900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Hei,
Projektina olisi tosiaan turbottaa vapaahengitteinen Saabiska ja saada jonkin verran enemmän tehoja irti.
Turboksi tulee T25 tai td04 riippuen saatavuudesta ja moottorinohjauksesta huolehtii MEGASQUIRT 3 turbocontrollerilla. Alustaksi Koni Sport Kit. Ulkoasu tulee pysymään täysin ennallaan. Puristussuhdetta muutetaan kansirempan yhteydessä pienemmäksi turbottamista ajatellen. Audiosta vastaa Hertz Ep2x jq Ep4 ja Focal Power 2 tie erillissarja sekä Pioneer Deh-4200.
Projekti on kyt Audion osalta hyvässä mallissa ja nyt etsitään muita osia ja osaajia.
Osalista:
Moottori:
Pakosarja (löytynyt, ei ostettu)
Downpipe (löytynyt, ei ostettu)
Turbo T25 (löytynyt, ei ostettu)
Moottorinohjaus T5 (löytynyt? Ei ostettu)
Turbotimer (etsinnässä)
Pakoputkisto (pohdinnassa)
Työstetty kansi (Työstöpaikka löytynyt, on vain niin kallista)
Alusta:
Koni Sport Kit (löytynyt, ei ostettu)
Audio:
Hertz ep2x subivahvistin (Asennettu) 13.3.2011
Peerless 12R subielementti (Asennettu) 13.3.2011
Omatekoinen subikotelo (asennettu) 13.3.2011
Hertz ep4 4-kanava vahvistin(sillataan erillissarjalle tai vaihdetaan ep4x) (ostettu, ei asennettu) 13.3.2011
Focal K2 POWER 165 KR (löytynyt, ei ostettu)
Muut:
Intel Atom pohjainen autotietokone itsetehdyssä kotelossa. (12v muuntaja puuttuu, ei asennettu.)
Näyttö autotietokoneelle.
Focal K2 KR165 Power 2-tie erillissarja(löytynyt, ei ostettu)
(löytynyt tarkoittaa siis sitä, että ko. osan myyntipaikka on löytynyt, en siis ole löytänyt kadulta )
OSAAJIA TARVITAAN MUKAAN
Ottakaa yhteyttä yv:llä jos kiinnostusta osallistua suunnitteluun tai ihan käytännön tekemiseen talkootöillä. Projekti sijaitsee Kuopiossa.
Ostetaan asennuspalvelua ja dynotunteje
En välttämättä kaikkea osaa itse tai talkoovoimin tehdä, joten osa työstä jäisi jollekin asiantuntijalle tehtäväksi, jolle voisin jopa maksaakin jotain sopimuksen mukaan.
Projektina olisi tosiaan turbottaa vapaahengitteinen Saabiska ja saada jonkin verran enemmän tehoja irti.
Turboksi tulee T25 tai td04 riippuen saatavuudesta ja moottorinohjauksesta huolehtii MEGASQUIRT 3 turbocontrollerilla. Alustaksi Koni Sport Kit. Ulkoasu tulee pysymään täysin ennallaan. Puristussuhdetta muutetaan kansirempan yhteydessä pienemmäksi turbottamista ajatellen. Audiosta vastaa Hertz Ep2x jq Ep4 ja Focal Power 2 tie erillissarja sekä Pioneer Deh-4200.
Projekti on kyt Audion osalta hyvässä mallissa ja nyt etsitään muita osia ja osaajia.
Osalista:
Moottori:
Pakosarja (löytynyt, ei ostettu)
Downpipe (löytynyt, ei ostettu)
Turbo T25 (löytynyt, ei ostettu)
Moottorinohjaus T5 (löytynyt? Ei ostettu)
Turbotimer (etsinnässä)
Pakoputkisto (pohdinnassa)
Työstetty kansi (Työstöpaikka löytynyt, on vain niin kallista)
Alusta:
Koni Sport Kit (löytynyt, ei ostettu)
Audio:
Hertz ep2x subivahvistin (Asennettu) 13.3.2011
Peerless 12R subielementti (Asennettu) 13.3.2011
Omatekoinen subikotelo (asennettu) 13.3.2011
Hertz ep4 4-kanava vahvistin(sillataan erillissarjalle tai vaihdetaan ep4x) (ostettu, ei asennettu) 13.3.2011
Focal K2 POWER 165 KR (löytynyt, ei ostettu)
Muut:
Intel Atom pohjainen autotietokone itsetehdyssä kotelossa. (12v muuntaja puuttuu, ei asennettu.)
Näyttö autotietokoneelle.
Focal K2 KR165 Power 2-tie erillissarja(löytynyt, ei ostettu)
(löytynyt tarkoittaa siis sitä, että ko. osan myyntipaikka on löytynyt, en siis ole löytänyt kadulta )
OSAAJIA TARVITAAN MUKAAN
Ottakaa yhteyttä yv:llä jos kiinnostusta osallistua suunnitteluun tai ihan käytännön tekemiseen talkootöillä. Projekti sijaitsee Kuopiossa.
Ostetaan asennuspalvelua ja dynotunteje
En välttämättä kaikkea osaa itse tai talkoovoimin tehdä, joten osa työstä jäisi jollekin asiantuntijalle tehtäväksi, jolle voisin jopa maksaakin jotain sopimuksen mukaan.
Viimeksi muokannut Jarkaira, Ti Maalis 15, 2011 22:21. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Mielenkiintoinen projekti ja hyvältä vaikuttaa Joko pakosarja on löytynyt? Laitatko paksumman kansipahvin?
Tässä ihan vastaava sleeper yritelmä mutta vain 2.0L koneella:
http://www.serioussaab.co.uk/articles_p ... ibute.html
Tosin tuossa autossa musta konepelti ja takaspoileri niin huomaa helposti että laiteltu on.
Tässä ihan vastaava sleeper yritelmä mutta vain 2.0L koneella:
http://www.serioussaab.co.uk/articles_p ... ibute.html
Tosin tuossa autossa musta konepelti ja takaspoileri niin huomaa helposti että laiteltu on.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Kiintoisa projekti.
Mikä ettei koneenohjaukseksi päädy Saabin oma Trionic?
Onko kone tarkoitus rakentaa vastaamaan jotain olemassa olevaa, vai katsastetaanko omavalmisteena?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, itse en toistaseksi paljoja näistä ymmärrä!
Puhtia projektiin!
Mikä ettei koneenohjaukseksi päädy Saabin oma Trionic?
Onko kone tarkoitus rakentaa vastaamaan jotain olemassa olevaa, vai katsastetaanko omavalmisteena?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, itse en toistaseksi paljoja näistä ymmärrä!
Puhtia projektiin!
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
f-19 kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti ja hyvältä vaikuttaa Joko pakosarja on löytynyt? Laitatko paksumman kansipahvin?
Tässä ihan vastaava sleeper yritelmä mutta vain 2.0L koneella:
http://www.serioussaab.co.uk/articles_p ... ibute.html
Tosin tuossa autossa musta konepelti ja takaspoileri niin huomaa helposti että laiteltu on.
eikös hiiliikuitu ole yleensä mustaa?
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Laillisuuspuolesta sen verran että tarkoitus olisi vain rakentaa ajokki kuntoon ja viedä sitten katsastukseen ja katsoa mikä on tuomio. Jos ei saa tieliikennerekisteriin niin menee sitten rata-autoksi. Megasquirt tulee lähinnä sen ohjelmoitavuuden takia. Esm katsastusta varten voidaan läppärillä ajaa sisään vähäpäästöinen ja tehoinen ohjelma ja sitten itse käyttöä varten laitetaan napilla vaihdos eco, sport ja track ohjelmien välillä. Pakosarja on löytynyt ja siitä hierotaan kauppoja. Downpipestä teen juuri pohdiskelua siitä teenkö itse vai teetänkö (edit: vai ostanko).
Viimeksi muokannut Jarkaira, Ti Maalis 15, 2011 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Paksumman kansipahvin lisäämisestä saa päättää se firma joka koneistaa kannen. Voi olla että puristussuhdetta saadaan muutenkin alennettua.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Muutoksia projektisuunnitteluun.
Moottorinohjaus tulee sittenkin T5:llä kun löysin tuon T5suiten ja tutustuin ominaisuuksiin. Ja turboksi varmistui T25 eli Saabin originaali.
Nyt sitten odottamaan palkkapäivää kun ei tule kuin kerran kuussa (25pvä).
Moottorinohjaus tulee sittenkin T5:llä kun löysin tuon T5suiten ja tutustuin ominaisuuksiin. Ja turboksi varmistui T25 eli Saabin originaali.
Nyt sitten odottamaan palkkapäivää kun ei tule kuin kerran kuussa (25pvä).
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
f-19 kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti ja hyvältä vaikuttaa Joko pakosarja on löytynyt? Laitatko paksumman kansipahvin?
Tässä ihan vastaava sleeper yritelmä mutta vain 2.0L koneella:
http://www.serioussaab.co.uk/articles_p ... ibute.html
Tosin tuossa autossa musta konepelti ja takaspoileri niin huomaa helposti että laiteltu on.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Paljonko on tehotavoite?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Vähäpäästöisyyden todistaminen muutosten jälkeen vaatii tässä tapauksessa VTT tai vast. testit (1000-1500e), karttojen on syytä olla ihan oikeasti sitten kunnossa ja katin hyvän ja oikeassa paikassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Kunhan nyt ei alle vakion päädytäSonmH kirjoitti:Paljonko on tehotavoite?
Realistisesti jos sitä parinsadan hepan paremmalle puolelle päätyisi.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Lakiasiat ovat tiedossa. Kuin myös hinnat. Mutta jos katsastaja ei huomaa turboa, välijäähdytintä tai mootyorinohjaussarjaa niin leimahan siihen tulee kun päästöt ovat kohdillaan.jcarlson kirjoitti:Vähäpäästöisyyden todistaminen muutosten jälkeen vaatii tässä tapauksessa VTT tai vast. testit (1000-1500e), karttojen on syytä olla ihan oikeasti sitten kunnossa ja katin hyvän ja oikeassa paikassa.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Mihinköhän asti vakiosuuttimet riittävät? Ulkomaalaisilla arvellaan 290 heppaan asti. Olisiko suotavaa hankkia BOSCH-0280155968 aka Green Giantit vakioiden tilalle kun T5suitekin sitä tukee.
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Kyllä ne sun vaparimännät todennäköisesti hajoaa jo ennen sitä 290hv.. Eroahan ei ole pelkästään puristussuhteessa vaan myös ylimpään renkaan sijainnissa ja rengasvälien vahvuudessa. Vakiot T5 350cc suuttimet siis riittää aivan mainiosti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 NG 2.3 turbottaminen kunnon sleepperiksi
Nyt on sitten tullut uusikin projekti. Meinaan citroen xsara vts:n ecun korvaaminen Saabin T5:llä. Mahtaneekohan onnistuan:)