The Space Banana: Ajokuntoon 2019?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Moro. Jos oikein käsitin niin onko sulla kaasari painepuolella? Olisko sulla heittää kuvaa/lisä infoa kuinka toteutit tämän tv jani

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Janitsu24 kirjoitti:Moro. Jos oikein käsitin niin onko sulla kaasari painepuolella? Olisko sulla heittää kuvaa/lisä infoa kuinka toteutit tämän tv jani
Tuolla kuvia ja selostusta. http://www.tonikoskinen.com/saab_96_pro ... botus.html

Käytin Weber 32 DAT kaasaria joka on tarkoitettu kaasarikoneelle, se helpotti hommia paljon.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Tämä projekti täytyy illalla lukea alusta loppuun :D mukavaa että että on muitakin harrastelioita joilla on paljon mielenkiintoa soveltaa kaikkea. Onko kuinka vaikea saada säätöihin tuolla kaasarilla?

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Janitsu24 kirjoitti:Tämä projekti täytyy illalla lukea alusta loppuun :D mukavaa että että on muitakin harrastelioita joilla on paljon mielenkiintoa soveltaa kaikkea. Onko kuinka vaikea saada säätöihin tuolla kaasarilla?
Kaasari on aina kompromissi, viel ei ole penkitetty ja säädetty kunnolla. Mutta saa varmasti sellaisiin säätöihin että toimii. Tehoja saa lain mukaan ottaa huikeat 81 hv :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Mun mielestä oli hyvä idea laittaa tohon kaasutin eikä ruiskua =D pysyy ainakin sen ajan henki mukana. :)

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Janitsu24 kirjoitti:Mun mielestä oli hyvä idea laittaa tohon kaasutin eikä ruiskua =D pysyy ainakin sen ajan henki mukana. :)
Se olikin koko homman ajatus, ei ne tehot :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt on aika nostaab tätä topiccia taas ylös. Kolmen vuoden jumitus on ohi ja pää pursuaa ideoita ja into on taas löytynyt.
Tarkoitus on että saisin auton aikalailla vamiiksi toukokuun alkuun mennessä ja kesällä sitten penkitys ja muutoskatsastus.

Tänään laitoin tilaukseen kaksi punaista retro kuppipenkkiä lisää kun päätin että alkuperäinen takapenkki heivataan pellolle. Penkit ovat siis samalaiset kun nämä jotka tilasin jo 2015 etupenkeiksi:

Kuva

Ohjelmassa on siis kaikkien neljän kuppipenkin kiinnitys ja oikean puolen etupenkin kiskoille kippi.
Sitten kaasuviusto vaatii korjausta ja eturenkaat pitää vaihtaa pykälän verran pienempiin kun nykyiset 205/55 kokoiset ottivat kaariin kiinni. Myös etukaarien pokkauksia pitää vähän mankeloida ettei ongelma toistu.

Lisäksi pitää kaivaa vanha to-do lista esiin ja varmistaa että kaikki tulee tehdyksi ennen kuin mennän tehonmittaukseen.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tostahan se edelliseltä sivulta löytyi :D
To-do listalla on:
- Sytytyksen ja bensanpaineiden säätö
- Ahtopaineen säätö (max 0.4 bar)
- Kaasuvivuston korjaus
- Turbon öljyn paluuputken uudelleen asennus (vuotaa)
- Besatankin huohotuksen parannus
- Etukaarien mankelointi
- Pienemmät eturenkaat (nykyiset ottaa kaareen kiinni)
- Etupenkkien kiinnitys ja apparinpenkin kipin rakentaminen
- Hattuhyllyn ja takapenkin selkänojan taustan pellitys
- Takapenkin uusiminen kaksipaikkaiseksi?
- Etujousien vaihto Saab OG900 jousiin
- Pissapojan asennuksen viimeistely
- Jarrunesteiden vaihto
- Äänimerkin korjaus (ei toimi)
- Meksiko-tukien asennus? (Olisi tarpeen muttei välttämätön)

Ei tämä nyt mahdottomalta näytä. :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5665
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Joo, aika vaatimaton on tuo todo-lista kun vertaa tän projektin alkutaipaletta. :mrgreen:

Mut mukava kuulla et tähänki löytyy taas intoo.

Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2650
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, ei näytä mahottomalta, ei!? :D Alkaa vaikuttaa, että Saab 96:sen alkumalli alkaa olla vain kaukainen muisto vaan! No, hienoja sovellutuksia tällaisesta perusautostakin siis saa, jos niin tahtoo. Mukavaa seurattavaahan tämä taas tulee olemaan, ainakin tällaiselle harrastajalle, jonka oma harrastuneisuus pyrkii kohtaamaan sen alkuperäisen mahdollisimman aitona! :wink: Ei muuta kun stemppiä jälleen uusien haasteiden edessä! :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3545
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mikä on meksiko-tuki?
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2084
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täähän on vappuna ajossa. 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

JP_Vette kirjoitti:
To Tammi 10, 2019 14:15
Mikä on meksiko-tuki?

Se on ylimääräinen moottorintuki joka kiinnitetään kytkinkopan pulttien alle ja konehuoneen pohjaan molemmille puolille konetta. Tämä estää moottoria ja vaihteistoa kiertymästä ja ehkäisee vaihteiston kuoren halkeamista.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
AnttiK
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Hienoa, että tämä projekti nytkähtää taas liikkeelle :)

Vinkkinä, että kaasun välitankoa pystyy siirtelemään sopivaan paikkaa kunhan poraa sen muoviholkille omatekoiseen pystylevyyn sopivan reiän ja hitsailee sitten sopivat tuentalevyt sille. Tässä oma sovellus, jossa piti tehdä kaasuläpän akselin päätyvipu uusiksi vaijerikäyttöisen tilalle:

Kuva
96 V4 -73

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3972
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: The Space Banana: Seuraavana hienosäätöä

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

AnttiK kirjoitti:
La Tammi 12, 2019 19:50
Hienoa, että tämä projekti nytkähtää taas liikkeelle :)

Vinkkinä, että kaasun välitankoa pystyy siirtelemään sopivaan paikkaa kunhan poraa sen muoviholkille omatekoiseen pystylevyyn sopivan reiän ja hitsailee sitten sopivat tuentalevyt sille. Tässä oma sovellus, jossa piti tehdä kaasuläpän akselin päätyvipu uusiksi vaijerikäyttöisen tilalle:

Kuva
Hyvä vinkki :wink: kaikki otetaan vastaan ilolla :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Vastaa Viestiin