![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tämän auton tarina alkaa minun osaltani näin. Kävin muistaakseni lokakuussa -09 hakemassa tällaisen mustan pommarin lappeenrannasta, muutaman viikon nettiautoa selattuani. Musta italian aero siis kyseessä. Autoon oli jo kaikenlaista päivitystä askarreltu, tosin ei edelleenkään täyttä tietoa mitä kaikkea siihen on tehty, auto tosiaan ollut ainakin italiassa ja ruotsissa.
Edellinen omistaja varoitteli mankkuventtiilistä joka oli vaihtokunnossa, sanat unohtuivat siinä gt28:n laulua kuunnellessa ja kahdeksantena päivänä auton ostosta ahdot pomppasivat kahden barin paikkeille normaalista 1,3:sta. Havahduin siihen ahtopainemittarin varoituspiipitykseen, mutta oli jo myöhäistä sen moottorin osalta.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ostin muistaakseni hernesmaalta (voi olla mutua) vaihtomoottorin ja sitä vaihdellessa meni viime talvi rattoisasti. Kaikkea sitä tuli saabista opittua. Katsastettua sain auton muistaakseni toukokuussa. Auto ei tosin toiminut edelleenkään, ahtoi 0,4-0,7, joten veinpä sen t7 mankkupäivitykseen kangasalle. Apua ahto-ongelmiin ei löytynyt, mutta sainpa sen kivan t7 raksutuksen. Ajelin kesän sellaisenaan ja nyt auto on taas tallissa laturin hihnan hypättyä uraltaan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kuukausi sitten sain auton uuteen vuokratalliin ja tähän mennessä on turbo lähtenyt diagnoosiin ja ilmeisesti ahto-ongelmat aiheutti löysä hukkaportti, katsotaan koska saa takaisin. samaan syssyyn tekeillä on ahtimeen uudet teräspunosletkut vanhojen kovien putkien tilalle. Ilmastointi myös purettu, turhaksi todettu kapistus, joku saapi toverihintaan jos tahtoo/ mieluiten vaihdossa tonnarin osiin
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tehdäänpä tähän väliin jotakin listaa mitä autoon on ilmeisesti päivitetty
-se pottu
-630 dekat
-3barin map
-walbro 255
-välijäähdytin joku mikälie
-sachsin iskaria, jousia en muista
-p/u-puslaa jonkun verran
-joku 6-lapanen sintterikytkin
-dynolapuissa muistaakseni 270ps/400nm@1,3bar
Tässä siis lähtökohta mistä olen jatkojalostamassa. Edellinen leikannut moottori toimii projektimosana. Tähän mennessä hajonneeseen b204:seen, joka on purettuna tallissa, on hommattu:
-Je/Verdi mäntäkankisetti
-Säädettävät nokkapyörät
-Holset hx 40 superi
-Yllämainitulle pakosarja kahdella hukkiksella
Tarkoitukseni siis kesän aikana rakentaa uutta mottia ja nostaa se paikalleen kun aika koittaa, moottorinohjaukset yms. vielä mietinnässä. Paljon ajatuksia on lisää mutta niitä sitten johonkin muuhun kellon aikaan. Kuvia räpsin jokusen viimeistään viikonlopppuna, sen verran mitä tallin tila antaa periksi.