Saab 99 1972, lähti uuteen kotiin.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Saab 99 1972, lähti uuteen kotiin.

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Aluksi täytyy todeta, että mun ei enää pitäny näitä joutavia rojekteja tänne muiden hienojen kertomuksien sekaan tunkea, mutta pistetään tämä nyt vaikka pienen humaltumistilan piikkiin.

Tarinan auto eksyi minulle huhtikuussa 2010, kun eräästä myynti-ilmoituksesta vallan innostuin. Auto oli rullaava vuoden 1972 Saab 99, 1,85 Triumph moottorilla päivänvalon tehtaanovista nähneenä. Auto on ollut liikenteestä poistettuna vuodesta 2001, viimeinen määräaikaiskatsastus vuonna 1998, tällöin mittarilukemana 67 tkm ja risat (nykyisillään karvan vajaa 68 tkm). Toki autossa on sadantonnin mittaristo, ja täyttä varmuutta auton kilometreistä ei ole, mutta korin todella hyvä kunto, omistushistoria, sekä alla olevat (slicksit) renkaat, jotka on vm 1971 antavat pientä tuntua siitä, että se voisi jopa olla ensimmäisellä kierroksella. Se historiasta.

Minulla oli jo oma hyvä näkemys autosta, kun sitä lähdin hakemaan, hakumatkaa kertyi suuntaansa yli 500 kilometriä. Tallin pihalla autoa tutkiessa, se osoittautui koriltaan oikein hyväksi. Noh, toki vetoakselitunneleihin piti molemmille puolille tehdä paikat, sekä takalokasuojankaarin. Myös ovet vaativat vielä pientä korjausta. Mutta verrattuna esim. aikaisempiin 99:hin mitä mulla on ollut, on tämä ollut todella piece of cake korin osalta.

Sitten minä pistän näppini peliin. Eli Saab ilman turboa, on kuin....noh antaa olla. Eli ahdettu tekniikka oli tähän tarkoitus upottaa, lähtökohta kun on kohtalainen, melko kevyt hylsy kun on kysessä. Tavoitteeksi, korin hyvän kunnon, ja auton mahdollisimman alkuperäisenä säilyttämisen takia, asetin sen, että mahdollisimman pienillä korimuutoksilla turbotekniikka tulisi autoon saada mahdutettua. Ja minun tapauksessa toki kyse on t16 tekniikasta, tässä kohden myös suorasytytyksellä varustettuna.

Voin rehellisesti sanoa, että tämän tekniikan upotuksen kanssa lähes jokaista ns. onnistumista kohtasi toinen lisäpulma. Moottoria on käytetty konehuoneessa varmaan pitkälti kolmattakymmentä kertaa sovitettaessa, eri variaatioin apulaitteiden ym. sovituksen suhteen. Aina kun tuntui, että tämä sopii tähä näin, seuraavaa palikkaa laittaessa ei käynytkään. Mutta nyt tilanne on se, että kone on paikallaan, ja ainoat muutokset on pienet upotukset rintapellissä.

Muutamia kuvia projektin varrelta tähän päivään.

Tutkinnan alla pihalla

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vetaritunnelin korjaus käynnissä.

Kuva

Uudet iskunvaimentimet ja jouset paikoillaan. Perin kelju homma vaihtaa vanhassa 99:ssä etujouset, ainakin omalla kohdalla piti ottaa ylätukivarret pois tieltä. Sama homma edessä ja takana, siis uudet iskarit ja jouset. Mätää ei ole missään, pitää maalata pyöräkotelot, kun saa ajokin katsastettua.

Kuva

Koneen sovittelua

Kuva

Siinäpä muutama kuva touhuamisesta. Konehuoneen osalta tilanne on tällä hetkellä tämä:

Kuva

Kerronta jatkuu, kunhan saan autoa etiäppäin ja jotain kerrottavaa tulee lisää.

Tomppa
Viimeksi muokannut 900turbo3d, Ti Helmi 26, 2013 07:31. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tämä on kyllä mielenkiintoiselta vaikuttava projekti, noi vanhemmat 99 on vaa paljon tyylikkäämpiä. Eiköhä noitaki oo museoitu että kiva nähä että tulos oikein käyttöpeliks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tästä tulee vissiin sitten 1,85t. :wink:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Jees, tänään tuli vesiletku, saa vedet sisään, koneeseen ja lootaan uudet öljyt.
Panhard tangon kiinnityksen joudun korjaamaan, kun vanha on hapero. 3mm palasta tulee.

Pannusta vois jotain sanoa.

Eli runko -88 9000 turbo-moottori.
-2.1 satkun imusarja
-t16 org. pakosarja
-89 DI/APC Tonnarin ruisku ja sytytys.
-350cc suuttimet.
-Mitsun ahdin, laakeroitu
-3" dp+ putkisto takavaimentimelle, josta eteenpäin og 900 turbon putkistoa
-280*300*76 nokka ic (isompaa ei tahtonut pienellä vaivalla saada)

Muutenkin tuo kone/moottoritila on vähän sekametelisoppa.

