Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja jt »

Ehkä turhan tylsää kamaa tälle foorumille, mutta eihän tuota ole pakko kattella:
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... riprojekti

Kiitokset vielä taitavalle hitsarille ja kokoonpanossa avustaneelle tiimille :)

terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Oli äärimäisen kiinostavaa katseltavaa, hienoa asenetta.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja LR »

OIkein hyvältä näyttää! 8) Mukavia kuvia ja tekstejä!
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ihan turhaan kainostelet! Ainakin minua kiinnostaa nimenomaan tällaiset korjausprojektit.

Yhdessä kuvatekstissä mietit keskimmäisten roiskeläppien tarpeellisuutta. Jos muita läppiä meinaa pois raksia, niin nuo melkein kannattasi jättää -ne nimittäin suojaavat takatukivarsia, joiden kiinnityspisteet ja etupäät törröttävät alttiina kaikelle pohjan alla lentävälle.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja jt »

Kiitos vaan kommenteista :)
Laittelen hitsarillekin tietoa kehuista.

Yritin saada mahdollisimman paljon sellaisia "ennen - jälkeen" -asetelmia tuonne, että olisi mukavampi kattella tollasta melko runsaskuvaista albumia. Toistasataa kuvaa tosin teettää hommia aika lailla sekä editoijalla että katselijalla.

Onhan tuossa vielä hommaa, hitsaamistakin, mutta lievästi voiton puolella näyttäs kunnostus-urakka nyt olevan. Testiajoa ja korjailua ainakin seuraavat puoli vuotta. Karvalakista klassikoksi pienellä budjetilla tjsp.

Jospa sitten Helatorstaiseen Classic Saab Meet'iin löytysi jo aerovanteetkin alle...


terv. jt
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja jt »

Lahti411 kirjoitti:Ihan turhaan kainostelet! Ainakin minua kiinnostaa nimenomaan tällaiset korjausprojektit.
Mitä nyt muutaman selostuksen vilkasin, niin näytti olevan enimmäkseen monessa mielessä "arvokkaampia" rojekteja porukoilla.

Loppukäyttäjän asemassa pitkään olleena, noita parinsadan euron raatoja on tullut jokunen ajoon elvyteltyä. Sikäli uskalsin tuon "tyypillinen" otsikkoon lisätä. Viimeisimmässä 90:ssäni oli yli 30 paikkahitsausta (+ aikaisemmin korjatut).
Lahti411 kirjoitti:Yhdessä kuvatekstissä mietit keskimmäisten roiskeläppien tarpeellisuutta. Jos muita läppiä meinaa pois raksia, niin nuo melkein kannattasi jättää -ne nimittäin suojaavat takatukivarsia, joiden kiinnityspisteet ja etupäät törröttävät alttiina kaikelle pohjan alla lentävälle.
Hyvä huomio. Tulee jonkin verran hiekkateilläkin ajeltua, niin varmaan tarpeelliset läpykät sitten kuitenkin. Ja kun kerran tekee kunnolla, niin harvemmin tarttee uudestaan samaan kohtaan kajota. Onhan nuo omat taidehitsauksetkin yleensä paaliin asti kestäneet ;)


terv. jt
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ainahan tällaiset jutut ovat hienoa luettavaa ja katseltavaa. Mikä sitten on arvokkaampi projekti? Samalla tavalla ne työtä ja osaamista vaativat oli kohde mikä hyvänsä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

+1 tykkää - niin kait sitä nykyisin ihailunsa pitää ilmasta.

Mutta ihan aikuisten oikeesti pidän perusvarusteltujen autojen elvyttämistä, käytössä pitämistä ja museointia suuressa arvossa. Osoittaa oikiaa asennetta. Niillä autoillahan sitä 80-luvulla ajettiin eikä huippuvarustelluilla turboilla. Mutta samaan hengenvetoon on tunnustettava, että tuon ikäluokan käytettyä ostaessani maksan mieluummin muutaman satasen ylimääräistä ja valitsen ex-ökyauton karvalakin sijasta. Mutta näissä asioissa minulla ei olekaan tarvittavaa hengenpaloa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja jt »

Vesa kirjoitti:Mikä sitten on arvokkaampi projekti?
Arvokkaampi? Ensimmäisenä tulis mieleen esim. 200 tkm vähemmän ajettu ja huomattavasti paremmin ruosteelta säilynyt, mutta muuten samanlainen ajolaite. Semmoseen ei nyt ollu varaa, eikä sattunu vastaankaan sillon kun oli hönkä päällä tuollaista etsiä. Vinkkinä vaan, jotta pankaahan talteen jos sellaisia tulee vastaan. 3d Tjurbo nyt on tietysti vielä hienompi löytö, mutta väittäsin että jossain vaiheessa "kliinit" takaovet ovat harvinaisempia kuin gummilipalliset :)
Vesa kirjoitti:Samalla tavalla ne työtä ja osaamista vaativat oli kohde mikä hyvänsä.
No niin, kyllä näinkin, monesti karvalakit ovat jopa työläämpiä, koska niitä ei olla viitsitty uutuudenviehätyksen jälkeen juuri säästellä tai huoltaa. Toisaalta - kaikenmaailman toimimattomia hilpetöörejä ei sitten tarvitse etsiskellä tai elvyttää.
Pekka kirjoitti:Mutta näissä asioissa minulla ei olekaan tarvittavaa hengenpaloa.
Hengenpalosta? Lommosesta lompakosta ja turhan tekniikan pelosta tässäkin vaan oli kyse ;)

Kun joutuu vuosikymmenet turaamaan noiden autojen kanssa ilman tallia jossain välillä Low Budget - No Budget, vaihtoehdot on aika vähissä. Samasta syystä mulla ei kunnollista autoa olekaan. On vaan kesäauton vara-auto ja sitten tämä talviauton vara-auto. Mutta en toki valita - hyvin noissa "satasen satkuissakin" korjattavaa ja huollettavaa riittää... ;)


terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Re: Tyypillinen perussatkun käyttökunnostus

Viesti Kirjoittaja jt »

Aikasa kutakii, sano pässi ku päätä leikattii. Tuo 3dee-projekti päätyi varastuksensa jälkeen odottelemaan kunnostuksen loppuun saattamista ja pääsyä vauhtiradoille. Voi mennä pitkäänkin ennen kuin päivitettävää ilmaantuu.
Onhan tuonne toki aloituksen jälkeen kuvia tullut, joskaan ei niin merkittävistä tapahtumista. Lähinnä huonosta tuurista dokumentointia tuo kerronta.
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... riprojekti

Tässä on nyt pari muuta käyttökunnostusta välissä, 95 '75 (meneillään)
http://saab95net.kuvat.fi/kuvat/Project ... y+replica/
ja 900 GLi '84
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... 632/900GLi
mahdollisesti jo 2014 loppuvuodesta alkaen.

Tuon toisen 900i:n alpumista löytyy mm. etupyörän laakerinvaihtoon kuvallista vinkkiä
https://picasaweb.google.com/1002517674 ... 900i895dee

Käytännössähän kaikki resurssit meinaavat huveta kulloisenkin käyttöauton kunnossapitoon ja tankkaamiseen... jokin tässä nyt mättää :roll: :?

edit: viipan projektilinkki päivitetty
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin