Sivu 1/2
Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Ma Syys 13, 2010 19:42
Kirjoittaja Jorppe
Noneen, ei malttanu ajaa samalla ysikuupalla kahta talvea niin pitihän se käydä tallin takaa joku raato kaivelemassa. Kyseessä on perheeseen kunnostetun moottorin takia vuonna 1993 tullut yksilö, jota on jo '90 luvulla hitsattu ja huollettu rekisteröinti silmissä häämöttäen. Alunperin kai koko hökötys oli tarkoitus pilkkoa heti kun kone oli tallessa vaan toisin kävi. Auto kuitenkin jäi seisomaan talliin vaikka remontoitu oli, ja kovasti sitä haaveilin kilpien väliin vuodelle 2006 - eipä onnistunut. Nyt sitten raahasin auton talliin ja rupesin tutkimaan. Yksi ruostereikä löytyi. Hyvin nuhjuinen on yleisilme kaikenkaikkiaan. Kaverin isoveli risti auton Brasil-editioniksi johtuen hyvinkin kirjavasta värityksestä. Peltiosia on siis vaihdeltu. Kovasti tämän nähneet ovat epäilleet, että noinkohan tuosta auto tulee. Tänään muunmuassa tuntui taas vastustavan niin perhanasti mutta niin se vaan oikutteleva starttimoottori tuli vaihdettua pienen kiroilun kera. Ei noita niin usein joudu vaihtelemaan, ei tahdo vielä tulla ulkomuistista tuo irroitus/asennusmetodi.
Mitä autoon pitää tehdä: asentaa valot (kaikki), kaivella varastosta vänkärin takaloksu ja asentaa se, kaivella varastosta kromipuskuri taakse ja asentaa se, kuskinpenkki täytyy laittaa kondikseen, sisälle kaivella hyllystä mittarit ja puhaltimen ynnä valojen katkaisijat. Tuulilasi pitänee vaihtaa myös, jostakin siihen on pentele särö ilmaantunut. Jospa sellainenkin löytyisi tuolta jostain pottumaan laidalta, ja saataisiin se vielä kaksissa miehin ehjänä paikolleen. Ei tarttisi lähtiä uutta tillaamaan. Että onhan tässä tätä pikkuhipluuta jonku verran. Ja niin tuota, ostinhan mää tätä härveliä varten Webrun DGV:n, ja Pertronixin sytkän. Tarkoitus on ajella katiskalla ainaki talavisin, ellei sitten kesälläkin. Aattelin vaan notta noilla palikoilla saisi sitä kipunaa ja bensaa siinä suhteessa koneelle, että hörähtää käyntiin kelillä kun kelillä. Viime talavi oli kyllä semmonen ettei halua edes muistella. Karmivat muistot jäi Superin Solexista. Hyh. Lähti se käyntiin joo, mutta sitten kun jonkun matkaa pääsi niin eipä mittään ko keskelle tietä sammuksiin ja ei millään mihinkään. Tottakai se sen teki aina kaupungin vilkkaimmassa risteyksessä... Vaan se siitä. Kuitenki joku kyselee kohta kuvia, niin tulee niitä kun jaksan siirtää koneelle. Ja ylipäätään otettua muutakin kuvaa kuin sen ainoan mikä tällä hetkellä on keulailmeestä napattu. Jatkunee lähipäivinä.
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Ke Syys 15, 2010 17:50
Kirjoittaja Jorppe
Tulihan sitä taas eilen temuttua. Tuulilasi läks irti, alta löytyi sellaista pientä ruostetta jotta kannattis ottaa kiinni ennenkö menee läpi asti. Sähköjä on myös setvitty, ongelmana isoimpana tällä hetkellä pyyhkijäin toimimattomuus. Täytyy ensin koittaa uudella viiksellä. Vähän kummasti siellä valonpesurin rele naksaa, niinku ois joku vähän oikosessa. DGV:lle on vivusto sovellettu, ei ollu mikään iso homma. Nyt vaan ootellaan Pertronixia saapuvaksi, sais ängetä sen paikalleensa ja pääsis ottamaan savuja härvelistä!
Ylipäätään eilen tuli etsittyä vilkkuja ja mittareita ynms pikkusälää hyllyjen perukoilta. Homma etenee hitaasti mutta varmasti.
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Ke Syys 15, 2010 18:15
Kirjoittaja saabracing
itsellä edessä kanssa tuulilasin vaihto, kerrotko hyvät vinkit siihen hommaan
ja saitko tiivisteen ehjänä irti ?
mitä työkaluja käytit yms. ?
ja mitä liimaa väliin kun laittaa takas, vai mitään kun tiivistelasi ?
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Pe Syys 17, 2010 15:21
Kirjoittaja Jorppe
saabracing kirjoitti:itsellä edessä kanssa tuulilasin vaihto, kerrotko hyvät vinkit siihen hommaan
ja saitko tiivisteen ehjänä irti ?
mitä työkaluja käytit yms. ?
ja mitä liimaa väliin kun laittaa takas, vai mitään kun tiivistelasi ?
En voi väittää olevani paras henkilö maalimassa kertomaan vinkkejä tuulilasin irroitukseen. Itse kampesin talttapäämeisseleillä lasia irti. Ensin toki irroitin sen lasintiivisteen koristelistan (sekin meni just viime hetkellä poikki...). Olin vähän brutaali tuon irroituksen kanssa, koska lasi oli valmiiksi halki niin ei tarvinnut varoa. Parhaat konstit mitä olen kuullut ovat, että kaveri menee tennarit jalassa punnertamaan jaloilla lasia irti kun toinen kampeaa sitä tiivistettä varovasti ulkoapäin esim sillä ruuvarilla tahi muulla sopivalla apuvälineellä (ei liian paksulla). Tiiviste jäi aivan ehjäksi, eipä se siitä hajonne jos ei mene puukottamaan. Itse ajattelin käydä hakemassa tällaista:
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3339 . Pistinkin jo tuonne kuuppapuolelle kysymyksen että onko tuo hyvää. Pitää sitä ainakin kokeilla. Ja viisaammilta olen kuullut että kannattaa tiivistää sekä kori-tiiviste väli, sekä lasi-tiiviste väli. Ei pitäisi valskata sen jälkeen.
Tähän mennessä tänään on kaiveltu uusi tuulilasi ja takalokari esiin. Ja takapuskuri. Jotain on tullu myös itse auton kanssa näperrettyä. Ei mitään dramaattista.
EDIT. Nyt on pari kuvaakin, vaikka kukapa se nyt ei tietäis miltä ysikutonen saappi näyttää...
http://kuvablogi.com/nayta/2794804/
http://kuvablogi.com/nayta/2794805/
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Pe Syys 17, 2010 16:31
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Lasi menee ihan perinteisellä naru-saippua-apumies konseptilla paikalleen heittämällä. Kun ikkuna-aukosta on entiset tiivistemassat putsattu hyvin pois, kuten myös tiivisteestä, homma on helppoa kuin heinänteko. Saippualla vain ikkuna-aukko ja tiiviste liukkaiksi, naru tiivisteen hahloon. Alaosan saa tiivisteestä ikkuna-aukkoon jo muutenkin. Sitten vain apumies painaa kevyesti lasia ja asentaja vetää narua matkustamon puolelta ja vartin sisällä pääsee nauttimaan asennuskaljaa. Tiivistemassat sinne väliin, kuten on kuvattu ja listaa perään. Uutta on saanut Oitraconilta (
http://www.oitracon.fi ) Ylimääräiset mömmöt saa hyvin pois, jos pistää maalarinteipin tiivisteen ulkuopuolelle koriin kiinni ennen tiivistystä. Vetää sitten teipin jonkun ajan kuluttua pois ja yli pursunnut massa on siinä. Jos tiivisteen vielä voitelee saippuavedellä ennen tiivistemömmöä, se ei tartu siihen tiivisteen ulkopintaan ja homma on vielä siistimpi. Voi tähän olla parempikin keino, mutta näin olen itse hommasta selvinnyt vaatimattomalla kokemuksellakin.
Edit: Hyvä aihio, kun on jenkkimallin valot ja kaikki

Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Pe Syys 17, 2010 16:43
Kirjoittaja Jorppe
Vesa tuossa edellä kuvailikin sen tuosta asennuksesta, jonka minä unohdin kertoa

joskus on tullu akkunoita asenneltua ja juuri noin muistelinkin sen menevän. Kiitoksia kumminkin kertauksesta, sehän se on opintojen äitee.
Aihiohan on mitä parhain. Saapa nähä ehtiikö sitä edes maalata ennen lumia. Jos ei niin ei voi mitään, kelepaa se mulle noinki. Talouden rouvasväki meinasi olla sitä mieltä, että musta siitä pitäisi tehdä tai edes jonkinlainen yksivärinen. Nytpä kuitenkin jäänee hänelle punainen 90 ensi talveksi ajoon, saan aivan itte nauttia kirjavan auton kyydistä ja kanssaihmisten erikoisista naamailmeistä

Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Pe Syys 17, 2010 16:44
Kirjoittaja mestari
joskus on käytetty punnerrukseen paljaita jalkoja ei tule lasiin naarmuja. mutta käsijarru vipu painaa vaan selkaa siina asennossa
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Ke Syys 22, 2010 16:33
Kirjoittaja Jorppe
Kertomus jatkuu hyvin tavanomaisesti, ei paljoa mitään uutta. Kipinä edelleen hukassa, tosin ei sen kanssa jaksa mitään ressiä ottaa kun nyt on Free Technicsiltä tulossa se Pertronixin paketti (sytkämoduli+puola) ja Weberiin huoltosatsi. Alunperinhän tilasin sytkän aivan eri paikasta mutta kun ei kuulu eikä näy niin laitoin tilauksen tuonne. Sainpa vielä periaatteessa aivan hyvän tarjouksen kun sain samaan pakettiin kaupantekijäisinä muutaman vaihtosuuttimen Weberiin.
Tässä piti välillä tulla hörppäämään kuppi kaffetta, kun sain auton ainoan löydetyn mätäpesäkkeen täklättyä umpeen. Pirullinen paikka hitsata tuolta takatukivarren alta, vaikka tukivarsikin oli irti. Jospa se nyt siellä sitten... Toiveissa olisi, ettei Herra Katsastusherra tongi lisää mätää esiin. Seuraava operaatio olisi tinata takavalojen johdot paikoillensa. Jarrujen ilmaus ja tuulilasin asennus jää vielä toiseen kertaan, hyvä olla joku apumies noissa hommissa.
Ainiin joo, tulihan tuossa semmonenkin juttu eteen, että akku siirtynee peräronttiin. Vähän mietitytti että miten sitä jakaisi fiksuiten virtaa lisävaloille konehuoneen päässä mutta apuun tulee hifikaupan sulakkeellinen jakoblokki. Siitä saa jaettua startille oman kaapelin ja sitten tarpeellisen määrän piuhaa muille härpäkkeille, ja kaikki omien sulakkeiden takaa! Kätevää!
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Ke Syys 22, 2010 16:50
Kirjoittaja mestari
miksi akku pitää raahata peräkontiin?
kerran juhlamallia 90 luvun lopulla ostaessani kysyin myyjältä mitä tuolla peräkontissa on tapahtunut kun oli hieman happiseeraantunut, kertoi että akku perskule kaatui talvella...keu
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Ke Syys 22, 2010 18:55
Kirjoittaja Jorppe
mestari kirjoitti:miksi akku pitää raahata peräkontiin?
kerran juhlamallia 90 luvun lopulla ostaessani kysyin myyjältä mitä tuolla peräkontissa on tapahtunut kun oli hieman happiseeraantunut, kertoi että akku perskule kaatui talvella...keu
Saa tästä ideasta syyttää paikallista hifikauppiasta. Tarkoitus oli pistää kaksi akkua vaan äijä käänsi päätäni ja sanoi että parempi yksi akku joka latautuu täyteen, kuin kaksi akkua joista kumpikaan ei tule aivan täyteen

virta kyllä saadaan kulkemaan. Perimmäisiä syitä saa jokkainen arvella itse, miksi siis akku siirretään auton takaosaan. Viiti kaikkea huudella vielä tässä vaiheessa.
Kyllä se siellä pysyy paikoillansa kun hitsaa paksiin kunnon kiinnikkeet. Täytyy vielä tutkia esmes Bilteman valikoimia jos sieltä löytyisi joku pätevä akkukotelo. Sitten ei tartte peljätä ympäristön hapettumisia.
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Ke Syys 22, 2010 21:22
Kirjoittaja mestari
yleensähän nuoriso ainakin poistaa kaiken ylimääräisen varapyörästä lähtien peräkontista jotta saadaan kottikärry kyljelleen takaloosteriin., basson jumputustahan on mukava kuunnella kun etsii sitä olematonta varapyörää kaatosateessa keskellä metsätaivalta, pilkkopimeässä, yksin,ilman piippuavainta
ja puhelimesta akku loppu.
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: To Syys 23, 2010 18:13
Kirjoittaja tturku
nykyään on nää muusit olemassa, sehän korvaa kokonaan varapyörän

Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: To Syys 23, 2010 23:38
Kirjoittaja Jorppe
Täälläpäin ollaankin erilaisia nuoria, ja peräkonttiin ei laiteta mitään kottikärryä. Ja varapyörä, renkaanvaihtotarpeet sekä jonkinlainen perustyökaluarsenaali on tarkoitus ympätä myös mukaan. Ikävää siis tuottaa pettymys tuossa asiassa. Mutta se on aivan totta, että hifiin tämä nyt liittyy. Ja kun lähdetään tonkimaan parasta mahdollista äänenlaatua, niin silloin pitää koittaa eliminoida kaikki haittatekijät - tässä tapauksessa pyritään muunmuassa tekemään virtajärjestelmä kerralla riittävän hyväksi. Ja kuulemma hyviä kokemuksia on saatu, kun akku ja vahvistin/vahvistimet ovat mahdollisimman lähellä toisiaan.
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Pe Syys 24, 2010 06:55
Kirjoittaja aero
Jorppe kirjoitti:Mutta se on aivan totta, että hifiin tämä nyt liittyy. Ja kun lähdetään tonkimaan parasta mahdollista äänenlaatua, niin silloin pitää koittaa eliminoida kaikki haittatekijät - tässä tapauksessa pyritään muunmuassa tekemään virtajärjestelmä kerralla riittävän hyväksi. Ja kuulemma hyviä kokemuksia on saatu, kun akku ja vahvistin/vahvistimet ovat mahdollisimman lähellä toisiaan.
Jos ei tavoitteena ole muodikas kontti, niin unohda samalla se faradinen erillisvalaistu konkka ja tarpeen vaatiessa konkata vahvistimen virtalähteen jälkeinen osuus. Turhaan siitä muotikonkasta hakkurin häviöitä syöttää...
Re: Saab 96 '77, "Rähjä"
Lähetetty: Pe Syys 24, 2010 09:14
Kirjoittaja Jorppe
aero kirjoitti:
Jos ei tavoitteena ole muodikas kontti, niin unohda samalla se faradinen erillisvalaistu konkka ja tarpeen vaatiessa konkata vahvistimen virtalähteen jälkeinen osuus. Turhaan siitä muotikonkasta hakkurin häviöitä syöttää...
Selitätkö uudestaan tämän? Kun mulla meni nyt vähän ohitte. On mulla kondensaattori hommattu, ihan perusmallin yhden faradin pötkö... Kuka hullu ysikutoseen rupee mitään blingiä laittamaan...?

ei ole siis mitään "All show, no go" tuning-autoa tarkoitus tehdä.