Sivu 1/1
Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: La Loka 23, 2010 18:36
Kirjoittaja theineli93
Terve! Tiedustelisin, että olisko isokin projekti, vaparista turbokoneeksi + 16v kansi. Ja onko vaparikoneen veivit yms. käyttökelposia tuommoseen tehon lisäykseen vai tarvitaanko turbokoneen veivit, männät ja muut hilppeet alakertaan? Vai oisko kaikista yksinkertasinta vaan vaihtaa koko moottori? Auto muuten vm. -87
Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: La Loka 23, 2010 18:46
Kirjoittaja core2
theineli93 kirjoitti:Terve! Tiedustelisin, että olisko isokin projekti, vaparista turbokoneeksi + 16v kansi. Ja onko vaparikoneen veivit yms. käyttökelposia tuommoseen tehon lisäykseen vai tarvitaanko turbokoneen veivit, männät ja muut hilppeet alakertaan? Vai oisko kaikista yksinkertasinta vaan vaihtaa koko moottori? Auto muuten vm. -87
Mun mielipide on se, että vaihdat siihen jo valmiin siipikoneen, tulee halvemmaksi. Täällä foorumillakin on moni myynyt näitä turbomoottoreita, joten sinuna vilkuilisin niiden perään.
Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: La Loka 23, 2010 19:56
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Hanki kokonainen toimiva auto. Se on viisain vaihtoehto, koska muutettavaa on enemmän kuin tarpeeksi. Ainakin kaasarista T16 turboksi on jättiurakka, jossa käytännössä koko auton sähköjärjestelmä, bensalinjat yms. menevät uusiksi. Lisäksi tarvitset paljon pientä hilpettä, joiden yksittäin hankkiminen tulee maksamaan moninkertaisesti kokonaiseen autoon verrattuna, eikä ole yhteensopivuusongelmia.
Meillä on kaasarista turboksi hanke juuri meneillään ja oppirahat sananmukaisesti on sen kanssa maksettu ja havaittu, ettei se ihan pikku homma ole, vaikka meillä on onneksi kokenut ammattilainen tekijänä. Omat taidot ja aika ei olsi siihen koskaan riittänyt. Ilman osanluovuttajaa olisimme olleet pulassa palapelimme kanssa. Teemme aaltoja "tuhojuhon" Varkauden suuntaa ja kunnioitamme miehen äärimmästä kärsivällisyyttä, sinnikkyyttä ja ammattiylpeyttä projektimme kanssa painiessaan.
Iso homma se on joka tapauksessa, muttei toki mahdoton, jos tieto riittää. Ruisku voi olla helpompi lähtökohta niin sähköjen kuin polttoaineiden osalta. Juttu aiheesta tulee Saabitiin, kunhan ehtii.
Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: Su Loka 24, 2010 15:34
Kirjoittaja theineli93
Niin ruiskumoottoristahan se tarkoitus olisikin tehdä, kaasari rojekti menis jo liian isoksi mutta näyttäs siltä että kaikista yksinkertasin ja halvin keino on ostaa kokonainen turbomoottori ku eipä nuo niin ylihintaisiakaan näytä olevan. Kiitos vastauksista

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: Su Loka 24, 2010 15:47
Kirjoittaja JuHem
Kaksi vaparia turboksi muuttaneena täytyy yhtyä Vesan mielipiteeseen, eli hanki kokonainen auto tekniikan luovuttajaksi. Jos pelkän moottorin vain ostaa, niin hankittavaksi jää vielä iso läjä pikkuhilppeitä, joiden yksittäin hankkimisessa menee taatusti hermot ja tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi kuin kokonaisen auton osto. Taisi nytkin olla täällä foorumilla yksi ässä melko halvalla myytävänä.
OT: Mikähän tekniikan vaihto buumi on porukkaan iskeny, kun jatkuvasti joku tuntuu sellaiseen ohjeita kyselevän ja suunnittelevan. Eihän siinä tietty mitään, hyvä että saabistit harrastaa

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: Su Loka 24, 2010 16:13
Kirjoittaja core2
JuHem kirjoitti: OT: Mikähän tekniikan vaihto buumi on porukkaan iskeny, kun jatkuvasti joku tuntuu sellaiseen ohjeita kyselevän ja suunnittelevan. Eihän siinä tietty mitään, hyvä että saabistit harrastaa

Se on nää sateiset säät jotka vallitsevat, ni saa aihetta asua tallissa remontoimassa.

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: Su Loka 24, 2010 16:26
Kirjoittaja nalleolut
kohta on vapari vehkeet kultaakin kalliimpia...

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: Su Loka 24, 2010 16:29
Kirjoittaja Rene-Rane
core2 kirjoitti:
Se on nää sateiset säät jotka vallitsevat, ni saa aihetta asua tallissa remontoimassa.


Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 10:40
Kirjoittaja theineli93
Mm. Entä oisko minkälaista kikkailua tiedosa muuttaa vaan i8 t8 : si. Itsestäänselviä asioita on tietenkin t8 koneen ruisku, suuttimet, pakosarjat yms. Mutta eniten tuossa mietityttää puristuksien laita, että niitä pitäisi tod. näköisesti saada laskettua jos haluaa motista kestävän? Korjatkaa jos olen väärässä. Tämmönen mielenkiintonen projekti ois tehtävä, ku ei kiinnosta sitä normia tehä että joo haetaan jostaki t8 ja nakataan paikolleen. Nyt kun on hyvät resurssit ja laitteet millä tehdä + kylmä talvi kohta.

Re: Saab 900i 2.0 8v -> Turbo 16v
Lähetetty: Ma Loka 25, 2010 11:07
Kirjoittaja tturku
sama homma, kannattaa hankkia suoraan se osien luovuttaja auto, vaikka muuten helpompi. Mulla menossa i8 -> t8 ja samat hommat pätee, itse ainakin jotain sähköjä joudun lisäämään omaan autoon että saa kaikki pelaamaan.