Etujarrusatulat sekä etuylätukivarret+jouset+iskarit olen joutunut vaihtamaan, että auton on saanut vastaamaan alustaltaan ja jarruiltaan vm. 1977 autoa. Tämä taas vastaa alustaltaan ja jarruiltaan turboa, joten laputtaminenkin pitäisi näillä eväillä onnistua.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mielenkiintoinen projekti. Itsekin meinasin turbottaa samanväristä -73le:tä mutta jäi tekemättä. Siinä Saabin hyväksyntälapussa taidetaan mainita että pääjarrusylinterin sisähalkaisijan pitäisi olla isompi kuin mikä noissa vanhuksissa on. Meinaatko sovittaa autoosi uudemman sylinterin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Niinhän se pitää, ei toi minusta paljon toki vaatisi, uudemmassa oli ainakin kiinnitysreiät hieman leveämmällä, muuten taitanee saada kohtuu helpolla. Tonnarin hydraulinen mun piti laittaa, mutta öljynsuodattimen jalka jäi liian pahasti tielle. Olis käyny suoraan rintapeltiin ja jarrupolkimeen ilman mitään muutoksia :cry:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Eilen kävin hakemassa autoon vilkut, kun kauppaan kuuluvia vilkkuja ei ole koskaan mulle asti tullut :evil:

Tuli myös juoteltua johtosarjat ruiskulle ja di/apc:lle releille asti valmiiksi.

Vielä olis jonkun verran askaretta, mutta ehkä jo tällä viikolla savut.... :wink:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Eilen sain tankin paikalle, bensaputket moottoritilaan ja pumpun johdot moottoritilaan. johtosarja on myös kasattu lähes valmiiksi. Oikeastaan virtalukon ja jatkuvan virran johdot enään kytkemättä.

Vilkut sain paikalle, ja maskikin löytyi Ruotsista, siitä vihistä kiitos viggen nimimerkille. Enään oottelen josko se sieltä tulla tupsahtaisi. Ic näkyy liian selvästi nimittäin -73 maskin läpi.

Kovasti toivon, että viikonloppuna pannu pärähtää. Sitten voikin hakea puuhakilvet ja alkaa varata penkkiaikaa. Näyttää pahalta, että tää valmistuu tänävuonna...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja tetammi »

900turbo3d kirjoitti: Vilkut sain paikalle, ja maskikin löytyi Ruotsista, siitä vihistä kiitos viggen nimimerkille. Enään oottelen josko se sieltä tulla tupsahtaisi. Ic näkyy liian selvästi nimittäin -73 maskin läpi.
Maalaa cooleri mustaks.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Muuten toki vois, mutta olis tarkoitus sitten taas konehuone katsastuksen jälkeen viilata vimosen päälle, niin ic:kin sais kiiltää. Mutta kunhan nyt näen, miltä näyttää, kun koko keula on kiiltävää. Tossa -73 maskissahan on vain rinkula kiiltävää, muuten on musta.

DPD- roudaa maskin huomenna, niin pääsee sovittelemaan. Pitää räpsiä kuvia lisää ihmeteltäväksi.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta ripeähkö käyttöpeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Tuli teetetettyä hydrauliikkaletkut öljycooleria varten. Sai sen paikkaa hahmoteltua.
Tänään pitää sipasta akku paikalle, ja alkaa herättelemään auton sähköjä. Valot vilkut yms, huomenissa sitten sulakkeet boksien virtoihin ja sahaamaan käyntiin.

Ahtoputket pitää tosin vielä niputtaa ja pujotella. Ahdasta tulee, mutten millään tahtoisi laitaa akkua konttiin. Se menee nyt kuskin puolelle.

Pari kuvaa pakoputkistosta.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2920489.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2920488.jpg
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta käyttis

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Joo, nyt näyttäs ahtoputkisto olevan kasassa. Ei mikään komia, mutta jos edes toimisi. Työt haittaa nyt harrastustoimintaa niin pahasti, että varmaan siirtyy sähköhommat viikolla. Mutta ihan ok mallilla tämä on nyt.

Tuossapa pari kuvaa, nyt auto oikealla maskilla.

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2922484.jpg

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2922485.jpg
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta käyttis

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No niin, nyt olis kiesissä jarrut. Pari päivää niitten kanssa menikin. Ainoastaan auton sisällä kulkevat putket jäi vanhaa, kun oli ihan hyvänkuntoiset. Nyt voinee palata pannun pariin, kun autossa on jarrut.

Perjantaina lisää, huominen meneekin aamusta iltaan työssä.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta käyttis

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Nyt alkais olla sähköt lähes tulkoon loppusuoralla. Tuli samalla laitettua autoon kytkin paikalleen. Vielä jai ilmaamatta, kun pitää ensin vaihtaa tuohon orggiskykäputkeen sopiva nippa. On nääs engelmanni laittanu tuumasella kierteellä olevan putken pään, ja tietty kaikki sylinterit on millisiä..jotekin tuttu tunne jo jarrujen kanssa....

Käkkäri on vielä laittamatta, kun sattuu nyt taas olemaan korissa erilaiset kiinnikkeet tuossa, kun taas uudemmassa mallissa. Joutuu soveltamaan. Nokkapellin kiinnitys tulee myös lainatuksi 9000 Saabista, kun orggisreijän tukki aika mallikkaasti tuo välijäähy. Joku osa tähän autoon pitäs lainata 96 Saabista, niin olis jokaisesta 90/99/96/900/9000 Saabista jotakin tässä härvelissä.

Lämppärin letkut on aika hässäkän näköiset, ja toisaalta, niin on koko konehuone, mutta jos se edes pelais..

http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2928574.jpg

Täytyy aluksi kokeilla, jos tuo pelaisi Hondasta lainatulla akulla, mahtuisi hyvin tuonne konehuoneeseen..

Huomenna jatkuu.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Saab 99 1972, vanhuksesta käyttis

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Perhana, tuleepi sittenkin garretin t3/4 hypriti tähän. Jos mahtuu...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin