. Kai se on sitä kokemuksen puutetta, tai välineiden, tai molempien.

Tänään ehdin asemoimaan etuvakaajan paikalleen, ja homma oli yllättävänkin helppo, mitään ei tarvinnu irrotella että tanko solahti paikoilleen - tilanne ois ehkä ollu eri tehostetulla ohjausvaihteella, en tie, sitä kun ei nyt tähän projektiin tässä vaiheessa tullu. Huomenna, jos ei yllätyksiä ilmene, ois tarkotus nostaa motti paikoilleen ja ruuvailla etupäähän jarrut ja iskarit sun muut. Sitte ku saa akun kaapeloinnit ja kojelaudan vielä rakenneltua, päässee ottaa koesavuja ja testaa sähköjen toimivuutta, eli tuntuisihan toi tosta kai jossain vaiheessa valmistuvankin. :roll:

Edittiä: Sunnuntaina tuli tuupattua siis kone uuteen osotteeseensa, homma suju helposti kun ei ollut naamapeltiä tai muuta kiusaa tiellä. Ässästä irroteltu vasemmanpuolen vetari-napa-jarrulevy-alapallo kokonaisuus on toistaseksi aivan jumissa, vetari on ilmeisesti ruostunu kiinni kuin myös jarrulevyn thorx ruuvi. Pystärin vastaavasta nipussa laakeri huutaa, joten ton kasan kanssa en oo vielä ihan varma mita tehdä. Alapallot haen varmaan molemmin puolin uudet, mukavampi kasata. Navat ois kiva saada ässän palikoista, että sais ehjät laakerit ja jarrukilvet. Mutta saa nyt nähä miten noitten kanssa.

Lisäys 24.2.: Eipä oo tallille ehtinyt, ja toisaalta ilmojen puolesta myöskään pystynyt. Kaveri irrotteli pajallaan hydrauliprässillä vasemman puolen navan vetarista ja mutterin kiinni hitsaamalla thorx-ruuvin jarrulevystä, niin jahka ehtii nuo osat noutamaan saa lyötyä alustan nippuun, jos vaikka tuo tuleva lomaviikko olisi ilmoiltaan inhimillisempi. Pystärin vanhat levyt ja palat vaikuttaa juuri uusituilta, joten jarruihin ja alustaan tuskin tarvii muuta enää hakea kun nuo alapallot ja taakse jarruletkun pätkän.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Vasta-alkaja värkkää vieläkin

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Hiljaiselon jälkeen on täälläkin taas tapahtunut. Viimeisimmässä rutistuksessa oli tarkoitus lyödä tosiaan alusta kasaan, mutta kuinka ollakkaan, Motonetin varastointimenetelmien petettyä toisen etuiskarin laatikosta löytyi aivan jotain muuta kun satkuun käypänen iskari, joten eturipustuksista sain vain vasemman puolen tehtyä. En tiedä onko näin, mutta oman pähkäilyn mukaan iskari olisi tuossa satkun ripustuksissa ensimmäinen asennettava osa, kun ainakin silmällä näyttäisi, ettei kallistuksenvakaajan asennuksen jälkeen iskarin alapäätä ei enää mahtuisi pujottelemaan paikoilleen, ja kun alapallon kiinnitys on samoilla pulteilla kun vakaaja, niin eipä tuonne ilman iskaria montaa palikkaa saa soviteltua.

Kun suunnitelma meni uusiksi, niin värkkäsin sitten konehuonetta ja kojelautaa. Konehuoneessa on nyt kaikki paikallaan pissapoikaa ja vaihtajatankoa vaille, ja hommasta selvisi ilman kummempia ongelmia. Hiukan haastetta on ecun kaapeleiden vedossa läpivienneistä ohjaamoon, kun itsellä oli johdoissa myös kaikki liittimet ja releiden jalka - ei toki releitä. Kojelaudan asentelu olikin hiukan aikaavievempää, kun johdotukset meni aikalailla uusiksi, vaikka ne oli muka paikoillaan, tilaa kun ei ole liikaa. Oikeanpuoleisin tuuletuksen ritilä ei oikein vielä istu, mittariston johdotukseton laittamatta ja stereot kaiuttimineen vielä hyllyssä, mutta muuten tuokin olisi nyt kohdillaan.

Tuossa mittaristoa ja kojelautaa asennellessa ehti mietiskellä myös ahtomittarin sijoitusta, ja kun sopiva mittari löytyy, olisi tarkoitus mallailla, jos mittariston "etuhyllyllä" olisi vasemmassa alanurkassa sen verran tilaa, että mittarin saisi alkuperäisten mittareiden tuntumaan. Toki kello jäisi pimentoon, ja kiekkamittari n. 1500rpm asti, mutta muuten paikka olisi oiva. Din paikalle asennuksessa mittarit ovat ehkä liiaksi framilla ja valokytkimen reiässä taas ehkä ratin takana pimennossa. Mutta tuo nyt ei ole järin ajankohtainen vielä.

