ite oon käyttäny femman koneen kaksi kertaa poissa yläkautta. ei ole kummoinenkaan homma mielestäni verrattuna esim. vaihteiston irroitukseen alakautta, joka koettu sekin. itse olen käyttänyt taljaa/puupukkia ja ei ole ollut kummempia ongelmia. toisella kertaa onnistui yksin ja toisella kaverin kanssa. kaveri helpottaa jonkun verran nosto vaiheessa, koska tilaa ei ole liikaa. tarpeeksi kuitenkin on.
-akku pois
-nesteet alas
-sähköjohdot syrjään/irti
-imu -ja pakosarja pois dp voi jäädä paikalleen
-suutintukki syrjään
-flekti pois
-kompura roikkumaan
-ohjaustehostin syrjään
-ulommat vetarit irti
-vaihdevivusto irti
-paino taljalle
-moottorikannakkeet irti
-hissukseen ylös aika jyrkässä kulmassa jakopää ensin
eiköhän tuossa pääpiirteet äkkiä lueteltuna
saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto
Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto
Lueskelin samasta aiheesta eilen ja löysin pari linkkiä, joissa on homma tehty yläkautta ja dokumentoitu aika mukavasti:
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=52833
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html
Omaa kokemusta aiheesta ei vielä ole.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=52833
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html
Omaa kokemusta aiheesta ei vielä ole.
Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto
Neuvokaapas yläkautta koneen vaihtaneet pikkasen...
Mihin kohtaan taaimmainen moottorikiinnike kiinnittyy,siis tuo tulipellin ja koneen välissä oleva? taaimmaisen momenttivarren sain kyllä hyvin irti, mutta vielä tuottaa päänvaivaa tuo kiinnike...aiton alle ei oikein mahdu, kun ei ole autonosturia käytössä, ja voimapaketti pitää nostaa pois yläkautta.
Pitääkö ko. kiinnike saada kokonaan välistä pois, vai mahtuuko paketti nousemaan välistä ohi.
Mihin kohtaan taaimmainen moottorikiinnike kiinnittyy,siis tuo tulipellin ja koneen välissä oleva? taaimmaisen momenttivarren sain kyllä hyvin irti, mutta vielä tuottaa päänvaivaa tuo kiinnike...aiton alle ei oikein mahdu, kun ei ole autonosturia käytössä, ja voimapaketti pitää nostaa pois yläkautta.
Pitääkö ko. kiinnike saada kokonaan välistä pois, vai mahtuuko paketti nousemaan välistä ohi.
saab 9-5 2.3t, opel vectra b2 2.0, opel omega mv6 3.0
Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto
Tarkoitat varmaan sitä hammastankoon kiinnittyvää moottorikiinnikettä. Kaksi pulttia keulan suunnalla ja yksi takana. Imusarja irti ja pitkillä jakoilla ja nivelellä pääsee avaamaan takimmaisen. Etummaiset ovat suht hyvin näkyvillä. Imusarja irti niin jotain näkeekin sinne. Alakautta otin itse taaimlaisen irti ja todettakoon että ahdasta oli!!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto
En löytäny suomenkielisiä ohjeita yläkautta irroitukseen, niin tein sellaset. Auton alla ei tarvitse käydä kuin irroittamassa downpipe kiinnikkeistä, ja kompressori (mikäli haluaa säilyttää kylmäaineet): http://ruohoranta.fi/?p=102
Ja vastaus edellisiin kahteen viestiin; hammastangon ympärillä olevaa kiinnikehäkkyrää EI tarvitse irroittaa ollenkaan, vain päälimmäinen mutteri pois.
Jos sivu joskus häviää netistä niin sama tekstinä, kuvat löytyy: http://ruohoranta.fi/?p=102
Ja vastaus edellisiin kahteen viestiin; hammastangon ympärillä olevaa kiinnikehäkkyrää EI tarvitse irroittaa ollenkaan, vain päälimmäinen mutteri pois.
Jos sivu joskus häviää netistä niin sama tekstinä, kuvat löytyy: http://ruohoranta.fi/?p=102
Akkukotelo
Irti ja pois tieltä
Akku
2x 13mm
Pitkä 13mm
Akun alunen
4x 10mm
Suojamuovi
Maf putkineen
Kaksi letkunkiristintä ja sähköliitin
Lähtee nostamalla ylöspäin
Ahtoputki
Pitkä 10mm
Kaksi letkunkiristintä
2x Alipaineletku
1x13mm
Sähköliitin
Renkaat irti
17mm hylsy
Vedet ulos
Hanasta kääntämällä
Pakosarjan suoja
Pitkä 13mm
Ylävesiletku
Kaksi letkunkiristintä
Paisuntasäiliön letku
Yksi letkunkiristin
Lämppärin letku
Yksi letkunkiristin
Lämppärinletku
Yksi letkunkiristin
Tunkki alle
Aavistuksen verran nostetta
Tukirauta
4x 16mm
1x pitkä 18mm
1x 10mm
Kaasuvaijeri
Irti ja pois tieltä
Jarrutehostinputki
Liitintä nostamalla irti
Moniurahihna
1/2″ jatko
Ot-pumppu
4x pitkä 13mm
Johtosarja
Kaikki liittimet + nippusiteet irti
Peruutusanturin liitin
Muista irrottaa!
Etukiinnike
1x 18mm pultti + 18mm mutteri
3x 16mm
1x 14mm (maakaapeli)
Vaihteiston maakaapeli
Alipaineletku
Haara irti imusarjasta
1x 13mm
Alipaineletku
Kaasuläpästä irti
Alipaineletku
Kaasuläpästä irti
Imusarjan teline + maakaapeli
3x 10mm
1x 13mm
Suutinkisko
4 klipsiä
2x pitkä 10mm
Alipaineletku (paineensäädin)
Downpipe
6x 13mm
Evap
Letku irti
Vesiletku
Yksi letkunkiristin
Ahtoputki
Yksi letkunkiristin
Vaihdevivuston irroitus
Vaihde neloselle
4mm kuusiokoloavain vaihteiston reikään
Vaihde kakkoselle
Vivuston ylin nivel irti
Taaempi tuki
1x 15mm
Napamutterit
2 x 32mm
Olkavarret + tukivarret
4x 18mm pultti + mutteri
6x 15mm
Vetoakselit
Lähtee suoraan ulospäin vetämällä (päässä kitkalukkorenkaat)
Hihnapyörä
1x 27mm
Vasen tuki (kori)
1x 18mm
2x 13mm
1x T40
Puhallin
2x 10mm
Kaksi sähköliitintä
Vasen tuki (vaihteisto)
3x 16mm
Ac Kompressori
1x Sähköliitin
Ac Kompressori
3x 13mm
Ac Kompressori
Irtoaa nostamalla
Öljynjäähdytin
1x 10mm
2x m12 pultti tulpaksi
Konepelti
4x 13mm
Letku
2x klipsi
2x verhoilukiinnike
Tasapainotin
Neljästä reunasta kiinni
Startin ja laturin johdot
Yksi sähköliitin
2x 13mm
1x 10mm
1x 8mm
Tenho Ruohoranta