900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Elikkäs karautin turbo satkullani maantiellä citymaasturin perään ja nyt olisi alkamassa auton takaisin liikenteeseen/viritys projekti. Kolarissa moottori liikahti muutaman sentin taakseppäin. Puskuri, syyläri, konepelti, keulan pelitosta, virtalukko, ehkä vaihdelaatikko ja kaikki valot ainakin menevät uusiksi. Kone pitänee käyttää pois keulalta ja käydä läpi että kaikki on kunnossa. Keulan olen jo osittain purkanut vaurioiden tarkistamiseksi ja tällähetkellä projekti etsii kattoa päänsäpäälle. Oma varusmiespalvelus ei ollenkaan helpota projektin etenemistä. Mutta kyllä tuosta vielä auto tulee. Moottori oli tapahtuma hetkellä vakio ja nyt kun moottori käytetään keulalta pois niin samalla siihen voisi pukata jotain viripalikkaa kylkeen ja runkoa vahvistaa moottoritilan osalta.
ohessa muutama kuva:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010539.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010544.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010546.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010547.jpg
ohessa muutama kuva:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010539.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010544.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010546.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010547.jpg
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Tsemppiä projektiin! Kyllä tuossa vähäksi aikaa tekemistä riittää, mutta jos runkopalkit ei ole mutkalle menny, niin ei mikään mahdoton homma.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Näyttäs että tuo moottorin etupusla on taittunut jonkin verran taakseppäin ja siis se palkki hieman kiertynyt. Pitää jollakin ilveellä oikoa se tai ottaa toisesta vastaavasta irti ja hitsata tuo keula ripustus uusiksi ku muuten vaikuttas olevan jees kunnossa... tarpeeksi rautaa vaan nii kyllä se kestää
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Nyt on muutama viikko gineksessä vietetty ja suunniteltu kaikessa rauhassa miten edetä. Tällähetkellä olisi varmaan järkevintä katsoa kärry ajokuntoon nykyisillä palikoilla(mitänyt uusia kolarissa menneitä). Nykäistä etupuslasta moottori takaisin paikoilleen ja katella miten muut moottorinpuslat on eläny ja siinä samalla kattoo alkaako laatikko ja virtalukko pelaamaan. Sitten jos koeajon jälkeen vaikuttaa vakaalta niin ei muuta kun moottori keulalta ja säätökäyntiin. Samalla tehdä sitten koritöitä raskaalla kädellä. Vielä pitää perjantaihin odottaa että pääsee kotia käymään ja rassaamaan.
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Huomasin tuossa että autosta on kolarissa katkennu yksi magneettiventtiilin letkunkiinnitys lähdöistä. Mahtaa olla jännä että mistä seuraava... ei mikään maailman yleisin osa mahda olla
Saab 9000 CS 2.0T -97
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
onhan noita magn venttiileitä jopa turbosaabittomalla jäsenellä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Se on hieno asia se. Se onkin viimeinen palikka mikä näyttäsi tällähetkellä puuttuvan että sais moottorin mahdollisesti starttaus kuntoon. saa nähä tuleeko mitä yllätyksiä vielä
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Eihä se mankkuvenan puute starttia estä ja näissä hommissahan tulee AINA ylläreitä. Mitä simppelimpänä hommaa pitää, niin sitä todennäköisemmin joku veemäinen ylläri tulee..
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Noniin. Nyt olisi viimeinkin sopiva iltahetki summata viimeviikonlopun töiden ohessa aikaansaamat asiat. Nyt on sakun keula rakenteet purettu ja tutkimuksia tehty. Tällähetkellä uusiksi menee ainakin syyläri, magneettiventtiili sekä virranjakajan kansi ja pyörin. Ohessa muutama kuva.
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010591.jpg Tuohon pisteeseen sain auton laitettua eli keulan johdot ja letkun on merkattu ja rikkinäinen purettu pois.
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010581.jpg Muitakin koritöitä pääsee tekemään kun pellin oikomisia
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010587.jpg Mietin päänipuhki mistä mahtaa olla kyseinen pellin palanen kolarissa irronnut???
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010591.jpg Tuohon pisteeseen sain auton laitettua eli keulan johdot ja letkun on merkattu ja rikkinäinen purettu pois.
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010581.jpg Muitakin koritöitä pääsee tekemään kun pellin oikomisia
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010587.jpg Mietin päänipuhki mistä mahtaa olla kyseinen pellin palanen kolarissa irronnut???
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Tuolla mistä öljyjäähyn putket tulee läpi niin on ainaki tuon tapainen lirpukka.matti46 kirjoitti: http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010587.jpg Mietin päänipuhki mistä mahtaa olla kyseinen pellin palanen kolarissa irronnut???
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Se pellin lipare on välijäähdyttimen ilmanohjain. Hankala selittää miten se tulee, mutta jotenkin se tuli siihen samaan "aisaan" missä on puskurin kiinnike Ja kuva tietty kertoo parhaiten.
Tuosta varmaan selviää periaate: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2834562.jpg
Tuosta varmaan selviää periaate: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2834562.jpg
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Ahaa. No sitä liparetta en sitten mahda tarvita kun vaihden sen isomman coolerin. Talteen kuitenkin menee jos joskus tarvii. Mietin tässä samalla noita moottorin puslia kun ovat 8v ja 16v koneissa erilaiset nii käyvätkö ristiin ku tosta motorista meni kaikki uusiksi.
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010571.jpg tuon verran moottori liikahti. Kuvassa kuskista katsottuna oikeanpuolen pusla
tuossa vielä noita etupuslia
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010593.jpg t16
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010592.jpg 8v
muutkin puslat ovat havaintojen mukaan erilaisia.
Sitten hoksasin että pitää hommata uusi virranjakajan pyörin ku toi 8v koneen pyörin ei kaksmilliä liian kapeana sovi. Jakajankansia kyllä piisaa
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010571.jpg tuon verran moottori liikahti. Kuvassa kuskista katsottuna oikeanpuolen pusla
tuossa vielä noita etupuslia
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010593.jpg t16
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010592.jpg 8v
muutkin puslat ovat havaintojen mukaan erilaisia.
Sitten hoksasin että pitää hommata uusi virranjakajan pyörin ku toi 8v koneen pyörin ei kaksmilliä liian kapeana sovi. Jakajankansia kyllä piisaa
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Tänään kävin Oulussa hakemassa uuden virranjakajankannen ja pyörimen... asennettu.
Huomenna vois vaikka laittaa tuosta autosta tuon aeron etupuskurin levikkeet tuohon ajoautoon ku oon ajatellu että tekis lasikuidusta kokonaan uuden puskurin tuohon jossain vaiheessa. Sitten subbarin vois kansa siirtää takasi.
Lämpimän hallin metsästys jatkuu... Mitähän muuta... Nii huomenna pitää asennella vapari jonka hommasin kaverilta, kun meni tossa kolarissa se vakio suodatin kotelo solmuun(ihmettelen yhä miten se vakio välijäähy säily ehjänä). Ja jos ehtii nii alkaa purkaa varaosa-autosta niitä keulan rakenteita valmiiksi irti.
Nii joo ja lisäsin eilen ostetaan saabi osioon osto ilmoituksen viistokeula satkusta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=51&t=105594 tuolla setillä sais kuntoon ulkonäköpuolen ja jäähdytyksen.
Huomenna vois vaikka laittaa tuosta autosta tuon aeron etupuskurin levikkeet tuohon ajoautoon ku oon ajatellu että tekis lasikuidusta kokonaan uuden puskurin tuohon jossain vaiheessa. Sitten subbarin vois kansa siirtää takasi.
Lämpimän hallin metsästys jatkuu... Mitähän muuta... Nii huomenna pitää asennella vapari jonka hommasin kaverilta, kun meni tossa kolarissa se vakio suodatin kotelo solmuun(ihmettelen yhä miten se vakio välijäähy säily ehjänä). Ja jos ehtii nii alkaa purkaa varaosa-autosta niitä keulan rakenteita valmiiksi irti.
Nii joo ja lisäsin eilen ostetaan saabi osioon osto ilmoituksen viistokeula satkusta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=51&t=105594 tuolla setillä sais kuntoon ulkonäköpuolen ja jäähdytyksen.
Saab 9000 CS 2.0T -97
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Kannattais varmaan lisätä paikkakunta missä tarvetta, paimiossa on ainakin puskimia ja varmaan muitakin keulan osii. Tai varmasti on mutta kuinka ruosteessa en osaa sanoo...matti46 kirjoitti: Nii joo ja lisäsin eilen ostetaan saabi osioon osto ilmoituksen viistokeula satkusta http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=51&t=105594 tuolla setillä sais kuntoon ulkonäköpuolen ja jäähdytyksen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 900 16v turbo takaisin ajokuntoon ja viritys
Noniin nyt on ostoilmoitus päivitetty ja sopiva hetki ynnätä sunnuntai.
Tutkin konehuonetta lisää ja huomasin uusia vioituneita osia:
Laturi oli vastannut ja tehnyt lommon:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010627.jpg
kytkyttimen muovinen suojakotelo oli ottanu kanssa takkiinsa:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010636.jpg
Lauantaina asensin virrajakajan:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010625.jpg
siitä mitä sain sunnuntaina aikaiseksi nii sain purettua soikean moottoriilman suodattimen veks ja aloitettua vaparin mallailun:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010633.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010634.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010632.jpg
ja sain oijottua hieman peltiä:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010644.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010645.jpg
Seuraava urakka on varmaan alkaa raivaamaan hallia(tai löytää lämmin halli?)
Tutkin konehuonetta lisää ja huomasin uusia vioituneita osia:
Laturi oli vastannut ja tehnyt lommon:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010627.jpg
kytkyttimen muovinen suojakotelo oli ottanu kanssa takkiinsa:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010636.jpg
Lauantaina asensin virrajakajan:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010625.jpg
siitä mitä sain sunnuntaina aikaiseksi nii sain purettua soikean moottoriilman suodattimen veks ja aloitettua vaparin mallailun:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010633.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010634.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010632.jpg
ja sain oijottua hieman peltiä:
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010644.jpg
http://ahmala.fi/~matti46/public/projec ... 010645.jpg
Seuraava urakka on varmaan alkaa raivaamaan hallia(tai löytää lämmin halli?)
Saab 9000 CS 2.0T -97