9000T -86 kesäautoprojektina
Lähetetty: Ke Touko 04, 2011 11:41
Alkukeväästä alkoi tuntua, että käyttöautona oleva og900 toimi ihan liian hyvin, ja lisäksi teki mieli opetella hitsaamaan. Näiden oireiden helpottamiseksi kehittyi idea vanhan turbotonnarin hankkimisesta, sillä olen saanut käsityksen, että ne lahoavat käsiin, eivätkä yleensä toimi
. Pian pihalle kulkeutuikin seuraavanlainen kaunotar vuodelta -86:
Koska haussa ei varsinaisesti ollut järkevä käyttöauto, oli ehkä tärkeimpänä ostokriteerinä ylellinen sisusta.
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/sisusta.jpg)
Jopa rattikin oli jalopuuta, liekö sitten mahonkia, tiikkiä vai peräti aitoa muovia
.
Ovien alalaidat ja helmat ovat yllättävän hyvät, mutta kaarista löytyy sentään askarreltavaa iltojen viihdykkeeksi. Kuvassa oleva oikea takakaari on pahin, mutta muistakin saattaa löytyä vaikka mitä, kunhan aikanaan vaivautuu ruosteet poistamaan
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/takakaari.jpg)
Muutenhan tonnari toimi täysin odotetulla tavalla, sillä pian oston jälkeen huomasin kylmäkäynnistysten tapahtuvan kolmella pytyllä, ja jäähdytysnestettäkin katosi kasvavissa määrin. Tämän saattoi asiaan perehtynyt lukija ehkä arvata jo ekastakin kuvasta, pakokaasu lienee hieman paksumpaa kuin yleensä.
Suunnitelmissa oli siis kansiremontti, mutta sainkin ystävälliseltä saabistilta hyvin kohtuullista korvausta vastaan toimivana irroitetun, vain 2 vuotta kylmässä varastossa seisseen turbokoneen samalta mallivuodelta. "Uusi" kone oli kuitenkin taannoin remontoitu ja ajettu ~30tkm ennen säilömistä. Männät, alakerran laakerit, tiivisteet yms. oli käsittääkseni tuolloin vaihdettu, joten koko moottorin vaihto tuntui paremmalta idealta kuin vanhan 385tkm ajetun koneen kansiremontti. Kuvassa uusi voimanpesä, pientä ruostetta hihnapyörässä ja muutenkin karu ulkoasu. Pyöri kuitenkin ihan kiltisti, eli tuskin se kovin huono voi olla
.
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/kone1.jpg)
Ideana olisi moottoria vaihtaessa tarkastaa / vaihtaa tarpeen mukaan koneen ja vaihdelaatikon tukikumit, laturin hiilet, vesipumppu, vesiletkut, ja mitä kaikkea nyt vastaan tuleekaan, mihin on hankala päästä käsiksi koneen ollessa paikallaan. Hyvällä onnella tonnari porsii seuraavalla kerralla sitten paikasta, johon ylettää myös koneen ollessa paikallaan.
Eli, tällä hetkellä suunnitelmissa
-Vaihtaa kone
-Hitsata ruostepaikat niin, että syksyllä saa leiman
-Maalata tyhmän väriseksi. Väriä ei ole päätetty, mutta tarkoituksena on valita väritys, jota kukaan ei kestä katsella niin kauan, että ehtisi kiinnittää huomionsa maalipintaan joka tapauksessa tuleviin virheisiin. Maalauspaikka on pölyinen ja luultavasti maalaritkin ennemmin ottavat pohjia kuin tekevät niitä.
-Lisää tulee varmasti, tonnarissahan on paljon osia jotka voivat hajota
.
Pikkuvioista huolimatta on pakko sanoa, että tonnari on todella mukava laite ajaa. Kulkupuolikin tuntuu kohtuulliselta kaasarisatkuun verrattuna, varsinkin kun tämä yksilö ei liene täysin vakio.
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/ahtaa.jpg)
Projektin on joka tapauksessa pakko sujua hyvin, kun mätään tonnariin aletaan vaihtamaan 2 vuotta seissyttä konetta
.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/edest.jpg)
Koska haussa ei varsinaisesti ollut järkevä käyttöauto, oli ehkä tärkeimpänä ostokriteerinä ylellinen sisusta.
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/sisusta.jpg)
Jopa rattikin oli jalopuuta, liekö sitten mahonkia, tiikkiä vai peräti aitoa muovia
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ovien alalaidat ja helmat ovat yllättävän hyvät, mutta kaarista löytyy sentään askarreltavaa iltojen viihdykkeeksi. Kuvassa oleva oikea takakaari on pahin, mutta muistakin saattaa löytyä vaikka mitä, kunhan aikanaan vaivautuu ruosteet poistamaan
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/takakaari.jpg)
Muutenhan tonnari toimi täysin odotetulla tavalla, sillä pian oston jälkeen huomasin kylmäkäynnistysten tapahtuvan kolmella pytyllä, ja jäähdytysnestettäkin katosi kasvavissa määrin. Tämän saattoi asiaan perehtynyt lukija ehkä arvata jo ekastakin kuvasta, pakokaasu lienee hieman paksumpaa kuin yleensä.
Suunnitelmissa oli siis kansiremontti, mutta sainkin ystävälliseltä saabistilta hyvin kohtuullista korvausta vastaan toimivana irroitetun, vain 2 vuotta kylmässä varastossa seisseen turbokoneen samalta mallivuodelta. "Uusi" kone oli kuitenkin taannoin remontoitu ja ajettu ~30tkm ennen säilömistä. Männät, alakerran laakerit, tiivisteet yms. oli käsittääkseni tuolloin vaihdettu, joten koko moottorin vaihto tuntui paremmalta idealta kuin vanhan 385tkm ajetun koneen kansiremontti. Kuvassa uusi voimanpesä, pientä ruostetta hihnapyörässä ja muutenkin karu ulkoasu. Pyöri kuitenkin ihan kiltisti, eli tuskin se kovin huono voi olla
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/kone1.jpg)
Ideana olisi moottoria vaihtaessa tarkastaa / vaihtaa tarpeen mukaan koneen ja vaihdelaatikon tukikumit, laturin hiilet, vesipumppu, vesiletkut, ja mitä kaikkea nyt vastaan tuleekaan, mihin on hankala päästä käsiksi koneen ollessa paikallaan. Hyvällä onnella tonnari porsii seuraavalla kerralla sitten paikasta, johon ylettää myös koneen ollessa paikallaan.
Eli, tällä hetkellä suunnitelmissa
-Vaihtaa kone
-Hitsata ruostepaikat niin, että syksyllä saa leiman
-Maalata tyhmän väriseksi. Väriä ei ole päätetty, mutta tarkoituksena on valita väritys, jota kukaan ei kestä katsella niin kauan, että ehtisi kiinnittää huomionsa maalipintaan joka tapauksessa tuleviin virheisiin. Maalauspaikka on pölyinen ja luultavasti maalaritkin ennemmin ottavat pohjia kuin tekevät niitä.
-Lisää tulee varmasti, tonnarissahan on paljon osia jotka voivat hajota
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Pikkuvioista huolimatta on pakko sanoa, että tonnari on todella mukava laite ajaa. Kulkupuolikin tuntuu kohtuulliselta kaasarisatkuun verrattuna, varsinkin kun tämä yksilö ei liene täysin vakio.
![Kuva](http://users.tkk.fi/~amhiltu2/projekti/ahtaa.jpg)
Projektin on joka tapauksessa pakko sujua hyvin, kun mätään tonnariin aletaan vaihtamaan 2 vuotta seissyttä konetta
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)