Seuraava eteppi olisi sitten tuo alusta, jonka jälkeen saattaisi päästä lisäämään nesteet autoon. Ihan loppusuorasta ei ehkä vielä puhuta, mutta ankkuriosuudella taidetaan jo painella! :D

Päivitystä: 7.3. alusta kasattu sekä edestä että takaa. Tankin kiinnikkeet tuotti hieman päänvaivaa, kun akun upotusta tehdessä kävi mittavirhe, kun ei ollut pannat ja tankki paikallaan mallatessa. Mutta nyt on tankki juuri niin kuin pitää ja puuttuva letkupätkä myös takajarruille asennettu. Seuraavaksi pitäisi saada pakoputki istumaan kivasti, askarrella vaihtajatanko paikalleen ja lisätä ne osuudet äänieristyksistä, jotka tulee ratkaisevien kiinnikkeiden - mm. ecun kiinnike - alle ohjaamossa. Akkukaapelit kenkineen ja liittimineen ois myös aika noutaa aivan kohta.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Vasta-alkaja värkkää vieläkin

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Taas vähän ollu taukoa, jotenkin välillä puuduttaa, mut pitäis nyt punnertaa kauniille kesäilmoille auto tien päälle.

Tänään askartelin akun kaapeloinnin kontista koneelle, yllättävän paljon aikaa tuhonkin sai hupenemaan. Kaapeli on 50mm2, luulisin riittävän, ja päävirtasulake 200A, tuo pitää vaihtaa suurempaan, jos ei kestä. Eniten aikaa meni päävirtakytkimen paikan mallailuun, kun kaapeleiden reititykset on vähän hankalia suunnitella ilman verhoiluja, joten kaikkia keteloita piti vähän etsiskellä ja kiinnitellä välaikaisesti. Tuo kytkinhän ei oo välttämätön, mutta luulisin että jemmattuna ihan hyödyksi tollasessa menopelissä, johon ei täyskaskoa kannata ottaa. Kaapelin läpivienti tuli ryypyn vaijerin läpiviennin kohtaan, eli samaan kumiin josta vaihtajatanko kulkee, tuosta kun sen saa suorinta tietä startille.

Tällasta täällä.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Vasta-alkaja värkkää vieläkin

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Pitihän sitä välijäähyä vähän mallailla kuitenkin, ja kyllähän ne kiinnityskorvat osu paikalleen ihan kivasti.

Kuva

Yleisilmettä - kauempaa ei saanu kuvaa kun tossakin tärisi kun roikku puoliksi ovesta ulkona, niin vähän tuhrustahan toi on. Kokispullo ei kuulu asennukseen.

Kuva

Ja putkien vienti lähempää. Onhan se aika härski ja silvottu, mutta persoonallinen ja jopa kisanen. :D

Vaikka ässän jouset tuli jo laitettua paikoilleen, niin huomenna ois kuitenkin tarkotuksena hakea vähän jämäkämpi setti ympäriinsä, purkuautosta, joten merkki ei tiedossa, mutta pitäis olla asialliset. Sittenhän sen näkee... eli tulossa köyhän miehen sporttialustaa, kaasuiskarit Motonetista ja jouset ja vakaajat purkuautoista. Ajellessa sitten näkee, miten toimii. Luulis nyt ainakin että kaasarin vakioalustaa napakampi ajaa.

Edit 6.4.: Taitaa olla nyt niin paljon kaikenlaista, että ei ehdi Saabia laittaa tosissaan kun vasta enskuun puolella, kun saa opinnot keväältä purkkiin. Sitä ennenkin on yritys kova, mutta nyt taitaa kannatta luopua kaikista päivämäärälupauksista. Kesäksi pitäis saada ajoon, toivottavasti tänävuonna.

Noiden jousien lisäksi on nyt "neuvottelut" käynnissä myös 16-tuuman peltivanteista ja renkaista sekä turbon etuspoikasta. Jos kaikki natsaa niin tostahan tulee nyt sitten varsinainen tuuning hirmu - madalletteu alusta, isot vanteet matalilla kumeilla ja muovilippa keulille. Ei ollu tarkotus, mutta näin saattaa käydä. Oskohan vielä Motonetista kromattu 6-tuumanen pakoputken pää, vaikka sellanen tyylikkäästi liekitetyn näkönen kulmikas? :lol:

Edit 26.4.: Projektikuntoinen pystäriturbon etulippa poimittu Laukaasta mukaan pääsiäsreissulla, suuri kiitos asianomaiselle!

Edit, vapun jälkeistä aikaa... :Saatu kaverilta alkuperäistä Boschia pienempi Vartan akku, nyt sopii todella kivasti konttiin, ja varmasti menee kontin sisäluukku kiinni. Touko-kesäkuun vaihteesta on nyt varattu kymmenen päivää pelkästään saappaalle, jos hyvin käy, auto on vihdoin valmis, jos tulee hankaluuksia niin eihän se oo. Saas nähdä. Budjettia muutos- ja määräaikaiskatsastukseen, vakuutuksiin, veroihin, öljyihin ja bensaan saa ootella varmaan juhannuksen nurkille, mutta se nyt ei oo ongelma ennen kun auto ois tosiaan kasassa.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Uusi deadline, mahtaneeko pitää

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

mites tämä projekti etenee, onko jo katsastettu?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin