1974 96 v4
Lähetetty: Ke Syys 07, 2011 22:50
Aiheena asianmukaisin kilvin varustettu kuuppanen 70-luvun puolivälin paikkeilta.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Edellinen omistaja osti auton harrastemielessä keväällä 1998 vanhalta patulta, jolla auto oli ollut ainakin kymmenkunta vuotta. Tuo kyseinen turkulainen edellinen omistaja on laittanut ja pitänyt kuuppaa huolella. Muutama vuosi takaperin oli kuitenkin onnistunut käräyttämään kansipahvin, jolloin autoon oli lykätty hitusen verran uudemman mallin kone ja orkkiskone jätetty odottamaan perusteellisempaa remonttia. Hieman myöhemmin auto jäi seisomaan kuivaan halliin ylilämpenemisongelmien takia eikä omistajansa joutanut enää sitä laittamaan ennen kuin päätti maallisen vaelluksensa viime vuoden loppupuolella. Nyt auto on päätynyt meikäläisen haltuun.
Tarkoitus on ensin laittaa auto leimasedälle sopivaan käyttökuntoon ja sitä myötä alkaa hiljalleen haaveilla entisöinnistä ja museorekkarista. En ole niitä tyyppejä, joiden sisällä kuolee jotain tärkeää kun vanhaa autoa rakennellaan sivuun alkuperäiskunnosta (poislukien lasikuitusekamelskaspoilerihärvelit, joita kohtaan en osaa tuntea oikein mitään), mutta tämä kyseinen uusikaupunkilainen ansaitsee mustapohjaiset kilpensä jo pelkästään kunnioituksesta edellistä omistajaa kohtaan, johon liittyviä henk.koht. perhesuhteita en ala sen kummemmin tässä selvittelemään. Sen sijaan kiinnostuneet voivat todeta kunnon itse:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Kolkki näemmä pääsi pilkottamaan jopa pariin kuviin. Ihan kiva auto sekin, mutta on tässä nyt ehkä kuitenkin tunnusarvoisemmin kyseessä .
Tärkein ed. omistajan autolle tekemistä asioista lienee maalaus, joka on aivan pikkiriikkisiä käytönjälkiä lukuunottamatta aika mahtavassa kunnossa. Punertavan ruskea on käsittääkseni auton alkuperäinen väri, koodiltaan R3H. Päällepäin ainut silmiin osuva puuttuva pisteosa on oikean etuoven alalista. Onneksi ehjiä moisia löytyi auton kyydistä kolme kappaletta muun roinan ohessa.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Kertovat, että Turussa odottelisi vielä pakettiautollinen varaosarompetta, muun muassa auton alkuperäinen puolitoistanen veenelkkukelkku. Hakureissua odotellessa voi vaikka hihitellä itsekseen ilmeisen alkuperäisen oloiselle vararenkaalle!
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Enemmän tai vähemmän hajanaista huoltotietoa löytyy vuodesta 1990 lähtien, mutta tarkkaa kilsalukemaa ei ainakaan vielä ole löytynyt. Nyt mittarissa on ~37 000, arvelisin mittarin pyörähtäneen ainakin kahdesti. Viimeksi leima on lyöty lappuun kesällä 2008. Tekstiviestitarkistus AKElle ilmoitti vuodeksi kuitenkin 2006, mistä lie kiikastaa.
Useamman vuoden seisonnan jäljiltä moni paikka on jumissa, akku tyhjä ja tekniikassa muutakin elvyteltävää. Nopea sähkölaitetesti Amazonista lainatulla akulla sai valot ja mittarit päälle iloisesti ja nännimankkakin ilmoitti toimivansa. Torvesta ei uuden sulakkeenkaan jälkeen kuulunut mitään, palajamma asiaan. Sähkölaitetesti ilmoitti myös tankin olevan aivan tyhjillään, mikä on sikäli pieni pulma, että tämänhetkiseen varusteluun ei kuulu avainta tankin korkkiin. Jos eivät etsinnät Turun päässä tuota tulosta, on turvauduttava väkivaltaan tai tilattava laitapuolen kulkijalta alan palveluita...
Konehuoneessa näyttää tällä erää tältä.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Edessä on jäähdytysjärjestelmän läpikäynti, kuluvien osien vaihtoa, kaasarin puhdistus on jo edennyt aivan mielettömän pitkälle, kuten kuvasta näkyy. Sitten olisi myös vähän vaillinaisen kaasuvaijerikonstruktion ehostus ja sen sellaista. Jäähdyttimen kolvailut tuntuvat jo päällepäin aika kehnoilta.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Saapa nähdä jaksaako pelata. Enaritarrasta päätellen tuore startti sen sijaan lämmitti mieltä yllättävän paljon.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Tällä erää puuhastelu jäi lähinnä kuvailuun ja to-do-listailuun, tallin ja rasvamontun puolella touhuamista rajoittavat toistaiseksi ikävästi sinne kesän aikana majoittuneet keltamustat ärhäkät öttiäiset. Jolleivät parat ymmärrä pian siirtyä talviseen hiljaisuuteen, on suoritettava häätö. Perkele.
Siinä sivussa sitten jarrut, ohjaus ja bensankulku ynnä muita asioita läpi. Että ei tästä liikenteeseen ihan pelkällä renkaiden pumppaamisella ja tankkauksella päästä, mutta kenties leimakonttorille saakka pääseminen vielä kuluvan syksyn aikana voisi olla realistinen tavoite. Kulutustavaraa on jo haalittu jarrupalojen, -kenkien, ilmansuodattimen, termarin sun muiden edestä. Seuraavana edessä lienee jarrujen läpikäynti ja ehkäpä sitä myötä jäähdyttimen kimppuun, jonka suomien pettymysten varalta klubin puolesta on jo ehjä varavempele tuloillansa. Sitten voi hiljalleen haaveilla uutta akkua paikoilleen, jollei tankin avaimen arvoitus vaadi päätä vadille.
Niin, ja tämän hankinnan myötä on sitten parissa vuodessa ollut Saabeja neljältä eri vuosikymmeneltä. Ehkä korkea aika hankkia papereihin mielisairaan diagnoosi(eli hankkia jäsenyys)?
-A.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Edellinen omistaja osti auton harrastemielessä keväällä 1998 vanhalta patulta, jolla auto oli ollut ainakin kymmenkunta vuotta. Tuo kyseinen turkulainen edellinen omistaja on laittanut ja pitänyt kuuppaa huolella. Muutama vuosi takaperin oli kuitenkin onnistunut käräyttämään kansipahvin, jolloin autoon oli lykätty hitusen verran uudemman mallin kone ja orkkiskone jätetty odottamaan perusteellisempaa remonttia. Hieman myöhemmin auto jäi seisomaan kuivaan halliin ylilämpenemisongelmien takia eikä omistajansa joutanut enää sitä laittamaan ennen kuin päätti maallisen vaelluksensa viime vuoden loppupuolella. Nyt auto on päätynyt meikäläisen haltuun.
Tarkoitus on ensin laittaa auto leimasedälle sopivaan käyttökuntoon ja sitä myötä alkaa hiljalleen haaveilla entisöinnistä ja museorekkarista. En ole niitä tyyppejä, joiden sisällä kuolee jotain tärkeää kun vanhaa autoa rakennellaan sivuun alkuperäiskunnosta (poislukien lasikuitusekamelskaspoilerihärvelit, joita kohtaan en osaa tuntea oikein mitään), mutta tämä kyseinen uusikaupunkilainen ansaitsee mustapohjaiset kilpensä jo pelkästään kunnioituksesta edellistä omistajaa kohtaan, johon liittyviä henk.koht. perhesuhteita en ala sen kummemmin tässä selvittelemään. Sen sijaan kiinnostuneet voivat todeta kunnon itse:
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Kolkki näemmä pääsi pilkottamaan jopa pariin kuviin. Ihan kiva auto sekin, mutta on tässä nyt ehkä kuitenkin tunnusarvoisemmin kyseessä .
Tärkein ed. omistajan autolle tekemistä asioista lienee maalaus, joka on aivan pikkiriikkisiä käytönjälkiä lukuunottamatta aika mahtavassa kunnossa. Punertavan ruskea on käsittääkseni auton alkuperäinen väri, koodiltaan R3H. Päällepäin ainut silmiin osuva puuttuva pisteosa on oikean etuoven alalista. Onneksi ehjiä moisia löytyi auton kyydistä kolme kappaletta muun roinan ohessa.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Kertovat, että Turussa odottelisi vielä pakettiautollinen varaosarompetta, muun muassa auton alkuperäinen puolitoistanen veenelkkukelkku. Hakureissua odotellessa voi vaikka hihitellä itsekseen ilmeisen alkuperäisen oloiselle vararenkaalle!
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Enemmän tai vähemmän hajanaista huoltotietoa löytyy vuodesta 1990 lähtien, mutta tarkkaa kilsalukemaa ei ainakaan vielä ole löytynyt. Nyt mittarissa on ~37 000, arvelisin mittarin pyörähtäneen ainakin kahdesti. Viimeksi leima on lyöty lappuun kesällä 2008. Tekstiviestitarkistus AKElle ilmoitti vuodeksi kuitenkin 2006, mistä lie kiikastaa.
Useamman vuoden seisonnan jäljiltä moni paikka on jumissa, akku tyhjä ja tekniikassa muutakin elvyteltävää. Nopea sähkölaitetesti Amazonista lainatulla akulla sai valot ja mittarit päälle iloisesti ja nännimankkakin ilmoitti toimivansa. Torvesta ei uuden sulakkeenkaan jälkeen kuulunut mitään, palajamma asiaan. Sähkölaitetesti ilmoitti myös tankin olevan aivan tyhjillään, mikä on sikäli pieni pulma, että tämänhetkiseen varusteluun ei kuulu avainta tankin korkkiin. Jos eivät etsinnät Turun päässä tuota tulosta, on turvauduttava väkivaltaan tai tilattava laitapuolen kulkijalta alan palveluita...
Konehuoneessa näyttää tällä erää tältä.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Edessä on jäähdytysjärjestelmän läpikäynti, kuluvien osien vaihtoa, kaasarin puhdistus on jo edennyt aivan mielettömän pitkälle, kuten kuvasta näkyy. Sitten olisi myös vähän vaillinaisen kaasuvaijerikonstruktion ehostus ja sen sellaista. Jäähdyttimen kolvailut tuntuvat jo päällepäin aika kehnoilta.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Saapa nähdä jaksaako pelata. Enaritarrasta päätellen tuore startti sen sijaan lämmitti mieltä yllättävän paljon.
http://www.flickr.com/photos/60798025@N ... 493689011/
Tällä erää puuhastelu jäi lähinnä kuvailuun ja to-do-listailuun, tallin ja rasvamontun puolella touhuamista rajoittavat toistaiseksi ikävästi sinne kesän aikana majoittuneet keltamustat ärhäkät öttiäiset. Jolleivät parat ymmärrä pian siirtyä talviseen hiljaisuuteen, on suoritettava häätö. Perkele.
Siinä sivussa sitten jarrut, ohjaus ja bensankulku ynnä muita asioita läpi. Että ei tästä liikenteeseen ihan pelkällä renkaiden pumppaamisella ja tankkauksella päästä, mutta kenties leimakonttorille saakka pääseminen vielä kuluvan syksyn aikana voisi olla realistinen tavoite. Kulutustavaraa on jo haalittu jarrupalojen, -kenkien, ilmansuodattimen, termarin sun muiden edestä. Seuraavana edessä lienee jarrujen läpikäynti ja ehkäpä sitä myötä jäähdyttimen kimppuun, jonka suomien pettymysten varalta klubin puolesta on jo ehjä varavempele tuloillansa. Sitten voi hiljalleen haaveilla uutta akkua paikoilleen, jollei tankin avaimen arvoitus vaadi päätä vadille.
Niin, ja tämän hankinnan myötä on sitten parissa vuodessa ollut Saabeja neljältä eri vuosikymmeneltä. Ehkä korkea aika hankkia papereihin mielisairaan diagnoosi(eli hankkia jäsenyys)?
-A.