9000 2.3T Draken

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Oho, omasta mielestä olin sen pienentäny ennen laittoa mut ilmeisesti sitten en :D Hyvä et joku huomasi. Pahoittelut.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Jotain pientä taas touhuttu joten päivitellääs tätäkin satua.

Noppaa ihmeteltiin yks kaunis v.loppu ja päivän saldona oli vähän timmimpi rattiakseli ja jarruton auto :lol: Jarruputket kenties hieman ruosteessa kun yhden voimakkaamman jarrutuksen jälkeen puoli konehuonetta jarrunesteessä. :D

Tonnarista riisuttiin puskurit ja raaputeltiin kaikki vanhat maalit pois. Päälle uudet maalit ja samalla kromilistat sai kyytiä puskureista ja kylkilistoista. Sitten etulippa sai hiilari kalvoa ja näin jälkikäteen tuota kalvotusta ois voinu harjotella ekaksi takapuskuriin mut ihan ok tuli vaikka äitiä meinas tulla ikävä tuon kans :D Ohimennen sitten hitsattiin apparin puolelta pintapelleistä kaikki ruostepaikat umpeen. Takakaari, takahelma ja etulokasuojan etureuna. Pakkeleita sais vielä hioa ja vetää maalit niskaan mut pikkuhiljaa x)

Kuva

Semmone siitä nyt tuli. Vanteita vielä huutaa ja eiköhä neki tämän kesän aikana alle vielä saaha.

Ja tosiaan tuota hiilari kalvoa ois vielä tarkotus laittaa helmoihin ja takapuskurin alalistaan.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Kirjotellaas taas ettei pääse ihan unohtumaan. Elikkä noppaan vaihdettiin eteen kuskinpuolelle jarruputki ja letku että saatiin jarrut takasi :D Nopeusmittarikin tuli purettua ja kasattua ja en kyl tiiä mitä tein mut alko vissiin toimimaan. :lol:

Tonnariin vaihettiin walbron 255 tankkiin ja siinä nyt ei ollu mitään ihmeellistä. Dremeliä ei ollu käytössä mut tiedoksi että hiekkapaperia alkuperäisen pumpun ympärille ja pyöräyttää pari kertaa siellä sihdin aukossa ja hyvin mahtuu tuo paksumpi pumppu. Sitten saksilla o-rengasta ohuemmaksi ja seki mahtu paikoilleen. Sitte vaa romut kasaan.

Kuva

Kalvoleikkejä tuli jatkettua takahelmapaloihin ja takapuskuriin

Kuva

Kännylaadun kuvista hankala erottaa tuota kalvoa paikoillaan mut tuossa yks räpsy kalvo paikoillaan puskurissa. räps

Lähiviikkoina ois tarkotus alkaa hitsailemaan tuota noppaa jos sekin alkais edistyä vähän nopeammin. :oops:
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Tää on nyt mun seurannassa mielenkiinnolla. ISO peukku! :-))
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Mukava et joku näitä edes lueskelee ettei ihan mene yksin puhumiseksi :D

Jaha, elokuu katos jonnekki ja joku meni kehumaa et noppa otetaan työn alle :oops: No ei otettu... Kaverin käyttis ladasta meni kone just sopivasti alkukuusta joten sitä pajotettiin sitte kaverin kesäloma ja parit viikonloput et saatiin takasi liiikenteeseen. Katotaan nyt millon yritetään uuestaan polkasta tuota hitsailua käyntiin.

Tonnariin tehtiin öljynvaihto vähä perusteellisemmin ja napattiin öljypohja irti tarkotuksena poistaa tasapainoakselien ketju koneesta. 8) samalla putsattiin öljypohja ja yllättävän paljo moskaa siellä oliki.

Kuva

Kummasti väheni rahinat ja rallatukset koneesta :D

Seuraava kuva tulee varmasti aiheuttaa mielipiteitä. Eli tulin siihen tulokseen et helmat kaipaa jotain muutaki ku pelkkää teippiä. Aero helmoja en halua koska sitten pitäs hommata koko korisarja ja se tuntuu liian kalliilta ja tylsältä ratkasulta. Lasikuitu hommiin on tullu perehdyttyä teoria tasolla muttei käytännössä joten kokeillaan.

Kuva

Apparin puolen helma liimauksessa. Vielä ois melekone määrä työtä ennenku voi haaveilla maalaamisesta.

Eli kötöstin tuommoset lisä lipat helmoihin. Nyt jälkeenpäin viisaampana nuo tehtiin aivan liian monimutkaisesti ja pöljästi joten yksityiskohtaista rakennuskertomusta en ala raapustamaan :roll: Kuskin puolen helma on vielä irti koska muotti meni vituiksi ja ite helma vaatii vielä lisää kuitua ennenku sen saa liimaukseen.

Voi olla et kohta on osto ilmoitus cs:n helmoista, tai sitten ei. Katotaan nyt mitä nuista tulee. :lol:
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Jotain tullu taas touhuttua mut tuntuu ettei näille ole ehtiny oikein mitään tekemään. Noppaan hommattu korjauspelti takakaareen jos se inspiraatio vaikka löytys senki projektin jatkamiseen :oops: Ja sitte tuo tonttu. Suunnitelmat oli jo pitkällä miten saatas tonnari semmoseen kuosiin et saatas kesäkuussa S&T tapahtumaan näytille mutta mutta....

Kuva

Tonttu koki kovia varkaiden käsissä mut ollaan tyytyväisiä et saatiin karulainen takasi kotia. Etusivuikkunat ja virtalukko otti eniten kipiää ja ehjät osat käytiin jo hakemassa purkuautosta. Pari kappaletta 17 peltivanteita vein vannepajalle ja ne pitäisi ens viikolla käydä hakemassa. Eli kesäksi tulee 7.5/9x17 peltivanteet alle ellen sitte käytä vielä nuita etuvanteitaki pajalla. Sisusta otetaan työn alle samalla kun siivotaan nuo lasinsirpaleet pois. Hommat vaan lisäänty mut koitetaan kaivaa jostain sitä motivaatiota et saatas vehkeet kasaan 8)

ps. Hommaa ei auta yhtään että tuo talon pallosalama on aiheuttanu harmaita hiuksia pitkin talvea :lol:
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Sunnuntaina tuli puhelu että vanteet saa hakia ja tänään kävin vanteet noutamassa :D Eli torstaina vein ja sunnuntaina oli jo valmista. Loistavaa palvelua vannepajalta vaikkei näillä mikään kiire ollukkaa 8)

Kuva

Elikkä nuista tuli nyt 9x17 et10. Omasta mielestä vieläki vähän ujon näköset mut mietitään sitä sitten ku saadaan maalattua ja sovitettua tontun alle. V.loppuna pajalle ja tavoitteena saada hiottua ja pohjamaalattua nuo vanteet....
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: 9000 2.3T Phantom (vanne ihmettelyä) & 90

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Joutuuko tuon kokoisilla vanteilla kajoamaan lokarien kaariin?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61 ja Volvo 144 -71.
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom (vanne ihmettelyä) & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Nuilla mitoilla ainaki takana vanne tulee kaaren kans aikalailla tasalle joten madallus ja renkaan leveys ja profiili vaikuttaa jo paljo mahtuuko vai ei. Etupäästä en tiedä mut sitten ollaan viisaampia kun saan vielä renkaat nuille ja pääsee sovittamaan. Omasta tonnarista on muutenkin tarkoitus levittää vielä kaaria eli ne laitetaan mahtumaan :lol:
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom (S&T miitti jäi haaveeksi) & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Laitetaas vähä kuvia todisteeksi et nämäki katiskat edistyy 8) Eli noppa on lähestulkoon hitsattu ja olihan se vähä rapiampi mitä päällepäin näytti :lol: Jos en nyt ihan väärin muista niin n.48h sitä yhteensä hitsattiin kolmen v.lopun aikana...

Pari kuvatusta mitä tuli työn ohessa otettua. Reikiä löyty vähän jokapuolelta, mutta työläimmät oli takaa rengaskotelot ja edessä vetarin tunneli.

Kuva
Sisältä paljastu pieni ylläri kun purettiin sisustaa pois. Molemmat puolet samallaisia.

Kuva
Täyttöputken reikä vähän laajeni. Hieman vitutti alkaa purkamaan tankkia pois.

Kuva
Kuskinpuolen palkki oli kans vähä reikäjuustoa. Kuvassa päällä jo pohjamaali ja liimat hitsisaumoihin.


Tonnarin kans on leikitty vieläki vanteilla. Vanteet on maalattu ja laitettu alle. Kuvat puhukoot puolestaan.

Kuva
9 tuumaset maalattuna.

Kuva
9 tuumaset alla. Ei ainakaan vielä ole raapinu mihinkään joten voi olla että mahtuu pyörimään ilman mitään kaarien muokkauksta.

Kuva
Semmosta. Koitan ottaa v.loppuna paremman kuvan, mutta madallusta huutaa aika rankasti. :)

Tuli tuossa samalla vaihdettua se koko virtalukko kompleksi ja voi sitä vitutuksen määrää. Se teline mikä on tulipellissä kiinni on vääntyny joten nyt ilmeisesti koko ohjausakseli paketti on vähän kallellaan. Kuuluu tietyssä asennossa rutinaa jostain kun punoo rattia paikoillaan ja ennenkaikkea näyttää tyhmältä kun esim viikset on vähän kallellaan. Koitin vielä kytkeä humppavehkeet kiinni jos tulis vähä parempi mieli mut kyllä tuon kans meinaa taas motivaatio karata kesälaitumille. Eli tänä kampetta ei nähdä S&T miitissä koska loppuu aika kesken, budjetti näyttää miinusta eikä muutenkaan oikein kiinnosta.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9000 2.3T Phantom (S&T miitti jäi haaveeksi) & 90

Viesti Kirjoittaja jara »

Tuleepa erilainen tonttu :D
Ton projektintekijälle iso peukku!!!! :!:
Nyt alan tätä tiiviisti seuraamaan....
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom (S&T miitti jäi haaveeksi) & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Saatiin v.loppuna pesastua tonnaria ni uskalsi ottaa lisää kuvia

Kuva

Hyvin on vielä kaarissa tilaa eli madallusta saa alkaa suunnittelemaan. Peilit saatiin maalattua mutta kuvaushetkellä olivat vielä kuivumassa. Puskurin helma pitäisi TAAS parsia kasaan. Helmat pitäisi vielä kitata ja maalata ja todennäköisesti teipata. Etupenkit on vieläki irti kun verhoiluhommat vähän tökkii... :oops: Kuskin penkin verhoilut on irti ja siihen laitetiin vanha lakana tilapäisesti jotta saadaan penkit takasi kiinni :lol: Tuo kuskin jakkara on muutenki niin huonossa hapessa et tarttis jostain hakea parempi tilalle.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4952
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: 9000 2.3T Phantom (S&T miitti jäi haaveeksi) & 90

Viesti Kirjoittaja Tuha »

pomppe kirjoitti:Saatiin v.loppuna pesastua tonnaria ni uskalsi ottaa lisää kuvia

Kuva

Hyvin on vielä kaarissa tilaa eli madallusta saa alkaa suunnittelemaan. Peilit saatiin maalattua mutta kuvaushetkellä olivat vielä kuivumassa. Puskurin helma pitäisi TAAS parsia kasaan. Helmat pitäisi vielä kitata ja maalata ja todennäköisesti teipata. Etupenkit on vieläki irti kun verhoiluhommat vähän tökkii... :oops: Kuskin penkin verhoilut on irti ja siihen laitetiin vanha lakana tilapäisesti jotta saadaan penkit takasi kiinni :lol: Tuo kuskin jakkara on muutenki niin huonossa hapessa et tarttis jostain hakea parempi tilalle.
Jos plyyshijakkarat kelpaa tai vaaleat nahkajakkarat (kuskinpenkissä viilto ja takapenkkiä paikkailtu) niin tuollaiset saattaisi löytyä todella edukkaasti, jos itse irroitat. :mrgreen:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom (S&T miitti jäi haaveeksi) & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Nahkapenkit ois kyl haaveissa mut plyyssitki käy 8) Paiskaa Tuha vaikka yv et minkälaista hintaa piät penkeillä.
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
pomppe
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Pe Heinä 01, 2011 14:45
Paikkakunta: Salo/Suomusjärvi

Re: 9000 2.3T Phantom & 90

Viesti Kirjoittaja pomppe »

Hyvää joulua kaikille kanssa saabisteille :) Tehdääs pieni yhteenveto projektien tilasta. Tonnari on talviteloilla ja tekemistä riittää. Etuvanteet kävi vannepajalla ja leveyttä tuli 8.5 tuumaa. Tuhalta haettiin kesällä nahkapenkit ja ne pitäisi kunnostaa ja värjätä. Helmat ja kaaret on tarkotus muokata pellillä mutta niistä muutoksista myöhemmin lisää.
Noppa aiheutti kesällä harmaita hiuksia kun puolet pytyistä lakkasi käymästä. Puoli vuotta siinä meni mutta nyt jouluaattona vaihdettiin tulpat, johdot, jakajan kansi ja pyörijä ja taas rokkaa 8) Ehkä tämän kans oikeesti pääsisi vielä leimalle asti.

Melkoista rämpimistä näitten rojektien kans mutta hitaasti hyvä tulee... Ehkä. Voimia kaikille pajatontuille vuodelle 2016!
9000cs 2.3T stage3 rojekti
Mersu E350 BlueTech käyttis

#5855 Joonas Ronkainen
Vastaa Viestiin