900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Harkinnassa ostaa kaasarimoottorilla oleva 900.

Nyt kun on toistanut tasanluvun 10 kertaa eri autoihin samankaltaisia virityksiä:

- lastu / ohjelma / ahtojen nosto
- välillä suuttimet
- välillä isompi ahdin
- Dp+katti+putki
jne...

Siinä ei ole oikein enää hohtoa ja sillä tavalla annettavaa. Tietysti voisi tavoitella +700-1000hv (olisi ehkä hothoa ja kallista), mutta sellaista autoa ei nyt tarvitse. 350 hv lukemillakin kortti on liian löysässä, vaikka haluaa noudatta lakia.

Mutta sitä kautta itse asiaan:

Tekisi mieli rakentaa 900 kaasarista perinteisillä menetelmillä hieman virkeämpi.

- Vaakaimut
- Kireämpi nokka
- Peltisarja

Muutama kysymys, jos joku on rakennellut:

- Olisko mitään järkeä (vapaa kysymys)?
- Löytysiköhän kohtuuhintaisia osia?
- Irtoisikohan 150 hv?

Ja sitten:

Minkälasilla virityksillä 900 kilpasarjalaiset liikkuivat. Siihen puoleen en ole koskaan perehtynyt, mutta kiinnostaisi.

:)
Viimeksi muokannut Petri R, Ma Syys 27, 2010 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23992
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pari tonnia ruotsissa imusarja+uuden vaaka weeberit...

muuta ei uskalla haaveilla ..

merkkiluokan kilpurit liikkui ruiskun+ahtimen+sinetöidyn boksin avulla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Petri R kirjoitti: Mutta sitä kautta itse asiaan:

Tekisi mieli rakentaa 900 kaasarista perinteisillä menetelmillä hieman virkeämpi.

- Vaakaimut
- Kireämpi nokka
- Peltisarja

Muutama kysymys, jos joku on rakennellut:

- Olisko mitään järkeä (vapaa kysymys)?
- Löytysiköhän kohtuuhintaisia osia?
- Irtoisikohan 150 hv?
Itse en kyllä kävisi 8-tappisen eteen tunteja uhraamaan. Voithan toki ottaa 16-naulaisen ja epäajanmukaistaa sen kaasarivirityksellä. Tuplien hinnat ei taida enää ihan taivaissa olla (ainakin velipoika löytänyt edullisesti japaninihmeisiinsä), imusarjasta en tiedä löytyneekö valmiina (inhimilliseen hintaan). Sen toki valmistuttaa jossain ellei muuten löydy.
Sytkänkin puolesta nuo uudemmat taitaisi olla helpommin modattavissa toimimaan järjellisesti tuplien kanssa. Voithan toki lätkäistä ne tuplat vaan rekvisiitaksi/läppäkoteloiksi ja tunkea suuttimet. Rönklit vielä ennakot/säädöt päin helvettiä niin saat etäisesti old-schoolilta näyttävän, päin helvettiä toimivan ja rouheilla imuäänillä varustetun raaserin johon ei tarvitse hakea säätöjä suuttimia vaihtamalla.
Irtoaako 150hv? Kyllä.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.löytys tietoo/kokemusta vaparin rakennuksesta.kaikkia viriosia kyllä löytyy ja tehoja saa yli 200hv ja vääntöäkin yli 28o nm jos laittaa vähän pitempi iskusta kampea soita jos aijot viritellä.(tällä foorumilla ei kannata ilmaista mielipidetä tästä asiasta) :lol:
soita.puh.0504119254
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Ääni vaparin virittämiselle :!: Turbon virittäminen siksi että se on "halvempaa ja helpompaa" on nössöille 8)
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

veini siekkinen kirjoitti:Moi.löytys tietoo/kokemusta vaparin rakennuksesta.kaikkia viriosia kyllä löytyy ja tehoja saa yli 200hv ja vääntöäkin yli 28o nm jos laittaa vähän pitempi iskusta kampea soita jos aijot viritellä.(tällä foorumilla ei kannata ilmaista mielipidetä tästä asiasta) :lol:
soita.puh.0504119254
Kuulostaa asialliselta. Laitoin numeron puhelimeeni.
Soittelen, jos asiat etenee siihen suuntaan.

Tuolla Volvon puolella on myös tehty joitain n. 200 hv vapareita. Stroukattu 2.5 litraan 4-sylinterinen. Se on tietysti eri asia.

N. 1200 kg Saabiin yli 200 hv ja 280 Nm on suht. kovat lukemat Real Poweria.

Hyvä tietää, että potentiaalia löytyy tällä saralla.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

KYLLÄ!

Tällä foorumilla on aivan liian vähän tarinoita perinteisestä virityksestä. Noista turbovehkeistä irtoaa niin helpolla se 200hv ja tietty enempikin, tämänlainen projekti olisi kiinnostavaa luettavaa.
Kannatusjäsen
#3382
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Aivan samaa mieltä! Olisi todella mielenkiintoista luettavaa. Ja kyllä konepellinalunen täynnä imusarjaa, kaasaria ja muuta tötteröä on vaan niin komiaa kateltavaa, että siinä kisassa turbot jää auttamattomasti kakkoseks!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
The Beard
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 27, 2009 12:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja The Beard »

Voi ei, älkää antako ideoita!
Muuten käy kohta niin, että käyttikseksi ostetun noppiksen kanssa
lähtee ns. lapasesta! :mrgreen:
Vahvasti ka(a)saritunnelmissa
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

tulipa vaan mieleen.
eikö kannattas tehä viritystä vaikka ng 900 vapariin.
osia varmaankin sais helpommalla.
ja varmaan olisi potentiaaliakin ehkä aavistus enemmän kun on 16 tappinen kone ja ruiskukin
toisaalta ei tietenkään niin näyttävän näköinen kuin kaasareilla rakenneltu
vaikka saahan tonkin muutettua kaasareille jos haluaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23992
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jostakin löytyy miun vuosien takainen pohdinta 16v kaasaripelistä. tupla dellut tai webrut.. mut kuten todettua saabin nokat on niin mietoja ettei räyhä peliä saa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

jusa_71 kirjoitti:tulipa vaan mieleen.
eikö kannattas tehä viritystä vaikka ng 900 vapariin.
osia varmaankin sais helpommalla.
ja varmaan olisi potentiaaliakin ehkä aavistus enemmän kun on 16 tappinen kone ja ruiskukin
toisaalta ei tietenkään niin näyttävän näköinen kuin kaasareilla rakenneltu
vaikka saahan tonkin muutettua kaasareille jos haluaa.
Jossain mielessä olisi varmastikin teknisesti järkeä.

Tässä samalla haetaan vähän vanhaa aikakautta kauttaaltaan muutenkin eli sitä ikäluokkaa, kun autot olivat muutenkin kaasuttimella / -milla.

NG900 on liian uusi siihen, jos lähdetään ruiskua muuttamaan kaasarille. Ja ulkonäkö tuplakaasariautoksi on liian uusi.

Eli teknisesti haetaan 70-80-luvulta mahdollisen hyvää viritystasoa, mutta sinänsä ei olisi tarkoitus hakea teknisesti parasta mahdollista vaparin viritystasoa aikakaudesta riippuumatta.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Miten olis läppärungot?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Petri R kirjoitti:Harkinnassa ostaa kaasarimoottorilla oleva 900.

Nyt kun on toistanut tasanluvun 10 kertaa eri autoihin samankaltaisia virityksiä:

- lastu / ohjelma / ahtojen nosto
- välillä suuttimet
- välillä isompi ahdin
- Dp+katti+putki
jne...

Siinä ei ole oikein enää hohtoa ja sillä tavalla annettavaa. Tietysti voisi tavoitella +700-1000hv (olisi ehkä hothoa ja kallista), mutta sellaista autoa ei nyt tarvitse. 350 hv lukemillakin kortti on liian löysässä, vaikka haluaa noudatta lakia.

Mutta sitä kautta itse asiaan:

Tekisi mieli rakentaa 900 kaasarista perinteisillä menetelmillä hieman virkeämpi.

- Vaakaimut
- Kireämpi nokka
- Peltisarja

Muutama kysymys, jos joku on rakennellut:

- Olisko mitään järkeä (vapaa kysymys)?
- Löytysiköhän kohtuuhintaisia osia?
- Irtoisikohan 150 hv?

Ja sitten:

Minkälasilla virityksillä 900 kilpasarjalaiset liikkuivat. Siihen puoleen en ole koskaan perehtynyt, mutta kiinnostaisi.

:)
Kaiken joojoilun ja jeesustelun jälkeen kannattaa pohtia:
-Mikä on auton käyttötarkoitus
-Onko budjetti se mitä nurkista kertyvistä tyhjistä pulloista irtoo
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?

Viesti Kirjoittaja Petri R »

[quote="JouniCSE
Kaiken joojoilun ja jeesustelun jälkeen kannattaa pohtia:
-Mikä on auton käyttötarkoitus
-Onko budjetti se mitä nurkista kertyvistä tyhjistä pulloista irtoo[/quote]

1. Käyttötarkoitus:
- 1/2 kakkosauto, jolla ajetaan melko vähän
- 1/2 harrasteauto
Lisäksi:
+ Haasteita, vaihtelua ja sisältöä harrastukseen

Nissan Micra 1.0 voisi olla käyttöautona joiltain osin esim. järkevämpi, mutta itse olen vaatinut auotoiltani, että niillä on "henki ja elämä" myös.

Toisaalta, vaikka ajaakin kakkosautotyyppistä kulkupeliä, sen ei tarvitse olla tylsä asianhoitaja. Koskaan en ole siihen kyennyt, vaikka olen yrittänytkin. Mukavampi liikkua harvoinkin, kun on mukana joko fiilis, aikakausi, tyyli, teema tms., tai näiden yhdistelmiä.

2. Budjetti:
Alunperin ajatuksena oli löytää hyvä perusauto, jossa on moottori kunnossa, ettei alakertaa tarvitse avata, eikä tehdä mitään radikaaleja muutokisa, ei istutella 16 venttiliteknikkaa tms.

Eli kuten ensimmäisessä jo oli budjettiin sisältyisi ainakin aluksi:
- Tuplat
- Mahdollinen nokka
- Peltisarja

Jos sitten myöhemmässä vaiheessa jotain kehitystä tästä pisteestä tulisi, se olisi sitten sen hetken harkinnassa meinisikö tästä eteenpäin.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Vastaa Viestiin