1974 96 v4

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

sabatti 96 kirjoitti:Tahtoo kanssa eristetyn tallin.
Aika viilee ollu viimeaikoina :D

Minä tilasin öljypumpun täältä:

http://www.miva-car.com/

Terve!
Kiitos, täytyy pitää mielessä. Saattaa olla että laitan käytetyn, jos sellainen hyväkuntoinen sattuu purkuosista löytymään. Oliko uusi kovinkin arvokas?

Eräs asiakas sanoi hyvin töissä:

Nuorena on aikaa ja intoa mutta ei rahaa.
Keski-iässä on intoa ja rahaa mutta ei aikaa.
Vanhana on aikaa ja rahaa mutta ei intoa.

Oli mielestäni melko osuvasti sanottu :?
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Kyllä, keski-ikähän se alkaa olla lähellä ja aikaa ei ole :) 4.5vuotta 96 projektissa toistaiseksi mennyt ja ehkä reilut 200h. Koko ajan kuitenkin edennyt ja motivaatio on kova.

Tutun näköisiä mätäpaikkoja etupäässä ja ne alkavat omassa olla aika lailla valmiit. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi voinut hiekkapuhalluttaa koko vehkeen, kun ruosteen, maalin ja rasvan hinkkaamista on ollut aivan liikaa.

Tsemppiä :D
96 V4i -73
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1089
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Jos nyt muistan oikein niin taisi olla jotain karvan yli satasen.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Taas on peltiä liimattu, muutta vielä on reilusti laittamatta. Etulattiaan sain paikan, konehuoneen takakulman pohjan sain kuntoon ja tulipelti on hitsattu kasaan.

Etulattia tarvitsee peltiä, availin helmakotelon pistesauman, niin saa nätin paikan tehtyä. Nyt alkaa tuntua että on hyvällä mallilla. Noh katsotaan mitä takapää kätkee sisäänsä, en ole sitä juuri tutkinut. Korjattava se on kuitenkin, oli sitä ruostetta mitenpaljon hyvänsä siellä. Toki etupään kanssa vierähtää helposti tämä kuukausi ainakin.

Moottori on nyt laakeroitu, joten kun saan etupään hitsaukset päätökseen ja maalit kuivumaan on tekniikan vuoro. Vaihdelaatikko on kuulemma hieman kakkosella ääntänyt. Purkuautojen laatikoita on useampi kappale, mutta kunto on arvoitus. Kytkinkopan voisi tietty irroittaa ja ihmetellä laatikkoa. Itselle on laatikko "pyhä" kampe. Sitten se ainakin metelöi jos minä sille jotain teen :lol:

Kuvia: http://aijaa.com/a/xlwoFk
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja mestari »

siitä onkin hyvä lähteä liikkeelle, koppa auki ja stekkaus kuinka paljon on irto-osaa pohjalla
samalla todetaan silmämääräisesti perän laakerien kunto, myös ruostumista tarkkaillaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Noniin.

Niinhän se pääsi sitten käymään etten pystynyt vastustamaan kiusausta. Uusilla laakereilla varustettu lohko kävi täysin vastustamattomaksi :roll: Eli nyt on lohko hoonattu ja kasailtu alakerta. Alkuperäisessä jakopäänkotelossa oli huono tuulettajan laakeri, hyllystä löytyi hyvä joten vaihdoin kopan kokonaan. Öljypumppu oli tosiaan naarmuinen, jonka tilalle etsin paremman. Ensimmäinen varaosakoneen pumppu oli melko hurja, lähes millin syviä koloja roottorissa 8O Heti seuraavasta vaihtoehdosta löytyi hyvä, olisiko lie vaihdettu joskus? Hieman jäi valokuvailu vähiin koneesta, oli tekiä niin intoa piukassa ettei kuvaaminen innostanut :lol:

Kuvia: http://aijaa.com/a/xlwoFk
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Kone on kasattu, tai oikeastaan osittain. vielä puuttuu kaasari ym apulaitetta. Vettä saaneen virranjakajan "hyödynsin" työkaluksi, poistin hammaspyörän niin pääsi poralla pyörittämään öljynpaineet valmiiksi. Kyllä siinä tovi meni ennen öljyn nousua yläkertaan... Oman virranjakajan putsailin, rasvailin ja asensin
paikailleen. Kaasuttajan korjaus-sarjakin saapui postiin, mutta itse kaasuttaja on vielä pesureissussa...
Lohkon sain väriin, täytyy nostaa pöydältä ylös niin pääsen öljypohjan maalaamaan.

-Kuvia http://aijaa.com/a/xlwoFk
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Pitkästä aikaa!

Pitkästä aikaa pääsin kunnolla kuupan kimppuun. Kuljettajan lattia sai peltiä, ja kuljettajan pyöränkotelo on lähes valmis. Täytyy vielä tehdä reikä jarruletkulle ja hitsailla kiinnike paikalleen... Vielä on hitsattavaa jäljellä, mutta täytyy vaan jatkaa hitsailuja :D

Onko porukka onnistunut korjaamaan lämppärin hanaa? Toiminta ilmeisesti "kulmikas" ja mietin jos sille olisi jotain tehtävissä... Onko jollain hyviä ideoita :?:

Kuvia tulee myöhemmin...

-Vesa
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Yksi vaihtoehto on ostaa uudet tiivisteet ja herkistellä käyttömekanismi. En ole tosin vielä päässyt kokeilemaan, mutta on ne niin samanlaiset kuin alkuperäiset, että melko varmasti toimivat.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in#p872242
96 V4i -73
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja mestari »

jaguaarin venttiilin korjaussarja kuuleman mukaan käy siihen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Kiitos vinkeistä, täytyy kokeilla purkaa hana ensiksi. Onneksi vuotavia löytyy varastosta, joten ei ainakaan ole "mitään" menetettävää :D

Kuvia peltihommista: http://aijaa.com/a/xlwoFk
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä Sinulla on kova työmaa! Mutta, kun liimailee monta palasta yhteen, niin siitähän tulee ehjä! :wink:

Katselin, että Lehtosen Juhalta taitaisi löytyä vielä ihka uusia ja ehjä lämppärin hana?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

ristos kirjoitti:Kyllä Sinulla on kova työmaa! Mutta, kun liimailee monta palasta yhteen, niin siitähän tulee ehjä! :wink:

Katselin, että Lehtosen Juhalta taitaisi löytyä vielä ihka uusia ja ehjä lämppärin hana?



Saman huomasin käydessäni Lehtosella, mutta kovin oli hintasuojattu hana. Täytyy ensin yrittää vanha elvyttää ja sitten katsoa mikä tilanne :|
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Noniin

Vaihdelaatikko avattu, laatikko peräisin omassa ajossa olleesta yksilöstä joten kunnosta on tietoa.
Eli muuten hyvä, mutta "väljä" joka johtunee tasauspyörästöstä. Täytyy tuon laatikon kanssa käydä saab specialistillä ja kuulla tuomio.

Konehuoneen hitsaukset on kunnossa ja väriä on vedetty. Vähän pääsi harmaata lirahtamaan vetarintunnelista konehuoneen puolelle, joten täytyy vetää ruskeaa vielä lisää...

Kuvia: http://aijaa.com/a/xlwoFk

Sellaista pikku edistystä.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7504
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1974 96 v4

Viesti Kirjoittaja mestari »

Vaihdelaatikko avattu, laatikko peräisin omassa ajossa olleesta yksilöstä joten kunnosta on tietoa

käsittääkseni tuolla lauseella pitäisi olla sisäpiirin tietoa laatikon kunnosta :mrgreen:

väljä voinee johtua liian suuresta hammasvälyksestä (toivottavasti)
nuljauta limppu irti ja stekkaa laakereiden kunto, voisin vaikka lyödä vetoa että ovat vaihtokunnossa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin