Sivu 1/1

tonnarista putkari?

Lähetetty: To Syys 30, 2010 02:05
Kirjoittaja randa
Romu, ehjällä tekniikalla oleva -91 2.3 turbo tonnari jäi käsiin ja siitä voisi viritellä voimapaketin uuteen projektiin. Mitä kaikkea tosta pitäisi, voimapaketin lisäksi,ottaa talteen että saa koneen toimimaan esim. putkiksessa? Johtosarjoja ym? Aloittelijan kiitokset vaivannäöstä jo etukäteen :)

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: To Syys 30, 2010 21:08
Kirjoittaja Sabanisti
Ei ihan tonnari mutta hyvä rakentelu kertomus http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... thread=677

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: To Syys 30, 2010 22:36
Kirjoittaja randa
Ton kertomuksen olinkin lukenut, mutta onko tietoa tosta 2.3 tic koneesta mitä kaikkea se tarvii kanta-autosta toimiakseen? Jotain auton johtosarjasta ja alipainehärveleistä polkimilta yms.

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: Pe Loka 01, 2010 20:16
Kirjoittaja ASTech
Sabanisti kirjoitti:Ei ihan tonnari mutta hyvä rakentelu kertomus http://harvelit.proboards.com/index.cgi ... thread=677
Eikös tuon vehkeen sytkä ole säädetty väärin? kts. sivu #18

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: Su Loka 03, 2010 17:45
Kirjoittaja jus
ASTech kirjoitti:Eikös tuon vehkeen sytkä ole säädetty väärin? kts. sivu #18
Joo. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 61#p717361

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: To Loka 07, 2010 10:16
Kirjoittaja randa
Noh,turha vaatimattomuus pois ja tietäjät esiin :D Vai eikö tota moottoria ole sovellettu uusiokäyttöön?

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: To Loka 07, 2010 10:27
Kirjoittaja V-M
randa kirjoitti:Ton kertomuksen olinkin lukenut, mutta onko tietoa tosta 2.3 tic koneesta mitä kaikkea se tarvii kanta-autosta toimiakseen? Jotain auton johtosarjasta ja alipainehärveleistä polkimilta yms.
Sehän riippuu mitä toiminteita sä siihen putki hässäkään aiot laittaa? cruise etc...? Jos itelle tekisin niin laittasin jakajan siihen ja sivuimut eli mahollisimman vähän elektroniikkaa.

V-M

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: To Loka 07, 2010 12:41
Kirjoittaja nalleolut
eikö helpoimmalla pääse ku hitsaa putkea kehikoksi ja sit laikkaa päältä peltiä pois oman maun mukaan...vai takavetoako tässä ollaan tekemässä???

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: To Loka 07, 2010 13:21
Kirjoittaja randa
Joo,pannaas vähän tarkennusta asiaan, eli nyt on suunnitelmissa tehdä tosta tekniikasta takatuuppari keskimoottorivekotin kevyellä kopalla.Jossain vanhassa topicissa oli samara tehty samalla ajatuksella mutta siinä oli eri tekniikka. Eli jos säilyttää kuitenkin ton ruiskun ja omat boksit niin tarviiko toi koko johtosarja säilyttää mikä autosta löytyy,vai mitä kaikkea toi vaatii toimiakseen.Cruisea tuskin 8O ,mutta onko noilla jarru ja kytkinpolkimen katkaisijoilla muuta virkaa? Mitä tosta sulakerasiasta pitäisi säästää?

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: To Loka 07, 2010 20:12
Kirjoittaja jusa_71
jos ton tekniikan käytät sellaisenaan etenkin manuaalina niin ainakin vaiteen siirto tangoista tulee mielenkiintoinen hässäkkä
:roll:

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: Pe Loka 08, 2010 08:06
Kirjoittaja Olavi P
9000.sta a pilarit poikki ,lattia oven etureunasta poikki .lokasuojat konepelti ,valot puskuri pois. sitten hankkii wv kuplan täydellisen etuakselin ,ja läjä rautaputkea .ja eikun kasamaa ,saabin etu päätä voi vielä keventää lisää kun kehikko alkaa olemaan kasassa ,johdot jättää keulaan tallelle ,ei tule ongelmia sähköjen kanssa.tojotan vaidekeppi systeemistä rakentaa vaihteen siirto järjestelmän

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: Pe Loka 08, 2010 08:38
Kirjoittaja randa
Vivustolla on ehkä turha tosiaan yrittää tota vaihteistoa kun se akseli osoittaa suoraan taakse,mutta kyllä sen joillain esim. veneen kaukosäätökaapeleilla saa toteutettua.Keulalla olevat sähköt on tietty jätettävä,mutta ei kai noita kaikkia johtosarjoja mitkä kietävät etupenkkien alla ja menevät taakse, tarvi säilyttää?

Re: tonnarista putkari?

Lähetetty: Pe Loka 08, 2010 12:07
Kirjoittaja tetammi
Tonnarissa on myös tuo apurunko, että ei välttis tarvii tuota etuosaakaan säilyttää.
Kopsaa siitä vaan mitat putkille.

Ite lähtisin silleen että ottaisin koko johtosarjan autosta ja sit purkaisin siitä turhat sitä mukaan kun saa anturit sun muut kytkettyy.
Taaksepäin ei varmaan tarvii kuin pa-pumpun johdot sekä takaparkit ja jarruvalot(jos vaikka eksyy jonnekki yleisemmäl jääradal joskus) mutta kaikki lisävarusteiden, lämppärin yms johtoja voi karsii huolella. Valotki on ehkä helpompi tehä omil kytkennöillä.
Mittaristosta tarvitaan käsittääkseni ainakin nopeustieto että ruisku toimii järkevästi, tää saattaa kyllä olla vuosmalli/ruiskumalli-riippuvainenki.
Ja tosiaan japseissa on noita vaijereilla toteutettuja vaihdekeppejä.

Kuplan etuakselistosta ei oo kyllä erityisen hyvää sanottavaa tai sit omalle kohdalle osunu oli väsy mutta esim. og satkun päällekkäiset kolmiotukivarret olis varmaan kohtuu helppo myös sijoittaa putkariin, tehostetun hammastankon kun tyhjää niin pysyy ohjauspyörän kierroksetki kohtuullisina.
Noita osii löytyy vaikka kuinka, paimiossaki pari purkuautoo mistä sopii tulla purkaan, vieläkä purkaa riittävän uuden niin sopii samat renkaat ympäri auton.