Saab 9000 "Italian aero"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Eli, lähinnä alan kirjoittelemaan sen takia, että tuntuu jo pää paisuvan näistä :saab: -luonteisista ajatuksista, pakko purkaa niitä johonkin. Neuvoja kaivataan, apuakin luultavasti usein, vinkkejä yms kehitysehdotuksia. Ikää 23, kokemusta ei vielä paljoa tästä autojen maailmasta, mutta opiskellaan koko ajan avoimin mielin ;)

Tämän auton tarina alkaa minun osaltani näin. Kävin muistaakseni lokakuussa -09 hakemassa tällaisen mustan pommarin lappeenrannasta, muutaman viikon nettiautoa selattuani. Musta italian aero siis kyseessä. Autoon oli jo kaikenlaista päivitystä askarreltu, tosin ei edelleenkään täyttä tietoa mitä kaikkea siihen on tehty, auto tosiaan ollut ainakin italiassa ja ruotsissa.

Edellinen omistaja varoitteli mankkuventtiilistä joka oli vaihtokunnossa, sanat unohtuivat siinä gt28:n laulua kuunnellessa ja kahdeksantena päivänä auton ostosta ahdot pomppasivat kahden barin paikkeille normaalista 1,3:sta. Havahduin siihen ahtopainemittarin varoituspiipitykseen, mutta oli jo myöhäistä sen moottorin osalta. :oops: nilkutin kotiin kalkatellen ja siitä alkoi projektin jo osittain taaksejäänyt osa.

Ostin muistaakseni hernesmaalta (voi olla mutua) vaihtomoottorin ja sitä vaihdellessa meni viime talvi rattoisasti. Kaikkea sitä tuli saabista opittua. Katsastettua sain auton muistaakseni toukokuussa. Auto ei tosin toiminut edelleenkään, ahtoi 0,4-0,7, joten veinpä sen t7 mankkupäivitykseen kangasalle. Apua ahto-ongelmiin ei löytynyt, mutta sainpa sen kivan t7 raksutuksen. Ajelin kesän sellaisenaan ja nyt auto on taas tallissa laturin hihnan hypättyä uraltaan :lol:

Kuukausi sitten sain auton uuteen vuokratalliin ja tähän mennessä on turbo lähtenyt diagnoosiin ja ilmeisesti ahto-ongelmat aiheutti löysä hukkaportti, katsotaan koska saa takaisin. samaan syssyyn tekeillä on ahtimeen uudet teräspunosletkut vanhojen kovien putkien tilalle. Ilmastointi myös purettu, turhaksi todettu kapistus, joku saapi toverihintaan jos tahtoo/ mieluiten vaihdossa tonnarin osiin :)

Tehdäänpä tähän väliin jotakin listaa mitä autoon on ilmeisesti päivitetty
-se pottu
-630 dekat
-3barin map
-walbro 255
-välijäähdytin joku mikälie
-sachsin iskaria, jousia en muista
-p/u-puslaa jonkun verran
-joku 6-lapanen sintterikytkin
-dynolapuissa muistaakseni 270ps/400nm@1,3bar

Tässä siis lähtökohta mistä olen jatkojalostamassa. Edellinen leikannut moottori toimii projektimosana. Tähän mennessä hajonneeseen b204:seen, joka on purettuna tallissa, on hommattu:
-Je/Verdi mäntäkankisetti
-Säädettävät nokkapyörät
-Holset hx 40 superi
-Yllämainitulle pakosarja kahdella hukkiksella

Tarkoitukseni siis kesän aikana rakentaa uutta mottia ja nostaa se paikalleen kun aika koittaa, moottorinohjaukset yms. vielä mietinnässä. Paljon ajatuksia on lisää mutta niitä sitten johonkin muuhun kellon aikaan. Kuvia räpsin jokusen viimeistään viikonlopppuna, sen verran mitä tallin tila antaa periksi.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hyvältä kuulostaa, kuvia odotellaan 8)

ps. rakennahhan se mosa silleen että kerkeet kesän mailin ajoihin koittaa kulkua :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Heh, ei mitään toivoa :) On kyllä jo painostettu pistämään superia kehiin, mutta ei vielä kehtaa, antaa hautua. Koitan saada tänään fotoja, tosin vielä ei hajua miten ne tänne saa...
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1003.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1001.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF0999.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF0998.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF0997.jpg

Siinäpä nyt ne 5 kuvaa mitä photobuckettiin mahtuu, kuvissa auto auto on vielä järkyttävän törkyinen, ei se ihan noin paha luonnossa oo, pesua odotellessa. Näkeehän siitä, että se on musta tonnari :D
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Siisti peli.
Hmm, onko tuo syylärin ylävesi letku rosteria 8)
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaksi hukkaporttia? Miksi? :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ei sitä superia kannata, rupee vaan repimään rattia käsistä, eikä pysy yhellä kaistalla kiihdyttäessä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Asiallisen näköinen peli 8)
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1008.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1007.jpg

Siinäpä nyt on pakosarjasta pari kuvaa. Hukkikset siis yhdistetty siten, että 2 ja 3 sylinterille oma ja 1&4 oma. Ei ole omaa tekoa, foorumilta ostettu, sarja oli 9-3:seen suunniteltu, samalle moottorille tosin.

Samaan syssyyn voisin tässä kysäistä löytyisikö avuliaita aatuja suunnittelemaan autoon tulevaa moottorinohjausta, yms. muuta elektroniikkaa? Yv:llä jos löytyy kiinnostusta/tietotaitoa. Menee piä pyörällä kun noita eri vaihtoehtoja on PALJON!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Miksi vaihtaisit pois Trionic5:stä? Jatka vaan sillä ja hommaa CANUSB-kaapeli itsellesi.

Kovin on hassu pakosarja ku on pitänyt kaksi hukkista laittaa mutta ei kai se haittaakkaan.. Minkä kokoisia?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Hukkikset on kuulemma biltema-kamaa, synkronoitu on sentään, koosta ei tietoa.

En usko että meikäläiseltä löytyy tietotaitoa alkaa trionicin kanssa vääntämään ilman kokemusta. Olishan se hieno päästä jonkun trionicci-gurun oppiin. Pärjääkö T5:lla esim. seossuhde- ja pakolämpömittarin kanssa?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kovin on tutun näköinen pakosarja, ja hukkikset on bilteman mallia pikkasen portattuna

Ehdottomasti pysy Trionic5:ssa, sen säätäminen on helppoa kuin murojen syönti. WB ja EGT riittää alkuunsa hyvinkin, nakuluurit kannattaa laittaa sitten lisäksi.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
junnusaapisti
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 19, 2010 15:07
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja junnusaapisti »

Päivän touhut tehty. Auto pesty, vahattu ja nahkaosat pehmitetty, ei voi kyllä muuta sanoa kuin, että uusi maalipinta olis poikaa. Nahkapenkitkin olisivat varmaan ehjät ja halkeamattomat jos edelliset omistajat olisivat pari kertaa vuodessa viitsineet hoitaa. Ärsyttää... :evil:
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Jos ei oo kauheen isoja reikiä...eli sellasia lohkeamia / kulumia vaan. Niin korjaa se sellasella nahanpaikkaus / korjaus aineella. Tulee lähes huomaamattomat niistä hajonneista kohista. Googlettamalla löytyy varmasti aineet.. en nyt muista nimeä sille aineelle mitä ite testattiin, mut hyvin toimi, eikä montaa kymppiä "iso"(riittoisa) pullo sitä maksanut.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin