saab 900 16v-90 turbotus

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Elikkä tuollainen auto jäi joutilaaksi, päätin laittaa siihen turbon konevikaisesta 9000:sta.
Turbo paikallaan, mutta ainoa häiritsevä ongelma on paluuöljyn poisto takaisin öljypohjaan. Siis olen muokannut 9000:n pakosarjan turbolle sopivaksi koska ei sopinut tuossa 900:ssa olemaan alkuperäisessä paikassaan. Tilanne on sellainen että turbon paluuöljykanava on liian alhaalla jotta vapaa virtaus öljypohjaan olisi mahdollista. Tällä hetkellä öljy valuu välisäiliöön josta 12v öljynvaihtopumppu pumppailee öljyn mittatikun putkeen tehdyn t-haaran kautta takaisin kiertoon. Homma siis toimii mutta kauanko? Kokeiltu mm saab 9000 bensapumppua, toimii vasta kun öljy lämmintä eli tarpeeksi notkeaa.

Koneen kestävyyteen en halua kommentteja, kestää minkä kestää ja tuskin tuolla kokoonpanolla katsastuskaan onnistuu?

Koneelle ei siis ole tehty mitään, säädettävän bensapaineensäätimen aion laittaa jottei kävisi liian laihalla.

Mutta siis oisko kellään tietoa onko olemassa 12v pumppua jonka tuotto riittää poistamaan paluuöljyn ja joka kestäisi myös käyttöä. Tuolle öljynvaihtopumpulle suositus max 15min kerrallaan.


Tällä hetkellä auto toimii niinkuin odottaa voi vakiosoftalla, hieman miettii pikkukierroksilla mutta sitten lähettiinkin eri käskystä:)
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja Jope »

Miksi et käyttänyt alkuperäistä öljynpaluureikää lohkon kyljessä? Poikkase orggis-paluuputki ja pistä pätkä letkua vaikka väliin klemmareilla, niin luulisi öljyn virtaavan perille. Jostain purku-OG:sta se öljynpaluuputki vaan sitten.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Terve. tuossa 9000:ssa vaihteisto on koneen perässä ja 900:ssa koneen alla. Eli siinä kohdin missä 9000:ssa on paikka paluuletkulle onkin 900:ssa vaihteistoöljyn mittatikun laippa. Eli nyt pitäs vetää paluuputki kokonaan koneen toiselle puolelle mahd. alas, mutta käykin niin että öljypinta moottorissa on liian korkealla jotta virtaus tapahtuisi omalla painollaan. Tiedän että 900 turbossa turbo on olemassaan ylempänä kuin minun virityksessäni.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Kuinkas alhaalla sinun turbo oikein on? Jope tarkoitti tuossa kuvassa näkyvää lohkossa alhaalla oikealla olevaa pyöreää proppu, joka on se alkuperäinen öljynpaluu. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2386878.jpg
onko se liika alhaalla sinun kokoonpanoon?
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

KIITOS TUHANNESTI!! Ja minä pöljä kun luulin että sekin on osana vaihteistoa! Hyvä etten tynnyripumppua laittanut ja käsin oisin veivennut öljyt takasin öljypohjaan :) Siis tuo proppu pois ja letkuliitin tilalle. Kiitos, menenkin heti laittamaan paluukierron oikein :)
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

JuHem kirjoitti:Kuinkas alhaalla sinun turbo oikein on? Jope tarkoitti tuossa kuvassa näkyvää lohkossa alhaalla oikealla olevaa pyöreää proppu, joka on se alkuperäinen öljynpaluu. http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2386878.jpg
onko se liika alhaalla sinun kokoonpanoon?


Tuon kuvan mukaan oikealla puolella olevassa laipassa olevan propun poistin, tilalle väsäsin letkuliittimen.

Mutta kävikin niin että koneesta hävis öljyt...

irrotin laipasta letkuliittimen ja laipan takana oleva onkalo olikin öljyä täynnänsä.

Onko niin ettei vaparissa ole laipan takana öljykanavaa öljypohjalle asti, vaiko niin että kanava on tukkiutunut käyttämättömyyttään.

Yritin paineilmalla puhaltaa propun reijästä, ei auttanut vaan öljyt pysyivät onkalossaan.

Öljyä siis oli niin paljon että letkuliittimen irrotettuani takaisin luontoon palasi arviolta puoli litraa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihteistossa taitaa nyt olla tarpeeksi öljyä. Öljyn paluuletku tulee lohkon kylkeen, em. kuvassa punaiseksi maalattu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Juu nyt koneen jäähdyttyä asiaa tarkemmin tutkittuani: Vaihteistoöljyn mittatikun irrotettuani öljyä alkoi pulppuamaan mittatikun aukosta. Vaihteistossa siis arviolta 3 litraa mobil ykköstä entisten lisäksi :) Olenkohan nyt edellisistä viesteistä käsittänyt jotain väärin vai eroaako vaparin fysiikka turbovehkeistä?


Siis turbolle öljy paineanturista t-haaran avulla, turbon paluu ed.mainitun kuvan oikealla puolen olevan laipan keskellä olevan propun paikalle?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

jus kirjoitti:Vaihteistossa taitaa nyt olla tarpeeksi öljyä. Öljyn paluuletku tulee lohkon kylkeen, em. kuvassa punaiseksi maalattu.


Pitäähän sitä laatikossa öljyä olla :)

Nyt selvis oikea nippa, näytti aluksi vaan ihan normi pultilta.

Siihe siis paluuletku ja homma pelittää. :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Lisää kuvia :D

Tulo:
Kuva

Paluu:
Kuva
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Nyt selvis paluuletkun paikka, kiitos kuvista. tuossa vaparissa on semmonen lyötävä plommi reiän tukkeena mitä nyt otsalampun valossa katselin. Onko lohkossa kierre kuitenkin?

Aika tiukalle vetää omassa kyhäelmässäni, aika vaakaan tulee paluuletku jos tuohon heittää.
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Ei ole kierrettä, vaan O-rengas tiivistää orkkis paluuputken.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kiitos ohjeista vielä kerran. Tuo plommi vaan oli niin hämäävästi sen näköinen kuin kuuluisi jäähdytysjärjestelmään.

Nyt on siis paluuputki laitettu ja pumppupatentit voi onneksi unohtaa.

Löin siis 16mm:n teroitetulla akselin pätkällä plommiin reiän ja hitsailin paluuöljy-laippaan sopivan pätkän putkea. Putki menee n. 8cm sisään plommin reijästä, ei näy vuotavan liitokset ja putken pääkään ei vastaa koneen liikkuviin osiin :)

Näin siis homma tuli viimein kuntoon, ois pitäny nettiin takertua jo aikaisemmassa vaiheessa jolloin pauuletkun sovittaminen ois ollu helpompaa.

Kiitos vielä kerran :)
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: saab 900 16v-90 turbotus

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Mansikaksi kakun päälle kuvia lopputuloksesta?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Vastaa Viestiin