1974 96 v4

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja A-L »

Aiheena asianmukaisin kilvin varustettu kuuppanen 70-luvun puolivälin paikkeilta.

http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/

Edellinen omistaja osti auton harrastemielessä keväällä 1998 vanhalta patulta, jolla auto oli ollut ainakin kymmenkunta vuotta. Tuo kyseinen turkulainen edellinen omistaja on laittanut ja pitänyt kuuppaa huolella. Muutama vuosi takaperin oli kuitenkin onnistunut käräyttämään kansipahvin, jolloin autoon oli lykätty hitusen verran uudemman mallin kone ja orkkiskone jätetty odottamaan perusteellisempaa remonttia. Hieman myöhemmin auto jäi seisomaan kuivaan halliin ylilämpenemisongelmien takia eikä omistajansa joutanut enää sitä laittamaan ennen kuin päätti maallisen vaelluksensa viime vuoden loppupuolella. Nyt auto on päätynyt meikäläisen haltuun.

Tarkoitus on ensin laittaa auto leimasedälle sopivaan käyttökuntoon ja sitä myötä alkaa hiljalleen haaveilla entisöinnistä ja museorekkarista. En ole niitä tyyppejä, joiden sisällä kuolee jotain tärkeää kun vanhaa autoa rakennellaan sivuun alkuperäiskunnosta (poislukien lasikuitusekamelskaspoilerihärvelit, joita kohtaan en osaa tuntea oikein mitään), mutta tämä kyseinen uusikaupunkilainen ansaitsee mustapohjaiset kilpensä jo pelkästään kunnioituksesta edellistä omistajaa kohtaan, johon liittyviä henk.koht. perhesuhteita en ala sen kummemmin tässä selvittelemään. Sen sijaan kiinnostuneet voivat todeta kunnon itse:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/

Kolkki näemmä pääsi pilkottamaan jopa pariin kuviin. Ihan kiva auto sekin, mutta on tässä nyt ehkä kuitenkin tunnusarvoisemmin kyseessä :saab: .

Tärkein ed. omistajan autolle tekemistä asioista lienee maalaus, joka on aivan pikkiriikkisiä käytönjälkiä lukuunottamatta aika mahtavassa kunnossa. Punertavan ruskea on käsittääkseni auton alkuperäinen väri, koodiltaan R3H. Päällepäin ainut silmiin osuva puuttuva pisteosa on oikean etuoven alalista. Onneksi ehjiä moisia löytyi auton kyydistä kolme kappaletta muun roinan ohessa.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/

Kertovat, että Turussa odottelisi vielä pakettiautollinen varaosarompetta, muun muassa auton alkuperäinen puolitoistanen veenelkkukelkku. Hakureissua odotellessa voi vaikka hihitellä itsekseen ilmeisen alkuperäisen oloiselle vararenkaalle!
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/

Enemmän tai vähemmän hajanaista huoltotietoa löytyy vuodesta 1990 lähtien, mutta tarkkaa kilsalukemaa ei ainakaan vielä ole löytynyt. Nyt mittarissa on ~37 000, arvelisin mittarin pyörähtäneen ainakin kahdesti. Viimeksi leima on lyöty lappuun kesällä 2008. Tekstiviestitarkistus AKElle ilmoitti vuodeksi kuitenkin 2006, mistä lie kiikastaa.

Useamman vuoden seisonnan jäljiltä moni paikka on jumissa, akku tyhjä ja tekniikassa muutakin elvyteltävää. Nopea sähkölaitetesti Amazonista lainatulla akulla sai valot ja mittarit päälle iloisesti ja nännimankkakin ilmoitti toimivansa. Torvesta ei uuden sulakkeenkaan jälkeen kuulunut mitään, palajamma asiaan. Sähkölaitetesti ilmoitti myös tankin olevan aivan tyhjillään, mikä on sikäli pieni pulma, että tämänhetkiseen varusteluun ei kuulu avainta tankin korkkiin. Jos eivät etsinnät Turun päässä tuota tulosta, on turvauduttava väkivaltaan tai tilattava laitapuolen kulkijalta alan palveluita...

Konehuoneessa näyttää tällä erää tältä.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Edessä on jäähdytysjärjestelmän läpikäynti, kuluvien osien vaihtoa, kaasarin puhdistus on jo edennyt aivan mielettömän pitkälle, kuten kuvasta näkyy. Sitten olisi myös vähän vaillinaisen kaasuvaijerikonstruktion ehostus ja sen sellaista. Jäähdyttimen kolvailut tuntuvat jo päällepäin aika kehnoilta.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Saapa nähdä jaksaako pelata. Enaritarrasta päätellen tuore startti sen sijaan lämmitti mieltä yllättävän paljon.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Tällä erää puuhastelu jäi lähinnä kuvailuun ja to-do-listailuun, tallin ja rasvamontun puolella touhuamista rajoittavat toistaiseksi ikävästi sinne kesän aikana majoittuneet keltamustat ärhäkät öttiäiset. Jolleivät parat ymmärrä pian siirtyä talviseen hiljaisuuteen, on suoritettava häätö. Perkele.

Siinä sivussa sitten jarrut, ohjaus ja bensankulku ynnä muita asioita läpi. Että ei tästä liikenteeseen ihan pelkällä renkaiden pumppaamisella ja tankkauksella päästä, mutta kenties leimakonttorille saakka pääseminen vielä kuluvan syksyn aikana voisi olla realistinen tavoite. Kulutustavaraa on jo haalittu jarrupalojen, -kenkien, ilmansuodattimen, termarin sun muiden edestä. Seuraavana edessä lienee jarrujen läpikäynti ja ehkäpä sitä myötä jäähdyttimen kimppuun, jonka suomien pettymysten varalta klubin puolesta on jo ehjä varavempele tuloillansa. Sitten voi hiljalleen haaveilla uutta akkua paikoilleen, jollei tankin avaimen arvoitus vaadi päätä vadille.

Niin, ja tämän hankinnan myötä on sitten parissa vuodessa ollut Saabeja neljältä eri vuosikymmeneltä. Ehkä korkea aika hankkia papereihin mielisairaan diagnoosi(eli hankkia jäsenyys)?
-A.
Viimeksi muokannut A-L, Pe Joulu 25, 2015 11:57. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
jpk644
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 13:31
Paikkakunta: Oulu

Re: 1974 96 - kunnostuksesta entisöintiin...?

Viesti Kirjoittaja jpk644 »

Hei,

Hienolta näyttää Saabbi!! Onnittelut hankinnasta ja hatunnosto Saabin elvyttämisestä takaisin "elävien" kirjoihin.

Mielenkiinnolla päivitystä tilanteeseen odottaen...
Jukka-Pekka Keränen, Oulunsalo
Jäsen# 4677 puh: 040-5483019
Saab 96, vm 1975 (ka), Saab 95, vm 1974 (pr), varaosa-autot: Saab 95 -74, Saab 96 -75, Saab 96 -79, Saab OG900 -84
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 - kunnostuksesta entisöintiin...?

Viesti Kirjoittaja A-L »

Pääsinpäs viimein taas tämän pötpöttimen pariin. Klubin kautta tuli haalittua ehjä jäähdytin, siitä suurkiitos. Kas, kun empiirinen testi osoitti, että alkuperäisestä vuotaa sekä seulasto että myös kehnoilta näyttäneetkin tinaukset. Uusi tilalle ja testinesteet sisään. Bensatankinkorkin avainta ei sen sijaan etsinnöistä huolimatta löytynyt, joten empiirisen testin aiheeksi kääntyi bensavarkaan osa. Vasara, ruuvimeisseli, lukko auki ja Jerry-kannulla menovettä kyytiin. Tarvikekorkki on perkeleen ruma, mutta ajanee asiansa toistaiseksi.

Sitten konehuoneen läpikäymistä, tulpat hyvän näköiset, kärjet kunnossa ja nyt myös tuoreeltaan säädetty. Akku lyöty paikalleen, kiinnikkeet yhä uupuvat. Ilmanputsarin pönttö letkuineen siistiksi ja paikalleen, Mätänetissä myyty suodatin oli sitten liian pieni. Kuitti on onneksi tallella, ja edellinen suodatin vielä siinä kuosissa, että sen kehtasi paikalleen asettaa. Siinä sitten vielä vähän muita pieniä putsinkeja, ja starttaamaan. Pienimuotoisen pyörittämisen jälkeen bensaa alkoi ilmestyä suodattimeensa ja Kuuppa heräsi ensimmäistä kertaa yli kahteen vuoteen railakkaalla metelillä eloon. Jumaliste.

Hyvin lyhykäisen testilenkin pohjilta kaikki tuntuu toimivan, kytkin, vaihteet, hallintalaitteet, V4:ssä on oma erikoinen ytynsä tallella. Ryyppy tuntui hivenen liiankin innokkaalta ja tyhjkäynti vähän turhan matalalta, mutta silti. Jarrut piti pientä rutinaa, mutta liekö vaan liassa - toimivat nimittäin niin kuin pitää. Vau.

Tänä iltana kävin vielä pyörähtämässä auton luona katselemassa. Jäähdytin pitää nesteet. Kiitos. Siinä samalla tuli hieman tyhjäkäyntiä säädettyä, nyt käy todella optimaalisin kierroksin ja k a u n i i s t i ... sikäli kun tuosta kröpötyksestä voi niin sanoa. Vajaan kilometrin testilenkki oli silmiä avaava ja varsin lämpöinen, tämähän on ihan mainio laite. :)
To-do-lista ennen konttorireissua tuntuu olevan melko lyhykäinen:
-akun kiinnitys
-torvi
-lämpö/bensapuolen mittarin valaistus
-lämpömittarin kytkentä

Anskattookuinnyssikkäy. Jännittäviä aikoja elellään, jokatapauksessa. :)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 - kunnostuksesta entisöintiin...?

Viesti Kirjoittaja A-L »

Tämä projekti on mennyt aika hissukseen, mutta sen verran on edetty, että kuuppa siirtyi ajamalla talvipaikkaan. Kevään mittaan pikkuseikat kuosiin, leima haltuun ja kesäksi liikenteeseen. Palajamma siis paremmin asiaan kun lumet sulaa.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1986 90 = Kuuppa & Noppa

Viesti Kirjoittaja A-L »

Kuupan kanssa puuhastelu sai uuden jännän käänteen kun käyttöautoksi pöllähti pitkäaikaissairaalle tyypilliseen tapaan yllättäen '86 Saab 90 eli Noppa.
Pirssi on himpun vajaat 300tkm ajettu, ulkopinnaltaan jo melko patinoitunut, viisivaihteinen ja ehkä piakkoin leimattu. Laiteltavaa on jonkin verran, tosin leimalle saattaa mennä melko vähäisellä vaivalla.

http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 030071005/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 030071005/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 030071005/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 030071005/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 030071005/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 030071005/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 030071005/

Kone merkkaa hieman reviiriään, Solex käy helvetin laihalla ja vaatii huoltoa muutenkin. Vetonivelten suhteen saa nähdä vähän vaivaa ja pyörien suuntaus pitää katsoa kuntoon. Alusta voipi vaatia yhden pienen paikan. Tai useamman. :P
Akun kiinnitysmekanismista plussaa!

Plussapuolina kytkin ja vaihteisto tuntuvat toimivan hyvin, beiget penkit ovat hienossa kunnossa ja sisusta muutenkin siisti kattoverhoilua myöten. Ja kyllä se tietty tunne välittyy taas pitkän tauon jälkeen: ikivanha kaasarisaab on ikivanha kaasarisaab. Fiilistelyä arkeen.

Jahka nyt perusasioita saa kuosiin niin hiljalleen tuohon voisi tehdä jotain pieniä juttuja, kuten lyödä Solexin tilalle Strömbergin tuplat, jotka on nököttäneet varastossa jo muutaman vuoden. Kesäkumeihin voisi katsoa jotain ajan henkeen sopivaa vannetta, kts. ostetaan-osasto. Audiopuolella on kasettimankka ja ovikajarit edessä. Tallessa on cd-soitin, iso-liittimet ja nippu erinäisiä kaiuttimia, saa nähdä mitä sitten keksii.

Kaveri jo mietti, että kesätapahtumiin kun ajelee niin joutuuko sitä jonkun jo ulkoistamaan Nopan rattiin. Toivottavasti joutuu. ;)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1986 90 = Kuuppa & Noppa

Viesti Kirjoittaja A-L »

Konttorilla järjestivät sitten tekemistä. Noppa vaatii nipun vaihdettavaa osaa ja muutaman hitsauksen. Tällä haavaa suunnitelmana on päristellä ajoaikaa loppuun päin, ja jos siihen mennessä saisi Kuupan liikenteeseen niin voisi sitten joko lyödä Nopan lihoiksi tai laittaa kuntoon kun kelit rasvamontussa roplailuun käyvät suotuisammiksi. Korjaamolle tuon hintaluokan kuljetinta lienee turha viedä. Jos sen nyt tuosta vielä leimaa niin autonhan voisi ottaa sitä myötä perversioidensa toteutusalustaksi. Mitään puoleen väliin jäävää ja maata viistävää turboprojektia siitä ei tule - kyllä allekirjoittaneen perversiot on jotain paljon vakavampaa. Jos yleisin ensivaikutelma Saab 90:n kaltaisesta kulkimesta on "hidas, vittumainen ja ruma" niin tässä tapauksessa pyritään näiden vahvuuksien muodostaman epäpyhän kolminaisuuden vahvistamiseen ja korostamiseen. Aamen.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96

Viesti Kirjoittaja A-L »

Suunnitelmien muutos = Noppa tulee tarpeettomaksi 1.3. alkaen, ajoaika päättyy 29.2. Halukkaat laittakoot viestiä / kattelkoot myynti-puolelle.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96

Viesti Kirjoittaja A-L »

Sen verran malttanut tätä puuhastella, että tein pienen perushuollon ja tarkastelun, ja samalla sitten käytin autoa vähän ulkosalla monen kuukauden sisällä nököttämisen jälkeen. Kyllä se tästä...
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 7493689011

Nyt tosin tyhjäkäynti on alkanut taas uuvahtamaan, kunhan saa muutaman kymmenen pikkuasiaa tehtyä, täytyy viedä Sarangolle säädettäväksi ennen kuin ajelee konttorille.

Noppa oottelee vielä hakijaansa, toivottavasti joku sen vie. Ja kuvio noin muuten toki alkaa taas monimutkaistumaan myös, lisää tietoa jatkoseikkailuista jahka on ns. konkreettisia todisteita. :roll:

Sanotaan nyt vaan tähän loppuun se ainainen tosi, että on tämä mystinen sairaus.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96

Viesti Kirjoittaja A-L »

Vielä vähän rapia kuukausi aikaa, sitten pitäis olla ajelulla...
Nokkapellin avausmekanismin kunnostelua kerkesin vähän aloittelemaan, putsailin konetilaa, katselin sähköantureita läpi. Muutamia pisteosia pitäisi jäljellä olevien pikkuhommien ohessa etsiskellä, eiköhän se siitä!

Kunnollinen puuhavalaistus pitäisi hoidella vaan paikalle, hallin lamppu on muuten ihan ok, mutta Saabin konepelti peittää melkein kaiken sen tarjoaman tehon. :D

Noppa lähti eilen, ja päässee vielä takaisin liikenteeseen. Parin viikon päästä haen toisen nelirenkaisen, siitä tähänkin topicciin varmaan jonkinmoista juttua sitten. Merkkiä ei tosiaankaan tarvitse arvailla.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1990 900S

Viesti Kirjoittaja A-L »

96 etenee, kovasti olisi aikeena olla konttorilla optimistinen välke silmissä vappuaattona, mutta näistähän ei koskaan tiedä miten lopulta käy. Jännitys kasvaa.
Aiheesta enemmän selontekoa sitä myötä, konttorireissu ei ole kyllä enää kuin muutamista kuluvista osista ja tyhjäkäynnin säädöistä kiinni.

Sitten tuli tuossa vaihteeksi taas hankittua käyttöauto:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 882618693/

Kyseinen vekotin on ollut itselläni aiemminkin, kerkesi viihtymään rannikolla melkein vuoden päivät, ja kun tuli taas myyntiin, hain sen takaisin. Lyhyestä virsi kaunis: tämä on mulle se Saab, ja kaduin kovasti kun motivaatiokuopan ja jonkin tarkemmin määrittelemättömän mielenhäiriön tullen vaihdoin sen tonnariin, joka ei ollut mun autoni ollenkaan.

Kyseessä on siis vuosimallin 1990 900S, josta on piristelty irti vähän vakiomallia enemmän puhtia. Optimaaliset maksimiahdot on siinä ~0.8-1.0. Dynossa auto ei ole käynyt, ehkä joskus vielä tekee niin. Nyt mittarilukema pyörii 318tkm paikkeilla. Ajattelin, että vielä vuosi tai kaksi kulkua liikenteessä ja sitten pirssi menee täysin työn alle. Ruoste alkaa vaivata pintaa, valaanpyrstö on vähän kulahtanut, konehuone kiittäisi kunnon huollosta jii än ee . . .

Ylläolevaa kuvaa lähemmäs ei toistaiseksi uskalla mennä ainakaan kameran kanssa. Takalasiritilän otin samantien pois, kilisee ja rätisee. Alla olevat sunburstit kitkoilla vaihtuvat joihinkin kesärenkaisiin ja -vanteisiin. Lisävalot on ihan kivat olla, vaikka ovatkin vähän rumat. Konttorilla kävin ja puuhalista jäi aika lyhykäiseksi: käsijarrua, palloniveltä ja hitsisaumaa - välipöntön kannakekumit napsahtaa ihan kohta poikki, ne varmaan ensimmäisenä asialistalla. Sitten pitäisi katsella audiopuoli kohdilleen ja selvitellä iänkaiken sekavat johdotukset niin, että kaikki on jokseenkin luotettavassa harmoniassa keskenään. Tästä se taudinkuva taas laajenee.

Oheismainittakoon, että aiemmin hieman alakynnessä ollut perheen ruotsalaisten kulkuneuvojen vahvuus on nopeasti kasvanut neljään, mallien ollessa ikäjärjestyksessä 122, 96, 740 ja 900. Talk about being sweded.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1990 900S

Viesti Kirjoittaja A-L »

Taitaa kuupan vappuajelut siirtyä, talouslaskelmia tehdessä alkoi näyttää vähän turhan tukalalta ja jostain pitää taas tinkiä. No, nytkin melkein olisi ollut leimaretki vähän turha kun todennäköinen hylky olisi kumminkin tullut, vaan olispa silti päässyt vähän raitille viilettämään. Toivottavasti on edes huonot kelit niin ei ketuta niin paljon. :D
Kesäkuun tullen uusi yritys, siihen mennessä sitten tip & top.

Yllättäen pääsyy tuohon venyttämisen on satkun kanssa tohiseminen... katsastusremppaa olen aloitellut ja katsurilta huomaamatta jääneitä haperoja kumiosia ja -tiivisteitä uusiessa on mennyt muutama tovi. Varoituksista huolimatta hain huohotinputkelta venttiilikoppaan tulevan kumitiivisteen Mätänetistä, saapa nähdä kuinka kauan kestää käytössä.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1990 900S

Viesti Kirjoittaja A-L »

Haperoita kumiosia yhä muutamia vaihdellut, uudet RF:t sisään. Eipä kummosia. Kyllä voi pienet asiat tehdä iloiseksi, loppui vähätkin kilinät ja kolinat ynnä auto se vain toimii entistäkin paremmin. Akuutisti työlistalla audiopuolen setvintä ja toimintakuntoon saaminen ja sitten voisi alkaa kuunvaihdetta kohden katselemaan uusia kesäkumeja, miksei vanteitakin...
Pistin myös urporuuvia pari pykälää pienemmälle kun tuntui jo herkästi aloittelevan pientä nakutusta - eikä tuota potkuvoimaa taida meikän ajotyylillä niin kovasti tarvita muutenkaan.

Toki kun tuolla pirssin alla viihtyi niin tuli sieltä vähän puuhan aiheitakin vastaan. Ainakin takajarruletkujen metallikiinnikkeet alkaa oleen niin pahan näköiset, että ne sietäisi aika pian uusia. Ohjaustehostimen litkut myöskin vuotaa, kerran viikossa saa lisätä. Pitäisi vaan pestä koko moottoritila kunnolla, että näkisi mitkä ne muutkin vuotokohdat on. :roll:
No, jos nyt sen leimankin vielä ensin hakisi.
Puuhien lopuksi piti ottaa vähän fiilistelykuvia kun oli pirssikin pestynä, mutta tietty loppui aika kesken. Ehtiihän nuita.
Tuommosen kuitenkin nappasin tuossa männäviikolla jollain myöhäisillan kruisailulla:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 882618693/

Kuuppa on täten ollut vähän paitsiossa, mutta kyllä se kohta liikkuu. Alkavalla viikolla olisi tarkoitus omistaa sille vähän enemmän aikaa. Kuinkahan käy...
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1990 900S

Viesti Kirjoittaja A-L »

'tana, meinaa hermo revetä kun putki tuntuu katin tienoilta resonoivan kovastikin runkoon. Pitää vissiin purkaa ja kasata niiltä kohdin uusiksi. Varsinkin jos joutuu jurnuttelemaan mitään ruuhkanpätkiä niin meuhka on hervoton. No, setä katsoo ja parantaa.

Tuli myös nyt ajettua eka täystankillinen, ja "lataa lisää kulkumehua"-valo syttyi vasta kun trippimittariin oli ilmestynyt lukema 605. Eli ei nyt kai puolikuntoiselle Saabille mikään ihan kehno keskilukema. :D

Sittenpä parit fiilistelykuvat. En tietty kyennyt olemaan nuljaamatta muutaman liu'un kanssa...
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 9882618693
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 882618693/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 882618693/

Huomenna sitten suuntana Helsinki ja pörinäkeikat. Saapa nähdä miten kiesi selvittää koetuksen.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1990 900S

Viesti Kirjoittaja A-L »

Pörinäreissu meinas tökätä heti kärkeensä. Tsekkailin siinä ennen lähtöä nesteitä ja letkuja niin tokihan sieltä jäi yks löysältä tuntunu retkule kätöseen. Aikaa kyytiläisten poimimiseen oli siinä kohtaa 10 minuuttia ja kunnollisen kiristysoperaation tiellä vain lämppärinletkut ja virranjakaja...
Helvetillisen ja intopäisen ähellyksen jälkeen sain sen ähellettyä kuitenkin ihan riittävän hyvin paikoilleen ja kiesi selvitti kutakuinkin 400 kilometrin motarireissun ongelmitta. Mitä nyt varsinkin Nurmijärven töyssyt teki vähän pahaa. Alla olevat kumit on vissiinkin tonnarista peräisin ja profiili on pikkusen väärä tuollaiseen hitusen verran madallettuun autoon. Jos on paljon painoa kyydissä niin narahtaa pahaenteisesti tietynlaisissa möykyissä. Reissu oli silti menestys, joten muistoksi pelkääjän puolen lippaan tuollainen keikalta mukaan tarttunut tarra:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 882618693/

Viikonloppuna oli sitten ohjelmassa saada näpsäkästi paikoillensa nämä:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 882618693/
mutta tokihan se tökkäsi jo tähän:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 882618693/

Ensikosketus alun alkujaankin aika värikkääseen piuhabingoon murtovarkaiden ja edellisen omistajan viritelmien myötä oli hitusen verran lannistava, ja pitkällisen yrittämisen jälkeen mankka jäi vaille virtaa. Siispä taitaa mennä nuo piuhoitukset sitten kerralla täysin uusiksi ja kunnolla. Että voi sitten taas joku sydämetön örvelö repiä mankan väkivalloin irti ja tienata siinä sipsipussin verran pätäkkää...
Sen verra toki tuossa näperrellessä saavutettiin, että varashälytin ei nyt kytkeydy kunnolla päälle, mittariston kello pysähtyi ja sisävalo ei toimi. Sellaista se on kun ammattilaiset on asialla. :lol:

Mitä muuta? Tänään käytin jälkitarkastuksessa, läpi meni ongelmitta. Ostin käkkärivaijerit turhan päiten, vasemmalta oli satulan korvakko hajalla. Hitsaten järeämpää pidikettä paikalle ja johan pitelee. Sitten onkin ajoaikaa taas melkein vuoden päivät, hihulihei. Helsingin reissulla tuli muuten 320 tkm mittariin. Sisäänajo: suoritettu...

ToDo:
-ohjaustehostimen aktiivinen vuoto
-sopivamman profiilin kesäkumit
-audiopuolen totaalinen rekonstruktio
-ja siinä sivussa eräs Saab 96...
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1974 96 + 1990 900S

Viesti Kirjoittaja A-L »

Kuuppaa vein tänään leimalle, tuumin, että jos jää kiinni niin se on sitten pienestä, mutta järjestipäs sitten yllärin. Kun lämpesi pitkästä aikaa oikein kunnolla niin alkoi pukkaamaan oikein sinistä pakokaasua, kokeilinpa sitten huvikseni vielä lykätä vähän ronskimmin kaasua ja humpsista mikä öljypilvi. Liekö seistessä venttiilinohjurikumit sitten saaneet tästä maailmasta tarpeekseen. No, vähiin jäi ne mietinnät, nimittäin alustasta kuskin jalkatilan paikkeilta antoi vanha massa periksi ja läpi mänt. Ja kun ei noita paikkausvempeleitä ole niin taidanpa soitella hovikorjaamolle ens viikolla.
Näiden lisäksi pissapojan pumppu levähti juuri sopivasti, mutta muuten on kulkine kyllä ihan valmiina kesäretkiin!

Satku on sen sijaan saanut mystisiä sähköhäiriöitä, varashälytin ei oikein suostu kytkeytymään päälle, sisävalo hävisi, kello pysähtyi ja keskuslukitus toimii ihan miten sattuu, esimerkiksi ajaessa kuopista! Pitäisi varmaan alkaa perehtyä näihin asioihin ennen kuin tulee jotain ihan oikeita ongelmia...
Nämä asiat ovat siis ilmenneet viimeisen kuukauden aikana kutakuinkin yksi asia kerrallaan.

Mystinen sairaus, kertakaikkiaan.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin