Sumzi. MY91 900s

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Sumzi. MY91 900s

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Eli tuossa pari viikkoa sitten laittelin ostoilmoitusta kolmiovista turboa koskien ja viikko sitten kävin ostamassa erään tuosta läheltä itselleni.

Edellisemmät projektit ovat olleet 99,5% ruosteeton aero -look 900i, joka piti aikanaan turbottaa, mutta luovuttaja-autosta tulikin toinen käyttöauto. Emäntä sai samalla itselleen auton.
Iivari väisty sivuun emännän käyttöön ja tilalle tuli tämä luovuttaja-auto, diplomaattisininen 900s, johon on tehty jos jonkin verran kaikkea ja josta piti tulla se lopullinen projekti, mutta ei... Liikaa ovia harraste/projektiautoksi, ruostetta tuntui tulevan joka mutkan takaa eikä siinä ole sitä "jotain", vaikka melkein valmiina olikin viisioviseen muokattu kolmiovisen Airflown korisarja ja valkoisesta iivarista olisi saanut siihen whaletailin, nahkasisusta sähkösäätöisillä muistipenkeillä...jnejne. Jotain vaan puuttuu.. :?

Tuo valkoinen "aero" iivari vaan on niin nätin näköinen, joten alkoi kolmiovinen haluttaa. Jotenkin enemmän potenttiaalia.
Kriteerinä oli vaan se, että on turbo josta tuon sinisen tekniikka (johon on panostettu aika paljon) saataisiin sitten siirrettyä joku päivä tuohon "uuteen" turboon ilman paperisotia ja johtosarjojen vaihtoja mitä esim tuohon valkoiseen iivariin olisi pitänyt. Iivarista saadaan korisarja ja spoileri joten aero -lookkia taas kerran odotellessa :)

Tässä vielä vähän kuvaa autoista, että nähdään mihin päädytään ja mistä ollaan lähdössä liikenteeseen:

Valkoinen "Aero" ja sininen Ässä vasta projektin alkumetreillä

Turbo Projekti. Luultavasti tähän se sitten jää :(

Uusi tulokas

...ja takaa

Edit: linkit korjattu
Viimeksi muokannut Sumzi, Ke Touko 09, 2012 18:57. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
|#4178
|Saab 95L -76
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900s -91

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Ruosteeton tämä uusi tulokas ei ole mutta sanotaan, että yllättävän vähäruosteinen. Tässä kuvat kaikista ulkoisista ruosteista mitä on. Pohjassa jotain pientä pintaruostetta paikka paikoin, mutta tekin kohdat jo ruiskittu korroosiokemikaaleilla. Reilulla sumulla :wink:

Vasen ovi

Oikea kylki, listan alla

Takapuskurin kiinnityskohta

Takaluukkua

Konepellissä maalipinta vähän outo..?

...sen alta paljastui reilu 25cm pitkä ruostereikä jota oli joku yrittänyt kitillä paikata joten päätettiin isä kanssa tehdä näin.

Ruosteeton konepelti vaihdetaan sitten tuosta sinisestä turbosta samalla kun vaihdetaan tekniikka. Ei sillä värillä ole väliä kun kuitenkin auto saa uuden "odoardo gray" maalipinnan joskus :wink:

Huomenna päivittelen sitten enemmän mitä kaikkea on jo nyt muutaman päivän aikana joutunut tekemään...
Nyt vaan pakko mennä goisaamaan :lol:

Edit: linkit korjattu
Viimeksi muokannut Sumzi, Pe Joulu 02, 2011 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
|#4178
|Saab 95L -76
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1825
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Saab 900s -91

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jahas, Eli Samikin siirtyi 3-ovisiin :wink:

Mielenkiintoiselta näyttää. Aika harvinainen väri Ässässä, kun meinaavat aina olla Punaisia. Mulla oli kans se musta Satku VFJ Kirjaimilla :)

Milläs spekseillä tää on? Onko kuinka varusteltu ja paljonko on ajettu?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900s -91

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Näköjään sitten kummatkin Ässät mitä mulla on, on harvinaisia väreiltään..? :)
Joo muistelin kanssa tai itseasiassa emäntä sen huomas että on tuttu rekkari :o Halusi vielä varmistaa asian niin sulla tais jopa olla VFJ-217 kun toi on 216..?

Ajettu on ~355tkm ja perus sähkölasit ja -peilit löytyy. Eipä muita. Sinäänsä ainoo mitä jään edelleen kaipaamaan on se kattoluukku!
|#4178
|Saab 95L -76
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900s -91

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Jees eli ensimmäisenä päivänä ajattelin katsoa mattojen alle jos siellä olisi ruostetilanne yhtä hyvä mitä päällisin puolin, mutta sitten löysinkin tämmöstä...

Oli sentään yritetty kuivata. Huomaa päivämäärä... Tämmöinen oli vaan kuskin lattiatilan maton alle laitettu
Joskus reikä paikattu pohjasta
Ja vettä lainehtii...
Alkavaa ruostetta näkyvissä
Ja pelkääjän puoli
Bitumit revitty pois ja kyllä tuosta olisi reijän saanut.. Talven yli menee tolla pöperöllä ja kesällä sitten hitsataan.

Seuraavaksi mietittiin että mistä se vesi tulee? Jäähdytinnestettä joo, mutta sisätiloista se ei tullut eli kenno ehjä kuin myös hana.
Auto käyntiin ja tihkui hanalle menevästä vesiletkusta. Nopeusmittarinvaijerin läpilyöntikumi oli huonosti kiinni ja kaikki vesi sitä kautta sisälle ja mattojen alle... Tosi asiassa hanan muoviputket oli niin haperot ulkopuolelta, että murtui lopulta vesiletkun sisään joten hana vaihtoon. Ihan kaikki äänieristys matot oli historiaa. Myös takalattiatilan matot aivan litimärät ja homeessa. Laitetaan kesällä sitten auto täyteen Dynamattia :wink:

Kuivattelua

Samalla kun oli koko sisusta revitty pois päätin maalata kojelaudan ja a-pilarin suojat, vaihtaa uudemmanmallisen mittaristo (Suabistilta), kaikki polttimot, audiojohdot asensin valmiiksi, keskuslukituksen yksikkö saatiin kuntoon ja mitäs muuta... OG9-3:sen ikkunoiden kytkimet (maalataan jossain vaiheessa).

Autossa oli myös hälytinjärjestelmä! Ei toiminut...
Tämän kanssa oli vähän vaikeuksia. Onneksi foorumi nopeasti apuna :)

Miksi?! Sähköikkunoiden piuhoista oli 4 johtoa katkaistu ja sitten vaan laitettu sokeripalat väliin? Ihan turhaan. Niistä ei oltu ryöstetty mitään tai laitettu mitään väliin..? Onko muilla tämmöstä ollut?

Nyt kuitenkin auto taas kasassa ja tuntuu hyvältä. En ole ikinä näin paljon riisunut sisustaa niin oppihan jotain uutta ja samalla toi hana vaihtui uuteen.
|#4178
|Saab 95L -76
Sumzi
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 12:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 900s -91

Viesti Kirjoittaja Sumzi »

Ikkunat aivan jäässä sisältä ja paksu lumikerros auton päällä. Projekti edennyt sen verran että käytin Satkua lämpimässä hallissa sulattelemassa jäästä ja lumesta. Huomasin että sen päivän sulattelun jälkeen oli taas kuskin puolen matot aivan litimärät...

Juuri ennen kun alkoivat nämä pakkaset (varmaan noin pari kuukautta sitten) oli kovat vesi sateet täällä etelässä. Joo no nyt huomasin hallissa että kaikki lumet ja jäät suli katolta ja valui kivasti tuulilasin tiivisteestä sisään... Myöskin niistä vesisateista kaikki vesi päässyt tiivisteen kautta sisälle ja sen takia oli sisusta vähän jäässä. Eli se pitänee vielä tiivistää.

Muuten Satku laitettu seisontaan ja odottelee lämpimiä kelejä että saadaan Aero-osat kiinni ja maalaukseen. Tietty ennen sitä pohjatyöt :wink: Väriksi tulossa mitä luultavammin "Odoardo gray" tai "Imola red"
|#4178
|Saab 95L -76
Vastaa Viestiin