Sivu 1/2

SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Su Syys 12, 2010 15:04
Kirjoittaja Petri R
http://rtuning.kuvat.fi/kuvat/

Hankin tämän auton fiilissyistä projekti-/kakkosautoksi.

Jotenkin 80-luvun lopun Volvot ja Saabit ovat kiehtoneet liki kymmenen vuotta. Varsinkin hyvin varustellut silloiset hintavat autot juuri ennen lamaa. Itsellä ei silloin juuri vielä ollut korttia, mutta katselin jo kovasti autoja.

Eipä ihme, että on tullut sitten rakenneltua muutama 740/760/940/960 Turbo tai V6/R6. Ne olivat maksaneet silloin aut. ilmasotinteineen ja kattoluukkuineen ja sähkövarusteineen päivineen 300 000 mk ja ylikin varusteista riippuen.

Kun niitä autoja oli rakentanut eri tasoisina liki 10 kpl, oli jo Saabin vuoro.

Tässä Saabissa innoitti silloinen "Turposaappi-" ja "Talladegahenki". Auto muistutti 86-vuoden kolmea TalladegaSaabia.

Saab oli myös aikaansa nähden edistyksellinen tietysti turboineen, mutta mm. Volvoon verrattua 16 venttiilä ja isommat vakiotehot innoittivat tässä projektissa tällä kertaa. Myös erittäin hyvä viripotentiaali vakioalakerralla oli plussaa, jos auto jäisi pitkäksikin aikaa taloon.

Auto löytyi 12/09.

Historia suhteelisen hieno:
- 1 1/2 v. USA:ssa, muuttoautona Suomeen
- Ensimmäisellä omistajalla tuossa 120 km päässä 22 v.
- Autolla ajettu nyt 172 tml.


Pitkään mietin, että mitä tälle pitäisi tehdä. Välillä olin jopa myydäkin.

Ajatuksena on ollut kuitenkin tehdä alkuperäisen tyylinen aivan pienillä omilla viilauksilla.

Peruskunnostus tehty:

- Oikea takalamppu vaihdettu ja vasen etuvilkku vaihdettu
- Kilvet uusittu
- Etulokasuojat vaihdettu ja maalattu, vas. takalokasuoja maalattu ja takaluukun alaosa
- Lampunpesijän varret maalattu
- Ym. pientä kunnosteltu

Tehtävää vielä ainakin:

- Sisustan punaiset nahkapenkit on hieman rikki
- Sähköantenni on jumissa
- Kattoluukun tiiviste pitää vaihtaa
- Pyöränkulmat säätämättä madalluksen jälkeen
- Ilmastoinnin kompressori meni jumiin kesällä. Tuliterä laatikossa odottamassa

En silti millään malttanut pitää aivan vakiona (vakio-osat kyllä tallella), oli pakko madaltaa ja tuoda takarenkaat kaaren lähelle. 55-sarjan renkaat edustivat 80-luvun lopulla matalaprofiilia, joten ne oli hankittava keväällä.

Muuten originaltyylinen, paitsi:

- GM -60/40mm / Sacsh-alusta
- Takana 35 mm spacerit
- Rekisteriotteen mukaiset vaihtoehtoiset renkaat 205/55-15"

Harkinnassa:

- on ollut koko ajan, että nostaisiko hieman ahtoja
- Välillä tuo pakoputken loppumutka on herättänyt mietteitä, että voisiko olla jonkin muunlainen
- Toisinaan tekisi mieli laittaa 16"-17" vanteet, jotkut alkuperäisen tyyliset tai reunalliset BB:ssät tai 7,5"-9" yhdistelmät

Itse teen tietysti kaikki päätökset, mutta olisi mukava kuulla, että mitä itse tekisitte tällaiselle autolle? :)

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Ke Syys 15, 2010 08:04
Kirjoittaja Jope
Petri R kirjoitti:- on ollut koko ajan, että nostaisiko hieman ahtoja
Tietenkin.
- Välillä tuo pakoputken loppumutka on herättänyt mietteitä, että voisiko olla jonkin muunlainen
Voisi. Mulla oli aikanaan tuommoinen M87-tonnari ja siihen oli hitsattu lyhyt putki takaänkkäristä taaksepäin. Putki teki pienen mutkan alaspäin ja sitten loppupää sojotti suoraan taakse.

Oli mielestäni paljon asiallisemman näköinen kuin tuo tehtaan linjojen mukainen koukku. :-)

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Ke Syys 15, 2010 10:02
Kirjoittaja t.t.j
Hieno auto. :wink: Mullakin on ulkoisesti ja varustelultaan melkein samanlainen projektina. Hienoa että näitä pystykeulojakin vielä laitellaan, ei niitä enää liikaa vastaan ajele.

Mulla on omaa autoa varten airflow-korisarja hankittuna, ainoastaan bridge-spoikka puuttuu. Ulkokuori olis tarkotus pitää muutenkin tehtaanlinjojen mukaisina, mitä nyt 17" vanteet ja madallus olis tarkotus laittaa. Tekniikkapuolelle onkin tulossa sitten vähän radikaalimpaa muutosta, ei niistä enempää tässä vaiheessa. :wink:

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Ke Syys 15, 2010 10:35
Kirjoittaja Petri R
Kiitos kommenteista! :)

Airflow-sarja on hieno ja vielä sillä isommalla spoilerilla. Kiinnostaisi nähdä sellainen työnalla.

Putkenpääasiassa on ollut myös mielessä itse tehdä pellistä alahelman aukon kokoinen hieman kolmiomainen, mutta kuitenkin kulmista pyöristetty pääty. Siis ohuesta pellistä ilman päädyn prässäystä.

Valmiit kiilloitetut minusta tähän ei sovi. Jos malliltaan sopiva löytyisi, pitäisi vähintään hioa jaa maalata mustaksi.

Hieman varovaisuutta kuitenkin ilmassa.

Vanteiksi ensi kesälle olen hieman harkinnut Foxin 16" 6-puolaisia 205/50 tai 205/45 -renkailla, mutta ei 205/55.

Loppukesä ja talvi menee kuitenkin Sunbursteilla joka tapauksessa.

Ko. vanteen laadusta ei ole mitään kokemusta / tietoa, mutta malli jotenkin hivelee silmää ja juuri niin, että voisi sopia tähän ulkonäöllisesti, sillä sehän ratkaisee paljon tietty normilaadun lisäksi. Vanne on vakiota kevyemmän näköinen, hieman urheilullinen, mutta kuitenkin joiltain osin ei aivan liian kaukana vakiotyylistä.

Saakohan tuollaista Saabin punaista nahkaa jostakin penkkeihin?

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Ke Syys 15, 2010 10:40
Kirjoittaja Petri R
Ahtojen nosto tapahtuu näillä näkyimin ensi keväänä.

Ei taida kannattaa enää ennen talvea. Hieman kuitenkin pelottaa, jos ahdin pettää, kun aletaan rasittamaan enemmän tai jokin muu paikka.

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: To Syys 23, 2010 09:19
Kirjoittaja Petri R
Tuli mahdollisuus koittaa alle mainittuja 16" vanteita.

Etupää ei keskittänyt ollenkaan, kun akselinpätkä näyttää olevan navassa todella lyhyt, jolla keskitys tapahtuu.

Vanteissa oli viiste keskireiässä n. 5 mm ja keskitystä ei tapahtunut edessä ollenkaan.

Sunbursteissa ei näytä olevan viistettä käytännössä ollenkaan ja keskittää silloin n.3-4 mm matkalta.

Pakko sanoa myös, että ulkonäöllisesti vain 15" original-vanteet sopivat auton tyyllin huomattavasti paremmin.

Luulempa, että tähän autoon ei juuri muut vanteet sovi, kuin Sunburstit. Kokeiltu on myös 16" SuperAeroja, mutta ei sovi tyyliin, vaikka on Saabin originalvanteet.

BBS:n hunajakennotyyppisiä esim. kullan värisellä keskustalla ja takana leveimmillä (tilaahan on se 35 mm enemmän, kuin edessä (spacereiden verran)) pitäisi vielä päästä sovittelemaan jotenkin. Esim. 16" x 7,5"+9".

Voisin laittaa kuvia 16" Foxeilla, niin saatta antaa arvionne. :)

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: To Syys 23, 2010 09:21
Kirjoittaja t.t.j
Tuossa olis tonnarissa pepsit alla: http://www.garaget.org/?car=39967&image=345208

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: To Syys 23, 2010 15:04
Kirjoittaja Petri R
t.t.j kirjoitti:Tuossa olis tonnarissa pepsit alla: http://www.garaget.org/?car=39967&image=345208
Juuri tämänlaisia tarkoitin.
Hienot, kuten koko autokin. :)

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Pe Syys 24, 2010 20:17
Kirjoittaja Oze
antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Pe Syys 24, 2010 20:41
Kirjoittaja core2
Oze kirjoitti:antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)
Täällä alettiin tekemään tätä paljon sen jälkeen kun tuli nää pohja ja muut maalit ja lakat jotka sopivat näille muoviosille, omasta mielestäni puskurit katosivat jotenkin vaikka ne siinä olivatkin, mun mielestä OK.
Ps. testaa.

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: La Syys 25, 2010 20:12
Kirjoittaja Petri R
Oze kirjoitti:antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)
Vetokoukku on irroitettavaa mallia, toki tynkäromut jää näkyviin.

En tosin ole vielä yrittänyt ottaa irroitettavaa osaa pois.

Vetokoukku pitää putsailla ja maalata vähintään.

Saatan ottaa sen poiskin, jos löydän käyttöautoksi OG 900:sen, jossa on koukku. V70:iin en ottanut ulkonäkösyistä edes irroitettavaa koukkua ja nyt olen vedellyt tällä peräkärryhommat.

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: La Syys 25, 2010 20:14
Kirjoittaja Petri R
core2 kirjoitti:
Oze kirjoitti:antasko autolle ryhtiä jos puskurit olis kopan värissä, ja vetokoukku pois, jos mahollista. :)
Täällä alettiin tekemään tätä paljon sen jälkeen kun tuli nää pohja ja muut maalit ja lakat jotka sopivat näille muoviosille, omasta mielestäni puskurit katosivat jotenkin vaikka ne siinä olivatkin, mun mielestä OK.
Ps. testaa.
Minusta nämäkin pusurit ovat maalatut, tosin ei korin väriin. Minusta ne näyttää läheltä katsottuna hieman grafiitin harmaalta ja mukana kiiltäviä hilepilkkuja.

Kaukaan ne näyttävät mustilta muovisilta, mutta läheltä ei.

En tosin tiedä, että minkälaisina ne ovat lähteneet tehtaan jäljiltä?

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: La Syys 25, 2010 22:07
Kirjoittaja aero
Petri R kirjoitti:Saatan ottaa sen poiskin, jos löydän käyttöautoksi OG 900:sen, jossa on koukku.
Ite pitäisin koukun tonnarissa. Vaikka ehkä ruma onkin, niin se on mielestäni parempi vetoauto kuin OG900 (samaa mieltä on Saab, ainakin kun vertaa vetomassoja).

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: La Syys 25, 2010 23:36
Kirjoittaja core2
Petri R kirjoitti: En tosin tiedä, että minkälaisina ne ovat lähteneet tehtaan jäljiltä?
En ole varma minäkään, mutta vuosimalli tarjoaa mahdollisuuden siihen, että tehtaan kokoamisen yhteydessä maalattu. Nämä US-modellit elivät omaa elämäänsä jatkuvasti, tähän pieni, tavallaan kompa kysymys mikä on Wagon Back saab.

Re: SAAB 9000 Turbo 16 Aut. USA -87

Lähetetty: Su Syys 26, 2010 13:57
Kirjoittaja Petri R
aero kirjoitti:
Petri R kirjoitti:Saatan ottaa sen poiskin, jos löydän käyttöautoksi OG 900:sen, jossa on koukku.
Ite pitäisin koukun tonnarissa. Vaikka ehkä ruma onkin, niin se on mielestäni parempi vetoauto kuin OG900 (samaa mieltä on Saab, ainakin kun vertaa vetomassoja).
Se voi jäädä myös muista käytännön syistä, kun tarkemmin asiaa ajattelee. Tämä on kesällä käytössä ja tuleva OG900 ei. Kesällä pitää olla yksi vetoauto ja myös pyöriä pitää toisinaan kuljetella pyöränkuljetustelineellä.