Sivu 1/1
Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: Su Marras 06, 2011 14:22
Kirjoittaja kahaan
Noniin, näin tuli tähänkin pajaan hankittua ensimmäinen Saab-valmiste.
Kohde on siis vuosimallin -89 Saab 900i 2.0.
Ostohinta oli niin päätä huimaava,että takapaksista löytynyt korjausopaskin taitaa olla kalliimpi. Kauppaan sisätyi myös 12 kappaletta renkaita ja vanteita, sekä löytönä myös vararengaskotelossa ollut uudehko vapaa-ajan akku
Projektin tarkoituksena on pelastaa tämä Saab romu-ukon vahvalta kouralta.
Saabia on yritetty myös käyttää katsastuksessa edellisen omistajan toimesta, hylsyn perusteena 2 kappaletta palloniveliä ja paljon ruostetta. Ei siis aivan mahdoton projekti, ja jos ei omalle työlle paljoa laske hintaa,niin tästähän saa halvalla vielä toimivan pelin.
Tekniikka tuntuu pelaavan aivan täysin, ja sisustakin vaikuttaa ehjältä ja täydelliseltä.
Pahimmat ruostepaikat:
Toinen takaiskarin kiinnitys ruostunut läpi yläpäästään,iskari siis heiluu vapaana tuolla reissään.
Kahdessa ovessa alareunat rei'illä, hankala hitsata vain siististi,ainakin nopealla vilkaisulla näytti siltä.
Pohjassa 5 kappaletta ruostereikiä, niitä en ole vielä edes päässyt katsomaan, mutta kuvia laittelen kun pääsen auton alle.
Mutta pidemmittä puheitta,pintakuvat autosta saatavilla:
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0006.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0005.jpg
http://i586.photobucket.com/albums/ss30 ... AG0004.jpg
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: Su Marras 06, 2011 15:16
Kirjoittaja Vesa Pohjalainen
Ovien alareunat on helppo paikata valmiilla hoitopaloilla, jotka on muotoon prässätty ja tiivisteen reiät valmiina.
Se on pojat semmoinen juttu, että OG900:n kohtalo alkaa olla sama kuin aikoinaan kajakin ja tupliksen. Tuntuu, että niitä on riesksi asti ja hetken päästä et löydä oikein mitään edes korjauskelpoista. Näin on varsinkin kumihuulikajakkien kanssa. OG 900 tulee olemaan vuosien päästä selkeä kulttiauto. Hienoa, että niitä otetaan talteen, kun vielä löytyy asiallisia pelejä, jopa hyviä.

Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 20:33
Kirjoittaja Tri-Lo
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Ovien alareunat on helppo paikata valmiilla hoitopaloilla, jotka on muotoon prässätty ja tiivisteen reiät valmiina.
Se on pojat semmoinen juttu, että OG900:n kohtalo alkaa olla sama kuin aikoinaan kajakin ja tupliksen. Tuntuu, että niitä on riesksi asti ja hetken päästä et löydä oikein mitään edes korjauskelpoista. Näin on varsinkin kumihuulikajakkien kanssa. OG 900 tulee olemaan vuosien päästä selkeä kulttiauto. Hienoa, että niitä otetaan talteen, kun vielä löytyy asiallisia pelejä, jopa hyviä.

Kyllä se näin tulee olemaan, suomessakin, kohta. Muutama vuosi vielä niin vain kesähelmet ja ajalla/taidolla kunnossapidetyt jäljellä. Ja hyvä niin.

Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 22:35
Kirjoittaja Sebardi
Onneksi olkoon, mahtavan näköinen auto, Perheessä yksi melkein identtinen. Harvoin tulee sanottua Wau, mutta nyt lohkes. Näissä vanhoissa pollarimallisissa on fiilistä. Tsemppiä prokkikseen.
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: Pe Marras 11, 2011 22:39
Kirjoittaja mestari
oven kun nyppää irti ja kätevällä ranneliikkeellä kanttaa pellistä (1mm) hoitopalan ulko ja sisäsivuun hitsailee kiinni ja poraa tiivisteen äsäköille reiät ja hioo saumat tasan niin tulee ihan ok näkönen vaikka ei tasoitakkaan pakkelilla. öuonnollisesti hitsailet päittäissaumalla sen kasaan huomioi vesireiät oikeille paikoille alareunassa ja hei ei sitten unohdeta ruostesuojausta
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: La Marras 12, 2011 16:45
Kirjoittaja kahaan
Noniin noniin,tänään pääsin pyörähtämään auton alla,ja kummastus oli aika valtava. Missä ihmeessä se vikalistassa oleva ruoste on?? Listassa lukee siis:
-Alustan kotelot ja pohjalevy: Ruostevaurio edessä,takana,vasemmalla ja oikealla.
Ei ainakaan minun silmiini osunut kuin muutama pieni pintaruoste. Mistäs tälläinen 900:nen sitten yleensä ruostuu?
Ovet on kyllä tosi haperoa,sisä- ja ulkopuolet alareunasta menee kahdesta ovesta uusiksi. En aivan vielä korjaustapaa ole päättänyt, noiden ovien suhteen, onko kellään tietoa miten isona palana nuo motonetin ovenkorjauspalat ovat? Jos ylettäisi esim. tuo ulkopuolen korjauspala tuonne listan alle,niin melkein silloin kannattaisi listan alle jättää tuplapelti,alaosa tietenkin sisäpuolelle,ettei kuravesi valu ovea pitkin oven sisälle. Sitten pisteillä kiinni,ja massaa väliin. Silloin olisi helpompaa esim. jos joskus joutuu uusimaan tuon pellin. Päittäissauma on mielestäni täysin turha tuollaisessa paikassa työmäärään nähden. Tärkeintähän tuossa on ettei pääse vettä kahden pellin väliin muhimaan.
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: La Marras 12, 2011 16:53
Kirjoittaja nalleolut
edestä alatukivarsien kohdalta ja takana pyöräkotelot etu ja takaosasta löytyy...
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: La Marras 12, 2011 16:57
Kirjoittaja kahaan
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: La Marras 12, 2011 16:59
Kirjoittaja nalleolut
komee pohja ,mut perinteiset paikat kuvaamatta heh..
Re: Saab 900i:n pelastusoperaatio
Lähetetty: La Marras 12, 2011 17:01
Kirjoittaja äölkjhgf
Omassa vastaavassa ruostevauriot oli: vetoakseleiden tunnelissa molemmilla puolin, iskarin yläpäät takana myöskin molemmin puolin.Kohtuu helppo hitsata kun pelti on olemassaan melko paksua joten ruoste ei välttämättä ole pehmittänyt suurtakaan aluetta, verrattuna moneen muuhun merkkiin.
Itse hitsailin puikolla koska en mikkiä omista.
Ovissa ei omalle kohdalle sattunut paikattavaa.
Sitten taisi olla vasemmalla pohjassa oleva tukipalkin etupää joka piti myös paikata.
Ja taka-akselin pitkittäistankojen korvakot voi olla haperoa, siis menee takapeltiin kiinni. Nuo on helppo valmistaa paksusta pellistä.
Nämä siis omalla kohdallani.