Sivu 1/2

saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2011 21:21
Kirjoittaja timonurmi
moro! kysyisin tässä vaan olisiko jollain kokemusta tietoa irroittaa/vaihtaa 9-5 moottorin. toinen kone sivussa ja pitäisi laittaa vanhan tilalle.

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Ke Joulu 28, 2011 21:30
Kirjoittaja vesa67
On koettu ihan useamman kerrankin. 3 päivää, rento mieli ja WISsin lukua tiedossa ...

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: To Joulu 29, 2011 08:45
Kirjoittaja petok
Ennen moottorin vaihtoon ryhtymistä kannattaa katsoa missä kunnossa apurungon puslat ja kallistuksenvakaajan tukikumit ovat. Jos vähänkin epäilee niiden kuntoa niin pistää tilukseen ja vaihtaa samalla, kun moottori / laatikko apurunkoineen on lattialla.
On sitten jälkeenpäin v-mäinen vaihtaa vaikka onnistuu apurungon puslien vaihtokin ilman apurungon irroitusta.
Nimimerkillä: "puslat vaihdettu moottorin vaihdon jälkeen"

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: To Joulu 29, 2011 09:55
Kirjoittaja Frostgrey
Jos hallinosturi käytössä homma helpottuu oleellisesti.

Itse olen kerran koneen tiputtanut ihan koti pihassa, tunkeille vaan nokka niin ylös että sai konepaketin tiputettua isolle vanerille, minkä avulla sai kuupan kanssa vedettyä paketin talliin ;)

Onhan jotku koneen saanut yläkauttakin vaihdettua..mutta siitä ei sen enempää kokemusta..

Jos manuaali ja paljon ajettu niin kannattaa mahdollisesti myös kytkin uusia/tarkastaa samalla.

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: To Joulu 29, 2011 13:03
Kirjoittaja timolaasonen
Hei

Itse joudun saman operaation tekemään ensi vuonna ahtaassa tallissa (varsinkin tallin pituussuunta). Onnistuukohan toteutus näin?


lmastoinnin kompura jätetään varmaan rautalangalla roikkumaan konetilaan.

Nesteet pihalle...

Luulisi, että 2000vm autossa on suurin osa johdoista koottu isoihin liittimiin, jotta ei tarvii lyttömästi irroitella piuhoja?


1. tukeva tuki iskaritolppien päälle ja liina+talja pitämään moottoria ylhäällä jotta saa apurungon pultit auki. Voikohan pyörät olla paikoillaan vielä tässä vaiheessa niin ei tarttis laittaa pukkeja palkkien alle tässä vaiheessa. Tosin voi olla ahdasta vääntää pultteja auki.

2. moottori lasketaan latialle, nyt pitäis varmaan vetarit irroittaa?

3. auton keula tunkataan mahdollisimman korkealle (moottori ei enää painona)

4. moottorin poisto


Mietin tuota moottorin/vaihdelaatikko apurungossa takaisinlaittoa. Kuinkahan ne pulttien reiät saa kohdalleen sitten aikanaan --->moottoriton auto.


Niin vaihtolistalla apurungon puslat, alatukivarsien puslat, kytkin, turbon huolto tai jopa päivitys, venttiilinkumien vaihto, öljypohjan tarkistus/puhdistus ehkä moottorin puhditus...

Kannattaakohan vesipumppu ja öljypumppu vaihtaa vielä samalla?

Vetareiden kunto on mysteeri, mut kai ne on kunnossa, kun on vasta 210tkm mittarissa.

Vaihtolista vähän venähti vaikka akuutteja ovatkin vain turbon huolto+kytkin...

Kai noiden takia kannattaa autoa seisottaa ja ottaa mosa pois?

-Timppa

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: To Joulu 29, 2011 13:35
Kirjoittaja Frostgrey
Kyllä aika ahdasta on alapuolelta kaikki aukoa, irrottaa, esim pakoputki, alasuojat.

Pääosa koneen sähköistä kulkee rintapellissä sijaitsevan ison liittimen kautta, pois lukien laturin johdot.

Bensatukin liittimissä tarvitaan erikoisavain, mutta itse irrotin suuttimet imusarjasta ja jätin ne tukkiin kiinni.

Ohjaustehostimen jäähdytys kierukka tulee konepaketin mukana kuten raidetankokin, joten ohjausnivel täytyy irroittaa. Unohtamatta myöskään vaihteen siirtäjää, työsylinterin letkua.

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: To Joulu 29, 2011 23:39
Kirjoittaja timolaasonen
Moro

Pähkäilin tilannetta tallissa. Alapuolella on tosiaan liian vähän tilaa, joten keula pitää nostaa ilmaan jo valmisteluvaiheessa. Mutta joutuukohan sen keulan nostamaan niin ylös, että vetokoukku ottaa betoniin? Semmoinen vaikutelma minulle tuli jos haluaa vetää mootorin alakautta pois. Taitaa olla parempi miettiä tuota yläkautta operoimista, mutta silloin pitää olla moottorin nostin.




-Timppa

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Pe Joulu 30, 2011 01:08
Kirjoittaja jeippo
Sen enempää aiheeseen perehtymättä..onnistuisko saada perää ylös vaikka ajamalla auto esim biltemasta tai motonetistä saatavien siltojen päälle..tai mitkä ne telineet nyt onkaan joidenka päälle esim keulan voi ajaa jotka asetetaan renkaiden eteen ja ajetaan sitten päälle. Jokaiseen kulmaan sellaiset ja sitten tunkkailee vielä etupään ylemmäs. Niillä ainakin saisi perää sen 30cm korkeammalle vai kuinka korkeat nyt sitten ovatkaan. Kunhan muistaa varmistaa vielä jollain palkeilla ettei pääse romahtaan niskaan jos joku kulma pettää. Kyllähän keinot on monet jos kekseliäisyyttä riittää.

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Pe Joulu 30, 2011 01:10
Kirjoittaja Frostgrey
Kuva

Yksi kuva löytyi omasta virityksestä, eli mamman mattoteline oli hyötykäytössä ;)

Ei itselläni ainkaan ollut mittän ongelmia saada nokkaa niin ylös, vaikka vetokoukkukin löytyi. Voi olla että takapyörien allakin oli jotkin parrun pätkät.

konepellin ottaa vielä pois niin ei korkeuskaan pitäisi normi tallissa tulla eteen...

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Pe Joulu 30, 2011 08:03
Kirjoittaja LR
Asiallinen kuva löytyi Rikun kätköistä! 8) Reilu vuosi sitten vaihdettiin kaverin kanssa femman moottori yläkautta. Ahdasta oli, mutta onnistui kyllä. :)

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Pe Joulu 30, 2011 18:04
Kirjoittaja timonurmi
kiitos vastauksista, eiköhän noiden avulla tullut pientä tietoa listalle. konepeitto pitää vissiin ottaa kans pois jos aikoo ottaa yläkautta? uusi kone on sivussa nenkun laittaa paikalle kunhan vanha on poistettu.

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: La Joulu 31, 2011 11:50
Kirjoittaja LR
Joo, konepelti heti ekaks pois vaan! 8)

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Su Tammi 01, 2012 13:22
Kirjoittaja jusa_71
"norsu" eli moottori nosturi maksaa motonetissa hieman alle 200
eli ei pahan hintainen laite ja helppo varastoida kun menee pieneen kasaan
(taitettavat jalat)

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Su Tammi 01, 2012 13:23
Kirjoittaja nalleolut
juuh motonetista... viikon vinkki perään...

liittyy kanta-asiakkaaksi saa kohtuulliset alennukset vielä tuosta... winkwink

Re: saab 9-5 2.3 -00 koneen irroitus ja vaihto

Lähetetty: Su Tammi 01, 2012 13:48
Kirjoittaja jusa_71
nalleolut kirjoitti:juuh motonetista... viikon vinkki perään...

liittyy kanta-asiakkaaksi saa kohtuulliset alennukset vielä tuosta... winkwink
jos tuntuu motonetti pahalta niin voi sen AD varaosa expertiltä:kin hakea edullisesti 880€ hintaan saman laitteen :wink:

kokemusta itelläni on motonetin nosturista ja on oikein hyvä laite
eli ei pahaa sanottavaa siitä.
eikä tuotakaan käytetä jokapäivä kumminkaan.
kokeiltu homma on sekin että moottoripaketti pysyy ilmassa viikon verran hienosti
(oli ihan siinä mihin se jätettiin roikkumaan ei antanut periksi edes siinä ajassa) :wink: