Saab 900 '88/'90(t16) 2d / *MYYNNISSÄ*
Lähetetty: Ma Heinä 05, 2010 23:21
Pistetäänpä tällekkin osiolle nyt aihe pystyyn, jos vaikka etenisi reippaammin hommat kun on julkisesti esillä.
Eli tuli reilu viikko sitten hommattua otsikon mukainen kulkine käyttäjäystävälliseen hintaan, tarkoituksena ajaa leima loppuun ja myydä kilohintaan. Muuta merkittävämpää vikaa autossa ei ollut kun pystyssä pysymätön kuskin penkki ja epävarmasti toimiva pissapoika. Pissapoika hoitui uusilla liittimillä ja CRC-sähköliitosten hoitoaineella viiksen juureen, penkkiä varten tuli haettua purkamolta kaksi varaosatuolia, ja samalla tarttui mukaan apparin oven sisäkahvan muovikehys, joka oli jostain syystä hakattu rikki ja kuskin sivupeili, jossa oli omituinen klappi varressa sekä tupakansytytin ja muita pikkuhilpettä. Nuo on siis nyt kunnostettu ja vaihdettu, penkistä tuli odotettuakin parempi - istuinosa on alkuperäisestä, selkänojan runko varaosa-kuskinpenkistä ja fylli varaosa-apparinpenkistä, verhoilu alkuperäisestä.
Sisustasta tuli kuivapesuaineella ja muovinkiillokkeella lähes uuden veroinen, verhoilussa tai muualla ei ole oikeastaan mitään normaalia mietoa kulumaa pahempaa, ainoa puute on roikkuva ja epämääräisesti korjailtu kattoverhoilu, joka noissa ilmeisesti on tyyppivika. Tarkoitus on korvata tuo kankainen aurinkolippojen taustaa vastaavalla kermanvärisellä vinyylillä, tuon kun luulisin olevan kankaista helpompaa harrastajalle kiinnittää, kun voi käyttää liimaa ja mattopuukolla mallata reunat kun verhoilu on kiinni. Jos kattopahvin saa helposti irti ja ulos, niin otan, jos ei niin tuollainen vinyyli kiinnittynee ihan paikallaankin kun löytyy oikeanlainen liima.
Tarkoitus on pitää auto niin alkuperäisen näköisenä, kun mahdollista, ihan pussihousulinjalle ei kuitenkaan lähdetä, auto kun on kuitenkin toistaiseksi ihan käyttökulkine. Sisätiloissa alkuperäisestä poikkavaa on/tulee olemaan siis tuo kattoverhoilu, jota tuskin kuitenkaan asiaa tuntematon huomaa, ja alkuperäisen Roadstarin tilalle tuli jo vaihdettua nurkissa pyörinyt modernimpi soitin cd-ominaisuudella varustettuna (joka tosin hopean värisenä rikkoo kojelauden ilmeen, musta vastaava on jo tiedossa) sekä alkuperäisten Luxorien paikalle vaihdetut Infinityn 4'-kaksitiet. Apparin puolelle tuota ei ihan tiiviisti saanut, suuremman mangneetin ja hanskalokeron yhteistyökyvyttömyyden johdosta, joten kun kojelauta käy jossain vaiheessa irti, on sen sisälle tarkoitus tulla kotelo noille ämyreille. Äänentoistoon saattaa osallistua jossain vaiheessa myös joku mieto subwoofer, jos sellaisen saa kivasti esim. takapenkin alle tai muualle jemmattua huomiotaherättämättömästi. Maltillisen lisä-äänieristyksen tarvetta arvioin, kun ovitiivisteet on jossain vaiheessa fiksattu ja alusta sekä pyöräkotelot massattu.
Korityöt on tarkoitus hoitaa alkaneella viikolla, eli niitä ei pahasti ole. Pinta on toki hiukan haalistunut, mutta alkuperäinen maali on pääsääntöisesti hyvä joka paikassa pieniä ruostepisteitä, aiemmin korjailtuja kohtia, paria pikku klommoa ja läpimätää tankinluukkua lukuunottamatta. Tuon luukun ajattelin leipoa kuidusta, eipä ainakaan ruostu enää. Sitten vaan vähän hiomalaikkaa ja paperia pitää näyttää, sipaisu pakkelia ja värikoodin mukaiset maalit niskaan, jonka jälkeen hiukan kiillotustahnaa, vaha, ja pitäisi näyttää pakasta vedetyltä. Puskureille ja listoille pitäisi keksiä jotain mustaa värivahaa tms., ja kromit pitää miettiä erikseen - nekään eivät etu- ja takalasin kehystä lukuun ottamatta ole järin pahat. Pohjassa on vanhat massat hyvin kiinni pääosin, jalkatilojen kohdilla on jotain pientä, ainoastaan oikeanpuoleisen matkustajan jalkatilaan saattaa joutua laittamaan uutta peltiä tulpan kohdalle pienen kaistaleen, sekään ei ole vielä hiottu auki joten varmaa tietoa ei ole. Sitten vaan rutkasti kotelosuoja-aineita ja massoja, ja pitäisi tulla näkymättömiltä osiltaankin oikeen hyvä.
