Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 /Uusi deadline, mahtaneeko pitää

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Tuolla mallipuolella kyselin bensapumpusta, ja se pitäis tän illan aikana saada eloon, jahka olen väkertäny pakoputken tuohon kaverin Carinaan. Muuten ois joitain pikkujuttuja vaille valmis liikentreseen, mut ei tosiaan lähde käyntiin kun ei saa bensaa...
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Pistää kovasti vastaan

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Ja sitten on konepeltikin säädetty paikalleen! Käytännössä auto ois nyt kasassa, akun kiinnitysrauta vaan unohtu aikasemmin laittaa, pari mutteria konehuoneen puolelle ja sisustusta vähän kiinni, niin ois konttorille kruisailua alkuviikosta tiedossa. Kohta pitäis suorittaa pikku koeajo tossa tallin pihassa, jännät paikat...
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Viimisiä viedään

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Eipä oo tullut tänne lisäiltyä paljon mitään, mutta nyt ois sitte huomenna tuomion aika - klo yhdeksän nolla nolla ois Saabin tarkotus kääntyä konttorin pihaan... Paperit käytiin aamulla läpi, vero ja vakuutushommat tarkistettu että kaikki on kohdallaan, nyt sitten vielä viiminen läpikäynti että autossa on kaikki varmasti kondiksessa. Toivottavasti ei löydy ikäviä yllätyksiä illan mittaan tai aamulla konttorilla. Jos kaikki menee putkeen, niin lokakuussa voisi kurvata omalla autolla Hämeenlinnan potkiaisiin. Mutta ei mennä asioiden edelle, raporttia pukkaa huomenna. :?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Viimisiä viedään

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onnea ja menestystä. Muutoskatsastus oli meillä helppo homma, mutta kyllä miedänkin projektissa tuumaamista oli. Ei ole kaikkein helpoin tapa lähteä karvalaksita tekemään turboa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Viimisiä viedään

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Pitänee perua katsuri, tällasta p****aa tällä kertaa:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=30

Ei siis vieläkään, ei vieläkään...
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Viimisiä viedään

Viesti Kirjoittaja Jatra »

No niin, nyt toimii auto, tuolta mallialueelta löytyy tarkemmin syyt projektin ongelmiin. Katsastus olisi edessä tuossa kuun lopussa, reilun viikon päästä. Kun tuli tota ylimäärästä aikaa, niin ennen katsastusta pitäisi vielä pestä ja imuroida tallin pölyt sisä- ja ulkopuolelta, kiinnittää takaroiskeläpät ja ehkä pyyhkäistä vaikka vaha pintaan ja ehkä jopa silikonia tiivisteisiin. Pohjan/helmojen muutamat ruosteläikät voisi hioa puhtaaksi ja tusauttaa maalia ja massaa, jotta välttäisi tulevaisuudessa hitsihommat. Sitten ois se katsastus jännättäväksi...

Vaikka homma on vielä konttorin sedän siunausta vailla, pientä koontia Saab-harrastuksen alkuhaparoinnista horisen tähän nyt, projektin tiimoilta. Ensinnäkin projektin laajuus - jos nyt ois tieto mitä oikeesti lähti tekemään, niin en ole ollenkaan varma ryhtyisinkö hommaan. Saman kuntoisen, samalla tekniikalla olevan Saabin tai kaksi voisi saada sillä summalla, joka projektin kuluessa on uponnut kaikkiin isompiin ja pienempiin osiin, työkaluihin, tupakkiin, eväisiin ja sähkölaskuun, vaikka budjetti on ollut lähes säälittävä, ja aikaa on kulunut sellaisia määriä etten lähde ees laskemaan. Kotosalla ei kuitenkaan oo mennyt lusikat jakoon, ja muutamia opintopisteitäkin on rekisteriin tullut - vaikka välillä miettiikin että häiritseekö autoharrastus liikaa muuta elämää, vai muu elämä liikaa harrastamista.

MUTTA. Harrastuksessa ei kai voi laskea ihan noin. Ennen kun tähän ryhdyin, oli kokemusta lähinnä joittenkin kulutusosien vaihdosta, pienten pintaruosteiden korjailusta ja kavereitten jeesailusta isommissa hommissa. Eli tietotaitoa on tullut sellainen määrä, että ei kovin moni korjaushomma enää hirvittää. Eihän tää nyt ole juuri mitään monen muun hepun tekemiin projekteihin, vasta kaksi autoa purkanut ja yhden kasannut, mutta seuraavaan projektiin on nyt aika paljon paremmat lähtökohdat. Näissä hommissa fiilikset heittelee aikalailla, varsinkin talvipakkasilla ässää purkaessa kävi muutaman kerran miettimään millä järjellä, mutta kai niistäkin hetkistä jotain jäi käteen. Myös loppusuoran ongelmien aikana kävi läpi sellaista vuoristorataa, että auto voisi melkein olla paalaamolla jo. :lol: Ja onhan se aikamoinen fiilis, kun jossain vaiheessa, toivottavasti lähiaikoina, pääsee kurvaamaan konttorin pihasta yleisen liikenteen sekaan tolla kulkineella.

Valtaisan suuri kiitos homman etenemisestä tähän vaiheeseen kuuluu Saab-klubin foorumin käyttäjille, eli suuren suuri kiitos kaikille niille, jotka ovat millään muotoa auttaneet projektin etenemisessä, osa-avustuksin, osallistumalla ongelmakohtien selvittelyyn foorumilla tai ihan vaan kannustamalla! Nyt alkaisi olemaan myös aika hommata vihdoin se klubi-jäsenyys, saattaa olla että ei harrastekohde ole ihan heti vaihtumassa... :mrgreen: Ja pahoittelut niille, joilta olen osia tai juttuja kysellyt innoissani aivan liian aikasin, ja jäänyt kyselyt roikkumaan tai kaupat tekemättä, yritän jatkossa huomioda myös tämän epäkohdan, ja joidenkin kohdalla palaan kyllä vielä asiaan kun satku tarvii täydennystä...

