Sivu 1/5
900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ma Syys 27, 2010 10:00
Kirjoittaja Petri R
Harkinnassa ostaa kaasarimoottorilla oleva 900.
Nyt kun on toistanut tasanluvun 10 kertaa eri autoihin samankaltaisia virityksiä:
- lastu / ohjelma / ahtojen nosto
- välillä suuttimet
- välillä isompi ahdin
- Dp+katti+putki
jne...
Siinä ei ole oikein enää hohtoa ja sillä tavalla annettavaa. Tietysti voisi tavoitella +700-1000hv (olisi ehkä hothoa ja kallista), mutta sellaista autoa ei nyt tarvitse. 350 hv lukemillakin kortti on liian löysässä, vaikka haluaa noudatta lakia.
Mutta sitä kautta itse asiaan:
Tekisi mieli rakentaa 900 kaasarista perinteisillä menetelmillä hieman virkeämpi.
- Vaakaimut
- Kireämpi nokka
- Peltisarja
Muutama kysymys, jos joku on rakennellut:
- Olisko mitään järkeä (vapaa kysymys)?
- Löytysiköhän kohtuuhintaisia osia?
- Irtoisikohan 150 hv?
Ja sitten:
Minkälasilla virityksillä 900 kilpasarjalaiset liikkuivat. Siihen puoleen en ole koskaan perehtynyt, mutta kiinnostaisi.

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ma Syys 27, 2010 11:30
Kirjoittaja nalleolut
pari tonnia ruotsissa imusarja+uuden vaaka weeberit...
muuta ei uskalla haaveilla ..
merkkiluokan kilpurit liikkui ruiskun+ahtimen+sinetöidyn boksin avulla..
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ti Syys 28, 2010 15:26
Kirjoittaja lordofgreed
Petri R kirjoitti:
Mutta sitä kautta itse asiaan:
Tekisi mieli rakentaa 900 kaasarista perinteisillä menetelmillä hieman virkeämpi.
- Vaakaimut
- Kireämpi nokka
- Peltisarja
Muutama kysymys, jos joku on rakennellut:
- Olisko mitään järkeä (vapaa kysymys)?
- Löytysiköhän kohtuuhintaisia osia?
- Irtoisikohan 150 hv?
Itse en kyllä kävisi 8-tappisen eteen tunteja uhraamaan. Voithan toki ottaa 16-naulaisen ja epäajanmukaistaa sen kaasarivirityksellä. Tuplien hinnat ei taida enää ihan taivaissa olla (ainakin velipoika löytänyt edullisesti japaninihmeisiinsä), imusarjasta en tiedä löytyneekö valmiina (inhimilliseen hintaan). Sen toki valmistuttaa jossain ellei muuten löydy.
Sytkänkin puolesta nuo uudemmat taitaisi olla helpommin modattavissa toimimaan järjellisesti tuplien kanssa. Voithan toki lätkäistä ne tuplat vaan rekvisiitaksi/läppäkoteloiksi ja tunkea suuttimet. Rönklit vielä ennakot/säädöt päin helvettiä niin saat etäisesti old-schoolilta näyttävän, päin helvettiä toimivan ja rouheilla imuäänillä varustetun raaserin johon ei tarvitse hakea säätöjä suuttimia vaihtamalla.
Irtoaako 150hv? Kyllä.
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ti Syys 28, 2010 18:40
Kirjoittaja veini siekkinen
Moi.löytys tietoo/kokemusta vaparin rakennuksesta.kaikkia viriosia kyllä löytyy ja tehoja saa yli 200hv ja vääntöäkin yli 28o nm jos laittaa vähän pitempi iskusta kampea soita jos aijot viritellä.(tällä foorumilla ei kannata ilmaista mielipidetä tästä asiasta)
soita.puh.0504119254
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ti Syys 28, 2010 21:11
Kirjoittaja Lanius
Ääni vaparin virittämiselle

Turbon virittäminen siksi että se on "halvempaa ja helpompaa" on nössöille

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ti Syys 28, 2010 21:48
Kirjoittaja Petri R
veini siekkinen kirjoitti:Moi.löytys tietoo/kokemusta vaparin rakennuksesta.kaikkia viriosia kyllä löytyy ja tehoja saa yli 200hv ja vääntöäkin yli 28o nm jos laittaa vähän pitempi iskusta kampea soita jos aijot viritellä.(tällä foorumilla ei kannata ilmaista mielipidetä tästä asiasta)
soita.puh.0504119254
Kuulostaa asialliselta. Laitoin numeron puhelimeeni.
Soittelen, jos asiat etenee siihen suuntaan.
Tuolla Volvon puolella on myös tehty joitain n. 200 hv vapareita. Stroukattu 2.5 litraan 4-sylinterinen. Se on tietysti eri asia.
N. 1200 kg Saabiin yli 200 hv ja 280 Nm on suht. kovat lukemat Real Poweria.
Hyvä tietää, että potentiaalia löytyy tällä saralla.
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ke Syys 29, 2010 21:18
Kirjoittaja tlaakso
KYLLÄ!
Tällä foorumilla on aivan liian vähän tarinoita perinteisestä virityksestä. Noista turbovehkeistä irtoaa niin helpolla se 200hv ja tietty enempikin, tämänlainen projekti olisi kiinnostavaa luettavaa.
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Ke Syys 29, 2010 21:34
Kirjoittaja Lahti411
Aivan samaa mieltä! Olisi todella mielenkiintoista luettavaa. Ja kyllä konepellinalunen täynnä imusarjaa, kaasaria ja muuta tötteröä on vaan niin komiaa kateltavaa, että siinä kisassa turbot jää auttamattomasti kakkoseks!
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: To Syys 30, 2010 07:50
Kirjoittaja The Beard
Voi ei, älkää antako ideoita!
Muuten käy kohta niin, että käyttikseksi ostetun noppiksen kanssa
lähtee ns. lapasesta!

Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: To Syys 30, 2010 14:34
Kirjoittaja jusa_71
tulipa vaan mieleen.
eikö kannattas tehä viritystä vaikka ng 900 vapariin.
osia varmaankin sais helpommalla.
ja varmaan olisi potentiaaliakin ehkä aavistus enemmän kun on 16 tappinen kone ja ruiskukin
toisaalta ei tietenkään niin näyttävän näköinen kuin kaasareilla rakenneltu
vaikka saahan tonkin muutettua kaasareille jos haluaa.
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: To Syys 30, 2010 14:43
Kirjoittaja nalleolut
jostakin löytyy miun vuosien takainen pohdinta 16v kaasaripelistä. tupla dellut tai webrut.. mut kuten todettua saabin nokat on niin mietoja ettei räyhä peliä saa...
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: To Syys 30, 2010 18:16
Kirjoittaja Petri R
jusa_71 kirjoitti:tulipa vaan mieleen.
eikö kannattas tehä viritystä vaikka ng 900 vapariin.
osia varmaankin sais helpommalla.
ja varmaan olisi potentiaaliakin ehkä aavistus enemmän kun on 16 tappinen kone ja ruiskukin
toisaalta ei tietenkään niin näyttävän näköinen kuin kaasareilla rakenneltu
vaikka saahan tonkin muutettua kaasareille jos haluaa.
Jossain mielessä olisi varmastikin teknisesti järkeä.
Tässä samalla haetaan vähän vanhaa aikakautta kauttaaltaan muutenkin eli sitä ikäluokkaa, kun autot olivat muutenkin kaasuttimella / -milla.
NG900 on liian uusi siihen, jos lähdetään ruiskua muuttamaan kaasarille. Ja ulkonäkö tuplakaasariautoksi on liian uusi.
Eli teknisesti haetaan 70-80-luvulta mahdollisen hyvää viritystasoa, mutta sinänsä ei olisi tarkoitus hakea teknisesti parasta mahdollista vaparin viritystasoa aikakaudesta riippuumatta.
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: To Syys 30, 2010 19:43
Kirjoittaja Suppari
Miten olis läppärungot?
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: To Syys 30, 2010 22:35
Kirjoittaja JouniCSE
Petri R kirjoitti:Harkinnassa ostaa kaasarimoottorilla oleva 900.
Nyt kun on toistanut tasanluvun 10 kertaa eri autoihin samankaltaisia virityksiä:
- lastu / ohjelma / ahtojen nosto
- välillä suuttimet
- välillä isompi ahdin
- Dp+katti+putki
jne...
Siinä ei ole oikein enää hohtoa ja sillä tavalla annettavaa. Tietysti voisi tavoitella +700-1000hv (olisi ehkä hothoa ja kallista), mutta sellaista autoa ei nyt tarvitse. 350 hv lukemillakin kortti on liian löysässä, vaikka haluaa noudatta lakia.
Mutta sitä kautta itse asiaan:
Tekisi mieli rakentaa 900 kaasarista perinteisillä menetelmillä hieman virkeämpi.
- Vaakaimut
- Kireämpi nokka
- Peltisarja
Muutama kysymys, jos joku on rakennellut:
- Olisko mitään järkeä (vapaa kysymys)?
- Löytysiköhän kohtuuhintaisia osia?
- Irtoisikohan 150 hv?
Ja sitten:
Minkälasilla virityksillä 900 kilpasarjalaiset liikkuivat. Siihen puoleen en ole koskaan perehtynyt, mutta kiinnostaisi.

Kaiken joojoilun ja jeesustelun jälkeen kannattaa pohtia:
-Mikä on auton käyttötarkoitus
-Onko budjetti se mitä nurkista kertyvistä tyhjistä pulloista irtoo
Re: 900 perinteistä viritystä, löytyisikö apuja?
Lähetetty: Pe Loka 01, 2010 00:01
Kirjoittaja Petri R
[quote="JouniCSE
Kaiken joojoilun ja jeesustelun jälkeen kannattaa pohtia:
-Mikä on auton käyttötarkoitus
-Onko budjetti se mitä nurkista kertyvistä tyhjistä pulloista irtoo[/quote]
1. Käyttötarkoitus:
- 1/2 kakkosauto, jolla ajetaan melko vähän
- 1/2 harrasteauto
Lisäksi:
+ Haasteita, vaihtelua ja sisältöä harrastukseen
Nissan Micra 1.0 voisi olla käyttöautona joiltain osin esim. järkevämpi, mutta itse olen vaatinut auotoiltani, että niillä on "henki ja elämä" myös.
Toisaalta, vaikka ajaakin kakkosautotyyppistä kulkupeliä, sen ei tarvitse olla tylsä asianhoitaja. Koskaan en ole siihen kyennyt, vaikka olen yrittänytkin. Mukavampi liikkua harvoinkin, kun on mukana joko fiilis, aikakausi, tyyli, teema tms., tai näiden yhdistelmiä.
2. Budjetti:
Alunperin ajatuksena oli löytää hyvä perusauto, jossa on moottori kunnossa, ettei alakertaa tarvitse avata, eikä tehdä mitään radikaaleja muutokisa, ei istutella 16 venttiliteknikkaa tms.
Eli kuten ensimmäisessä jo oli budjettiin sisältyisi ainakin aluksi:
- Tuplat
- Mahdollinen nokka
- Peltisarja
Jos sitten myöhemmässä vaiheessa jotain kehitystä tästä pisteestä tulisi, se olisi sitten sen hetken harkinnassa meinisikö tästä eteenpäin.