Sivu 1/5

Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 03:49
Kirjoittaja junnusaapisti
Eli, lähinnä alan kirjoittelemaan sen takia, että tuntuu jo pää paisuvan näistä :saab: -luonteisista ajatuksista, pakko purkaa niitä johonkin. Neuvoja kaivataan, apuakin luultavasti usein, vinkkejä yms kehitysehdotuksia. Ikää 23, kokemusta ei vielä paljoa tästä autojen maailmasta, mutta opiskellaan koko ajan avoimin mielin ;)

Tämän auton tarina alkaa minun osaltani näin. Kävin muistaakseni lokakuussa -09 hakemassa tällaisen mustan pommarin lappeenrannasta, muutaman viikon nettiautoa selattuani. Musta italian aero siis kyseessä. Autoon oli jo kaikenlaista päivitystä askarreltu, tosin ei edelleenkään täyttä tietoa mitä kaikkea siihen on tehty, auto tosiaan ollut ainakin italiassa ja ruotsissa.

Edellinen omistaja varoitteli mankkuventtiilistä joka oli vaihtokunnossa, sanat unohtuivat siinä gt28:n laulua kuunnellessa ja kahdeksantena päivänä auton ostosta ahdot pomppasivat kahden barin paikkeille normaalista 1,3:sta. Havahduin siihen ahtopainemittarin varoituspiipitykseen, mutta oli jo myöhäistä sen moottorin osalta. :oops: nilkutin kotiin kalkatellen ja siitä alkoi projektin jo osittain taaksejäänyt osa.

Ostin muistaakseni hernesmaalta (voi olla mutua) vaihtomoottorin ja sitä vaihdellessa meni viime talvi rattoisasti. Kaikkea sitä tuli saabista opittua. Katsastettua sain auton muistaakseni toukokuussa. Auto ei tosin toiminut edelleenkään, ahtoi 0,4-0,7, joten veinpä sen t7 mankkupäivitykseen kangasalle. Apua ahto-ongelmiin ei löytynyt, mutta sainpa sen kivan t7 raksutuksen. Ajelin kesän sellaisenaan ja nyt auto on taas tallissa laturin hihnan hypättyä uraltaan :lol:

Kuukausi sitten sain auton uuteen vuokratalliin ja tähän mennessä on turbo lähtenyt diagnoosiin ja ilmeisesti ahto-ongelmat aiheutti löysä hukkaportti, katsotaan koska saa takaisin. samaan syssyyn tekeillä on ahtimeen uudet teräspunosletkut vanhojen kovien putkien tilalle. Ilmastointi myös purettu, turhaksi todettu kapistus, joku saapi toverihintaan jos tahtoo/ mieluiten vaihdossa tonnarin osiin :)

Tehdäänpä tähän väliin jotakin listaa mitä autoon on ilmeisesti päivitetty
-se pottu
-630 dekat
-3barin map
-walbro 255
-välijäähdytin joku mikälie
-sachsin iskaria, jousia en muista
-p/u-puslaa jonkun verran
-joku 6-lapanen sintterikytkin
-dynolapuissa muistaakseni 270ps/400nm@1,3bar

Tässä siis lähtökohta mistä olen jatkojalostamassa. Edellinen leikannut moottori toimii projektimosana. Tähän mennessä hajonneeseen b204:seen, joka on purettuna tallissa, on hommattu:
-Je/Verdi mäntäkankisetti
-Säädettävät nokkapyörät
-Holset hx 40 superi
-Yllämainitulle pakosarja kahdella hukkiksella

Tarkoitukseni siis kesän aikana rakentaa uutta mottia ja nostaa se paikalleen kun aika koittaa, moottorinohjaukset yms. vielä mietinnässä. Paljon ajatuksia on lisää mutta niitä sitten johonkin muuhun kellon aikaan. Kuvia räpsin jokusen viimeistään viikonlopppuna, sen verran mitä tallin tila antaa periksi.

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 08:51
Kirjoittaja j0ne
Hyvältä kuulostaa, kuvia odotellaan 8)

ps. rakennahhan se mosa silleen että kerkeet kesän mailin ajoihin koittaa kulkua :lol:

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 11:12
Kirjoittaja junnusaapisti
Heh, ei mitään toivoa :) On kyllä jo painostettu pistämään superia kehiin, mutta ei vielä kehtaa, antaa hautua. Koitan saada tänään fotoja, tosin vielä ei hajua miten ne tänne saa...

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 16:09
Kirjoittaja junnusaapisti
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1003.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1001.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF0999.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF0998.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF0997.jpg

Siinäpä nyt ne 5 kuvaa mitä photobuckettiin mahtuu, kuvissa auto auto on vielä järkyttävän törkyinen, ei se ihan noin paha luonnossa oo, pesua odotellessa. Näkeehän siitä, että se on musta tonnari :D

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 17:15
Kirjoittaja Suabisti
Siisti peli.
Hmm, onko tuo syylärin ylävesi letku rosteria 8)

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 17:32
Kirjoittaja jcarlson
Kaksi hukkaporttia? Miksi? :)

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 17:38
Kirjoittaja Coltti
Ei sitä superia kannata, rupee vaan repimään rattia käsistä, eikä pysy yhellä kaistalla kiihdyttäessä...

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 17:52
Kirjoittaja saba90
Asiallisen näköinen peli 8)

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 21:25
Kirjoittaja junnusaapisti
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1008.jpg
http://i1100.photobucket.com/albums/g40 ... CF1007.jpg

Siinäpä nyt on pakosarjasta pari kuvaa. Hukkikset siis yhdistetty siten, että 2 ja 3 sylinterille oma ja 1&4 oma. Ei ole omaa tekoa, foorumilta ostettu, sarja oli 9-3:seen suunniteltu, samalle moottorille tosin.

Samaan syssyyn voisin tässä kysäistä löytyisikö avuliaita aatuja suunnittelemaan autoon tulevaa moottorinohjausta, yms. muuta elektroniikkaa? Yv:llä jos löytyy kiinnostusta/tietotaitoa. Menee piä pyörällä kun noita eri vaihtoehtoja on PALJON!

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 21:44
Kirjoittaja jcarlson
Miksi vaihtaisit pois Trionic5:stä? Jatka vaan sillä ja hommaa CANUSB-kaapeli itsellesi.

Kovin on hassu pakosarja ku on pitänyt kaksi hukkista laittaa mutta ei kai se haittaakkaan.. Minkä kokoisia?

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 22:16
Kirjoittaja junnusaapisti
Hukkikset on kuulemma biltema-kamaa, synkronoitu on sentään, koosta ei tietoa.

En usko että meikäläiseltä löytyy tietotaitoa alkaa trionicin kanssa vääntämään ilman kokemusta. Olishan se hieno päästä jonkun trionicci-gurun oppiin. Pärjääkö T5:lla esim. seossuhde- ja pakolämpömittarin kanssa?

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: To Helmi 03, 2011 22:20
Kirjoittaja vesa67
Kovin on tutun näköinen pakosarja, ja hukkikset on bilteman mallia pikkasen portattuna

Ehdottomasti pysy Trionic5:ssa, sen säätäminen on helppoa kuin murojen syönti. WB ja EGT riittää alkuunsa hyvinkin, nakuluurit kannattaa laittaa sitten lisäksi.

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: Pe Helmi 04, 2011 15:03
Kirjoittaja junnusaapisti
Päivän touhut tehty. Auto pesty, vahattu ja nahkaosat pehmitetty, ei voi kyllä muuta sanoa kuin, että uusi maalipinta olis poikaa. Nahkapenkitkin olisivat varmaan ehjät ja halkeamattomat jos edelliset omistajat olisivat pari kertaa vuodessa viitsineet hoitaa. Ärsyttää... :evil:

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: Pe Helmi 04, 2011 16:29
Kirjoittaja jeippo
Jos ei oo kauheen isoja reikiä...eli sellasia lohkeamia / kulumia vaan. Niin korjaa se sellasella nahanpaikkaus / korjaus aineella. Tulee lähes huomaamattomat niistä hajonneista kohista. Googlettamalla löytyy varmasti aineet.. en nyt muista nimeä sille aineelle mitä ite testattiin, mut hyvin toimi, eikä montaa kymppiä "iso"(riittoisa) pullo sitä maksanut.

Re: Saab 9000 "Italian aero"

Lähetetty: La Helmi 05, 2011 17:24
Kirjoittaja Coltti