Seuraava projekti on todennäkösesti vikalista, mutta niinkun sanottu, niin varmasti muutakin jatkoa seuraa. Tossa ois jo tallin nurkassa nelivaihteinen kokilli-loota, johon pitäisi hakea seiskan enska kaverin purkuautosta ja satkun enskakoppa. Ja oishan siihen hyvä jostain löytää se tasauspyörästön lukkokin ehkä... Vanneosastoa pitäisi myös uusia suunnitelman mukaisesti, nyt vaan tulee aivan kohta noi talvipyörät alle. Ja beige sisutus ois kanssa nykystä tyylikkäämpi. Ja DI-sytkän vois poimia jostain tonnarin raadosta. Ja jarrut. Ja mitä vielä... Pikkuhiljaa, saa nähdä mitä tuolle nyt oikeasti tulee tehtyä ja millä aikataululla, toisaalta kiinnostain kokonaan uus aihiokin, kun tietäis vähän mitä aikoo tehdä. Varmaan aika tuttu ongelma monelle.

Kuvia ilmestynee puhtaasta autosta tässä jossain vaiheessa.
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimaa vaille liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eipä se T16-2D:n löytäminen suomessa ole niin helppoa, vaikka oliskin tukku seteleitä heilutettavana.

Käytännössä lähes pakko rakentaa itse, jos haluaa moisen, uutena niitä ei ole täällä myyty.

Itse olen ainakin kovin tyytyväinen omaan kaksioviseeni, on se vaan linjakkain kaikista OG:ista. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimaa vaille liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meillä pojan 2d T16 alkaa hiljakseen mennä talviunille odottelemaan tulevaa kesää ja aurinkoisia säitä. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimaa vaille liikenteessä!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Joo, toi kaksovinen on kyllä miellyttävä muodoiltaan, varsinkin pystärinä osuu omaan silmään. Vähän oon miettiny josko joku 3-ovinen raato pitäis hakea jostain talliin ihmeteltäväksi, mut toisaalta suurin osa rakennelluista og:ista on niitä, niin ei oo ehkä yhtä uniikki - vaikka onhan näitäkin monen monta pitkin Suomenniemeä. Toisaalta tuplis, varsinkin pienillä puskureilla kaksovisena on Saabeista ehkä linjakkain, kun ylityksiäkään ei oo niinkun satkussa.

Ihan uudenveroset talvipyörät tuli aikoinaan mukaan tohon kulkineeseen, niin ei ainakaan tänätalvena lepäile tuo vanhus tallissa. Ja kun ominaisuudet on kohillaan pohjolan talveen, niin ei pitäisi olla ongelmia huristellessa. Toisaalta pikku piristykset, mitä on suunnitteilla jätän varmaan kevääseen, että säilyy nastat renkaissa. :D
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Leima tuli, ekalla yrittämällä. Oikeanpuoleinen umpio ei antanut kovin hyvää valokuviota, ja takaiskunvaimentimet olivat huonot - ihan uudet mätänetin LipTechit, joten eipä tarvitse hankkia samanlaisia enää. Myös raidetangon mutteri oli kiristämättä oikealta, mutta yhteistyökykyinen katsuri lainasi työkalua jotta vältyttiin uusintanäytöltä. Muuten oli kaikki ok ja muutospaperit oikein täytetty.

Ajoltaan tuntuisi olevan kohdillaan, hiukan pintakova on alusta ja renkaat hieman tärrää, mutta muuta sanomista pikku pyörittelyllä ei tuntuisi olevan. Vilkun viiksi pitää vielä vaihtaa ässästä, kun ei oikeen pysy/palaudu tuo vanha.

Jos vaan aikataulu antaa myöden, niin Hämeenlinnan potkuissa nähdään! :D
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Onnittelut, varmasti mahtava tunne! :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onnea, on se vaan hieno tunne, kun saa noin ison projektin vaiheeseen. Lopun aikainen puuhamaahan se joka apauksessa on....kuten aina harrastepelit :mrgreen:
# 419 Vesa Pohjalainen
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Hienoa! Vaikeuksien kautta voittoon :)
Tuttu kaava 8)

Jos iskunvaimentimet ovat olleet hyllyssä kauan vaakatasossa, niin eivät näytä iskari testissä parhaita lukemia. Eli ei kannata valmistajaa syytellä.

Ratkaisu ko. asiaan on, että painelet auton perää ylös ja alas jokusen kymmenen kertaa.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 900 2-d '88 kaasarista t16 / Leimattu!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Suabisti kirjoitti:Jos iskunvaimentimet ovat olleet hyllyssä kauan vaakatasossa, niin eivät näytä iskari testissä parhaita lukemia. Eli ei kannata valmistajaa syytellä.

Ratkaisu ko. asiaan on, että painelet auton perää ylös ja alas jokusen kymmenen kertaa.

Luulenpa että kun kyseessä ovat Lip:it niin vikana ei ole säilytys tai sen jälkeisen "ilmaamisen" puute jos kyseessä on kaksikammiovaimennin, eikä yleensäkään vaimennuksen puute vaan nimenomaan päinvastainen; ovat kaasuiskarinsa niin helvetin jäykkiä, että testerissä pyörä ja koko auto (etenkin suhteellisen kevyt peräpää) voi hyppiä ilmaan vain siksi ja testissä tulee huonot prosentit. Pintakovasta alustastahan tuossa jo kertoiltiinkin.
Vastaa Viestiin