ei enää niin huonon karman cabbesatku

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Ja projektikertomus alkaa:
-Ostin loppuvuodesta 2010 jenkeistä tuodun ruisku og900 cabrioletin, auto on kohtuu siisti, ruostetta minimaalisen vähän, toki ulkokuori kauhtunut ja sisusta penkkien osalta vaatii korjausta. Katto on uusittu, osittain.
Jo auton hakumatka oli ongelmallinen, helkkarin liukasta, kotipihalla sitä ei enään saatu käymään, myöhemmin selvisi että asentoanturi oli antautunut.
Kovan työn jälkeen saatiin auto talliin ja näin mitä oli tullut ostettua.
Eipä muuta kun selvittämään miksi se ei käy ja mitä muuta remonttia olisi tiedossa, sytkäosien tsekkausten jälkeen osoittautui asentoanturiviaksi.
Samalla tuli avattua konettakin, öljynvaihtovälit ovat suuren veden takana pitkät ja kone oli moskaa täynnä.
Löytyi saman vuoden projektimoottori joka otettiin käyttöön, kansi rempattiin ja se on alkuperäinen, kaikki muu on toisesta koneesta.
Automaattilaatikko sai myös kyytiä, tilalla manuaaliloota.
Konelaatikko paketin asentamisen jälkeen alkoivat pikkumurheet, kun sitä piti opettaa käymään.
Lähes kaikki osat joissa on kumia tai muovia on menneet uusiksi. Ja tuntuu siltä että kaikki mikä voi hajota myös hajoaa.
Tässä listaa uusituista osista:
- koneeseen laakerit, öljypumppu, nokkaketju, renkaat jne. ja tietysti tiivisteet
- kytkin täydellisenä
- kytkimen työ ja pääsylinteri
- jäähdytin
- kaikkin jarruletkut
- alipaineletkua pitkä pätkä
- vesipumppu
- kaikenlaista pienempää osaa
- bensapumppu
Lisäksi vedet ja öljyt ovat tulleet kertaalleen pihalle. Osaksi huonojen materiaalien ja osaksi osien syöpymisen takia.

Tämän kanssa on tehty todella paljon töitä, suurin osa on valmiina, mutta tekemätöntäkin on vielä jäljellä, sähköjen kanssa on vielä askaretta.
Mutta näistä myöhemmin.
Kuvia ei ole, kaikki tietää miltä cabbe näyttää.

Repa

Ps. meidän muija sanoi ettei meillä tuommoista tarvita, aja prätkällä, kun sinulla on niitäkin, siinä on sulle avoautoa, olisi pitänyt uskoa, mutta kun minä olen mies talossa ja teen päätökset...
Viimeksi muokannut repa, Ke Helmi 23, 2011 19:54. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
#2260
96V4 projekti
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: huonon karman satku

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Asennetta! Odotan jatkon kuulemista.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: huonon karman satku

Viesti Kirjoittaja repa »

Kertomus jatkuu. Nyt on jopa hieman valoa tunnelin päässä.

Tämä viikko tehty töitä valojen kanssa ja yleensä sähkövehkeitä ihmetelty. Takavalojen johdotuksissa oli vikaa edellisten remonttien jäljiltä.
Tankki tyhjennetty ja putsattu pumpun asentamisen yhteydessä, taas riksraks muoviosia tuli vastaan. Onneksi osia löytyy nurkista. Romuaerosta haettu paljon tarpeellista pikkuosaa.
Bensaa tankkiin ja tulille, kyllä käynnistyy ja myös sammuu samantien. Tarkastettu sytkävehkeet ja niiden asennukset, samoin bensalinjat ja suuttimet tarkastettu.
Vikakin löytyi, immu hajalla. Hyllystä toinen tilalle, käy hyvin.
Nostajat olivat kokoelma useammasta kannesta, ei kuitenkaan kauheasti naputa, hyvä.

Seuraavaksi ohjaamon ja sisustan kimppuun, sielläkin on sähkötöitä ja penkkien restaurointia jne.
Kojelauta on varsinainen risukasa, päällinen halki monesta kohtaa ja kiinnikkeet hajalla.
Tämmöistä tällä kertaa

Repa
#2260
96V4 projekti
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: huonon karman satku

Viesti Kirjoittaja repa »

Matto pesty ja korjattu repeämät, sisustaakin jonkin verran kasattu. Harmi vain että aikaisemmat remonttihenkilöt ovat oikoneet sieltä mistä on pystyneet, kaikenlaista lisätyötä on tullut. Kiinnikkeet murjottu hajalle ja osa ruuvesta teillä tietymättömillä.

Nyt on sitten ajettukin, tallista ulos ja sisään, toimi omalla moottorilla. Ihmeellinen kokemus. :D

Seuraavaksi kojelaudan kimppuun.

Repa
#2260
96V4 projekti
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Tapojeni vastaisesti päivitystä jo nyt.
Sähkölaseja tänään opetettu toimimaan, nyt ne kaikki toimivat, mutta päin p....ttä, joko lasi nousee liian ylös tai sitten se menee vinoon ja osittain listan päälle.
Jäljistä päätellen näitä on säädetty jo aiemmin.
No Amerikassa on suuret toleranssit, hyvä esimerkki on HD, ei sitten hernettä nenään.

Edelleenkin se pätee, että mihin voi tulla vikaa, se vika myös TULEE. Ja mikä voi mennä rikki jne...

Repa

Ps. Tästä tulee hyvä auto kun kaikki on korjattu, siis kaikki.
#2260
96V4 projekti
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Erittäin kiva, paras huoltovihko olisi mustavalko kuva mihin aina rengastettaisiin kohta joka rempattu. Muuten huoltokirjan sivut ei tule riittämään. Saisiko tästä projektista nähdä kuvia?
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Homma etenee, tämän viikon hommat:
- maanantaina tulliin autoveroilmoitus, jo perjantaina sieltä pyydettiin aloittamaan rekisteröintikatsastus jotta mitat ja painot selviäisivät. Ei ole ruuhkaa sielläkään.
- tilattu aika rekisteröintikatsastukselle, to 24 pvä tätäkuuta
- lasitkin toimivat kutakuinkin normaalisti, kun ensin keräsin oven pohjalta ne puuttuvat osat ja asensin paikalleen, ja vaihdoin lasinnostimen kiskon rullat uusiin, kun joku rotta oli syönyt ne pois. Näyttää siltä että muoviosien laatu vaihtelee suuresti.
- oviremontin yhteydessä lukkopatruunat irroitettu ja pesty ultraäänipesurilla ja niihin hommattu avain patruunassa olevan koodin perusteella. Tämä auto oli sellainen jossa ei ollut oviin ja luukkuun avaimia ollenkaan?
- Etupenkkejä restauroitu, kuskin penkki purettu kokonaan, nahat huonot ja selkänoja ei liiku ja on vinossa. Nämä toimivat siis sähköllä. Normivioilta näyttää, vajereitten kuoret murtuneet jne.
- kaikenlaista muutakin on tietysti tehty, ei siitä sen enempää. Kaikki liikenevä aika tämän kanssa on painittu.

Repa
#2260
96V4 projekti
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Tuoreet kuulumiset;
- cabbe siirtoluvalla ajossa, korjaamokäyntiä jne. varten, tuntuu toimivan, absin merkkivalo vilahtelee joskus, tuli kuntoon paikkojen putsailulla ja uudella akulla. Päästöarvot hyvät.
- katsastus sujui ongelmitta.
- tullikin sai paperinsa, nyt vain odotellaan veropäätöstä.

Tekniikka on nyt kutakuinkin kunnossa.
Ulkoasun siistiminen ja kolhujen oikaisu sekä maalaus on vuorossa myöhemmin, sen aika näyttää. Ja katon ikkunaosallekin pitää tehdä jotain.

Tämä tässä tällä erää.
#2260
96V4 projekti
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Minkä värinen tämä auto on? Mistä kannattaa etsiä näitä avoja?
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Cabbe on tummanvihreä. Tämäkin oli myynnissä tällä foorumilla ja nettiautossa.
Näyttää siltä että ogcabbe ei ole kovinkaan yleinen Suomessa, joten ei niitä myynnissäkään ole kovin usein. Mutta muualta niitä löytyy, näillä päämarkkinaalue lienee ollut suuren veden takana.
#2260
96V4 projekti
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

No niin, nyt on sitten päätös autoverostakin saatu, tuli pikaisesti parissa viikossa.
Vähän isolta tuo tonnin vero tuollaisesta autosta tuntuu, täytynee väsätä valitus.
On sillä sitten vaikutusta tai ei.
Verrokkina oli käytetty vuoden 1993 BMW 325 cabriota, 140kw.

Seuraavaksi sitten rekisteröinti ja kilvet paikalleen
#2260
96V4 projekti
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Mistähän lienevät verrokiks bemarin keksineet... http://www.nettiauto.com/ford/escort/3251864 Ehdota niille tuota verrokiks, yhtä paljon yhteistä :)
#3834
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Tullissa riittää kekseliäsyyttä. Ei vaan, näitä ei ole kaupan Suomesssa, joten otetaan joku saman ikäinen vekotin johon verrataan.
Onko tämä oikeudenmukaista, siitä jokainen voi olla mitä mieltä tahansa, mutta näin se systeemi näköjään toimii.

Eilen ruuvattu kilvet paikalleen, sain lyhyen kilven, siis kolme kirjaínta ja kaksi numeroa. Ja C on eka kirjain.
Tämä tällä kertaa.
#2260
96V4 projekti
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Ruuvattu Bilsteinin iskarit joka nurkkaan ja varmaan katsottu pahalla silmällä koska kevätkokouksen jälkeen alkoi palamaan öljynpaineen merkkivalo.

Taas alkaa näyttää siltä että tämä on huonon karman ...
#2260
96V4 projekti
repa
"Aero"
Viestit: 398
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Re: ei enää niin huonon karman cabbesatku

Viesti Kirjoittaja repa »

Viaksi osoittautui jumittava öljynpaineventtiili.
Tämän kun sain selvitettyä, niin tilalle tuli sähkövika, polttaa kolmos sulaketta.
Kyllä tämä syö saabistia...
#2260
96V4 projekti
Vastaa Viestiin