saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Viesti Kirjoittaja henuh »

ite oon käyttäny femman koneen kaksi kertaa poissa yläkautta. ei ole kummoinenkaan homma mielestäni verrattuna esim. vaihteiston irroitukseen alakautta, joka koettu sekin. itse olen käyttänyt taljaa/puupukkia ja ei ole ollut kummempia ongelmia. toisella kertaa onnistui yksin ja toisella kaverin kanssa. kaveri helpottaa jonkun verran nosto vaiheessa, koska tilaa ei ole liikaa. tarpeeksi kuitenkin on.

-akku pois
-nesteet alas
-sähköjohdot syrjään/irti
-imu -ja pakosarja pois dp voi jäädä paikalleen
-suutintukki syrjään
-flekti pois
-kompura roikkumaan
-ohjaustehostin syrjään
-ulommat vetarit irti
-vaihdevivusto irti
-paino taljalle
-moottorikannakkeet irti
-hissukseen ylös aika jyrkässä kulmassa jakopää ensin

eiköhän tuossa pääpiirteet äkkiä lueteltuna
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Lueskelin samasta aiheesta eilen ja löysin pari linkkiä, joissa on homma tehty yläkautta ja dokumentoitu aika mukavasti:

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=52833
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html

Omaa kokemusta aiheesta ei vielä ole.
mikatoro
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Su Maalis 17, 2013 11:12

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Viesti Kirjoittaja mikatoro »

Neuvokaapas yläkautta koneen vaihtaneet pikkasen...
Mihin kohtaan taaimmainen moottorikiinnike kiinnittyy,siis tuo tulipellin ja koneen välissä oleva? taaimmaisen momenttivarren sain kyllä hyvin irti, mutta vielä tuottaa päänvaivaa tuo kiinnike...aiton alle ei oikein mahdu, kun ei ole autonosturia käytössä, ja voimapaketti pitää nostaa pois yläkautta.
Pitääkö ko. kiinnike saada kokonaan välistä pois, vai mahtuuko paketti nousemaan välistä ohi.
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
Joukku
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 19:32
Paikkakunta: Tervola

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Viesti Kirjoittaja Joukku »

Tarkoitat varmaan sitä hammastankoon kiinnittyvää moottorikiinnikettä. Kaksi pulttia keulan suunnalla ja yksi takana. Imusarja irti ja pitkillä jakoilla ja nivelellä pääsee avaamaan takimmaisen. Etummaiset ovat suht hyvin näkyvillä. Imusarja irti niin jotain näkeekin sinne. Alakautta otin itse taaimlaisen irti ja todettakoon että ahdasta oli!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tekno
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Maalis 28, 2011 17:43

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Viesti Kirjoittaja Tekno »

En löytäny suomenkielisiä ohjeita yläkautta irroitukseen, niin tein sellaset. Auton alla ei tarvitse käydä kuin irroittamassa downpipe kiinnikkeistä, ja kompressori (mikäli haluaa säilyttää kylmäaineet): http://ruohoranta.fi/?p=102

Ja vastaus edellisiin kahteen viestiin; hammastangon ympärillä olevaa kiinnikehäkkyrää EI tarvitse irroittaa ollenkaan, vain päälimmäinen mutteri pois.






Jos sivu joskus häviää netistä niin sama tekstinä, kuvat löytyy: http://ruohoranta.fi/?p=102
Akkukotelo

Irti ja pois tieltä

Akku

2x 13mm
Pitkä 13mm

Akun alunen

4x 10mm

Suojamuovi

Maf putkineen

Kaksi letkunkiristintä ja sähköliitin

Lähtee nostamalla ylöspäin

Ahtoputki

Pitkä 10mm
Kaksi letkunkiristintä
2x Alipaineletku
1x13mm
Sähköliitin

Renkaat irti

17mm hylsy

Vedet ulos

Hanasta kääntämällä

Pakosarjan suoja

Pitkä 13mm

Ylävesiletku

Kaksi letkunkiristintä

Paisuntasäiliön letku

Yksi letkunkiristin

Lämppärin letku

Yksi letkunkiristin

Lämppärinletku

Yksi letkunkiristin

Tunkki alle

Aavistuksen verran nostetta

Tukirauta

4x 16mm
1x pitkä 18mm
1x 10mm

Kaasuvaijeri

Irti ja pois tieltä

Jarrutehostinputki

Liitintä nostamalla irti


Moniurahihna

1/2″ jatko

Ot-pumppu

4x pitkä 13mm

Johtosarja

Kaikki liittimet + nippusiteet irti

Peruutusanturin liitin

Muista irrottaa!

Etukiinnike

1x 18mm pultti + 18mm mutteri
3x 16mm
1x 14mm (maakaapeli)

Vaihteiston maakaapeli

Alipaineletku

Haara irti imusarjasta

1x 13mm

Alipaineletku

Kaasuläpästä irti

Alipaineletku

Kaasuläpästä irti

Imusarjan teline + maakaapeli

3x 10mm
1x 13mm

Suutinkisko

4 klipsiä
2x pitkä 10mm
Alipaineletku (paineensäädin)

Downpipe

6x 13mm

Evap

Letku irti

Vesiletku

Yksi letkunkiristin

Ahtoputki

Yksi letkunkiristin

Vaihdevivuston irroitus

Vaihde neloselle
4mm kuusiokoloavain vaihteiston reikään
Vaihde kakkoselle
Vivuston ylin nivel irti

Taaempi tuki

1x 15mm

Napamutterit
2 x 32mm

Olkavarret + tukivarret

4x 18mm pultti + mutteri
6x 15mm

Vetoakselit

Lähtee suoraan ulospäin vetämällä (päässä kitkalukkorenkaat)

Hihnapyörä

1x 27mm

Vasen tuki (kori)

1x 18mm
2x 13mm
1x T40

Puhallin

2x 10mm
Kaksi sähköliitintä

Vasen tuki (vaihteisto)

3x 16mm

Ac Kompressori

1x Sähköliitin

Ac Kompressori

3x 13mm

Ac Kompressori

Irtoaa nostamalla

Öljynjäähdytin

1x 10mm
2x m12 pultti tulpaksi

Konepelti

4x 13mm
Letku
2x klipsi
2x verhoilukiinnike

Tasapainotin

Neljästä reunasta kiinni

Startin ja laturin johdot

Yksi sähköliitin
2x 13mm
1x 10mm
1x 8mm

Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin