Sivu 1/2

Saab 900 Aero -90

Lähetetty: La Syys 03, 2011 18:45
Kirjoittaja rökösö
Ostin tämmöisen väliaikaista käyttöauton tarvetta tyydyttämään. Toinen projekti etenee hitaan varmasti, eikä siitä ollut tähän hätään auttamaan, joten päätinpä ostaa satkun. Etelä-Pohjanmaalla kävin ilmeisesti nimimerkki Suabistin joskus omistamaa autoa katselemassa, mutta kaupat jäi tekemättä. Melkein heti tuon reissun jälkeen tuli foorumille tämä Aero myyntiin, joten eipä voinut vastusta kiusausta.

Kuva Kuva

Tämä on Italiasta tuotu joskus 2003 ja parin suomalaisen omistajan kautta tuli nyt minulle. Edellinen omistaja on hivenen laitellut konehuoneen puolta ja tämä on nyt T5.2-ohjattu. Tosin satkun moottorinohjauksesta kummittelee vielä konehuoneessa jakaja, joka on kuulema vain kierroslukutietoa varten. Se kait pitäisi saada suoraan trioniciltakin, joten pitää muuttaa jossakin välissä ja heittää jakaja kuikkaan. Lisäksi ahtopaineita ohjaa tällä hetkellä alkuperäinen APC-boksi, joten vähän on jäänyt puolitiehen konversio. Suuttimet ja IC on tonnarista ja DP ja putki kolmituumaista takaäänenvaimentimelle asti.

Varusteitakin on mukavasti kuten Aerossa kuuluukin: sähkölasit, -peilit, -kattoluukku ja -antenni, harmaat nahkapenkit, cruise, valojen korkeussäätö, lisämittarit ja aeron muovit tottakai.

Kohtuullisen hinnan vastineeksi vikalistaakin on tässä ehtinyt keksiä sopevasti, joten projekti näyttää tästäkin tulevan:
-jäähdytysnestettä katoaa (kansipahvin vaihto menossa)
-kuskin ikkunannostin ei toimi (vaihdoin moottorin ja nyt toimii)
-oikea sähköpeili ei toimi
-keskuslukko (toimii nyt, oli piuhat vain poikki ovessa)
-vilkku oikealle ei pysy päällä
-pakoputken paikkaus (takaänäriltä putki poikki)
-takakaaren paklaus ja maalaus (pakkelit irronneet Italian poikien korjauksista)
-nykii kylmänä (uusi CTS-anturi ostettu, mutta ei kokeiltu)
-kattoverhoilu ja c-pilariverhoilu roikkuu
-alkuperäinen jännitemittari hourii pari volttia pieleen
-kuskin penkki vähän revennyt
-horo virtalukko
-listoja puuttuu puskureista
-kytkin vaikeakäyttöinen

Puristuspaineita mittailin eilen ja 8-8,5 barin välillä oli kaikki sylinterit ja tulpatkin oli aika samannäköisiä paitsi kolmas ehkä vähän muita kirkkaampi. Vettä katoaa ehkäpä litran tuhatta kilometriä kohden tällä hetkellä ja öljynpaineet on tyhjäkäynnillä alta barin ja ajossa jossain parin-kolmen välillä. Päätin jokatapauksessa ottaa kannen irti, kun oikaistu ja puhdistettu kansi on valmiina olemassa (oli tarkoitettu siihen toiseen projektiin, mutta lahjoitetaan se nyt Aerolle). Kävin pari tuntia tänään purkamassa ja ehdin saada kaikki kannen ympäriltä irti:
Kuva

Huomenna jos ehtisi kannen käydä nostamassa pois, voisi ensi viikonloppuna alkaa askarrella uutta tilalle.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Su Syys 04, 2011 18:12
Kirjoittaja rökösö
Otin aamupäivällä kannen irti. Ihmeellisen löyhällä oli mielestäni pultit verrattuna ässän koneeseen, mutta tiedä häntä. Männissä on jänniä kuvioita, mitenkähän tämmöset syntyy?
Kuva

Italialaista autonpitoa kait on syytettävä, kun katsoo vesikanavien tilannetta. Pelkällä vedellä mahdettu ajella, että noin ruosteeseen on saatu. Yllä olevassa kuvassa näkyy kauniin värinen noro mitä lopuksi tuli lohkosta. Kannentiivisteessä oli äkkivilkaisulta ainakin ykkössylinterin kohdalla vuoto. Kuvassa näkyy heikosti, mutta läpi jo näkyy:
Kuva

Viimeisissä kuvissa kansi, joka ois tarkotus asennella tilalle. Verrokkina kuvassa samanlainen B202-kansi. Lasikuulapuhalsin omin kätösin joskus keväällä ja amikset höyläsi suoraksi Kempeleessä. Venttiilit pitää vielä helläkätisesti läpätä ja sitten pestä huolella koko kansi.
Kuva Kuva

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Su Syys 04, 2011 22:56
Kirjoittaja Suabisti
Kävitkö kenties Alajärvellä katsastamassa tuota meikäläisen vanhaa "Ritari-Ässää"? :)

Mutta fiksulta näyttää tuo Aero.
Sisustasta voisit laittaa kuvia.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Ma Syys 05, 2011 09:36
Kirjoittaja rökösö
Suabisti kirjoitti:Kävitkö kenties Alajärvellä katsastamassa tuota meikäläisen vanhaa "Ritari-Ässää"? :)
Hyvin pitkälti. Kaivoin seuraavalle ostajaehdokkaalle pohjasta massan alta reiän malliksi. :wink: Oli konehuoneen puolella niin tunnistettava ilme, että tiesin jossain nähneeni ennenkin ja kyllähän se pienen googlailun jälkeen sun projekti löytykin.
Suabisti kirjoitti: Mutta fiksulta näyttää tuo Aero.
Sisustasta voisit laittaa kuvia.
Pitääpä koittaa ottaa, kun saa pois tallista tuon joskus. Maalipinnassa meinaa olla sanomista, kun joku nero on Italiassa vetänyt naarmut pitkin kylkiä. Jollain tussilla noita on sitten vähemmän huolellisesti paikattu. Mutta on siitä Italiassa oleilusta se hyöty ollut, että eipä tahdo ruostetta löytää tuosta autosta eikä sitä koskaan ole hitsattukaan. Kuskin oven alareunassa on pari kukkaa, mutta ei vielä hitsausvehkeitä tarvita siihenkään. Suorastaan liikutuksen vallassa katselin nosturilla pohjaa, kun ei mistään reikää löytänyt.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Ke Syys 14, 2011 22:18
Kirjoittaja rökösö
Viime viikonloppuna ehdin hivenen edistää kannen takaisinlaittoa. Yllättävän kauan meni aikaa ennen kuin kansi oli edes asennuskunnossa, kun kaikki osat oli vielä irtona ja osa puuttuikin. Jousien aluslautasia en nimittäin alunperin purkaessa tajunnut olevaksi ollenkaan sieltä öljykuran seasta ja niiden olemassa olosta tulin tietoiseksi vasta keväällä kantta amikselta hakiessa, kun niitä pirisi maahan pesun jäljiltä. Pesukoneen lattialle tai johonkin niitä oli kadonnut jo yli puolet, mutta onneksi oli aiemmissa kuvissa vilahtanut varakansi olemassa, josta sain ne purettua. Pienet kädet on hyödyksi asennuksessa:
Kuva

Virallisen jousipuristimen hain omatekoisen tilalle kaupasta, vaikka sitäkin joutui pidentämään, jotta jousia sai ylipäätään puristettua. Venttiilivarren kumit liimasin paremman puutteessa ja varaosamyyjän vihjeestä pikaliimalla. Kuulema ne ilmankin pysyy, mutta parempi varmistella. Asennustyökalu mallia 10 mm:n pitkä hylsy:

Kuva

Trionicin TPS sopii pienellä vaivalla turbosatkunkin läppäkoteloon. Kuvassa huonosti näkyvät tulpatut pikkuletkut arvelin ottaa pois ja tehdä koteloon kierteet pikkupulteille.

Kuva

Kannen kiristin paikalleen, mutta suurin osa roippeista sisältä puuttuu. Ketjunkirisin oli muistaakseni peräti 18mm ulkona, joten ketjun uskaltaa vaihtaa. Kävin jo hakemassakin sellaisen tänään, mutta ei varaosamyyjä rekisteröinyt sanoja 16-venttiilinen puhelimessa, joten sain liian lyhyen, joka pitää aamulla käydä vaihtamassa oikeaan. Törkeän hinnannousun aiheuttaa kyllä muutama lisälenkki ketjussa, kun hinta pomppaa 22 eurosta päälle viiteenkymppiin ja samannäköistä ketjua näkyy olevan. Melkein tekis mieli ostaa kaksi lyhyttä ja tehdä kaksi jatkosta...

Imusarjaakin käytin jo hollilla, mutta toisesta kuvasta tarkkasilmäinen näkee, miksi otin sen vielä pois. Note to self: kannattaisi tehdä hommat loppuun kerralla, kun osia puhaltelee.

Kuva Kuva

Setin nostajia purin tuossa keväällä ja puhdistelin sisuskalut. Mielenkiintoista nähdä toimiiko nuo vielä puhdistuksen jälkeenkin. :)
Kuva

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: To Syys 15, 2011 14:07
Kirjoittaja antti.hakamaa
ne puhdistetut nostimet saattaa naputtaa pitkäänkin ekalla käynti kerralla, ennen kun täyttyvät kunnolla.

eli ei kannata huolestua jos naputus ei heti lakkaa.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Pe Syys 16, 2011 20:51
Kirjoittaja rökösö
Jep, tuohon olen varautunut sekä henkisesti, että rasvaamalla asennusrasvalla hienoisesti nostajien sisukset. Nostajien puhdistus olikin jäänyt vähän kesken ja kasaamattakin olivat. Lukkorenkaat asentui kivasti 11 millin hylsyllä. Lopuksi kiillotin päällisin puolin loputkin nostajat ja samalla nokka-akselien pinnat. Nätit tuli silmälle, toivottavasti koneenkin mielestä.

Kuva

Muutenkin homma meni tänään vähän puunaamiseksi ja ei ehkä niin tärkeiden asioiden kanssa:
Kuva

Uuden nokkaketjun ujutin paikalleen henkeä pidätellen ennen nokka-akselien asennusta. Ei näköjään tulekaan irrotettavaa lukkoa näiden ketjujen mukana, vaan niitit pitää lytätä. Ajoitus tuli merkkien mukaankin melko lailla prikulleen oikein ja sen 15 niittiäkin muistin.

Kuva

Kiristimen vielä puunasin ja laitoin paikoilleen ja nyt on homma tällä mallilla:
Kuva

Seuraavalla kerralla vois maalata venttiilikopan kannen. Vaikka vihaankin tuninki-sinistä ja -punasta konehuoneessa, ehkä punaiseen autoon sopisi korinvärinen kansikin. Maaliakin tuli auton mukana, joten taidanpa kokeilla, kun vain saisi edelliset maalit pois. Nitromorssia lutrasin varmaan kymmeneen kertaan taannoin eikä lähteny kaikki millään. CRC:n gasket remover oli itseasiassa tehokkaampi aine (sillä taas en ole saanut tiivistejämiä irti yhtään mistään :? )

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Pe Syys 16, 2011 21:42
Kirjoittaja Turbo16
Vaikka vihaatkin sitä tuninki-väritystä, niin hiekkapuhallus ja orkkis näköinen lookki toimii nätisti! :)

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Su Syys 18, 2011 17:46
Kirjoittaja rökösö
Sait ylipuhuttua. :D Hain kaverilta lainaan säiliöllisen hiekkapuhaltimen ja sillähän ne lähti maalit kettuilemati. Mikä lie ois ollut oikea työjärjestys, mutta ensin hioin ja kiillotin tekstit ja raidat, sitten maalasin ja nyt raaputtelin lasten muovisaksilla ja kynsillä maalit pois.

Kuva

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Su Loka 09, 2011 17:13
Kirjoittaja rökösö
Kuva Kuva

Aero liikkuu taas. Pakosarjan vaihdoin hitsaamattomaan toisesta projektista ja hiekkapuhalluksen jälkeen lutrasin Tikkurilan Thermalia päälle. Joitain putkiakin puhalsin ja pulverimaalasin hopealla, mutta ajamaan pääseminen alkoi lopulta kiinostaa enemmän kuin näperrys, joten osa jäi tältä kertaa.

Käyntiin lähteminen meinasi olla vähän taistelua. Bensapaineet oli hukassa, mille syyksi löytyi ihmettelyjen ja painemittareiden kytkemisen jälkeen kytkemättä jääneet pari virtajohtoa konehuoneen jakoblokista. Kytkemisen jälkeen "hörähti" kyllä käyntiin, mutta kierrokset huusi varmaan jossain päälle kolmessa tonnissa. Virranjakajanhan poistin kasatessa kokonaan ja laitoin tulpan tilalle, koska trionic toimii ilmankin, mutta nyt ei sitten toimi toistaiseksi kierroslukumittari, joten tarkkaa lukemaa ei tiedä. Lisäilmaventtiilillä ei ollut vaikutusta ja kaasuläppä oli kiinni, joten taas ihmeteltiin. Sitten muistin unohtaneeni peitelevyn imusarjan alapuolelta, mistä kone saikin mukavasti hörnittyä ilmaa. Levy paikalleen ja alkoi käydä jokseenkin oikein.

Vieläkin jäi sanomista jonkin verran. Niistä pelkäämistäni nostajista ainakin yksi ei lakkaa naputtamasta, joten joutuu ilmeisesti avaamaan kopan vielä uudelleen ja vaihtamaan. Toisekseen ahtopaineet näyttää pysyvän peruspaineilla. Tässähän on vielä APC ohjaamassa paineita, mutta mikä lie hänelle tullut.

T5suitella yritin vielä iltapäivällä saada yhteyttä ECUun, mutta eipä halunnut toimia CAN-yhteys. Edellisen omistajan jäljiltä löytyi DB9-liitin valmiina jalkatilasta ja oikeisiin ECUn pinneihinkin näkyy johtavan, mutta ei yhdistä. Combi-adapterin suite kyllä tunnistaa.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Ma Loka 10, 2011 10:12
Kirjoittaja rökösö
Ei lakannut naputus edes Nivala-Oulu (160 km) välillä, joten kopan irrotukseen pääsee. Minkähänlaiset mahdollisuudet on löytää viallinen yksilö stetoskoopin avulla? Näkyy kympillä saavan biltemasta. Foorumia lueskelin sen verran, että selvisi, että ahtojen puuttuminen ja tämä nostajan tikitys mahtaa olla yhteydessä toisiinsa. Sinänsä loogista ja oikeaa toimintaa APC:ltä rajoittaa menoa tässäkin tapauksessa.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Ma Loka 10, 2011 10:19
Kirjoittaja Jope
Tää voi olla vähän kaukaa haettua, mutta:

http://dudes.berrydejager.com/?p=956

Etsi sieltä Update 25-08-2011 ja tsekkaa ohjeet.

En ole kuullut kenenkään muun joutuneen tekemään tuota, mutta jos innostut kokeilemaan, niin raportoihan tänne. Nyt kun luin nuo ohjeet, niin itse varmaan vääntäisin venakopan momenttiin ennen tuota ilmausoperaatiota, parempi että se öljy pysyy siellä venakopan sisällä kuitenkin.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Ma Loka 10, 2011 11:23
Kirjoittaja rökösö
Kiitos muistutuksesta. Tuon jutun luin joku viikko sitten, mutta käsitin, että tuota suositellaan, mikäli useampia nostajia naputtaa. Mielestäni siellä ei kovin iso määrä ääntä pidä, kun erotan vain tasaisen säännöllisen tikityksen, mutta enpä ole 100% varma. Halpa kokeiluhan tuo sinällään on, joten saatanpa kokeilla, ellei sisältä löydy selvästi viallisen tuntoista nostajaa tai muuta hämminkiä. Ja joo, ei kiinnosta itseänikään juuri puunattua konehuonetta sotkea öljyllä.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Pe Loka 14, 2011 20:39
Kirjoittaja rökösö
Hain sen stetoskoopin. Ainakin minun korvilla jäi löytymättä varmuudella oikea kohta, sillä minusta voimakkain ääni tuntui kuuluvan pakopuolen kolmannesta, vaikka ensimmäinen eli lähinnä nokkapyöriä oleva oli vialla. Tosin kovempi ääni siitäkin kohtaa kuului, mutta pelkän kuulemisen perusteella oisin vaihtanut siis väärän. Epäselvää ei juuri ollut, kun otti nokan irti ja se ensimmäinen oli aivan löysä painaa sormin, mutta muita ei puhettakaan saada kasaan. Ei kuitenkaan turha vehje tuo stetoskooppi, sillä kyllä sillä sai pois suljettua kaikki muut paikat konehuoneesta ja toisen nokka-akselinkin.

Nostajan vika kaikesta päätellen oli huolimaton kasaaminen, mitä vähän pelkäsinkin. Ensimmäisestä kasaamastani jäi muistinkin mukaan suoristamatta se lukitussokka ennen paikalleen laittoa ja tässä se kyllä oli häpeällisen paljon kiero ja pääsi liikkumaan jonkin verran ylös alas, vaikkei aivan irti ollutkaan. Nuohan vääntyy väkisin irrottaessa enemmän ja vähemmän, mutta kyllä ne takaisin suoraankin saa. Taas laiskuus palkittiin, kun en viitsinyt ottaa uudestaan irti tuota sokkaa silloin. Vanhemmissa ei kuulema ole lukkorenkaita ollenkaan, mutta nämä ei näköjään toimi ilman.
Kuva

Nostajan vaihtoon ei mennyt kuin tunteroinen, mutta sitten menikin aikaa ihmetellessä missä ne kadonneet ahdot on. Ajelin jo w-letku irtikin, eikä vieläkään ollut kuin ne vajaa puoli baria. Kaveri otti puhelimessa puheeksi ahtoletkut, ja sieltähän se vika löytyi. Heti kompurakotelolta lähtö oli sopivasti löyhällä ja kiristämisen jälkeen ahdot palasi. Seuraavalla testiajolla posahti koko putki irti -> toinen klemmari lisää. Kovin omatekoisen näköinen putki on vähän huonossa kulmassa ja ilman kaulusta..
Kuva

Vettäkin on tipannut remontin jälkeen lohkolämmittimestä. Jotenkin irronnut tuo osa mistä vastus menee läpi ja koko vastus heilui hivenen vaikka kaikki pultit on kireällä. Vaihdoin hyllystä ehjän tilalle.
Kuva

Lopputulemana vaikuttaa vähän sille, ettei tässä ahtoja säädä oikeastaan mikään, vaan vehje toimii niin kuin w-letku ois irti. Muistelin, että tuo APC:n mankkuvena naputtaa tyhjäkäynnillä, mutta tuo ei kyllä puhu mitään. Asentelin iltapäivällä LC-1:n ja näyttäs bensaa kuitenkin saavan reippahasti. AFR laskee kierroksilla ja käy alta 11:n parhaimmillaan.

Naamakin lähestyi tuulilasia yhdellä polkaisulla, kun näköjään löysin fuelcutin rajan. Sain BDM:llä imaistua softan (CAN ei toimi vieläkään), jossa raja näköjään 1,45.

Re: Saab 900 Aero -90

Lähetetty: Ma Loka 17, 2011 22:13
Kirjoittaja Suabisti
Mulla oli tuossa omassa ´90 T16 Päinvastainen ongelma, kun oli liikaa ahtoja.

Oli joku omistaja laittanut ylipainekytkimen ja mankkuvenan ohjaamaan ahtoja huonolla menestyksellä. Purin ne kaikki letkuineen ja johtoineen pois.

Tilalle yllätys, yllätys Turbosmartin Bleedi.

Sillä sai nätisti ahdot taas kohdalleen ja huomattavan pienellä vaivalla.

Suosittelen samaa. 8)