Kone on vakio Piersburg-kaasarilla, ja on tässä päivittäisessä sekalaisessa ajossa kuluttanut nyt 8,6l/100km, eli 420tkm ajomäärästä huolimatta ilmeisesti toimii, varmuudeksi vaihdan öljyt ja suodattimet. Viisipykäläinen loota vaihtaa ihan luontevasti, tosin ikänsä mukaisella tarkkuudella, eli pientä klappia on.
Mutta, mutta. Vaihtoehtona olisi säilyttää biili mahdollisimman alkuperäisessä asussa ja odotella museoikää. Siihen on ehkä liian kauan, eli todennäköisempää on suunnitelman b toteuttaminen joka etenisi jotekuinkin seuraavasti: etsitään sopiva projektiaihiotekniikka, joko valmis turbo tai 16-venttiilinen ruisku joka turbotettaisiin omakätisesti - jälkimmäinen aihio olisi jo tiedossakin, mutta seurailen palstoja ja romiksia tuonne kuun loppuun(lue: palkkapäivään), jolloin haen jotain jostai - siis mitä ja mistä ei ole vielä varmistunut, eli saa tajota!
Tuo projektikone pitäisi sitten pilkkoa ja kasata sopivin komponentein, varmaan jotakuinkin alkuperäistä turbotekniikkaa vastaavaksi, riippuen siitä mitä eteen tulee. Mihinkään hipopalikkaan ei olisi tarkoitus satsata, vaan saada mukavasti potkiva käyttöpeliin ja matka-ajoon soveltuva perusluotettava tekniikka kasaan, mikä tärkeintä riittävän edullisesti. Saattaa olla, että menisi talveen/ensi kevääseen ennen kuin tuo paketti pellin alta löytyisi, ja kun auto on tarkoitus ottaa talveksi kuiviin sisätiloihin varastoon, niin tuolloin toivottavasti melko valmista tekniikkapakettia olisi mukavampi tuonne konehuoneeseen myös ängetä. Alustaa tietenkin pitäisi päivittää sopivasti kasvavan tehon myötä, mutta mitään ulkonäköä merkittävästi muuttavaa ei olisi tarkoitus laittaa - eli mm. rengastuksen pitäisi istua alkuperäisille peltivanteille. Ei siis varsinaisesti mikään raju sleepperi, ehkä ennemmin piilo-gt.
Semmosta Saabia täällä, alkusuoralla ollaan. Saa nähdä mihin rahkeet ja aika riittää, ainakin vaikuttaisi siltä että foorumilta löytyy vastaus lähes kysymykseen kuin kysymykseen.
Eli tuli reilu viikko sitten hommattua otsikon mukainen kulkine käyttäjäystävälliseen hintaan, tarkoituksena ajaa leima loppuun ja myydä kilohintaan. Muuta merkittävämpää vikaa autossa ei ollut kun pystyssä pysymätön kuskin penkki ja epävarmasti toimiva pissapoika. Pissapoika hoitui uusilla liittimillä ja CRC-sähköliitosten hoitoaineella viiksen juureen, penkkiä varten tuli haettua purkamolta kaksi varaosatuolia, ja samalla tarttui mukaan apparin oven sisäkahvan muovikehys, joka oli jostain syystä hakattu rikki ja kuskin sivupeili, jossa oli omituinen klappi varressa sekä tupakansytytin ja muita pikkuhilpettä. Nuo on siis nyt kunnostettu ja vaihdettu, penkistä tuli odotettuakin parempi - istuinosa on alkuperäisestä, selkänojan runko varaosa-kuskinpenkistä ja fylli varaosa-apparinpenkistä, verhoilu alkuperäisestä.
Sisustasta tuli kuivapesuaineella ja muovinkiillokkeella lähes uuden veroinen, verhoilussa tai muualla ei ole oikeastaan mitään normaalia mietoa kulumaa pahempaa, ainoa puute on roikkuva ja epämääräisesti korjailtu kattoverhoilu, joka noissa ilmeisesti on tyyppivika. Tarkoitus on korvata tuo kankainen aurinkolippojen taustaa vastaavalla kermanvärisellä vinyylillä, tuon kun luulisin olevan kankaista helpompaa harrastajalle kiinnittää, kun voi käyttää liimaa ja mattopuukolla mallata reunat kun verhoilu on kiinni. Jos kattopahvin saa helposti irti ja ulos, niin otan, jos ei niin tuollainen vinyyli kiinnittynee ihan paikallaankin kun löytyy oikeanlainen liima.
Tarkoitus on pitää auto niin alkuperäisen näköisenä, kun mahdollista, ihan pussihousulinjalle ei kuitenkaan lähdetä, auto kun on kuitenkin toistaiseksi ihan käyttökulkine. Sisätiloissa alkuperäisestä poikkavaa on/tulee olemaan siis tuo kattoverhoilu, jota tuskin kuitenkaan asiaa tuntematon huomaa, ja alkuperäisen Roadstarin tilalle tuli jo vaihdettua nurkissa pyörinyt modernimpi soitin cd-ominaisuudella varustettuna (joka tosin hopean värisenä rikkoo kojelauden ilmeen, musta vastaava on jo tiedossa) sekä alkuperäisten Luxorien paikalle vaihdetut Infinityn 4'-kaksitiet. Apparin puolelle tuota ei ihan tiiviisti saanut, suuremman mangneetin ja hanskalokeron yhteistyökyvyttömyyden johdosta, joten kun kojelauta käy jossain vaiheessa irti, on sen sisälle tarkoitus tulla kotelo noille ämyreille. Äänentoistoon saattaa osallistua jossain vaiheessa myös joku mieto subwoofer, jos sellaisen saa kivasti esim. takapenkin alle tai muualle jemmattua huomiotaherättämättömästi. Maltillisen lisä-äänieristyksen tarvetta arvioin, kun ovitiivisteet on jossain vaiheessa fiksattu ja alusta sekä pyöräkotelot massattu.
Korityöt on tarkoitus hoitaa alkaneella viikolla, eli niitä ei pahasti ole. Pinta on toki hiukan haalistunut, mutta alkuperäinen maali on pääsääntöisesti hyvä joka paikassa pieniä ruostepisteitä, aiemmin korjailtuja kohtia, paria pikku klommoa ja läpimätää tankinluukkua lukuunottamatta. Tuon luukun ajattelin leipoa kuidusta, eipä ainakaan ruostu enää. Sitten vaan vähän hiomalaikkaa ja paperia pitää näyttää, sipaisu pakkelia ja värikoodin mukaiset maalit niskaan, jonka jälkeen hiukan kiillotustahnaa, vaha, ja pitäisi näyttää pakasta vedetyltä. Puskureille ja listoille pitäisi keksiä jotain mustaa värivahaa tms., ja kromit pitää miettiä erikseen - nekään eivät etu- ja takalasin kehystä lukuun ottamatta ole järin pahat. Pohjassa on vanhat massat hyvin kiinni pääosin, jalkatilojen kohdilla on jotain pientä, ainoastaan oikeanpuoleisen matkustajan jalkatilaan saattaa joutua laittamaan uutta peltiä tulpan kohdalle pienen kaistaleen, sekään ei ole vielä hiottu auki joten varmaa tietoa ei ole. Sitten vaan rutkasti kotelosuoja-aineita ja massoja, ja pitäisi tulla näkymättömiltä osiltaankin oikeen hyvä.
Kone on vakio Piersburg-kaasarilla, ja on tässä päivittäisessä sekalaisessa ajossa kuluttanut nyt 8,6l/100km, eli 420tkm ajomäärästä huolimatta ilmeisesti toimii, varmuudeksi vaihdan öljyt ja suodattimet. Viisipykäläinen loota vaihtaa ihan luontevasti, tosin ikänsä mukaisella tarkkuudella, eli pientä klappia on.
Mutta, mutta. Vaihtoehtona olisi säilyttää biili mahdollisimman alkuperäisessä asussa ja odotella museoikää. Siihen on ehkä liian kauan, eli todennäköisempää on suunnitelman b toteuttaminen joka etenisi jotekuinkin seuraavasti: etsitään sopiva projektiaihiotekniikka, joko valmis turbo tai 16-venttiilinen ruisku joka turbotettaisiin omakätisesti - jälkimmäinen aihio olisi jo tiedossakin, mutta seurailen palstoja ja romiksia tuonne kuun loppuun(lue: palkkapäivään), jolloin haen jotain jostai - siis mitä ja mistä ei ole vielä varmistunut, eli saa tajota!
Tuo projektikone pitäisi sitten pilkkoa ja kasata sopivin komponentein, varmaan jotakuinkin alkuperäistä turbotekniikkaa vastaavaksi, riippuen siitä mitä eteen tulee. Mihinkään hipopalikkaan ei olisi tarkoitus satsata, vaan saada mukavasti potkiva käyttöpeliin ja matka-ajoon soveltuva perusluotettava tekniikka kasaan, mikä tärkeintä riittävän edullisesti. Saattaa olla, että menisi talveen/ensi kevääseen ennen kuin tuo paketti pellin alta löytyisi, ja kun auto on tarkoitus ottaa talveksi kuiviin sisätiloihin varastoon, niin tuolloin toivottavasti melko valmista tekniikkapakettia olisi mukavampi tuonne konehuoneeseen myös ängetä. Alustaa tietenkin pitäisi päivittää sopivasti kasvavan tehon myötä, mutta mitään ulkonäköä merkittävästi muuttavaa ei olisi tarkoitus laittaa - eli mm. rengastuksen pitäisi istua alkuperäisille peltivanteille. Ei siis varsinaisesti mikään raju sleepperi, ehkä ennemmin piilo-gt.
Semmosta Saabia täällä, alkusuoralla ollaan. Saa nähdä mihin rahkeet ja aika riittää, ainakin vaikuttaisi siltä että foorumilta löytyy vastaus lähes kysymykseen kuin kysymykseen.