900 -87 i8 -> T16
900 -87 i8 -> T16
Omalle koneelle on hitusen tullut aloitettua projektipäiväkirjaa, voisin samat myös tänne laittaa mikäli jotain kiinnostaa lukea ? Eli mikäli threadille löytyy lukijoita niin voin tänne tarinaa kirjoitella. Kaikki kommentit sisällöstä ja itse projektista tietysti tervetulleita.
Here goes nothing:
Esipuhe
Projektiautona siis 900 i8 -87 jota on tarkoitus päivitellä kaikin puolin paremmaksi, pikkujutut kuten mukavampi sisusta, sävy&sähkölasit vaihdettu on tehty. Sähköpeilit ja k-lukko odottaa asentajaansa. Airflow etupuskuri paikoillaan lampunpesimillä. Talvea varten myös helposti irroitettava lisävalopatteristo asennettu. Talvi -04-05 on tarkoitus ajaa i8 tekniikalla ja kasata T16 kesäksi tai vaikka ensi jouluksi , rauhaksiin teen ajan ja rahavarantojen salliessa.
Jotain tämänsuuntaisia tavoitteita asetettu: akku ilmanputsarikotelon paikalle, punotut öljyletkut(?)
konehuoneen maalaus (valkoinen?), vakaajien pesu+maalaus, imusarjan kiilloitus/maalaus, iso 3"< downpipe, 3" putkisto, alupäätyinen-ic(?), kivat alipaineletkut , EGR täydellinen poisto,Megasquirt
6.7.2004
Tehtyjä toimenpiteitä
Projekti aloitettu noin viikko sitten purkamalla sisustaa. Tänään aloitin tutkimalla ruostetilanteet piilossa olevista paikoista. Hioin myös ovissa olleen ruosteen pois selvittääkseni niiden vakavuuden. Oven nurkassa läpireikä, samaten vastakkaisella puolella korissa. Oven helmat hieman ohentuneet, hitsaus ei pakollista oviin, koriin pitää hieman räkiä. Kuskin jalkatilasta vedenpoistopropun vierestä löytyi tähän mennessä peukalonpään kokoinen reikä, toivottavasti ei paljon suurene. Toivotaan että paikka on helppo hitsata. Mikäli näin on, homma hoitunee muutamassa tunnissa.
Selvittelin myös sähköjä leluille, ikkunoille löytyy liittimet, ainakaan kuskin oveen ei mennyt johtoa. Eiköhän johdot selviä lisää myös kojelaudan sisällä kun mittaristo vaihtuu turbon vastaavaan. Melko varmasti hyvin tehdyt mittaripohjat tulevat löytymään mittaristosta. Mikäli eivät tyydytä täysin, annan olla vakiot. Ovipahveihin asennetaan kotelot 6.5? elementeille, jakosuotimien paikkaa harkittu keskikonsolin sisään.
Pohdintaa
Tein illan aikana melko varman ostopäätöksen. Soitan huomenna autosta ja katsotaan mihin hintaan auto irtoaa ja millä varusteilla, vaiko onko jo myyty. Luovuttaja auto on 460tkm ajettu ja kansipahvivikainen. Hyvää on alumiinipäätyinen IC jonka saa varmasti myytyä. Koneesta löytyy tuiki tärkeät osat kuten ohj. tehostimen palikat, pakosarja, LH-jet, APC yms. Koneen hihnapyörä väpättää, otetaan i8:sta korvaava. Mikäli kone on aivan hoto, korvaavia koneita löytyy markkinoilta, hinnat alk. 200e.
Päätin että syyläri saa vaihtua kun kone nousee pois. Valkoiset vilkut ovat loppusilaus ja piste i:n päälle, eli asennetaan vasta kun auto on muuten täysin valmis.
Kun kone nousee pois luovuttaja-autosta, se puretaan melko osiksi, putsataan huolellisesti sekä maalataan. Myös kansipahvi vaihdetaan sekä plaanataan kansi. Samalla pitäisi selvittää stefojen kunto. Ehkä myös männät otetaan pois jotta niiden kuluneisuus saadaan selville. Usko koneen kuntoon on kuitenkin hyvä koeajon perusteella, kävi tasaisesti ja ilman ylimääräisiä ääniä. Tosin jokin vikisi tyhjäkäynnillä, laturi, vesipumppu ?
Motonetista ostoslistalla moottorinosturi, á 149,-.
28.9.2004
Suunnitelmat menivät uusiksi kaikin puolin, ei tullut autoa, ei tullut nosturia ja silti rahat loppu . Tällä hetkellä tarkoituksena koota T16-moottori osista, ruiskuksi Megasquirt. Syyläri on jo vaihdettu ja valkoiset vilkut asennettu kuten myös hankittu Airflow-puskurit. Myös vahvistin ja erillissarjat asennettu enemmän tai vähemmän. Harras aikomus edelleen on ostaa tuo norsu.
Koria - johon tekniikka vaihdetaan ? on hitsattu ja maalattu, paljon enemmän kuin oli tarkoitus. Mm. molemmat takakotelot vakiopaikoista olivat pehmeitä, oikean puolen oven alareunan sai tehdä uusiksi. Molemmille puolille etujalkatiloissa tuli kämmenen kokoiset reiät kun poisti heikon pellin. Kuskin oven alareuna maalattu, tuli yllättävän hyvä jopa spraypullollakin. Konepellin kulmaan saatu vakioväri pakkelin päälle, riittää toistaiseksi. Alusta ja pyöräkotelot odottaa tukevaa öljyämistä ja massausta.
Yksi ylikoko-lohko mäntineen tuli hankituksi hintaan 0 euroa. Koneen kunto täysin auki, tutkitaan. Kaupanpäälle tuli sedanin kori ja pisteosaa. Toinen varaosa-auto pitäisi hakea vielä josta talteen otetaan ainakin ahdin ja APC, mahdollisesti myös lohko+männät (kilometrejä ~250tkm).
11.10.2004
Molemmat autot nyt tallessa ja turvassa. Viimeisempää, kokonaista autoa koitettiin käynnistää, aika hiljaista oli, varsinkin kun kytkinsylinteri paljastui korkanneeksi. Ihmekös tuo ihan horolla akulla ja pitkään seisseenä. Ei saatu käyntiin, eli purkuun vaan suoraan. Tarvittavat osat talteen, sitten mieluiten auton säilöntä loppuine osineen johonkin. Ellei onnistuu, osien talteen ottoa isolla kädellä, eihän hyvää osaa sovi haaskata K-lukko, sähkölasit, sivuikkunat, taka- ja etusiipi, umpiot, konehuoneesta kaikki ehjä?, sähköjä mahdollisimman paljon, yms yms?
Jänskättää että mahtaako kummastakaan lohkosta+männistä tulla kalua. Tulee tai ei, sou not, projekti etenee rauhaksiin.
Pyöräkoteloiden pohjat tehty Dinitrol ML:llä ja toinen puoli massattu Dinitrolon ja Tectylin aineilla, pitänee jatkaa Tectylin bitumipohjaisella
Here goes nothing:
Esipuhe
Projektiautona siis 900 i8 -87 jota on tarkoitus päivitellä kaikin puolin paremmaksi, pikkujutut kuten mukavampi sisusta, sävy&sähkölasit vaihdettu on tehty. Sähköpeilit ja k-lukko odottaa asentajaansa. Airflow etupuskuri paikoillaan lampunpesimillä. Talvea varten myös helposti irroitettava lisävalopatteristo asennettu. Talvi -04-05 on tarkoitus ajaa i8 tekniikalla ja kasata T16 kesäksi tai vaikka ensi jouluksi , rauhaksiin teen ajan ja rahavarantojen salliessa.
Jotain tämänsuuntaisia tavoitteita asetettu: akku ilmanputsarikotelon paikalle, punotut öljyletkut(?)
konehuoneen maalaus (valkoinen?), vakaajien pesu+maalaus, imusarjan kiilloitus/maalaus, iso 3"< downpipe, 3" putkisto, alupäätyinen-ic(?), kivat alipaineletkut , EGR täydellinen poisto,Megasquirt
6.7.2004
Tehtyjä toimenpiteitä
Projekti aloitettu noin viikko sitten purkamalla sisustaa. Tänään aloitin tutkimalla ruostetilanteet piilossa olevista paikoista. Hioin myös ovissa olleen ruosteen pois selvittääkseni niiden vakavuuden. Oven nurkassa läpireikä, samaten vastakkaisella puolella korissa. Oven helmat hieman ohentuneet, hitsaus ei pakollista oviin, koriin pitää hieman räkiä. Kuskin jalkatilasta vedenpoistopropun vierestä löytyi tähän mennessä peukalonpään kokoinen reikä, toivottavasti ei paljon suurene. Toivotaan että paikka on helppo hitsata. Mikäli näin on, homma hoitunee muutamassa tunnissa.
Selvittelin myös sähköjä leluille, ikkunoille löytyy liittimet, ainakaan kuskin oveen ei mennyt johtoa. Eiköhän johdot selviä lisää myös kojelaudan sisällä kun mittaristo vaihtuu turbon vastaavaan. Melko varmasti hyvin tehdyt mittaripohjat tulevat löytymään mittaristosta. Mikäli eivät tyydytä täysin, annan olla vakiot. Ovipahveihin asennetaan kotelot 6.5? elementeille, jakosuotimien paikkaa harkittu keskikonsolin sisään.
Pohdintaa
Tein illan aikana melko varman ostopäätöksen. Soitan huomenna autosta ja katsotaan mihin hintaan auto irtoaa ja millä varusteilla, vaiko onko jo myyty. Luovuttaja auto on 460tkm ajettu ja kansipahvivikainen. Hyvää on alumiinipäätyinen IC jonka saa varmasti myytyä. Koneesta löytyy tuiki tärkeät osat kuten ohj. tehostimen palikat, pakosarja, LH-jet, APC yms. Koneen hihnapyörä väpättää, otetaan i8:sta korvaava. Mikäli kone on aivan hoto, korvaavia koneita löytyy markkinoilta, hinnat alk. 200e.
Päätin että syyläri saa vaihtua kun kone nousee pois. Valkoiset vilkut ovat loppusilaus ja piste i:n päälle, eli asennetaan vasta kun auto on muuten täysin valmis.
Kun kone nousee pois luovuttaja-autosta, se puretaan melko osiksi, putsataan huolellisesti sekä maalataan. Myös kansipahvi vaihdetaan sekä plaanataan kansi. Samalla pitäisi selvittää stefojen kunto. Ehkä myös männät otetaan pois jotta niiden kuluneisuus saadaan selville. Usko koneen kuntoon on kuitenkin hyvä koeajon perusteella, kävi tasaisesti ja ilman ylimääräisiä ääniä. Tosin jokin vikisi tyhjäkäynnillä, laturi, vesipumppu ?
Motonetista ostoslistalla moottorinosturi, á 149,-.
28.9.2004
Suunnitelmat menivät uusiksi kaikin puolin, ei tullut autoa, ei tullut nosturia ja silti rahat loppu . Tällä hetkellä tarkoituksena koota T16-moottori osista, ruiskuksi Megasquirt. Syyläri on jo vaihdettu ja valkoiset vilkut asennettu kuten myös hankittu Airflow-puskurit. Myös vahvistin ja erillissarjat asennettu enemmän tai vähemmän. Harras aikomus edelleen on ostaa tuo norsu.
Koria - johon tekniikka vaihdetaan ? on hitsattu ja maalattu, paljon enemmän kuin oli tarkoitus. Mm. molemmat takakotelot vakiopaikoista olivat pehmeitä, oikean puolen oven alareunan sai tehdä uusiksi. Molemmille puolille etujalkatiloissa tuli kämmenen kokoiset reiät kun poisti heikon pellin. Kuskin oven alareuna maalattu, tuli yllättävän hyvä jopa spraypullollakin. Konepellin kulmaan saatu vakioväri pakkelin päälle, riittää toistaiseksi. Alusta ja pyöräkotelot odottaa tukevaa öljyämistä ja massausta.
Yksi ylikoko-lohko mäntineen tuli hankituksi hintaan 0 euroa. Koneen kunto täysin auki, tutkitaan. Kaupanpäälle tuli sedanin kori ja pisteosaa. Toinen varaosa-auto pitäisi hakea vielä josta talteen otetaan ainakin ahdin ja APC, mahdollisesti myös lohko+männät (kilometrejä ~250tkm).
11.10.2004
Molemmat autot nyt tallessa ja turvassa. Viimeisempää, kokonaista autoa koitettiin käynnistää, aika hiljaista oli, varsinkin kun kytkinsylinteri paljastui korkanneeksi. Ihmekös tuo ihan horolla akulla ja pitkään seisseenä. Ei saatu käyntiin, eli purkuun vaan suoraan. Tarvittavat osat talteen, sitten mieluiten auton säilöntä loppuine osineen johonkin. Ellei onnistuu, osien talteen ottoa isolla kädellä, eihän hyvää osaa sovi haaskata K-lukko, sähkölasit, sivuikkunat, taka- ja etusiipi, umpiot, konehuoneesta kaikki ehjä?, sähköjä mahdollisimman paljon, yms yms?
Jänskättää että mahtaako kummastakaan lohkosta+männistä tulla kalua. Tulee tai ei, sou not, projekti etenee rauhaksiin.
Pyöräkoteloiden pohjat tehty Dinitrol ML:llä ja toinen puoli massattu Dinitrolon ja Tectylin aineilla, pitänee jatkaa Tectylin bitumipohjaisella
Viimeksi muokannut f-19, Ma Helmi 16, 2009 17:31. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Onnea projektiin!
Hyviä ideoita! Itse suunnilleen vastaavanlaisen projektin tehneenä täytyy sanoa, että vaikka työ vaatii tuskaa ja hikeä niin se kannattaa Saa oma Turbosabani kaverin Turun kaduille
900Tbo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 733
- Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
- Paikkakunta: Västra Götaland
- Viesti:
Eipä sitten kuvitella liikoja projektista, toivottavasti edes puolet toteutuu T16 on nyt kuitenkin se must juttu niinkuin aina. Ellei muuta niin haaveilu ja suunnittelu on kivaa.
Tänään kävin Nakoraudasta kyselemässä millaista putkea on tarjolla kun halkaisijan pitää olla yli 3" ja seinämävahvuus ~1.5mm, ja olihan siellä, 89mm ja 101mm putkea tarjolla, 1.5mm - 2mm vahvuuksilla, hintaa ~10e/m, myyvät niin vähän/paljon kuin tarvitset. Ehkä vähän paksua, mutta ohuempaa ei taida ollakaan, ja eipä kai painoa hirveästi tule lisää ? Vaikkei turboa ja JT:tä tulisikaan heti, niin jigin voisi talvella tehdä ja väkertää suurimman downpipen mitä saabista hetkeen on löytynyt
Tietysti... jos oikein innostuu niin voisihan se koko putkiston tehdä itse... DP:n jälkeen ei vaikeita muotoja ole, ja akselin ylityksen hoitaa helposti Motonetin palalla. Millä sen vaan saa kestämään jos tekee mustasta raudasta? Tietysti rosterista voisi tehdä mutta taas...
Tänään kävin Nakoraudasta kyselemässä millaista putkea on tarjolla kun halkaisijan pitää olla yli 3" ja seinämävahvuus ~1.5mm, ja olihan siellä, 89mm ja 101mm putkea tarjolla, 1.5mm - 2mm vahvuuksilla, hintaa ~10e/m, myyvät niin vähän/paljon kuin tarvitset. Ehkä vähän paksua, mutta ohuempaa ei taida ollakaan, ja eipä kai painoa hirveästi tule lisää ? Vaikkei turboa ja JT:tä tulisikaan heti, niin jigin voisi talvella tehdä ja väkertää suurimman downpipen mitä saabista hetkeen on löytynyt
Tietysti... jos oikein innostuu niin voisihan se koko putkiston tehdä itse... DP:n jälkeen ei vaikeita muotoja ole, ja akselin ylityksen hoitaa helposti Motonetin palalla. Millä sen vaan saa kestämään jos tekee mustasta raudasta? Tietysti rosterista voisi tehdä mutta taas...
Saat tehdä sitten aika ison, hewidero ehkä varmistaa/korjaa jos sattuu huomaamaan mutta muistelisin että 4" oli..f-19 kirjoitti:Vaikkei turboa ja JT:tä tulisikaan heti, niin jigin voisi talvella tehdä ja väkertää suurimman downpipen mitä saabista hetkeen on löytynyt
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
päivitys 19.12.2004
Nyt olen saanut moottorit irti luovuttaja-autoista sekä purettua niitä enemmän ja vähemmän. Toisessa moottorissa oli 3. pytyn mäntä erilainen kuin muut . Että saapa nähä mitä sillä tekee.
Kuvia moottoreiden purkamisesta.
Ostin myös 2.1 moottorin, lähes kokonainen paketti, eli projektiin tulee 2.1 yläkerta. Mukana about kaikki paitsi vaihteisto ja toinen moottorinkannake. Maksoin 400e, ja vielä purkaamolta . Itse olin tyytyväinen, 16v-muutokseen varattu budjetti piti täysin kutinsa ja sain samaan rahaan vähän extraakin, kuten 2.1 suuttimet ja pensakiskon yms.
Suorsalta ostin T16-pakosarjan, Kimmolle kiitokset sitä . Eli tärkeät osat alkaa olla kasassa.
Vielä kun keksisi mistä hankin ahtimen. Foorumin kimppatilauksen varaan en kyllä paljon laske, vaikka kyseinen ahdin huokuttaa (vaikkei niitä speksejään kukaan ole kertonut...). Laippakin taitaa vaatia muutoksia että saa T16-pakosatsiin sen kiinni. KKK K24 (uusi malli) kiinnostaa kovasti, riittää pitkälle ja sama laippa kuin T03:ssa. Tällä hetkellä moisen saisi hintaan 750e mutta ei kiitos. Ahtimelle varattu 400-600e
Kuvia moottoreiden purkamisesta.
Ostin myös 2.1 moottorin, lähes kokonainen paketti, eli projektiin tulee 2.1 yläkerta. Mukana about kaikki paitsi vaihteisto ja toinen moottorinkannake. Maksoin 400e, ja vielä purkaamolta . Itse olin tyytyväinen, 16v-muutokseen varattu budjetti piti täysin kutinsa ja sain samaan rahaan vähän extraakin, kuten 2.1 suuttimet ja pensakiskon yms.
Suorsalta ostin T16-pakosarjan, Kimmolle kiitokset sitä . Eli tärkeät osat alkaa olla kasassa.
Vielä kun keksisi mistä hankin ahtimen. Foorumin kimppatilauksen varaan en kyllä paljon laske, vaikka kyseinen ahdin huokuttaa (vaikkei niitä speksejään kukaan ole kertonut...). Laippakin taitaa vaatia muutoksia että saa T16-pakosatsiin sen kiinni. KKK K24 (uusi malli) kiinnostaa kovasti, riittää pitkälle ja sama laippa kuin T03:ssa. Tällä hetkellä moisen saisi hintaan 750e mutta ei kiitos. Ahtimelle varattu 400-600e
Päivitystä
Nyt on molemmat koneet (B201 turbo ja B212) purettuna autotallissa, toinen lohko pestynä moottoripukissa.
Turbo on hankittu, Mitsu TD04-16t. 105tkm rullattu, ihan kivassa kunnossa.
Myös downpipe aineksia hankittu, 89mm rosterimutkia ~3mm paksulla seinämällä. Tosin DP:n taidan tehdä silti 89mm mustista 90ast mutkista 3.2mm seinämällä ellei parempaa materiaalia löydy. Helpompi sovittaa DP sitten motonetin 3" putkeen jne.
Mistä löytää yli 3" mutkia ohuella seinämällä (alle 2mm) ?? Speedpartsilla on moisia tuolla hinnaston lopussa
Imusarja ja läppäkotelo on pesty hyörypesurissa, kansi odottaa vielä päätöksiä mitä tehdä. Kantta kun ei tarvitsisi purkaa plaanaukseen, mutta fiksua olisi vaihtaa venavarren kumit nyt. Siihen hommaan pitäisi ostaa vielä työkalu, ihan kuin rahan menoa ei muutenkin olisi tarpeeksi
Asiantuntijat voivat antaa vinkkejä mistä palikoista kasata tuo turbokone. 2.1 sorvatuin männin vai tuo vakio T8-lohko mäntineen sellaisenaan. Molemmissa lohkoissa hoonausjäljet näkyvissä, männissä ei ole hirveitä naarmuja. Läpipuhallusta tapahtunut, vai onko tuo ihan normaalia ? Männänrenkaat vaihtoon ? Mutta ihan ensiksi nuo männät taitavat mennä hyörypesuun/löpökylpyyn.
Kuvia leluista täällä
Kommentteja ja ideoita kuunnellaan.
Turbo on hankittu, Mitsu TD04-16t. 105tkm rullattu, ihan kivassa kunnossa.
Myös downpipe aineksia hankittu, 89mm rosterimutkia ~3mm paksulla seinämällä. Tosin DP:n taidan tehdä silti 89mm mustista 90ast mutkista 3.2mm seinämällä ellei parempaa materiaalia löydy. Helpompi sovittaa DP sitten motonetin 3" putkeen jne.
Mistä löytää yli 3" mutkia ohuella seinämällä (alle 2mm) ?? Speedpartsilla on moisia tuolla hinnaston lopussa
Imusarja ja läppäkotelo on pesty hyörypesurissa, kansi odottaa vielä päätöksiä mitä tehdä. Kantta kun ei tarvitsisi purkaa plaanaukseen, mutta fiksua olisi vaihtaa venavarren kumit nyt. Siihen hommaan pitäisi ostaa vielä työkalu, ihan kuin rahan menoa ei muutenkin olisi tarpeeksi
Asiantuntijat voivat antaa vinkkejä mistä palikoista kasata tuo turbokone. 2.1 sorvatuin männin vai tuo vakio T8-lohko mäntineen sellaisenaan. Molemmissa lohkoissa hoonausjäljet näkyvissä, männissä ei ole hirveitä naarmuja. Läpipuhallusta tapahtunut, vai onko tuo ihan normaalia ? Männänrenkaat vaihtoon ? Mutta ihan ensiksi nuo männät taitavat mennä hyörypesuun/löpökylpyyn.
Kuvia leluista täällä
Kommentteja ja ideoita kuunnellaan.
Tomaatilta hyvä pointti. Taidan vaan pestä kaikki männät puhtaaksi ja kasata jommasta kummasta koneen. 2.1 männät pitäisi käyttää sorvarilla, eipä ole vielä ottanut koneistaja yhteyttä...
Uusin tuota galleriaa hitusen: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/
Uusin tuota galleriaa hitusen: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/
Eipä oo pahemmin tullu esiteltyä projektia, ehkä sitten kun on jotain esittämisen arvoista . Kotisivujen pykäämistä oon kaavaillu, ja siihen Hazakin jo lupasi apuja.f-19 kirjoitti:Eipä tämä mikään kisa ole, eikä hewiderokaan ole paljon projektiaan esitellyt, olisiko aika ? Kuvia kehiin isosta DP:stä jos sellainen löytyy. Tuntuu olevan nuo ryssämutkat kovassa huudossa vielä.
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Kaitpa sitä sitten tarvii painostuksen alla alkaa väsäämään jotainhewidero kirjoitti:Eipä oo pahemmin tullu esiteltyä projektia, ehkä sitten kun on jotain esittämisen arvoista . Kotisivujen pykäämistä oon kaavaillu, ja siihen Hazakin jo lupasi apuja.f-19 kirjoitti:Eipä tämä mikään kisa ole, eikä hewiderokaan ole paljon projektiaan esitellyt, olisiko aika ? Kuvia kehiin isosta DP:stä jos sellainen löytyy. Tuntuu olevan nuo ryssämutkat kovassa huudossa vielä.
Esitellään kuitenkin sillävälin kuvia
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Nyt on osia putsailtu ja tutkittu.
Purkaessa kantta tuli naarmutettua yhtä venttiiliohjuriakin sisäpinnalta, kunnon työkalun ensin puuttuessa. Onneksi siitä ei seurannut mitään vakavaa, koneistamolla "prozattiin" ohjuri vaan tasaiseksi sisältä samalla reissulla kun kansi plaanattiin. 30e maksoi ilman mitään alea. Paikkana aika tuore JPS Motors (ilmainen mainos ).
Kantta tämän jälkeen hierottu muutamia iltoja. Tässä on tulos: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/IMG_8460.JPG.
Kansi plaanattu, pakokanavat putsattu karstoista Dremelillä, tiivistepinnat putsattu (imusarjan tiivisteen poistossa kaamea homma). Mitään muotoilua kanaviin en itse ala tekemään asiasta mitään tietämättömänä, enkä tähän projektiin niitä näe vielä tarpeelliseksikaan. Myös seetejä putsattu varovaisesti karstasta. Sekä imu- että pakovenat läpätty eli hiottu tahnalla, pakovenat vielä kahteen kertaan. Silti jäi seeteihin kulumajälkiä. Kansi on pesty hyörypesurilla tutun korjaamolla, 5e maksoin.
Vein kannen myös Moottorikoneistamo Ojalalle näytille kun tuli tuolla korjaamolla kantta tutkittua. Tulos oli vähän oletettu, pakovenat vuotaa, imutestilaitteen painelukema tulisi olla välillä 0.8-0.9bar, nyt oli ~0.6. Imupuoli oli ihan kondiksessa, kaikki pitivät tasaisesti ~0.8bar (koneistamalla saisi lukemat ~0.95bar arvoon, vaan ei maksa vaivaa imupuolella). Imuvenat ei muutenkaan ole niin herkkiä kulumaan kuin pakovenat. Ohjurit Ojalan mukaan OK. Olin ilmeisesti onnistunut läppäämään nuo niin hyvin kun voi, näin ensikertalaisena ainakin Kirjoja suosittelen lukemaan aiheesta
Mutta pakopuolen seetit pitää vaihtaa ja venat hioa niille uudestaan. Tästä lystistä köytyy maksimissaan 72e, seetin vaihto ~5e/kpl ja venan hiominen 3e/kpl. Jos vaikka onnistuisi säästämään hiomalla itse, sitten lopputarkastus jäisi kyllä siinä tapauksessa mahdollisesti tekemättä. Mutta tässä alkaa omakin silmä kehittyä kun asiaan vaan perehtyy, että näkeehän tuon jo jos läppäys onnistunut.
Projekti tarvitsee myös uudet alapään laakerit ja kaikki tiivisteet, niihin mene rahaa ilmeisesti ~150e ? Sen jälkeen tiukkaa kasausta. Ostettuna on nyt Elringin venavarren kumit paikallisesta Joka-Osasta, 16kpl:llä oli hintaa vaivaiset 18e. Kaverilta osti myös setin motonetin venavarrenkumeja, ilmeisesti scantech. Ovat nyt myynnissä jos jollekin kelpaa, 10e sarja sis. postit.
Ja megasquirtin piirilevyjä sain syövyteltyä, turtanan ver72 ja ver74, käyttöön on viimeksi mainitun luultavasti. Tällä kertaa levyt tein kunnon lasikuitulevystä (eikä mitään paperimassalevyä mitä koulusta viime versioon sain, nekin tuli vielä peilikuvana syövytettyä ). Megan prosessori, MAP, kelat ja fettiohjain tuli hankittua viime viikolla.
Purkaessa kantta tuli naarmutettua yhtä venttiiliohjuriakin sisäpinnalta, kunnon työkalun ensin puuttuessa. Onneksi siitä ei seurannut mitään vakavaa, koneistamolla "prozattiin" ohjuri vaan tasaiseksi sisältä samalla reissulla kun kansi plaanattiin. 30e maksoi ilman mitään alea. Paikkana aika tuore JPS Motors (ilmainen mainos ).
Kantta tämän jälkeen hierottu muutamia iltoja. Tässä on tulos: http://nohkola.cjb.net/saab/misc/900proj/IMG_8460.JPG.
Kansi plaanattu, pakokanavat putsattu karstoista Dremelillä, tiivistepinnat putsattu (imusarjan tiivisteen poistossa kaamea homma). Mitään muotoilua kanaviin en itse ala tekemään asiasta mitään tietämättömänä, enkä tähän projektiin niitä näe vielä tarpeelliseksikaan. Myös seetejä putsattu varovaisesti karstasta. Sekä imu- että pakovenat läpätty eli hiottu tahnalla, pakovenat vielä kahteen kertaan. Silti jäi seeteihin kulumajälkiä. Kansi on pesty hyörypesurilla tutun korjaamolla, 5e maksoin.
Vein kannen myös Moottorikoneistamo Ojalalle näytille kun tuli tuolla korjaamolla kantta tutkittua. Tulos oli vähän oletettu, pakovenat vuotaa, imutestilaitteen painelukema tulisi olla välillä 0.8-0.9bar, nyt oli ~0.6. Imupuoli oli ihan kondiksessa, kaikki pitivät tasaisesti ~0.8bar (koneistamalla saisi lukemat ~0.95bar arvoon, vaan ei maksa vaivaa imupuolella). Imuvenat ei muutenkaan ole niin herkkiä kulumaan kuin pakovenat. Ohjurit Ojalan mukaan OK. Olin ilmeisesti onnistunut läppäämään nuo niin hyvin kun voi, näin ensikertalaisena ainakin Kirjoja suosittelen lukemaan aiheesta
Mutta pakopuolen seetit pitää vaihtaa ja venat hioa niille uudestaan. Tästä lystistä köytyy maksimissaan 72e, seetin vaihto ~5e/kpl ja venan hiominen 3e/kpl. Jos vaikka onnistuisi säästämään hiomalla itse, sitten lopputarkastus jäisi kyllä siinä tapauksessa mahdollisesti tekemättä. Mutta tässä alkaa omakin silmä kehittyä kun asiaan vaan perehtyy, että näkeehän tuon jo jos läppäys onnistunut.
Projekti tarvitsee myös uudet alapään laakerit ja kaikki tiivisteet, niihin mene rahaa ilmeisesti ~150e ? Sen jälkeen tiukkaa kasausta. Ostettuna on nyt Elringin venavarren kumit paikallisesta Joka-Osasta, 16kpl:llä oli hintaa vaivaiset 18e. Kaverilta osti myös setin motonetin venavarrenkumeja, ilmeisesti scantech. Ovat nyt myynnissä jos jollekin kelpaa, 10e sarja sis. postit.
Ja megasquirtin piirilevyjä sain syövyteltyä, turtanan ver72 ja ver74, käyttöön on viimeksi mainitun luultavasti. Tällä kertaa levyt tein kunnon lasikuitulevystä (eikä mitään paperimassalevyä mitä koulusta viime versioon sain, nekin tuli vielä peilikuvana syövytettyä ). Megan prosessori, MAP, kelat ja fettiohjain tuli hankittua viime viikolla.
Kansi tuli seetien työstöstä (72e), kaikki tiivisteet ja laakerit tuli hommattua selvittelyn ja säädön jälkeen (176e). Yläpäähän pelkkää Elringiä, alapään tiivistesarja Elwis (muuta ei löytynyt maahantuojilta),alapään laakerit AE/Federal Mogul.
Kannen kasasin venttiilien osalta tässä illalla. Heräsi kysymys että onko jousien asennus asennolla väliä ? On saattanut joku jousi jossain vaiheessa purkua/asennusta kääntyä.
Ja hydraulisista venttiilinpaininkupeista kysymys. Eli tuossakin koneessa tuntui olevan sekaisin usempaa mallia, mistä erottaa uuden ja vanhan mallin ? Auki en saanut vaikka reiästä piikillä painoin. Entä mikä on oikeaa hoitoa noille? Nyt ovat olleet pari päivää likoamassa löpössä, kohtuu sutjakasti liikkuvat jo. Öljykylpyyn vielä ennen asennusta?
Kannen kasasin venttiilien osalta tässä illalla. Heräsi kysymys että onko jousien asennus asennolla väliä ? On saattanut joku jousi jossain vaiheessa purkua/asennusta kääntyä.
Ja hydraulisista venttiilinpaininkupeista kysymys. Eli tuossakin koneessa tuntui olevan sekaisin usempaa mallia, mistä erottaa uuden ja vanhan mallin ? Auki en saanut vaikka reiästä piikillä painoin. Entä mikä on oikeaa hoitoa noille? Nyt ovat olleet pari päivää likoamassa löpössä, kohtuu sutjakasti liikkuvat jo. Öljykylpyyn vielä ennen asennusta?